چه زمانی باید ممبران صنعتی را شستشو دهیم؟

چه زمانی باید ممبران صنعتی را شستشو دهیم؟

یکی از مهم ترین اقداماتی که برای نگهداری از دستگاه های تصفیه آب صنعتی باید در نظر گرفته شود، شستشوی فیلتر ممبران می باشد. این موضوع می تواند در افزایش طول عمر فیلترهای ممبران تا حد زیادی تاثیر گذار باشد. مراحل شستشوی ممبران صنعتی باید با در نظر گرفتن برخی نکات و پارامترها انجام شود، بهترین راهکار در این زمینه کمک گرفتن از افراد متخصص و آموزش دیده می باشد. اما چطور می توان نیاز به شستشوی فیلتر ممبران را در دستگاه تصفیه آب تشخیص داد؟

در این مقاله به بررسی مواردی می پردازیم که در زمینه تشخیص زمان تعویض ممبران صنعتی تا حد زیادی کمک کننده می باشد. توجه به این نکات و البته شستشوی به موقع ممبران صنعتی می تواند مزیت های زیادی را به دنبال داشته باشد که مهم ترین آنها عدم نیاز به تعویض زودهنگام ممبران می باشد. این موضوع در کاهش هزینه های عملیاتی سیستم تصفیه آب صنعتی به میزان قابل توجهی تاثیر گذار است. 

مطالعه ادامه مطلب می تواند اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهد که توجه به آنها برای نگهداری از سیستم تصفیه آب صنعتی RO و شستشوی فیلتر ممبران لازم است. 


تشخیص زمان شستشوی فیلتر ممبران

تشخیص زمان شستشوی ممبران صنعتی


به صورت کلی نمی توان مدت زمان مشخص شده ای را برای شستشوی فیلتر ممبران عنوان کرد، به این دلیل که این مدت زمان تحت تاثیر بسیاری از پارامترها قابل تغییر می باشد. برخی از عوامل تاثیر گذار در این زمینه شامل مدت زمان استفاده از ممبران، تعداد دفعات روشن شدن سیستم تصفیه آب صنعتی RO، نوع مواد آلاینده و فلزات در آب و ... می شوند. 

یکی از مهم ترین مواردی که نشان دهنده نیاز به شستشوی فیلتر ممبران می باشد کاهش فشار آب و البته وجود برخی آلاینده ها در آب خروجی است. به این نکته هم توجه کنید که در صورت گرفتگی کامل ممبران صنعتی، نمی توان مشکل ایجاد شده را با شستشوی فیلتر ممبران برطرف کرد. در این حالت تنها تعویض ممبران می تواند کمک کننده باشد. بنابراین شستشوی فیلتر ممبران صنعتی باید قبل از گرفتگی و خرابی کامل ممبران انجام شود. 

با وجود این که نیاز به شستشوی فیلتر ممبران در سیستم های مختلف متفاوت است اما می توان گفت که ممبران ها را باید هر 3 تا 6 ماه یک بار شستشو دهید. 

*** در صورتی که گرفتگی در فیلتر ممبران به دفعات اتفاق افتاده است، شستشوی ممبران کافی نمی باشد و در این حالت باید به فکر ایجاد تغییراتی در پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب صنعتی باشید. هر چقدر پیش تصفیه به کار رفته در دستگاه های تصفیه آب صنعتی RO، اصولی تر طراحی شود ممبران های صنعتی طول عمر بالاتری خواهند داشت.

فیلترهای ممبران صنعتی با تنوع بالایی بر اساس برند و مشخصات فنی ارائه می شوند، در صورت تمایل برای خرید ممبران، مطالعه مقاله "برترین برندهای ممبران" توصیه می شود.


چطور می توان نیاز به شستشوی را در ممبران صنعتی کاهش داد؟

چطور می توان نیاز به شستشوی ممبران صنعتی را کاهش دهیم؟


شستشوی مداوم ممبران صنعتی می تواند هزینه و انرژی زیادی را مورد استفاده قرار دهد. توجه به برخی نکات می تواند در کاهش نیاز به شستشوی فیلتر ممبران تا حد زیادی تاثیر گذار باشد که برخی از آنها شامل موارد زیر می شوند:


1- همان طور که پیش تر گفته شد، یکی از بهترین پارامترها برای افزایش طول عمر ممبران صنعتی استفاده از پیش تصفیه مناسب می باشد. به کارگیری فیلترهای شنی و کربنی در پیش تصفیه می تواند در بهبود عملکرد ممبران تاثیر گذار باشد. فیلترهای شنی باعث از بین رفتن آلاینده های فیزیکی و ذرات کلوئیدی می شوند که در این صورت از گرفتگی ممبران صنعتی جلوگیری می شود. 
2- یکی دیگر از عواملی که می تواند باعث کاهش نیاز به شستشوی فیلتر ممبران صنعتی شود به کارگیری دستگاه سختی گیر در پیش تصفیه می باشد. این سیستم ها می توانند برخی مواد معدنی را مثل کلسیم و منیزیم از بین ببرند، حذف این آلاینده ها باعث بهبود عملکرد ممبران ها می شود. 
3- آخرین و مهم ترین مورد، تزریق آنتی اسکالانت در سیستم با دوز مناسب است. به صورت کلی در تمام سیستم های تصفیه آب صنعتی از آنتی اسکالانت استفاده می شود، اما تعیین دوز تزریق مناسب نکته ای است که توجه به آن اهمیت زیادی دارد. 


مهم ترین نکات برای شستشوی فیلتر ممبران


برای شستشوی فیلتر ممبران باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:


•    برای شستشوی فیلتر ممبران می توان از مواد شیمیایی مختلف استفاده کرد. هر ماده شیمیایی را که به کار می برید باید نکات ایمنی کمپانی تولید کننده را رعایت کنید. مهم ترین مشکلات فیلتر ممبران، بر اثر استفاده از مواد شیمیایی نامناسب بروز می کنند.
•    ممبران ها را باید بعد از شستشو با مواد شیمیایی، با آب دارای سطح کیفی بالا شستشو دهید. 
•    برای انتخاب ماده شوینده مناسب باید از افراد متخصص کمک بگیرید. 
•    مدت زمان غوطه ور شدن ممبران را در محلول شوینده به درستی محاسبه کنید. 
•    بعد از انجام مراحل شستشوی فیلتر ممبران بهتر است فیلتر کارتریج را تعویض کنید. 


«وب سایت آبین فرصت دریافت مشاوره رایگان را در کنار ارائه محصولات تصفیه آب صنعتی در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره از طریق تماس تلفنی با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر