نیترات موجود در آب و عوارض آن

نیترات موجود در آب و عوارض آن

قطعا بعد از فکر کردن در مورد این که آب آلوده چیست؟ تصور شما آب با طعم و و بوی نامطبوع و کدر است، اما آیا به آلاینده های بسیار خطرناکی که ممکن است در آب وجود داشته باشد اما تاثیری در طعم، رنگ و بوی آب ندارند فکر کرده اید؟ این نوع آلاینده ها در مواردی مضرات بیشتری را برای سلامتی انسان دارد و حذف آنها از آب اهمیت زیادی دارد. نیترات نمونه ای از این آلاینده هاست که وجود آن در آب هیچ تاثیری را در تغییر بو و طعم آن ندارد اما در عین حال اثرات بسیار مخربی را برای سلامتی انسان دارد. وجود این آلاینده در آب کاملا تایید شده و ممکن است با روش های مختلفی به آن وارد شود:


•    فاضلاب های شهری، صنعتی، مواد دفعی حیوانی یا گیاهی به خاک وارد شده و بعد از آن وارد آب می شود.

•    مصرف بیش از اندازه کودهای نیتراتی توسط کشاورزان و ورود آن به آب باعث افزایش سطح نیترات می شود. این موضوع و عدم نظارت مسئولین برای کنترل میزان مصرف کودهای شیمیایی از عامل های اصلی ورود گسترده این عامل مخرب در آب است. 

•    سوزاندن سوخت های فسیلی مانند نفت و گاز در نیروگاه ها و ماشین ها باعث ایجاد اسید نیتریک در هوا می شود و این مواد به صورت باران اسیدی به زمین بر می گردند و این چرخه باعث آلودگی سطح زمین می شود. 

 

اثرات مخرب نیترات برای سلامتی انسان


عواملی که گفته شد موجب ورود نیترات به آب های زیر زمینی و سطحی می شود و این منابع را به صورت گسترده آلوده می کند. همه ما می دانیم که این آلاینده اثرات بسیار منفی را برای سلامتی به دنبال دارد و موجب بروز مشکلات کوتاه و بلند مدت می شود که در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم: 


1.    آیا به این موضوع که نوشیدن آب آلوده به نیترات چه تاثیرات منفی را برای کودکان و نوزدان شما به دنبال دارد توجه کرده اید؟ 


از بیماری های بسیار خطرناکی که در طی سال ها به دلیل نوشیدن آب آلوده به نیترات در کودکان بروز کرده سندرم کودک آبی است. نیترات بعد از ورود به بدن نوزاد به نیتریت تبدیل می شود. این موضوع باعث ترکیب شدن نیتریت با هموگلبین در خون می شود و در این صورت هموگلبین قادر به حل اکسیژن در خون نیست. وقتی هموگلبین در خون توانایی خود را در حمل اکسیژن از دست بدهد، روند اکسیژن رسانی به بافت های بدن متوقف شده و پوست بدن نوزاد به رنگ آبی می شود. این تغییر رنگ پوست در نوازد در نواحی اطراف دهان، دست و پاها اتفاق می افتد، اما ممکن است علائم دیگری نیز مانند مشکلات تنفسی، استفراغ، اسهال، تشنج و پایین آمدن سطح هوشیاری را برای نوزاد در پی داشته باشد. توجه کنید که امکان بروز این عارضه خطرناک حتی در بزرگسالان هم وجود دارد اما کودکان بیشتر در معرض دچار شدن به آن قرار دارند. 


2.    نیترات عامل اصلی ابتلا به سرطان معده در کلمبیا! تحقیقات انجام شده برای بررسی دلایل افزایش روند ابتلا به سرطان معده در کلمبیا نشان دهنده این موضوع است که نیترات موجود در آب موجب بروز این بیماری به صورت گسترده شده است. علاوه بر این در کشور آلمان دانشمندان متوجه وجود رابطه معناداری بین غلظت نیترات آب و شیوع سرطان شده اند. در نگاه کلی تاثیر این عامل در بروز سرطان پوشیده نیست.


3.    در طی سال های اخیر و با بررسی آمارها متاسفانه آمار ابتلا به ام اس در کشور ما به طرز چشمگیری افزایش یافته و موجب شده تا کشور ما جز ده کشور اول در ابتلا به این بیماری قرار بگیرد. با توجه به این که برای این بیماری هنوز هیج درمان قطعی وجود ندارد، افزایش آگاهی عمومی برای جلوگیری از ابتلا به آن از موثرترین روش هاست. 

اصفهان رتبه اول ام اس در ایران!! آمارها نشان دهنده ابتلای بیش از هشت هزار نفر از افرادی است که در این کلان شهر زندگی می کنند. با این که هنوز عامل اصلی این موضوع مشخص نشده است اما بسیاری از محققان آلودگی آب و خاک اصفهان را از علت های افزایش روند ابتلا به این بیماری در اصفهان می دانند. از جمله آلاینده هایی که در آب موجود و ممکن است باعث افزایش بروز این بیماری شده باشد نیترات است. البته این موضوع به طور قطعی تایید نشده و با این حال توسط بسیاری از متخصصان در دست بررسی است. 


4.    اختلال تیروئید: بررسی ها نشان از ارتباط مستقیم غلظت نیترات موجود در آب با ابتلا به بیماری ها و اختلالات تیروئیدی دارد. 


5.    این موضوع که تراکم ابتلا به برخی بیماری ها به منطقه و شرایط محیطی آن وابسته می باشد امری تایید شده است. سرطان از بیماری هایی است که بروز و تراکم آن به منطقه جغرافیایی وابسته است، به این صورت که نوع سرطان و تعداد افراد مبتلا به آن در مناطق مختلف متفاوت گزارش شده است. متاسفانه به دلیل ورود آلاینده خطرناک نیترات به آب و خاک آمار ابتلا به سرطان مثانه در مناطقی از کشورمان مثل لارستان افزایش یافته است. علاوه بر این همان طور که پیش تر گفته شد نیترات می تواند از عوامل تاثیر گذار در ابتلا به سرطان معده باشد.

 

اثرات مخرب نیترات برای سلامتی انسان


آیا منابع آب ایران به نیترات آلوده است؟ 


در سال های گذشته «موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران» میزان غلظت مجاز نیترات را در آب مطابق سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که این میزان به اندازه حداکثر 50 میلی گروه بر لیتر است. این موضوع سبب شد که آب بسیاری از نقاط کشور بر اساس سنجش میزان نیترات موجود در آن با کیفیت غیر استاندارد اعلام شود. در ابتدا این مسئله مورد توجه عده ای از افراد قرار گرفت اما به مرور زمان تبدیل به موضوعی بی اهمیت و کم رنگ شد، با وجود این اثرات و مضرات این فلز سنگین و خطرناک در آب هم چنان غیر قابل چشم پوشی است. نوشیدن آب با وجود این آلاینده بسیار خطرناک عوارض مخربی را برای همه ما و به ویژه کودکان در پی دارد. با توجه به این راه حل موثر برای درگیر نشدن با این موضوع چیست؟ در ادامه به روش هایی که موجب از بین رفتن این آلاینده در آب می شود می پردازیم.


روش های موثر در حذف نیترات از آب


اثرات مخرب نیترات برای سلامتی انسان در طی سال ها موجب شد که افراد زیادی برای پیداکرد بهترین و موثرترین راه حل های ممکن تلاش کنند، موارد زیر برخی از این روش ها هستند: 


•    اسمز معکوس: در این روش از غشایی با خاصیت نفوذ پذیری انتخابی استفاده می شود و تمام آلاینده های موجود در آب با دقت بالایی حذف می شوند.

•    تبادل یونی: در این روش آنیون های کلرید با آلاینده های بسیار خطرناکی مثل نیترات جایگزین می شوند. البته استفاده از این روش فقط با رعایت پارامترهای مختلفی بازده بالایی دارد و در غیر این صورت موثر نیست.

•    الکترودیالیز: در این روش با استفاده از جریان الکتریکی آلاینده هایی را مثل نیترات در آب از بین می برند. استفاده از الکترودیالیز برای کاهش این نوع آلاینده بسیار پیچیده و از نظر اقصادی اصلا به صرفه نیست.

•    روش های شیمیایی: در این نوع روش از مواد شیمیایی برای حذف و از بین بردن نیترات در آب استفاده می شود. اما حذف نیترات با استفاده از روش های شیمیایی نیازمند رعایت پارامترها و انجام آن در شرایطی است که بازدهی آن افزایش یابد. 

•    بیولوژیکی: تبدیل نیترات به نیتروژن در این روش باعث حذف این نوع آلاینده می شود. 


با مطالعه مطالب بالا باید به این نتیجه رسیده باشید که اسمز معکوس موثرترین و بهترین روش برای کاهش میزان نیترات موجود در آب است. علاوه بر دقت بالا استفاده از این روش بسیار کم هزینه تر است و در کنار این پیچیدگی آن برای کاهش این آلاینده در آب کمتر است. 


امروزه در ساختار دستگاه تصفیه آب خانگی از روش بسیار موثر اسمز معکوس برای حذف آلاینده ها با دقت 99 درصد استفاده شده است. در این نوع دستگاه ها از فیلتر ممبران استفاده شده که در آن تصفیه آب با اسمز معکوس انجام می شود و علاوه بر سختی آب فلزات سنگین موجود در آب هم مثل نیترات از بین می رود.

بررسی شد که نیترات موجود در آب عوارض بسیار خطرناکی را خصوصا برای کودکان در پی دارد، بنابراین حذف این نوع آلاینده از آب دارای اهمیت ویژه ایی است. استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی که این نوع آلاینده را به صورت کامل از بین می برد و سطح کیفی آب را تا حد زیادی افزایش می دهد. دستگاه های تصفیه آب خانگی دارای سیستم فیلتراسیون شش مرحله ای هستند و تمام پارامترهایی که کیفیت آب را تحت تاثیر خود قرار می دهند از آب حذف می کنند و اگر دارای استاندارد و کیفیت های لازم باشد سطح کیفی آب خروجی آن کاملا استانداردی است. 

امروزه دستگاه های تصفیه آب خانگی با برندهای مختلفی ارائه می شوند و ممکن است بعد از تصمیم برای خرید آن سردرگم شوید که کدام دستگاه برای شما مناسب تر است. در این زمینه مهم ترین پارامتر که باید در نظر گرفت خرید از فروشگاه معتبری است که کیفیت محصولات آن تضمین شده باشد. خرید از فروشگاهی با این ویژگی، علاوه بر تضمین قیمت به شما اطمینان می دهد که مشخصات دستگاه به درستی ارائه شده است. 

در انتها با توجه به این که نوشیدن آب با نیترات بالا مشکلات زیادی را به دنبال دارد، پیشنهاد ما به شما استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی با کیفیت بالاست. این موضوع به شما اطمینان می دهد که از ابتلا به بیماری های خطرناکی که ناشی از وجود این آلاینده در آب است در امان می مانید. در صورت تمایل برای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی یا نیاز به مشاوره در این زمینه با مراجعه به سایت آبین با ما در ارتباط باشید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 5
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
نظرات (5)
محدثه
محدثه
یعنی اینطور که مشخصه اکثر بیماریها و مشکلات به خاطر مصرف آب کثیف هستش. آدم میمونه چطوری آب بدنش رو تامین کنه خوب بی آبی هم مشکلات زیادی رو به همراه داره.
وحید بهبهانی
وحید بهبهانی
به دنبال مصرف آب آلوده یه سری بیماری ها وجود دارد که فکر هم نمی‌کنیم ممکن از آب آلوده باشه ولی متاسفانه منشا اون ها بر میگرده به سطح آلودگی هایی که در آب ممکنه وجود داشته باشه و بسیار خطرناکن
صادق بهرامی
صادق بهرامی
خیلی اوقات آب رو که می‌بینید فکر میکنید تمیزه چون نه بو داره و نه رنگ داره ولی کافیه اون رو تو آزمایشگاه ببرید تا متوجه میشید چقدر ذرات آلوده در اون وجود داره برای همین امروزه موضوع تصفیه آب یک موضوع مهم محسوب میشه
ترنم ناظری
ترنم ناظری
متاسفانه در حال حاضر انقدر مواد شیمیایی برای کاشت بذر و محصولات گیاهی زیاد شده و از کودهای شیمیایی استفاده میکنند که آب مصرفی رو هم تحت تاثیر قرار داده
علی کاشانی
علی کاشانی
نیترات ماده ای شیمیایی هست که مصرفش هرچند کم کلی عوارض به همراه داره حتما هم بخاطر خودتون هم بخاطر فرزندانتون از دستگاه تصفیه آب معتبر استفاده کنید
ارسال نظر