چگونه می‌توانید خانگی کربن فعال تهیه کنید؟

چگونه می‌توانید خانگی کربن فعال تهیه کنید؟

برای ساخت کربن فعال می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد، با این حال ساخت زغال اکتیو به چه صورتی انجام می‌شود؟ آیا امکان ساخت کربن فعال در خانه وجود دارد؟ برای ساخت زغال اکتیو باید چه نکاتی را در نظر گرفت؟ 

قبل از این که تصمیم به ساخت زغال اکتیو بگیرید، بهتر است با ساختار و عملکرد این ماده شیمیایی بهتر آشنا شوید. اطلاع از ویژگی‌های کربن اکتیو به شما برای انجام راحت‌تر مراحل ساخت زغال اکتیو کمک می‌کند. 
کربن اکتیو چیست؟ کربن اکتیو ماده‌ای متخلخل با قابلیت‌های منحصر بفرد و قدرت جذب بسیار بالا می‌باشد. داشتن این ویژگی‌ها باعث شده تا به صورت گسترده‌ای در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. برخی از مهم‌ترین کاربردهای این ماده شیمیایی در صنایع مختلف شامل بازیافت طلا، تصفیه آب و هوا، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی، داروسازی، پتروشیمی و ... می‌شوند. 


مواد اولیه ساخت کربن فعال


برای ساخت کربن اکتیو می‌توان از مواد اولیه متفاوتی استفاده کرد که البته این موضوع در عملکرد آن تاثیر گذار است. انتخاب نوع مواد اولیه برای ساخت کربن فعال به نوع کاربرد آن تا حد زیادی بستگی دارد. 

برای مثال در صورتی که تمایل به استفاده از کربن اکتیو در صنعت تصفیه آب دارید، بهتر است مواد اولیه‌ بر پایه گیاهی باشد. این موضوع در فیلتراسیون دقیق‌تر آب و جلوگیری از ورود آلاینده به آب اهمیت زیادی دارد. 

از مهم‌ترین مواد اولیه‌ای که برای ساخت کربن فعال به کار می‌روند مواردی مثل زغال سنگ، کک نفتی، قیر، قطران زغال سنگ، ضایعات گیاهی، ضایعات کشاورزی (پوست میوه و هسته میوه‌هایی مثل زیتون) و پوست نارگیل هستند. 

تمام اطلاعاتی را که در مورد ماسک زغال خانگی باید بدانید، در مقاله "خواص کربن فعال و تهیه ماسک زغال خانگی" عنوان شده است. در صورت تمایل برای استفاده از ماسک‌های زغال فعال مطالعه این مقاله توصیه ما به شماست.

 


روش‌های ساخت کربن فعال

روش‌های ساخت کربن فعال


برای ساخت کربن فعال از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم:


ساخت کربن فعال به صورت صنعتی


ساخت کربن فعال برای استفاده در صنایع مختلف به این صورت است که کربن باید در محیط خلا و بدون اکسیژن قرار داشته باشد. این موضوع باعث تخلخل کربن و عملکرد مطلوب آن برای استفاده در صنایع مختلف می‌شود. 

برای مثال تخلخل کربن اکتیو در صنعت تصفیه آب می‌تواند باعث جذب بهتر آلاینده‌ها شود که در نهایت سطح کیفی آب تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. 

توجه داشته باشید که ساخت کربن فعال با رعایت تمام نکات و پارامترها به صورت ویژه‌ای حائز اهمیت می‌باشد. به این دلیل که کربن برای حذف مواد شیمیایی و آلودگی‌های محیط به کار می‌رود و نحوه ساخت آن می‌تواند در عملکرد تا حد زیادی تاثیر گذار باشد.


نحوه ساخت زغال خانگی

نحوه ساخت زغال خانگی


ساخت زغال اکتیو دشوار نیست، با این حال نیاز به استفاده از مواد اولیه و ابزارهایی هم می‌باشد. موارد زیر از مراحل ساخت زغال اکتیو هستند:


1- ماده اولیه‌ای که برای ساخت زغال اکتیو مورد نیاز است را تهیه کنید. برای ساخت زغال اکتیو می‌توان از چوب یا پوست نارگیل استفاده کرد. 
2- قبل از سوزاندن ماده از خشک بودن آن اطمینان پیدا کنید. 
3- در ادامه ماده سوزانده شده را در قابلمه‌ای ریخته و روی آن را بپوشانید. برای تهویه می‌توان چند سوراخ ریز ایجاد کرد. با این حال باید به محدود کردن جریان اکسیژن توجه داشته باشید. 
4- قابلمه را در معرض حرارت قرار دهید. میزان حرارت در این مرحله باید به اندازه‌ای باشد که مواد درون آن بسوزد. 
5- چند ساعت صبر کنید. در صورت خارج شدن دود از قابلمه اصلا نگران نباشید، این موضوع در روند ساخت زغال اکتیو معمول است. 
6- بعد از این، صبر کنید تا زغال سرد شود. کربن را شستشو دهید تا ناخالصی‌هایی مثل خاکستر حذف شوند. 
7- زغال ساخته شده را پودر کنید، به این دلیل که کربن اکتیو پودری بهترین عملکرد را برای استفاده در موارد مختلف دارد. 
8- در ادامه باید کربن را به حالت فعال تبدیل کنید. به این منظور می‌توان از کلرید کلسیم استفاده کرد. 
9- کلرید کلسیم را با 75% آب ترکیب کنید. در واقع نسبت آب و کلسیم کلرید باید به اندازه 1:3 باشد.
10- در ادامه باید از مخلوط ایجاد شده روی زغال بریزید تا پوشانده شود. 
11- اجازه دهید تا زغال به مدت 24 ساعت باقی بماند. 
12- مایع را از کربن خالی کرده و شستشو دهید تا مواد شیمیایی حذف شود. 
13- سعی کنید آب به صورت کامل خارج شود. 
14- زغال را مجددا در قابلمه و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید 3 ساعت در این حالت بماند. 
15- حرارت برای ساخت زغال اکتیو باید به صورتی باشد که آب بجوشد و در نهایت زغال به کربن اکتیو تبدیل شود.

 
«وب سایت abin.ir تنوع بالایی از محصولات تصفیه آب را بر اساس برند ارائه کرده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در زمینه خرید محصول از طریق تماس تلفنی با کارشناسان تصفیه آب در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
نظرات (1)
عباسی
عباسی
ماسک کربن و زغال فعال خیلی روی پوست صورت اثرات خوبی میزاره و به نظرم چند درجه روشنش می‌کنه اگه آدم خودش بتونه این ماسک رو درست کنه که خیلی خوبه.
ارسال نظر