اگر ممبران بدون آنتی اسکالانت کار کند چه اتفاقی می افتد؟

اگر ممبران بدون آنتی اسکالانت کار کند چه اتفاقی می افتد؟

فیلترهای ممبران صنعتی دقیق ترین عملکرد را برای از بین بردن آلاینده های آب با تعبیه در ساختار دستگاه های تصفیه آب صنعتی دارند. عملکرد سیستم های تصفیه آب صنعتی تا حدود زیادی به روند کار ممبران ها بستگی دارد که این موضوع باعث شده توجه به برخی نکات برای استفاده و نگهداری ممبران های صنعتی اهمیت زیادی داشته باشد. یکی از مهم ترین نکاتی را که برای نگهداری و استفاده از فیلترهای ممبران باید رعایت کنید، تزریق آنتی اسکالانت در سیستم می باشد.

در آب غلظت بالایی از یون های کلسیم، منیزیم، کربنات و... وجود دارد، وجود این یون ها در آب می تواند مشکلات زیادی را در فیلترهای ممبران ایجاد کند. این یون ها می توانند متبلور شده و باعث ایجاد رسوب در فیلترهای ممبران شوند. این موضوع در نهایت به فولینگ و خرابی ممبران های صنعتی منجر می شود، بنابراین بهتر است این مشکل را بلافاصله بعد از بروز برطرف کنید. البته می توان از روش هایی هم برای پیشگیری از ایجاد رسوب در فیلترهای ممبران استفاده کرد. تزریق آنتی اسکالانت در دستگاه های تصفیه آب صنعتی یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از ایجاد رسوب در ممبران های صنعتی می باشد.

در ادامه به بررسی اهمیت و ضرورت استفاده از آنتی اسکالانت در سیستم های تصفیه آب صنعتی می پردازیم. 


اهمیت استفاده از آنتی اسکالانت در دستگاه تصفیه آب صنعتی


مهم ترین اهمیت استفاده از آنتی اسکالانت به تداوم کارکرد فیلترهای ممبران برای از بین بردن آلاینده های آب مربوط می شود. کارکرد ممبران صنعتی بدون استفاده از آنتی اسکالانت در سیستم می تواند مشکلاتی را مثل موارد زیر به دنبال داشته باشد:

1- کاهش راندمان کلی سیستم های تصفیه آب صنعتی RO و در مواردی توقف عملکرد دستگاه، از مهم ترین مشکلاتی هستند که عدم استفاده از آنتی اسکالانت به دنبال دارد. 
2- اگر در سیستم از آنتی اسکالانت استفاده نشود، مدتی بعد از شروع به کار سیستم، فولینگ ممبران ایجاد شده و این موضوع می تواند به خرابی کامل ممبران صنعتی منجر شود. 
3- یکی دیگر از این مشکلات، پارگی و خرابی کامل فیلترهای ممبران صنعتی می باشد. این موضوع در نهایت به تعویض زود هنگام فیلترهای ممبران منجر می شود.
4- کاهش فشار آب خروجی از دستگاه های تصفیه آب صنعتی، می تواند یکی از مواردی باشد که در صورت عدم استفاده از آنتی اسکالانت بروز می کند. 
5- در کنار مواردی که گفته شد عدم تزریق آنتی اسکالانت در سیستم می تواند باعث افزایش هزینه نگهداری و استفاده از دستگاه های تصفیه آب صنعتی شود. 
6- کاهش سطح کیفی آب خروجی از دستگاه های تصفیه آب صنعتی می تواند در صورت عدم استفاده از آنتی اسکالانت بروز کند. 

بر اساس مواردی که گفته شد کارکرد دستگاه های تصفیه آب صنعتی بدون استفاده از آنتی اسکالانت ممکن نیست و تزریق این ماده شیمیایی در سیستم ضرورت بالایی دارد. 

اهمیت استفاده از آنتی اسکالانت در دستگاه تصفیه آب صنعتی


افزایش طول عمر ممبران های صنعتی با تزریق آنتی اسکالانت


مشکلات عدم استفاده از آنتی اسکالانت در سیستم های تصفیه آب صنعتی بررسی شد، اما در کنار این موارد با تزریق آنتی اسکالانت در سیستم می توان طول عمر فیلترهای ممبران را افزایش داد. در واقع مهم ترین عاملی که موجب کوتاه شدن طول عمر ممبران های صنعتی می شود، ایجاد رسوب و فولینگ در ممبران ها می باشد. با این وجود می توان با تزریق آنتی اسکالانت در دستگاه های تصفیه آب صنعتی، از فولینگ ممبران صنعتی جلوگیری کرد. این موضوع در نهایت به افزایش طول عمر فیلترهای ممبران صنعتی منجر می شود. 


نحوه استفاده از آنتی اسکالانت


در ساختار دستگاه های تصفیه آب صنعتی، آنتی اسکالانت با استفاده از دوزینگ پمپ در سیستم تزریق می شود. محل تزریق آنتی اسکالانت در این سیستم ها، بعد از فیلترهای شنی و کربنی و قبل از فیلتر میکرونی می باشد. رعایت تمام نکات و پارامترها برای تزریق آنتی اسکالانت در سیستم و البته محاسبه دقیق دوز تزریق تا حد زیادی می تواند در بازدهی آنتی اسکالانت تاثیر گذار باشد. 

در کنار این موضوع، باید نسبت به روش استفاده از آنتی اسکالانت هم بر اساس برند و نوع اطلاعات کافی داشته باشید. برای مثال برخی از برندها و انواع آنتی اسکالانت باید برای استفاده رقیق شوند و برخی دیگر نیازی به رقیق شدن ندارند. در کنار این باید به زمان تزریق آنتی اسکالانت در سیستم هم به صورت ویژه ای توجه داشت. 

تمام مواردی که گفته شد تا حد زیادی می توانند در میزان بازدهی آنتی اسکالانت با استفاده در سیستم های تصفیه آب صنعتی تاثیر گذار باشند. بنابراین توصیه می شود حتما موارد و اطلاعاتی را که گفته شد رعایت کنید. بهترین راهکار برای تزریق و استفاده از آنتی اسکالانت در سیستم، کمک گرفتن از افراد متخصص و کارشناسان می باشد.

***در صورت تمایل برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این ماده شیمیایی، مطالعه مقاله «آنتی اسکالانت چیست؟» پیشنهاد ما به شماست. در این مقاله به بررسی انواع آنتی اسکالانت ها، ترکیبات این ماده شیمیایی و مواردی از این قبیل پرداخته شده است. 

نحوه استفاده از آنتی اسکالانت


روش خرید آنتی اسکالانت 


برای خرید آنتی اسکالانت ها توجه به رخی نکات و پارامترها تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. یکی از مهم ترین نکاتی که برای خرید آنتی اسکالانت باید به آن توجه کنید، مشخصات فنی محصولات است. باید به دقت مشخصات و ویژگی های محصول را مورد بررسی قرار دهید و مطمئن شوید برای سیستم مورد نظر شما مناسب است. آنتی اسکالانت ها با تنوع بالایی بر اساس برند ارائه می شوند، سطح کیفی و ویژگی های برندهای مختلف آنتی اسکالانت متفاوت است. با توجه به این موضوع بهتر است برند آنتی اسکالانت را هم در نظر داشته باشید. 

متاسفانه بسیاری از فروشگاه ها، برای کاهش قیمت آنتی اسکالانت، نمونه های تقلبی و یا با غلظت کمتر را در اختیار شما قرار می دهند. این موضوع باعث شده تا توجه به اصالت کالا و خرید از فروشگاه های معتبر اهمیت زیادی داشته باشد. فروشگاه های معتبر در کنار ارائه محصولات اصل، خدمات مناسبی را هم برای استفاده و تزریق مواد شیمیایی در سیستم در اختیار شما قرار می دهند. 


«همان طور که گفته شد آنتی اسکالانت ها دارای تنوع بالایی بر اساس پارامترهای مختلف هستند، این موضوع باعث شده تا دریافت مشاوره برای خرید کالا تا حد زیادی کمک کننده باشد. سایت آبین این فرصت را برای شما فراهم کرده است تا برای دریافت مشاوره در زمینه خرید و استفاده از آنتی اسکالانت، با کارشناسان و افراد متخصص در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر