چگونه سختی نرم کننده آب خود را تنظیم کنیم؟

چگونه سختی نرم کننده آب خود را تنظیم کنیم؟

نصب یک نرم کننده آب می تواند به مشکلات رایج سختی آب که بسیاری از مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند، کمک زیادی می کند. سختی گیری آب می تواند از تجمع رسوب جلوگیری کند و مشکلات مربوط به کف نکردن صابون، ایجاد لکه روی ظروف، خشکی پوست و مو، عملکرد ضعیف و موارد دیگر را از بین ببرد. 


اما برای این که سختی گیر آب عملکرد موفقی در نرم کردن آب داشته باشد، باید مطمئن شوید که تنظیمات سختی نرم کننده آب شما دقیق است. در این مقاله، عواملی را که در تنظیم سختی نرم کننده آب تاثیر گذار است را با هم بررسی می کنیم.


چه عواملی بر تنظیم سختی نرم کننده آب تاثیر می گذارد؟


 سه عامل وجود دارد که چگونگی تنظیم سختی نرم کننده آب شما را تعیین می کند: 


•    دانه های سختی در آب
•    وجود آهن
•    عمر و مدت زمانی که از استفاده از دستگاه سختی گیر می گذرد.


سختی آب


قبل از تنظیم و برنامه ریزی یک دستگاه سختی گیر آب، ابتدا باید سختی آب خود را بدانید. هر چه آب دارای دانه های سختی بیش تری باشد، سختی گیر آب باید سخت تر کار کند. شما باید مطمئن شوید که سیستم نرم کننده شما به گونه ای برنامه ریزی شده است، که رزین بتواند تمام کلسیم و منیزیم موجود در آب را حذف کند. اگر سختی آب بالاتر یا کمتر از مقداری است که نرم کننده آب شما روی آن تنظیم شده است، ممکن است دستگاه سختی گیر نتواند کار خود را به درستی انجام دهد. مقیاس سختی آب در بازه های مختلف در شکل زیر آمده است: 

 

مقیاس سختی آب در بازه های مختلف

 

 

اگر آهن در آب وجود داشته باشد.


اکثر سختی گیرهای آب می توانند آهن محلول را از آب حذف کنند، اما فقط در صورتی که آنها را به درستی برنامه ریزی کرده باشید. توصیه می کنیم آب را از نظر آهن و هم چنین کلسیم و منیزیم آزمایش کنید. کیت های تست آهن ارزان هستند، استفاده از آنها آسان است و به سرعت نتیجه می دهند. 


زمانی که بدانید آب حاوی چه مقدار آهن است، می توانید میزان سختی نرم کننده خود را تنظیم کنید. به ازای هر 1 ppm آهن، 4 عدد به عدد کل سختی اضافه کنید. بنابر این اگر نتایج آزمایش شما نشان می دهد که آب دارای 1 ppm آهن است، 4 را به عدد سختی کل خود اضافه کنید و به همین ترتیب.


عمر نرم کننده آب


اگر دستگاه نرم کننده آب قدیمی تری دارید، به احتمالا زیاد باید سختی آن را بالاتر از یک سیستم جدید تنظیم کنید. سختی گیرها حاوی ماده ای به نام رزین هستند، که روی یون های سدیم نگه داشته می شود و در طی فرایند تبادل یونی آنها را در آب آزاد می کند. سپس رزین یون های سدیم را با مواد معدنی سخت تعویض می کند و به طور موثر باعث نرم شدن آب می شود. 


رزین آب تازه از نظر عملکرد و کارایی در بهترین حالت قرار دارد. دانه های رزین روی یون های سختی آب نگه داشته می شوند و تا حداکثر ظرفیت خود می توانند کار کنند. پس از مدتی استفاده از رزین، توانایی آن برای نگه داشتن این یون ها کاهش می یابد و این ممکن است بر توانایی آن در نرم کردن آب تاثیر بگذارد. به همین دلیل کاهش یافتن راندمان باید تنظیمات سختی دستگاه نرم کننده آب را افزایش دهید. با این کار رزین سختی گیر احیا شده و همانند روز اول قابل استفاده می باشد.


چگونه می توان سطح سختی آب را فهمید؟


برای پی بردن به سختی آب مصرفی خود می توانید از راه های مختلفی استفاده کنید. ساده ترین راه پی بردن به سختی آب انجام آزمایش صابون است. یک قاشق چای خوری صابون مایع را به یک بطریآب پلاستیکی اضافه کنید و آن را تقریبا تا بالای با آب پر کنید. درب بطری را ببندید و آن را تکان دهید. اگر بعد از تکان دادن، حباب هایی در آن وجود داشت، آب نسبتا نرم است، اما اگر حبابی در بطری ایجاد نشد و یک لایه شیری رنگ روی سطح آب به وجود آمد، آب سخت می باشد.


برای داشتن اطلاعات دقیق تر در مورد سختی آب مصرفی خود، می توانید یک سختی سنج (TDS متر) آب خریداری کرده و با آن مقدار دقیق سختی آب را اندازه گیری کنید. 
اما باز هم روش دقیق تر برای پی بردن به مقدار دقیق تر سختی آب، ارسال نمونه آب به آزمایشگاه می باشد، که سختی آب را بر حسب PPM به شما گزارش می دهند. 


سختی نرم کننده را باید روی چه سطحی تنظیم کنم؟


اگر آب دارای آهن محلول نیست، فقط به درجه سختی خود آب، به اضافه بافر سختی که بسته به سن نرم کننده آب انتخاب می شود، نیاز دارید تا بفهمید سختی نرم کننده آب را باید روی چه مقداری تنظیم کنید. جدول زیر نشان می دهد که چگونه می توانید نرم کننده آب خود را بر اساس سختی آب، میزان آهن و سن نرم کننده آب تنظیم کنید.

 

سختی آب (GPG)

آهن (PPM)

بافر برای آهن

سن نرم کننده

سن بافر

تنظیم سختی نرم کننده

5

 0.5

2

> 10 سال

0

 7

5

1

4

< 10 سال

1

10

5

1.5

6

> 10 سال

0

11

5

8

> 10 سال

1

14

10

1

4

> 10 سال

0

14

10

1.5

6

< 10 سال

0

14

10

2

8

> 10 سال

0

18

10

2.5 

10

< 10 سال

2

22

10

0.5

2

> 10 سال

0

22

10

1.5

6

< 10 سال

0

26

10 2 8 > 10 سال 0 32
10 2.5 10 > 10 سال 4 34

 

سوالات متداول برای تنظیم سختی گیر آب


برخی از سوالات متداول در مورد سختی گیرهای آب و نحوه تنظیم آنها شامل موارد زیر می باشد:


1- اگر نرم کننده آب به درستی تنظیم نشده باشد چه اتفاقی می افتد؟


در صورتی که سختی گیر آب به درستی تنظیم نشده باشد ممکن است یکی از دو مشکل زیر ایجاد شود:


•    زمانی که سطح سختی آب برای سختی واقعی آب شما بیش از حد بالا تنظیم شده باشد، نرم کننده به طور مکرر نیاز به احیا پیدا می کند. به همین دلیل نمک را با سرعت بیش تری مصرف خواهید کرد و در نهایت بیش از آن چه نیاز دارید، برای تعمیر و نگهداری هزینه پرداخت خواهید کرد. 


•    اگر سطح سختی نرم کننده برای سختی واقعی آب شما بسیار پائین باشد، نرم کننده به درستی برای مقابله با آب تنظیم نمی شود و مشکل سختی آب را به طور کامل برطرف نمی کند. در نهایت بیش از آن چه نیاز دارید برای چیزهایی مانند شامپو و شستشو پول خرج خواهید کرد.


2- آیا سختی آب می تواند تغییر کند؟


بله سختی آب می تواند تغییر کند، اگر چه معمولا یک چیز تدریجی است و نه افزایش و کاهش ناگهانی. این که آیا سختی آب اصلا تغییر می کند و به چه سطحی بستگی دارد، به محل زندگی شما و آن چه در آن اتفاق می افتد بستگی دارد، که ممکن است بر سختی آب تاثیر بگذارد.


کارهای ساختمانی در منطقه شما ممکن است باعث تغییر در سختی آب شود، بنابر این عاقلانه است که هر سال یک بار آب مصرفی را تست کنید و بر اساس تغییراتی که دارد نرم کننده خود را تنظیم کنید.


3- سختی آب بر حسب دانه در گالن یا قسمت در میلیون اندازه گیری می شود؟


هر دو، واحد دانه در گالن اندازه گیری آب سخت است، در حالی که بخش در میلیون یا میلی گرم در لیتر مقدار دقیق مواد معدنی کلسیم و منیزیم را در آب سخت یا نرم اندازه گیری می کند. اگر آب آشامیدنی شما سختی 1 ppm دارد، به این معنی است که از یک میلیون واحد یک واحد سختی دارد.
واحدهای ppm و میلی گرم در لیتر نیز با هم برابرند.


4- چگونه بفهمیم که تنظیمات نرم کننده آب درست است؟


اگر می خواهید بررسی کنید که نرم کننده آب، آب را نرم می کند یا نه؟! ساده ترین روش این است که سختی آب خود را بعد از تصفیه آزمایش کنید. با استفاده از یک کیت تست کیفیت آب می توانید میزان سختی آب را اندازه گیری کنید.


اگر آزمایش نشان دهد که آب هنوز سخت است، ممکن است تنظیمات نرم کننده شما به درستی برنامه ریزی نشده باشد. با این حال نرم کننده های آب، سیستم های پیچیده ای هستند و دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است آب نرم شده را از دستگاه سختی گیر دریافت نکنید. مهم است که بررسی کنید، نرم کننده شمات همان طور که باید عمل می کند و مشکلات احتمالی را در صورت بروز تشخیص می دهد. 


5- ممکن است نرم کننده آب تنظیمات سختی خود را از دست بدهد؟


بله، قطعی برق یا نوسان های متعدد برق در خانه شما می تواند باعث شود که نرم کننده آب تنظیمات خود را از دست داده و به تنظیمات اولیه که قبل از خرید سیستم برنامه ریزی شده بود، برگردد. حتی قطعی کوتاه در برق می تواند باعث از دست رفتن تنظیمات نرم کننده آب می شود.


توصیه می شود، تنظیمات سختی گیر را یادداشت کنید و هر از چند گاهی دستگاه خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مطابق نیاز شما کار می کند. مخصوصا زمانی که دو بار در سال برای تنظیم تایمر با زمان فعلی نیزا به تغییرات زمانی دارید، اگر متوجه نشوید که تنظیمات از پیش برنامه ریزی شده شما از بین رفته است، ممکن است سیستم شما خیلی بیش تر از آن چه که باید بازسازی شود یا به اندازه کافی برای تولید آب نرم شده برای خانه شما نباشد.


6- چرا این قدر مهم است که نرم کننده آب به درستی تنظیم شود؟


آب سخت خطرناک نیست و اگر تنظیمات نرم کننده آب خاموش باشد، اتفاق بدی نمی افتد. اما شما روی این شکل از تصفیه آب سرمایه گذاری کرده اید و منطقی است که بخواهید این روش کار کند.


اگر برای راه اندازی واحد سختی گیر هزینه کرده اید، اما هنوز آب سخت را به خانه شما می رساند، مثل این است که از ابتدا آن را نخریده باشید. با دانستن این که چگونه نرم کننده آب را برنامه ریزی کنید، اطمینان حاصل می کنید که نمک کمتری در هر احیا مصرف شود و به صورت دائمی به آب نرم دسترسی دارید.


7- اگر نرم کننده آب از مقدار زیادی نمک استفاده کند چه؟


استفاده بیش از حد از نمک می تواند به این دلیل باشد که سطح سختی نرم کننده آب را خیلی بالا تنظیم کرده اید. ممکن است مشکلات دیگری نیز وجود داشته باشد، مانند تنظیم نشدن صحیح شناور مخزن نم. بررسی کنید که شناور زیاد در مخزن آب نمک قرار نگیرد، که ممکن است منجر به آب زیاد و حل شدن و هدر رفتن نمک زیادی شود.


نرم کننده آب ممکن است به نمک بیش از حد نیاز داشته باشد، زیرا شما آب زیادی در خانه خود مصرف می کنید. بررسی کنید که هیچ وسیله ای که دائما از آب استفاده کند، ندارید، زیرا می تواند دلیل استفاده بیش از حد نمک باشد. 


خرید سختی گیر رزین تبادل یونی از آبین


دستگاه های سختی گیر رزین تبادل یونی برای از بین بردن یون های عامل سختی آب مانند منیزیم و کلسیم در کاربردهای مختلف تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرند. تنظیم سختی و نوع عملکرد این دستگاه ها برای نرم کردن آب یکی از موارد مهم در استفاده از دستگاه های سختی گیر رزینی می باشد. در صورتی که برای خرید دستگاه سختی گیر رزینی نیاز به مشاوره دارید، می توانید از طریق تماس تلفنی با کارشناسان تصفیه آب آبین و دریافت مشاوره رایگان، مناسب ترین محصول را انتخاب خریداری کنید. 

منبع:
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 3
زهرا منتظری
نویسنده یا مترجم: زهرا منتظری
نظرات (3)
راضیه
راضیه
سلام از طریق سایت شما هم میتونیم انواع دستگاه های تصفیه آب و یا سختی گیر یونی که باعث حذف تمامی فلزهای سنگین میشه رو سفارش بدم؟
سکینه
سکینه
سلام. چه آزمایش خوب و ساده ای رو برای اندازه گیری سطح سختی آب تو این مقاله اشاره کردین قصد دارم حتما انجامش بدم.
احدی
احدی
سلام. منم خیلی دوست داشتم میزان دقیق سختی آب رو بفهمم آلات متوجه شدم با دستگاه تی دی اس به راحتی می توانند اطلاعات مورد نیازم رو دریافت کنم.
ارسال نظر