آموزش افزایش pH آب چاه

آموزش افزایش pH آب چاه

پایین بودن pH آب مشکلاتی از قبیل خوردگی و آلودگی فلزی در ساختمان ایجاد می کند. افت pH در آب چاه بسیار رایج تر است. اسیدی بودن آب می تواند ناشی از کمبود کلسیم، دی اکسید کربن محلول و یا رواناب های صنعتی و معدنی در منطقه شما باشد.


خوشبختانه افزایش میزان pH بدون ایجاد هر گونه آسیبی بسیار ساده است. پس در ادامه با سایت آبین همراه باشید تا روش های افزایش pH آب چاه را بررسی کنیم.

 

برای مطالعه بیشتر در مورد "سطح PH آب آشامیدنی و متغیرهای تاثیرگذار بر روی آن" می توانید به این مقاله مراجعه کنید.


نشانه های پایین بودن pH آب چاه


نشانه‌های pH پایین عبارتند از: نشتی لوله‌کشی، لکه زنگ قرمز یا لکه‌های آبی-سبز، و خوردگی لوله‌های داخل مخزن توالت.


1. نشتی لوله کشی: آب اسیدی می تواند به مرور زمان قسمت داخلی لوله ها را دچار خوردگی کند. با فرسوده شدن این سطوح احتمال بروز نشتی سوزنی افزایش می یابد. همچنین ممکن است متوجه ترک خوردگی در قسمت بیرونی لوله ها نیز شوید.


تنها نشتی های بزرگ مشکل زا نیستند. نشت های کوچک با جریان 10 قطره در دقیقه نیز تقریبا 3 لیتر آب در روز هدر می دهند. اگر لوله همچنان توسط آب اسیدی خورده شود به مرور زمان نشتی ها و روزنه های آن بزرگتر خواهند شد.


2. لکه های زنگ زدگی قرمز روی لوله کشی آهن گالوانیزه: اگر لوله کشی ساختمان شما از جنس گالوانیزه است به احتمال زیاد متوجه لکه های زنگ زدگی قرمز رنگ روی سطوح آسیب دیده آن شده اید. این خوردگی ها به آب مصرفی شما نفوذ کرده و آن را به رنگ قرمز مایل به قهوه ای تغییر می دهند. وجود زنگ آهن در آب به آن طعم فلزی می دهد.


آب زنگ زده خطرناک نیست اما نشانه بارز آن است که می بایست پیش از بدتر شدن وضعیت، عدم تعادل اسیدی آب را بهبود بخشید.


3. لکه های سبز آبی روی لوله کشی مسی: اگر جنس لوله های تاسیسات ساختمان شما از جنس مس است و روی شیرآلات و لوله ها لکه هایی به رنگ سبز آبی مشاهده می کنید، نشان دهنده آن است که pH آب کمتر از 6 می باشد. همچنین ممکن است متوجه تغییر رنگ آب و طعم ناخوشایند شوید. خوردگی لوله های مسی حتی روی رنگ موهای شما نیز تاثیر می گذارد.


به احتمال زیاد علائم خوردگی مس را روی وسایل آلومینیومی خود مانند زهکشی سینک حمام مشاهده خواهید کرد،. نفوذ مس از لوله ها به آب آشامیدنی مشکلاتی در زمینه سلامت انسان ایجاد خواهد کرد.


4. خوردگی لوله های داخل مخزن توالت: مشکل زنگ زدگی و خوردگی در داخل مخزن توالت نیز ایجاد می شود و در نهایت باعث پوسیدگی آن می گردد. این مورد یکی دیگر از نشانه های رایج آب اسیدی است. علاوه بر این احتمالا درون کاسه توالت نیز اثرات خوردگی مشاهده کنید.


برای سالم نگه داشتن توالت خود و جلوگیری از خسارت های بیشتر باید مشکل pH آب را حل کنید اما در کوتاه مدت نیز می توانید با تمیز کردن زنگ زدگی در اسرع وقت جلوی ایجاد پوسیدگی را بگیرید.


نحوه آزمایش pH آب چاه


مقیاس pH از 0 تا 14 متغیر است. آب با سطح pH کمتر از 7، اسیدی است. pH معادل 7 خنثی است، در حالی که مقادیر بالاتر از 7، قلیایی تلقی می شوند.


ساده ترین راه حل آزمایش pH آب چاه، استفاده از PH متر (اسید سنج) است. انجام این آزمایش بسیار ساده بوده و تنها نیاز است نوارهای تهیه شده را در نمونه ای از آب قرار دهید. پس از آن با مقایسه رنگ نوار با نمودار ارائه شده به مقدار pH پی خواهید برد.


برای انجام آزمایشات دقیق تر می توانید از یک آزمایشگاه معتبر کمک بگیرید. کیت های تست خانگی نتیجه کاملا دقیقی ندارند و تنها به محدوده آن خواهید رسید؛ در حالی که آزمایشگاه میزان دقیق اسیدی یا قلیایی بودن آب را به شما نشان می دهد.


مشکلات ناشی از آب اسیدی


از جمله مشکلاتی که آب اسیدی ایجاد می کند باید به موارد زیر اشاره کرد:


•    خوردگی
•    لیچینگ فلزات (metal leaching)


رفع مشکل اسیدی بودن آب


دو راه حل ساده برای تثبیت آب اسیدی چاه وجود دارد: استفاده از فیلترهای خنثی کننده اسید و پمپ های تغذیه شیمیایی.


1. فیلتر خنثی کننده اسید


فیلترهای خنثی کننده اسید، pH آب چاه را با تصفیه آن در یک محیط افزایش دهنده PH بالا می برند.


سیستم خنثی کننده از یک بستر کربنات کلسیم (معروف به کلسیت) یا ترکیبی از کربنات کلسیم و اکسید منیزیم (که کوروزکس نیز نامیده می شود) استفاده می کند.


رایج ترین سیستم ها شامل یک مخزن و یک هد کنترل می باشند. هنگامی که آب اسیدی از داخل مخزن جریان می یابد، برخی از مواد درون مخزن در آب حل می شوند. این انحلال پذیری منجر به تولید آبی با pH حدود 7 تا 7.5 (بسته به سطح pH اولیه) می شود.


فیلترهای خنثی کننده اسید معمولا برای حفظ سطح عملکرد بالا نیاز به شستشوی معکوس دارند. هنگامی که آب از طریق مخزن جریان می یابد، هر بار مسیرهای مشابهی را طی می کند. این بدان معنی است که قسمت های خاصی از محیط کلسیت پیش از سایرین استفاده می شود.


شستشوی معکوس (بک واش) آب را در جهت مخالف مخزن با فشار وارد کرده و باعث چرخش بستر کلسیتی به اطراف می شود. با پایان بک واش سیستم در موقعیت جدیدی قرار می گیرد. با وجود بک واش هم در نهایت بستر این سیستم به اتمام رسیده و باید هر 6 تا 12 ماه آن را شارژ کنید.


نکته مهم در هنگام خرید مخرن برای فیلتر جنثی کننده این است که به جریان آب توجه کنید. در صورت انتخاب اشتباه سیستم ‌های آبی بر عملکرد لوازم خانگی و جریان آب لوله‌کشی تاثیر منفی می گذارند.


اکثر فیلترهای خنثی کننده در محل ورودی ساختمان نصب می شوند. به همین خاطر از خود چاه از جمله مخزن فشار و پمپ آن محافظت نمی کنند. برای این کار باید قطعاتی را خریداری کنید که دارای پوشش و یا محافظ جهت کاهش خطر آسیب اسیدی چاه باشند.


•    بستر کلسیت: خنثی کننده اسیدی که از محیط کلسیت استفاده می کند می تواند آبی با میزان pH معادل 6 تا 6.5 را تصفیه کند. این ماده تصفیه آب اسیدی از سنگ مرمر سفید خرد شده ساخته شده است. هنگامی که آب با کربنات کلسیم تصفیه می شود، pH آن افزایش می یابد. اگر آب از درون یک سنگ غنی از کلسیم عبور کند، مشابه همین عملیات است که در محیط طبیعی انجام می شود.


•    بستر مخلوط کلسیت- کوروزکس: با این که بستر کلسیت در اکثر شرایط مناسب عمل می کند اما گستره pH آب چاه کمتر از 6 تا 6.5 را پوشش نمی دهد. بستر کلسیت غالبا می تواند pH آب را تا 1 افزایش دهد اما مخلوط اکسید منیزیم و کوروزکس قادر است pH را تا حداکثر 1.5 افزایش دهد.


هنگام استفاده از مخلوط کلسیت و کوروزکس باید حدودا 10 تا 20 درصد اکسید منیزیم و 80 تا 90 درصد کلسیت را اضافه کنید. علاوه بر این مراقب افزودن بیش از حد کوروزکس باشید، زیرا ممکن است PH آب را بیش از حد افزایش دهد.


PH بالا مشکلات خاص خود را ایجاد می کند. اکسید منیزیم نیز اثر ملین دارد و به همین دلیل نباید زیاد از حد استفاده شود.


یکی از مواردی که باید در مورد استفاده از کلسیت و اکسید منیزیم در تصفیه آب در نظر داشته باشید این است که مواد معدنی، سختی آن (کلسیم و منیزیم) را افزایش می دهند.


مواد معدنی از جمله کلسیم و منیزیم تشکیل رسوب می دهند و این موضوع می تواند به لوله ها و تاسیسات آسیب برساند. برای این که پس از حل مشکل اسیدی بودن آب با سختی آن مواجه نشوید، بهتر است از نرم کننده آب استفاده کنید تا اثر کلسیت و کوروزکس را از بین ببرد.


2. پمپ های تغذیه شیمیایی


تنها راه حل مناسب برای افزایش pH آب چاه اسیدی در حدود 4 یا 5، تزریق خاکستر سودا از طریق پمپ تغذیه شیمیایی یا دوزینگ پمپ است.


سیستم های پمپ خوراک شیمیایی آب اسیدی را با تزریق مقدار مناسب خاکستر سودا تصفیه می کنند تا pH آن را به حالت خنثی برساند. سیستم تزریق از یک پمپ تغذیه شیمیایی و یک مخزن تشکیل شده است. شیر کنترل طوری برنامه ریزی شده است که مقدار مناسبی خاکستر سودا را بر اساس کیفیت آب به آن تزریق کند.


این سیستم برای تزریق محلول خاکستر سودا به آب نیاز به برق دارد. همچنین ممکن است به جای خاکستر سودا از هیدروکسید سدیم نیز استفاده شود. مزیت این نوع تصفیه آب با pH این است که هیچ مشکل سختی در آب تصفیه شده ایجاد نمی کند. این سیستم نیز تحت تاثیر نرخ جریان نیست.


پمپ های تغذیه شیمیایی نیز نیازی به چرخه شستشوی معکوس ندارند و در طول فرآیند تصفیه، آب را هدر نمی دهند.


سیستم تزریق در محل ورودی ساختمان نصب می شود. با این حال این سیستم صرفا از لوله ها و وسایل خانه محافظت نمی کند بلکه محلول خاکستر سودا را مستقیما به چاه وارد کرده و از پمپ و بدنه نیز در برابر خوردگی محافظت می کند.


پمپ های خوراک شیمیایی به کمترین میزان احتیاج به تعمیر و نگهداری دارند. تنها باید مخزن ذخیره خاکستر سودا را مجددا پر کنید و به صورت دوره ای صفحات را تمیز کنید. خود پمپ نیز هر از چند گاهی نیاز به تمیز کردن و نگهداری دارد.


سوالات متداول


1. چرا آب چاه اسیدی است؟


PH آب چاه می تواند تحت تاثیر مواد شیمیایی و یون های معدنی موجود در آب قرار گیرد. در ایالات متحده، به احتمال زیاد در کوه های اورگان، ویسکانسین شمالی، نیویورک و کلرادو آب آشامیدنی حالت اسیدی دارد.


معمولا عدم تعادل در خاک یا سنگ بستر منجر به تولید آب اسیدی می شود. بارندگی نسبتا اسیدی است اما زمانی که بر روی زمین فرود می‌آید، معمولا مواد معدنی را از سطوحی که با آن در تماس است جمع‌آوری می‌کند.


با این حال برخی از سنگ ها از جمله گرانیت و سنگ های آذرین مقدار کلسیم کمی دارند. این بدان معنی است که PH آب قبل از ورود به آبخوان تا حد خنثی افزایش پیدا نمی کند.


یکی دیگر از دلایل اسیدی بودن آب آشامیدنی، رواناب شیمیایی حاصل از فرآیندهای کشاورزی و صنعتی است. دی اکسید کربن حاصل از تجزیه گیاه نیز ممکن است pH را تغییر داده و سطح اسیدیته را افزایش دهد.


2. آیا آب چاه اسیدی برای نوشیدن بی خطر است؟


این مورد بستگی به اسیدی بودن آب و آلاینده های فلزی دارد که در معرض آن قرار گرفته است. آب اسیدی که حاوی یون ‌های فلزی مانند مس، سرب و آرسنیک است، بسته به غلظت فلزات موجود در آن مشکلاتی در زمینه سلامت ایجاد می کند.


سایر خطرات سلامتی نوشیدن آب با pH پایین شامل آسیب به مینای دندان و عدم جذب کلسیم در بدن است که منجر به تحلیل استخوان می شود.


به طور کلی نوشیدن آب اسیدی نباید تهدیدی جدی برای سلامتی شما باشد. در هر صورت بهتر است آب آشامیدنی اسیدی را برای محافظت از خانه و سلامت خود تصفیه کنید.


3. میانگین PH آب چاه چقدر است؟


اکثر چاه های آب سطحی دارای محدوده pH 6.5 تا 8.5 بوده و سیستم های آب زیرزمینی دارای محدوده pH متوسط 6 تا 8.5 هستند.


منطقه ای که در آن زندگی می کنید در اسیدی یا قلیایی بودن آب نقش دارد. بهتر است pH آب را با انجام آزمایش تعیین کنید. همچنین ممکن است بتوانید اطلاعات مربوط به pH آب محلی خود را به صورت آنلاین به دست آورید.


4. آیا بالا بودن pH مشکلی ایجاد می کند؟


ممکن است فکر کنید که هرچه PH بالاتر باشد کیفیت آب آشامیدنی بهتر است. اما در واقع آب قلیایی نیز می تواند به اندازه آب اسیدی به خانه و سلامت شما آسیب وارد کند.


با این که آب اسیدی حاوی یون های معدنی کافی نیست اما آب با قلیاییت بالا مقدار زیادی را در خود به صورت محلول دارد. این مورد باعث ایجاد رسوب در لوله ها می شود. در نتیجه ممکن است در میزان جریان آب با مشکلاتی مواجه شوید و آبگرمکن و سایر وسایل شما کارایی خود را از دست بدهند. بالا بودن pH آب چاه حتی ممکن است طول عمر این وسایل را کاهش دهد.


برای کاهش pH آب آشامیدنی خود باید از محلول تصفیه آب استفاده کنید.


5. آیا خنثی کننده های اسید یا سیستم های تزریق خاکستر سودا می توانند آب را نیز تصفیه کنند؟


در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر. ممکن است خنثی‌کننده ‌های اسیدی که از کوروزکس استفاده می‌کنند بتوانند مقدار کمی آهن را حذف کنند، اما برای فیلتراسیون عمومی، باید یک پکیج پیش تصفیه ورودی در کنار سیستم خنثی‌ کننده خود نصب کنید. به یاد داشته باشید آب اسیدی بیشتر مستعد آلودگی است، بنابراین بهتر است که آب را به درستی آزمایش و تصفیه کنید.

 

آبین اولین بازار تخصصی آنلاین در زمینه تجهیزات آبی در ایران است. برای دریافت خدمات مشاوره در زمینه تجهیزات تصفیه آب می توانید به وب سایت آبین (www.abin.ir) مراجعه کنید و یا با شماره 02122228116 تماس  حاصل فرمایید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
نظرات (1)
کیمیا
کیمیا
اندازه گیری سطح پی اچ هم برای تعیین کیفیت آب خیلی اهمیت داره. بالا و پایین رفتن پی اچ و روش های ارزیابی اون موضوع مهمی واسم بود که از طریق این مقاله باهاش آشنا شدم.
ارسال نظر