نحوه تولید آب معدنی

نحوه تولید آب معدنی

بسیاری از ما روزانه از آب معدنی بسته ‌بندی شده در بطری استفاده می‌کنیم، اما آیا تا به حال توجه کرده‌اید که این آب چطور تولید می‌شود؟ آب معدنی به آبی گفته می‌شود که دارای مواد معدنی مانند ترکیبات گوگردی بوده و میزان املاح موجود در آن با آب معمولی متفاوت باشد. این آب با توجه به وجود یا عدم وجود گازهای مختلف، می‌تواند در دو مدل آب گازدار یا بدون گاز به بازار عرضه شود. 

 

مراحل مختلف تولید آب معدنی

 

به طور معمول آب‌های معدنی به روش‌های مختلفی تولید می‌شوند. در روش اول آب معدنی به طور مستقیم از چشمه‌های آب طبیعی یا مصنوعی تامین می‌شود. این آب دارای باکتری‌های مفید برای بدن انسان است اما میزان نمک موجود در این آب بیشتر از آب معمولی می‌باشد. در روش دوم برای تولید آب آشامیدنی بطری شده از افزودن مواد غیرآلی محلول به آب مقطر استفاده می‌شود. 

 

مراحل مختلف تولید آب معدنی


در زمان گذشته، آب معدنی به طور سنتی و از چشمه‌های معدنی تامین می‌شد. این چشمه‌ها معمولا برای مصارف درمانی و تامین آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. همانطور که گفته شد، آب معدنی دارای املاح زیادی به خصوص نمک است که لازم است قبل از بطری شدن، فرآیندهای تصفیه آب بر روی آن انجام شود.


امروزه بسته‌بندی و بطری کردن آب معدنی برای توزیع در مصارف مختلف بسیار رایج است. با پیشرفت علم و فناوری بشری و بهبود مستمر استانداردهای زندگی، آب بطری شده روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. به همین دلیل تعداد زیادی از شرکت‌ها اقدام به تولید و توزیع آب معدنی در سراسر جهان کرده‌اند. در ادامه به بررسی کامل تمامی مراحل تولید و بسته‌بندی آن می‌پردازیم.

 

انتقال آب و هوادهی

 

اولین مرحله برای تولید آب معدنی، انتقال آب از منابع زیرزمینی یا هوایی است. توجه داشته باشید که در فرآیند انتقال آب زیرزمینی، باید آب‌بندی درستی انجام شود تا از مخلوط شدن آن با آب سطحی جلوگیری به عمل آید. در این مرحله باید با حفر چاه مناسب، آب را از اعماق زمین خارج کرد. سپس باید فرآیند هوادهی بر روی آب انجام شود. طی این فرآیند، آب خام در معرض هوای تصفیه شده قرار می‌گیرد. هدف از انجام این کار، حذف دی اکسید کربن، سولفید هیدروژن و سایر گازها از آن و ایجاد اکسیداسیون است که معمولاً تحت عنوان گاززدایی و اکسیداسیون شناخته می‌شود.

 

فیلتراسیون اولیه تولید آب معدنی

 

پس از انجام مرحله هوادهی، آب معدنی خام از یک مخزن پر از شن و ماسه کوارتز عبور می‌کند تا تمام ذرات ناخالصی درشت، ذرات معلق و میکروارگانیسم‌های درشت از آن جدا شود. به این فرآیند فیلتراسیون اولیه می‌گویند و پس از آن، آب برای مراحل پیچیده‌تر فیلتراسیون آماده می‌شود.

 

فیلتراسیون دقیق آب

 

پس از انجام فرآیند فیلتراسیون اولیه، آب برای فیلتراسیون دقیق‌تر به سمت مخزن‌های دیگر پمپ می‌شود. در فیلتراسیون ثانویه، تمام ذرات با قطر کوچکتر، مواد معلق نامحلول، میکروارگانیسم‌های مولکول کوچک، باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر ناخالصی‌های باقی مانده حذف می‌شوند. در این مرحله از فیلترهای تصفیه آب مختلف از جمله عناصر فیلتر تاشو PP، PES، PTFE و مواد دیگر، فیلتر پلیسه‌ای و فیلتر کربن فعال استفاده می‌شود. این فیلترها بیشتر در فرآیند تولید آب آشامیدنی بطری مورد استفاده قرار می‌گیرند. 


یکی دیگر از مواد شیمیایی که در فرآیند تولید آب معدنی استفاده می‌شود، آنتی اسکالانت است. اگر میزان نمک محلول در آب بالا باشد، احتمال رسوب آن در دیواره فیلترها وجود دارد که باعث کاهش کیفیت آب تصفیه شده می‌شود. در این شرایط، آنتی اسکالانت می‌تواند مانع از ایجاد رسوب و آسیب به دستگاه تصفیه آب شود.

 

عقیم‌سازی یا استریلیزاسیون

 

جهت حذف هرگونه باکتری یا عامل بیماری‌زا در آب، لازم است تا از عقیم‌سازی یا استریلیزاسیون استفاده شود. برای انجام این فرآیند از دو روش استریلیزاسیون ازن (ozone sterilization) و استریلیزاسیون (UV ultraviolet sterilization) می‌توان استفاده کرد. 


در روش عقیم‌سازی ازن، غلظتی معادل 0.01-5ppm ازن را در آب معدنی حل کرده، سپس آن را در محفظه در بسته قرار می‌دهند تا باکتری ها و ویروس های موجود در ظرف غیرفعال شوند. در روش عقیم‌سازی UV نیز از اشعه ماورای بنفش برای تاثیر بر روی اسیدهای نوکلئیک، پروتئین‌های پروتوپلاسمی و آنزیم‌های تولیدی از طریق میکروارگانیسم‌ها استفاده می‌شود. این اشعه می‌تواند پیوندهای تیمین مجاور روی DNA دیمرها را سنتز کند. در این شرایط DNA توانایی رونویسی خود را از دست داده و از تولید محصولات جانبی پروتئین‌ها برای دستیابی به اثر عقیم‌سازی جلوگیری به عمل می‌آورد.

 

پر کردن بطری آب معدنی

 

امروزه از دستگاه‌های اتوماتیک برای پر کردن بطری آب معدنی استفاده می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که برای جلوگیری از آلودگی محوطه پر کردن بطری‌‎ها لازم است اقداماتی انجام شود. برای این کار باید روزانه کف اتاق را از طریق ازن، اکسید کلر یا مواد ضدعفونی کننده دیگر ضدعفونی کرد. همچنین لباس و ماسک افراد باید روزانه تعویض و ضد عفونی شوند تا از ایجاد کوچکترین آلودگی در آب جلوگیری شود.

 

بررسی نهایی و بسته‌بندی

 

بررسی نهایی و بسته‌بندی

 

بعد از بطری شدن آب به مراحل نهایی تولید آب معدنی می‌رسیم. در این مرحله ابتدا باید بازرسی‌های نهایی بر روی آب بطری‌های آب مثل بررسی ظاهر بطری و درب آن انجام شود. سپس برچسب چاپ شده بر روی بطری‌ها قرار گرفته و با توجه به شرایط بسته بندی در جعبه قرار گرفته و در نهایت به انبار مخصوص منتقل می‌شوند.

 

خرید انواع تجهیزات تصفیه آب

 

با این که تمامی مراحل مورد استفاده در تولید آب معدنی بسیار مهم هستند اما مرحله فیلتراسیون نسبت به سایر مراحل اهمیت بیشتری دارد. بنابراین لازم است تا در خرید دستگاه تصفیه آب و انتخاب فیلتر مناسب برای آن دقت زیادی داشته باشید. شما می‌توانید برای خرید دستگاه تصفیه آب و سایر تجهیزات تصفیه مثل فیلترها یا مواد شیمیایی از جمله آنتی اسکالانت، به وبسایت فروشگاهی آبین مراجعه کنید. همچنین می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، از طریق شماره 02122228116 با کارشناسان آبین در تماس باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
هانیه خراجی
نویسنده یا مترجم: هانیه خراجی
نظرات (1)
شیوا
شیوا
همیشه دوست داشتم با روش آماری آب معدنی آشنا بشم چون خودم اکثرا به جای آب شیر از آب معدنی برای خوردن استفاده میکنم.
ارسال نظر