هر آنچه باید در مورد تمیز کردن فیلتر ممبران بدانید

هر آنچه باید در مورد تمیز کردن فیلتر ممبران بدانید


در طول عملیات عادی یک سیستم تصفیه آب اسمز معکوس، فیلتر ممبران اغلب به دلیل تجمع ذرات کوچک، کلوئیدها، میکروارگانیسم ‌ها یا نمک ‌های رسوب ‌شده بر روی سطح غشاء موجب کاهش عملکرد می شود. برخی از این رسوبات می توانند منجر به خراب شدن غشاء در مدت زمان نسبتاً کوتاه شوند. روش های پیش تصفیه، مانند فیلتراسیون کارتریجی و پیش تصفیه شیمیایی، برای کاهش تجمع این رسوبات در نظر گرفته شده است. رسوب این ذرات به عنوان فولینگ نامیده می شود. ترکیبات معدنی مانند کربنات کلسیم و سولفات های باریم، استرانسیوم و کلسیم رسوبات کریستالی سخت (اسکالانت) را تشکیل می دهند. 


مواد کلوئیدی و معلق، رشد بیولوژیکی، اکسیدهای فلزی و سیلیس رسوبات نرم تری را تشکیل می دهند، که به سطح غشا فیلتر ممبران می چسبند. شناسایی انواع رسوبات موجود در فیلتر ممبران برای تعیین نوع مواد شیمیایی پاک کننده مورد استفاده، مهم است.


هر چند وقت یکبار باید فیلتر ممبران را تمیز کنیم؟


توصیه می شود، زمانی که سیستم در حال کار است، عملکرد روزانه و داده های عملکرد فیلتر ممبران بررسی شود، بر اساس این داده ها می توان تعیین کرد، چه زمانی نیاز به تمیز کردن غشا ممبران می باشد. سه پارامتر مهم عملیاتی عبارتند از: فشار تفاضلی، جریان نرمال شده نفوذپذیر و دفع نمک. هنگامی که هر یک از این پارامترها 10٪ یا بیشتر تغییر می کند، زمان آن است که تمیز کردن، تعمیر و نگهداری را در نظر بگیرید. با این حال، بسیار مهم است که ابزارهای مورد استفاده برای اندازه گیری این پارامترها دقت خوبی داشته و به درستی کالیبره شده باشند.


«توجه کنید که نظافت باید بر اساس عملکرد عملیاتی انجام شود و نه به صورت روتین.»


انواع پاک کننده های فیلتر ممبران 


به طور معمول، دو نوع پاک کننده غشا عبارتند از محلول های pH پایین و محلول های pH بالا. محلول‌های با pH پایین برای حل کردن فلس ‌های غشایی مانند کربنات کلسیم، فسفات کلسیم، سولفید آهن، سیلیکات‌ های فلزی و اکسیدهای فلزی استفاده می‌شوند. پاک کننده های با pH بالا برای تمیز کردن کلوئیدها، مواد معلق آلی و میکروارگانیسم های بیولوژیکی فرموله شده اند.


همانطور که مشاهده می شود، برخی پاک کننده ها (PH پایین) برای حل کردن اسکالانت ها خوب هستند، در حالی که برخی دیگر (PH بالا) برای حل کردن رسوب ها موثرتر هستند. تشكيل رسوب معدني از رسوبات معدني حاصل مي شود. هنگامی که غلظت برخی از ترکیبات کم محلول در جریان کنسانتره از نقطه اشباع آنها فراتر برود، بر روی سطح غشاء رسوب ایجاد می شود. 


بنابراین، فلس ‌ها در مراحل آخر یک سیستم اسمز معکوس شکل می‌گیرند، که در آن جریان کنسانتره بیشترین تمرکز را دارد. در یک سیستم دو مرحله‌ای RO، مرحله دوم بیشترین حساسیت را به رسوب دارد، که فشار دیفرانسیل مرحله دوم را افزایش می‌دهد. همچنین مشاهده کاهش متناظر در تولید نفوذپذیر از فیلتر ممبران آسیب دیده غیر معمول نیست.


رسوب کلوئیدی یا ذرات معمولاً با افزایش فشار دیفرانسیل در مرحله اول یک سیستم RO ظاهر می شود. رسوب بیولوژیکی، با این حال، در سراسر سیستم غشایی رخ خواهد داد. فرکانس تغییر مورد نیاز کارتریج های پیش فیلتر نشان دهنده مشکل رسوب می باشد و انتخاب پاک کننده مناسب را نشان می دهد. هنگامی که از یک روش شستشو استفاده کردید، که موفقیت آمیز بود، تا زمانی که نتایج خوبی به دست می آید، این روش را تکرار کنید.


نمای کلی سیستم تمیز کننده فیلتر ممبران


این سیستم طوری طراحی شده است، که امکان تمیز کردن دوره ای غشاهای RO را در یک مرحله با پمپ تمیزکننده می دهد و قادر به تمیز کردن هر هفت مخزن تحت فشار RO به طور همزمان است. عناصر RO باید با نرخ توصیه شده سازنده 40-45 gpm در هر ظرف تمیز شوند، پمپ باید برای حداکثر 45 * x gpm تنظیم شود تا جریان مورد نیاز با X تعداد مخزن به طور موازی به دست آید. سیستم RO با شیرهای جدا تمیزکننده عرضه می شود و با استفاده از لوله پی وی سی به صورت دائمی به سیستم تمیزکاری متصل می شود و تمیز کردن را در صورت نیاز راحت می کند.


تابع فرآیند تمیز کننده فیلتر ممبران 


در طول فرآیند تمیز کردن، مواد شیمیایی پاک کننده ذرات جامد کثیف، اکسیدهای فلزی رسوبی و غیره را از سطح غشاء آزاد می کنند. این مواد تمایل به دوباره جمع شدن و ایجاد ذرات بزرگتر، به ویژه در انتهای ورودی اولین غشاء در مرحله دارند. به منظور جلوگیری از این امر یک فیلتر کارتریج 5 میکرونی عرضه شده است، که آب ورودی سیستم RO را در طول گردش تمیز کردن فیلتر می کند.


اگر غشاها به خصوص کثیف باشند، ممکن است به سرعت در این فیلترها تجمع پیدا کنند، که منجر به خراب شدن سریع فیلتر می شود. فیلترها باید به طور مکرر در طول عملیات تمیز کردن از نظر افت هد با مقایسه فشار در ورودی فیلتر کارتریج با فشار در ورودی مرحله RO و محاسبه اختلاف بررسی شوند. هنگام راه اندازی با فیلترهای تمیز، فشار دیفرانسیل باید کمتر از 2 psi باشد و در هیچ زمانی نباید از 10 psi بیشتر شود. فیلترهای کارتریج را قبل از رسیدن فشار دیفرانسیل به psi 10 عوض کنید.


الزامات قبل از تمیز کردن فیلتر ممبران 


هدف از اطلاعات زیر کمک به هدایت کارکنان عملیاتی برای انجام پاک ‌سازی غشای مرحله اول و دوم است. لطفاً مطمئن شوید که امکانات اولیه آزمایشگاهی و مواردی مانند pH و ابزار دقیق قابل حمل رسانایی برای آزمایش محلول در دسترس هستند.


•    سیستم تمیز کننده باید قبل از استفاده مورد بررسی قرار گیرد، تا مطمئن شوید که مخزن داخل آن تمیز است و مجموعه ای از عناصر جدید باید در فیلتر کارتریج تمیز کننده نصب شود.
•    همچنین باید تمهیداتی برای انتقال محلول تمیزکننده مصرف شده و آب شستشو به زباله برای دفع فراهم شود.
•    پس از تمیز کردن تمام تراوش باید از طریق شیر برگشت تراوش به سمت زباله هدایت شود. کیفیت نفوذ تقریباً مانند آب آشامیدنی خواهد بود، اما با وجود آثاری از ماده شیمیایی پاک کننده.
•    در طول فرآیند تمیز کردن، توصیه می شود که شیر سیستم توزیع باید 100% بسته باشد تا از خطر ورود تصادفی مواد شیمیایی به سیستم آب آشامیدنی جلوگیری شود. آب کمی آلوده در صورت داشتن ظرفیت می تواند به سیستم پساب فاضلاب ارسال شود. باید تمهیداتی در نظر گرفته شود که تقریباً 20 دقیقه با سرعت کامل جریان قطار تغییر مسیر دهد.


وبسایت تصفیه آب آبین عرضه کننده انواع مواد شیمیایی برای شستشو فیلتر ممبران می باشد، در صورت نیاز به دریافت مشاوره با شماره های موجود در وبسایت آبین تماس گرفته و به صورت رایگان با متخصصان تیم ما در ارتباط باشید. 
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
نظرات (1)
فرزانه
فرزانه
منم از فیلتر ممبران برای دستگاه تصفیه آب استفاده میکنم خیلی اطلاعات خوبی رو بهم دادین حتما انجامشون میدم تا دستگاه تصفیه آبی که استفاده میکنم دیر خراب بشه.
ارسال نظر