آنتی اسکالانت (Antiscalant) چیست؟

آنتی اسکالانت (Antiscalant) چیست؟

آنتی اسکالانت به مواد ضد رسوبی گفته می شود، که به آب ورودی دستگاه تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس (RO) تزریق می شوند، تا از تشکیل رسوبات ناشی از املاح و نمک های موجود در آب در سطح غشای فیلتر ممبران جلوگیری کند. به دلیل وجود نمک ها و املاح و TDS بالای آب ورودی به سیستم تصفیه آب صنعتی RO، به مرور زمان و با عبور آب از لایه های فیلتر ممبران، این نمک ها و املاح در سطح غشا رسوب کرده و باعث فولینگ و خرابی فیلتر ممبران می شود.


راه حل جلوگیری از رسوب گیری و فولینگ فیلتر ممبران، تزریق Antiscalant مناسب و مرغوب به آب ورودی، از همان ابتدای شروع به کار دستگاه تصفیه آب صنعتی است. آنتی اسکالانت برای کاهش تاثیر رسوباتی شامل کربنات کلسیم (CaCo3)، سولفات کلسیم (CaSo4)، سولفات باریم (BaSo4) و سولفات استرانسیوم (SrSo4) در غشای فیلتر ممبران صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.


این ماده شیمیایی تصفیه آب جزء ضروری هر دستگاه تصفیه آبی است، که از فناوری غشایی و در اغلب موارد اسمز معکوس استفاده می کند. استفاده از آنتی اسکالانت مناسب و اصل، طول عمر فیلترهای ممبران را افزایش می دهد؛ باعث راندمان بالای دستگاه می شود و در عین حال هزینه های ناشی از نیاز به شستشوی مکرر و یا تعویض فیلترهای ممبران را نیز کاهش می دهد.


انواع آنتی اسکالانت


آنتی اسکالانت بر اساس پارامترهای مختلف انواع متفاوتی دارند. بر اساس ترکیب شیمیایی، انواع آنتی اسکالانت شامل پایه فسفاته با گروه های عاملی فسفات و اسید کربوکسیلیک می باشد. این نوع از antiscalant خاصیت پراکندگی کمی دارد.


آنتی اسکالانت پایه پلیمری نیز وزن مولکولی بالایی دارند و برای جلوگیری از تشکیل انواع رسوبات شامل رسوبات کربنات و سولفات کاربرد دارد. این نوع ضد رسوب ممبران برای ممانعت از تشکیل رسوب در آب های شور دریا و آب های با سختی بالا بهترین انتخاب است.


بر اساس مقدار PH، انواع آنتی اسکالانت شامل اسیدی، قلیایی و خنثی تولید می شوند. نوع اسیدی برای جلوگیری از تشکیل رسوبات کربنات کلسیم کاربرد دارد. آنتی اسکالانت خنثی با انواع فیلتر ممبران صنعتی سازگاری دارد. antiscalant قلیایی نیز برای آب هایی با مقدار TDS بالا و جلوگیری از تشکیل رسوبات سولفات در فیلتر ممبران کاربرد دارد.


قیمت آنتی اسکالانت


قیمت آنتی اسکالانت به نوع، برند، غلظت و ... بستگی دارد. انواع آنتی اسکالانت ایرانی نسبت به آنتی اسکالانت خارجی وارداتی قیمت مناسب تری دارند. این که از چه نوع ضد رسوب ممبرانی در سیستم تصفیه آب صنعتی تان استفاده کنید به نوع کاربرد و آب ورودی بستگی دارد. قیمت antiscalant خارجی به دلیل وارداتی بودن به قیمت ارز وابسته می باشد.


برای دریافت قیمت به روز آنتی اسکالانت می توانید از طریق تماس تلفنی با کارشناسان تصفیه آب آبین در ارتباط باشید. با استفاده از فرصت مشاوره رایگان امکان انتخاب محصول مناسب نیز برای شما فراهم می شود.

 

قیمت آنتی اسکالانت

 

راهنمای خرید آنتی اسکالانت


خرید antiscalant باید با توجه پارامترهای زیر انجام شود:


·   آنالیز و نوع آب ورودی به سیستم
·   مشخصات دستگاه
·   نوع رسوب تشکیل شده
·   انتخاب نوع مناسب 
·   سازگاری با غشا


توصیه ما این است، که برای خرید آنتی اسکالانت حتما به فروشگاه ها یا وب سایت های معتبر مراجعه کنید، زیرا استفاده از نوع نامناسب یا نامرغوب آن نه تنها تاثیری در جلوگیری از رسوب گیری و فولینگ فیلتر ممبران ندارد، بلکه می تواند در مدت زمان کوتاهی باعث خرابی کامل آنها شود.

 

راهنمای خرید آنتی اسکالانت

 

کاربرد antiscalant


بیش ترین کاربرد آنتی اسکالانت به جلوگیری از تشکیل رسوبات در فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب صنعتی می باشد. دیگر کاربردهای آن شامل حذف آهن و جلوگیری از اکسید شدن آهن می باشد. آهن معمولا در آب چاه که اکسیژن موجود نیست به شکل دو ظرفیتی است، که خاصیت اسیدی دارد. آبی یا این خاصیت به ممبران آسیبی نمی زند، اما در صورت اکسایش باعث تخریب لایه های غشای فیلتر ممبران می شود.


antiscalant قبل از ورود آب به دستگاه و در بخش پیش تصفیه به آب تزریق می شود و آلاینده ها و رسوبات را در ساختار خود جذب می کند، در نتیجه املاح و نمک های اجازه ته نشین شدن و رسوب در سطح غشا را پیدا نمی کنند و در نهایت همراه آنتی اسکالانت از پساب سیستم خارج می شوند.


انواع برندهای آنتی اسکالانت


برندهای مختلف آنتی اسکالانت ایرانی و خارجی در بازار ایران موجود است، که بسته به نوع کاربرد از هر یک از آنها می توان استفاده کرد. از جمله بهترین برندهای آنتی اسکالانت می توان به فلوکن، آویستا و جنسیس اشاره کرد. برخی از برندهای داخلی نیز اقدام به تولید antiscalant های مرغوبی کرده اند، که برای نمونه می توان از توچال شیمی نام برد.

 

انواع آنتی اسکالانت ایرانی
آنتی اسکالانت فلوکن و بهترین مدل آن یعنی فلوکن 260 از محصولات پرکاربرد موجود در بازار است. این آنتی اسکالانت برای انواع آب لب شور و شور قابل استفاده می باشد و می تواند آهن محلول و غیر محلول آب را نیز کنترل کند.


آنتی اسکالانت آویستا برای کنترل رسوبات در سیستم های اسمز معکوس و نانو فیلتراسیون بسته به مدل کاربرد دارند. مدل های مختلف آن نیز با ممبران های پلی آمید و سلولز استات برندهای مختلف سازگاری دارد.


آنتی اسکالانت جنسیس نیز برای طیف وسیعی از آب ها قابل استفاده می باشد. هم چنین جایگزین مناسبی برای افزودن اسید می باشد.  

 

انواع آنتی اسکالانت خارجی

 

ترکیبات آنتی اسکالانت


ترکیبات آنتی اسکالانت می تواند از نوع پلیمرهای پایه اکریلیک اسید و یا ارگانوفسفات باشد. آنتی اسکالانت بر پایه ماده تشکیل دهنده خود، وظیفه کنترل تشکیل رسوبات کربنات در شرایط LSI و SDI بالا و کنترل تشکیل دیگر رسوبات در شرایط SR بالاتر از 100% برای فیلتر ممبران اسمز معکوس را دارد.


ترکیبات antiscalant بر اساس پارامترهایی مانند مقدار و میزان PH، وزن مخصوص، نوع رسوبات و نمک های موجود در آب متفاوت است. مواد تشکیل دهنده آنتی اسکالانت می تواند شامل ترکیبات پلیمری، پلی اکریلیک اسید، اسید کربوکسیلیک، پلی مالئیک اسید، پلی فسفات ها و پلیمرهای آنیونی باشد.


تست آنتی اسکالانت


تست آنتی اسکالانت، آزمونی است که میزان بازدارندگی آنتی اسکالانت در پراکنده سازی ترکیبات عامل ایجاد رسوب در سطح غشای فیلتر ممبران را تعین می کند. این تست با دو استاندارد بین المللی NACE و ASTM هم از نظر کیفی و هم کمی انجام می شود. تست سطح کیفی ضد رسوب ممبران در شرایط آزمایشگاهی انجام می شود، به این صورت که میزان تاثیر آنتی اسکالانت برای جلوگیری از تشکیل رسوبات کلسیم سولفات و کربنات در محلول را مشخص می کند.


با این تست می توان کارایی آن در جلوگیری از تشکیل رسوبات در فیلتر ممبران را از نظر کیفی و کمی بررسی کرد. علاوه بر این، دوز بهینه تزریق آنتی اسکالانت را نیز مشخص می کند.

موضوع تست آنتی اسکالانت ها برای کنترل رسوبات کلسیم فلوراید در RO را حتما مطالعه بفرمایید.

 

تست آنتی اسکالانت

 

دوز تزریق آنتی اسکالانت


دوز تزریق آنتی اسکالانت، مقداری از این ماده شیمیایی است که طبق آن چه در زمان طراحی دستگاه تصفیه آب صنعتی در نظر گرفته شده است، باید به سیستم تزریق شود. برندهای مختلف آنتی اسکالانت اغلب دارای نرم افزار اختصاصی برای محاسبه دوز بهینه تزریق آنتی اسکالانت با توجه به پارامترهایی شامل نوع آب ورودی و ظرفیت دستگاه هستند. تنها راه محاسبه دوز تزریق دقیق آنتی اسکالانت نیز با استفاده از نرم افزار محاسبه می شود.


محاسبه دوز تزریق مناسب آنتی اسکالانت با توجه دبی آب ورودی و درصد ریکاوری، آنالیز آب ورودی و مقدار TDS آن در زمان طراحی انجام می شود. برندهای مختلف آنتی اسکالانت، برای مدل های مختلف معمولا محدده دوز تزریق را مشخص می کنند.


تزریق دوز مناسب آنتی اسکالانت، به اندازه استفاده از antiscalant در دستگاه تصفیه آب صنعتی دارای اهمیت است. استفاده از دوز تزریق بیش از اندازه می تواند بر عکس باعث آسیب به غشا و خرابی کامل و زودرس فیلتر ممبران شود. در عین حال، دوز تزریق کمتر از حد مورد نیاز این ماده نیز هیچ تاثیری در جلوگیری از تشکیل رسوبات در سطح غشای فیلتر ممبران ندارد.


برگه اطلاعات ایمنی آنتی اسکالانت


برگه اطلاعات ایمنی یا MSDS آنتی اسکالانت شامل اطلاعات ضروری است، که شامل اطلاعات خواص فیزیکی و شیمیایی، پایداری و واکنش پذیری، ترکیبات تشکیل دهنده، فعالیت، شرایط حمل و نگهداری، اطلاعات خطر بهداشتی و سمیت، کمک های اولیه در صورت تماس با پوست، چشم و یا استنشاق و بلع آن، حفاظت فردی و شرایط تخلیه آنتی اسکالانت در محیط می باشد.


رعایت کلیه شرایط درج شده در برگه اطلاعات ایمنی در زمان استفاده، نگهداری، جابجایی و دفع آن ضروری است. MSDS آنتی اسکالانت برای هر برند ممکن است تفاوت هایی داشته باشد، که برای اطلاع رسانی به مصرف کننده همراه محصول ارائه می شود.


روش استفاده از آنتی اسکالانت


آنتی اسکالانت بسته به نوع و برندی که دارد و طبق دستورالعمل شرکت سازنده باید استفاده شود. برای تزریق آنتی اسکالانت به آب ورودی به سیستم از واحد تزریق شامل تانک ذخیره آنتی اسکالانت و دوزینگ پمپ استفاده می شود. دستگاهی که مقدار دوز تزریق را تنظیم می کند، دوزینگ پمپ یا پمپ تزریق یا مترینگ پمپ است، که مقدار مشخصی از آنتی اسکالانت بر حسب لیتر را با فشار مشخص به سیستم تزریق می کند.


سیستم تزریق در پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب صنعتی نصب می شود و برای اثر بخشی نیز باید بعد از فیلترهای شنی و کربنی و قبل از فیلترهای کارتریجی قرار گیرد. پس از نصب واحد تزریق، همزمان با راه اندازی و شروع به کار دستگاه باید این واحد نیز دوز مشخص آنتی اسکالانت را به آب وارد کند، تا بتواند در کنترل تشکیل رسوب فیلتر ممبران موثر باشد.


بهترین آنتی اسکالانت


بهترین آنتی اسکالانت با توجه به برندهای موجود و متناسب با نیاز دستگاه تصفیه آب صنعتی و نوع آب ورودی به آن تعیین می شود. این که از بین برندهای شناخته شده در جهان نوع مناسب آن را انتخاب کنیم، کار ساده ای نیست. هر نوع و برند آنتی اسکالانت دارای مشخصات منحصر به فردی است و کاربردهای مشخصی دارد.


نکته مهم دیگر برای خرید بهترین آنتی اسکالانت، خرید محصول اصل است، زیرا بسیاری از نمونه های پرفروش و مرغوب آنتی اسکالانت دارای نمونه های تقلبی در بازار ایران هستند. بنابر این حتی آنتی اسکالانت خارجی نیز ممکن است تقلبی باشد و تشخیص این موضوع نیز برای خریدار کار راحتی نیست.


بنابراین بهترین روش برای خرید آنتی اسکالانت با کیفیت و اصل مراجعه به فروشگاه ها یا وب سایت هایی است، که محصول را با تضمین اصالت کالا برای شما تامین کنند. وب سایت تصفیه آب آبین با سال ها سابقه در زمینه فروش و تامین آنتی اسکالانت از معتبر ترین تامین کنندگان و واردکنندگان در سراسر کشور، محصولات اصل و با کیفیت را با تضمین اصالت در اختیار شما خریداران محترم قرار می دهد.


برای کسب اطلاعات بیش در رابطه با نحوه سفارش و خرید آنتی اسکالانت و اطلاع از قیمت به روز محصول می توانید از طریق تماس تلفنی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

منبع:
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
زهرا منتظری
نویسنده یا مترجم: زهرا منتظری
نظرات (1)
محمدی
محمدی
منم کلمه آنتی اکسالانت رو خیلی شنیده بودم اما اصلا نمی‌دونستم به چه معنی هستش و چه کاربردی داره الان دیگه قشنگ یا معنا و مفهوم این کلمه آشنا شدم.
ارسال نظر