روش های جایگزین تخریب سیانید در تصفیه خانه های فاضلاب

روش های جایگزین تخریب سیانید در تصفیه خانه های فاضلاب

تصفیه فاضلاب برای اطمینان از اینکه آبی که مجدداً استفاده شده یا به محیط برگردانده می شود عاری از هر گونه آلاینده مضر و ناسالم است، ضروری تلقی می شود. یکی از این آلاینده‌ها که گاهی در فاضلاب یافت می‌شود سیانید نام دارد که یک ماده شیمیایی است که می‌تواند کشنده باشد و در اشکال مختلفی یافت می شود. سیانید به هر شکلی که باشد به سرعت عمل می کند و همین مسئله تخریب سیانید را به یک موضوع مهم بدل کرده است.

 

به همین خاطر قصد تا در این عنوان از مجموعه مقالات آبین، روش های ساده و کم هزینه ای را برای تخریب سیانید بررسی کنیم.


تخریب سیانید و کاربردهای آن در صنایع


شکل بی رنگ و گازی آن می تواند سیانوژن کلرید یا هیدروژن سیانید باشد. شکل کریستالی این ماده شیمیایی می تواند به صورت سیانید پتاسیم یا سیانید سدیم وجود داشته باشد. یکی از ویژگی های خاص سیانید این است که بویی شبیه بادام تلخ دارد اما به خاطر داشته باشید که همیشه بو نمی دهد. در عین حال این رایحه به شکلی نیست که همه افراد متوجه آن شوند.


از سیانید در محیط های صنعتی و تولیدی، برای تولید پلاستیک، کاغذ و منسوجات استفاده می شود. ترکیبات این ماده برای توسعه کامل عکس ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. گاز سیانید را می توان برای از بین بردن حشرات موذی و آفات در ساختمان ها و کشتی ها استفاده کرد. نمک های سیانید همچنین توانایی کمک به فرآیندهای تمیز کردن فلزات و آبکاری را دارند.


هنگامی که از سیانید در فرآیندهای آبکاری فلزات استفاده می شود، پساب تولید شده در طول فرآیند حاوی مقدار مشخصی سیانید آزاد خواهد بود. این محتویات باید قبل از تخلیه آب به طور کامل از بین برود. در اکثر مواقع سطح سیانید تخریبی موجود در فاضلاب، قبل از انجام تخلیه باید تا کمتر از 1PPM کاهش یابد. تکنیک های خاصی وجود دارد که می توان از آن ها برای خلاص شدن از غلظت زیاد سیانید در فاضلاب استفاده کرد. این فرآیندها شامل همه چیز از ازن گرفته تا پراکسید هیدروژن می شوند.


خطرات عدم تخریب سیانید


اولین مسئله ای که هنگام استفاده از سیانید رخ می دهد این است که سیانید آزاد می تواند بسیار خطرناک باشد، به این معنی که هر گونه پساب تولید شده در خلال یک فرآیند صنعتی باید قبل از استفاده مجدد یا بازگشت آب به محیط، تصفیه شود. هر مقدار از سیانید، بسیار سمی و خطرناک است. این ماده شیمیایی می تواند به سرعت از طریق گرد و غبار، بخار یا تماس مستقیم ماده شیمیایی توسط انسان ها و حیوانات جذب شود.


علاوه بر سیانید آزاد قابل تخریب، هر گونه فاضلابی که دارای مقادیر قابل اندازه گیری اسید قوی یا ضعیف قابل تجزیه باشد می بایست تصفیه شود. دلیل اصلی نیاز به تصفیه این مقدار آب پیش از ارسال به تاسیسات تصفیه دولتی این است که این تاسیسات ممکن است قابلیت های لازم برای از بین بردن محصولات جانبی سیانید را نداشته باشند. این مقاله نگاهی کامل به روش‌ها و تکنیک‌های متعددی دارد که می‌توانید برای خلاص شدن از سیانید در تأسیسات تصفیه فاضلاب خود از آن استفاده کنید.

 

خطرات عدم تخریب سیانید


راه حل هایی برای تخریب سیانید


برای خلاص شدن از سیانید موجود در فاضلاب، راه حل های مختلفی در دسترس شماست که اصلی ترین آن ها کلرزنی قلیایی است. این شکل از کلر، بسیار مقرون به صرفه است و ثابت کرده است که در حذف هر مقدار از سیانید در فاضلاب بسیار موثر است. محبوبیت کلرزنی قلیایی عمدتاً به دلیل ماهیت مقرون به صرفه آن در تصفیه است.


با این که استفاده از سفیدکننده ها نیز نتایج مشابهی داشته و حتی مقرون به صرفه تر از کلرزنی قلیایی است اما با محیط زیست سازگار نیست. در واقع آژانس حفاظت از محیط زیست اخیراً در مورد تاثیرات استفاده از سفید کننده بر محیط زیست ابراز نگرانی کرده است. با این که هنوز محدودیت های قوی برای استفاده از سفید کننده جهت تخریب سیانید اعمال نشده است، EPA صنایع و تولیدکنندگان را تشویق می کند تا به دنبال راه حل های دیگری باشند. گزینه های پایدار متعددی وجود دارد که تقریباً به اندازه کلرزنی قلیایی مؤثر هستند و در عین حال جنبه های منفی سفید کننده ها را ندارند.


دو روش دیگر نیز وجود دارد که از آن ها در تخریب سیانید استفاده می شود و شامل اکسیداسیون ازن و اکسیداسیون UV است که هر دو بسیار مؤثر هستند. اکسیداسیون ازن یک فرآیند تصفیه ساده است که می تواند با اکسید کردن موثر فاضلاب، سطح آلاینده ها را در آن کاهش دهد. ازن به عنوان یک اکسیدان در نظر گرفته می شود و این مفهوم به این معنی است که قبل از پذیرش الکترون های آب، با سایر آلاینده ها و مواد موجود در آب واکنش نشان می دهد.


هنگامی که ازن، الکترون های یک آلاینده را می پذیرد، واکنش های مختلفی رخ خواهد داد. اکسید شدن آهن منجر به تشکیل زنگار می شود. اگر تصمیم دارید آب را با ازن تصفیه کنید، ابتدا باید از یک ازن ژنراتور برای تولید مقدار ازن مورد نیاز خود استفاده کنید. با تزریق مستقیم ازن به آب، ویروس ها، فلزات، باکتری ها و سیانید از بین می روند.


مواد آلی موجود در غشای این آلاینده‌ها هنگام اکسیداسیون ضعیف شده و از بین می‌روند تا در نهایت آلودگی‌ها به طور کلی حذف شوند.


ضد عفونی با کمک اشعه ماوراء بنفش نیز به این صورت است که این نوع محلول تخریب سیانید می تواند پراکسید هیدروژن موجود در آب را که منجر به تولید رادیکال های هیدروکسیل می شوند، هدف قرار دهد. این رادیکال ها می توانند هر سیانیدی که در آب باقی می ماند را اکسید کنند.


ضد عفونی UV یکی دیگر از راه حل های ایمن تصفیه آب است که میکروارگانیسم ها و سایر آلاینده ها را با استفاده از لامپ های فرابنفش و با پخش امواج نور ماوراء بنفش بر روی آب از بین می برد. این امواج نوری در فرکانس های خاصی می توانند بیشتر آلاینده های موجود در فاضلاب را از بین ببرند. مزایای اولیه ای که استفاده از روش گندزدایی با اشعه ماوراء بنفش برای صنایع و تاسیسات تصفیه فاضلاب دارد عبارتند از:


•    عدم استفاده از هر گونه مواد شیمیایی
•    حداقل مصرف انرژی
•    فرآیند سریع و کارآمد
•    حذف موثر تقریباً 100٪ ویروس ها و باکتری ها
•    الزامات نگهداری مقرون به صرفه
•    سازگار با محیط زیست
•    سه روش برای از بین بردن سیانید که برای محیط زیست ضرر کمتری دارند


اگر به دنبال روش های سازگار با محیط زیست برای حذف سیانید از فاضلاب هستید، ادامه متن را دنبال کنید. این روش ها شامل استفاده از پراکسید هیدروژن، پرمنگنات پتاسیم و تخریب حرارتی است. روشی که تصمیم به استفاده از آن می‌گیرید عمدتاً به این بستگی دارد که چه ماده‌ای در دسترس دارید و به دنبال چه اثربخشی هستید. این روش ها علیرغم متفاوت بودن، نتایج مشابهی در پی دارند.


1. آب اکسیژنه


اگر می‌خواهید به جای کلرزنی قلیایی از روش تصفیه دیگری برای تخریب سیانید از استفاده کنید، پراکسید هیدروژن ممکن است نتایجی که به دنبال آن هستید را برای شما به ارمغان آورد. این محلول یک جایگزین موثری برای کلرزنی در نظر گرفته می شود؛ زیرا از ابجاد محصولات جانبی سمی که در اثر کلرزنی ایجاد می شوند، جلوگیری می کند.


ثابت شده است که پراکسید هیدروژن تأثیر مخرب کمتری نسبت به سفید کننده بر محیط زیست دارد. با این حال، درک این نکته مهم است که پراکسید هیدروژن سیانید را به طور کامل از بین نمی برد. تولید پراکسید هیدروژن در مقیاس زیاد مانند دو روش جایگزین دیگر که عنوان کردیم، می تواند پرهزینه باشد. به همین دلیل است که توصیه می شود از این روش برای تصفیه حجم کمتری از فاضلاب استفاده کنید. مس یکی از موثرترین کاتالیزورهای این تکنیک محسوب می شود.


2. پتاسیم پرمنگنات


یکی دیگر از روش های جایگزین تخریب سیانید، "پرمنگنات پتاسیم" است که می تواند بسیاری از فلزات سنگین موجود در فاضلاب را حذف کند. به خاطر داشته باشید که برای دستیابی به بهترین نتیجه از این ماده باید آن را در محلول قلیایی قرار دهید. هنگامی که پرمنگنات پتاسیم را به پساب آلوده اضافه می کنید، نتایج آن در مدت زمان کوتاهی مشهود است. در عرض 10 دقیقه سیانید موجود تقریبا به طور کامل از بین می رود.


با وجود این که پرمنگنات پتاسیم به طور کامل سیانید را از بین نمی برد اما می تواند این ماده شیمیایی را تا حد قابل قبولی کاهش دهد. مزیت اصلی استفاده از این محلول این است که وقتی پرمنگنات پتاسیم به آب اضافه می شود، از تولید ترکیبات سمی مانند کلرید سیانوژن جلوگیری می کند. تجزیه ایده آل سیانید معمولاً زمانی اتفاق می افتد که محلول دارای PH 10 یا بالاتر از آن باشد.


3. تخریب حرارتی


احتمالا ساده ترین تکنیکی که می توانید از آن برای خلاص شدن از غلظت بالای سیانید در فاضلاب استفاده کنید، تخریب حرارتی است که با استفاده از یک محفظه فشار گرم انجام می شود. هنگامی که فاضلاب در محفظه فشار گرم قرار می گیرد، سیانید از بین خواهد رفت. هر مقدار باقی مانده از سیانید را می توان با تکنیک های دیگر حذف کرد.


حتی اگر تخریب حرارتی تمام میزان سیانید را از بین نبرد، باید پس از انجام عملیات این عملیات، فاضلاب را مطابق با دستورالعمل ها و مقررات EPA از محیط خارج کنید. کل مدت زمان فرایند تخریب حرارتی برای حذف سیانید در 20 الی 40 دقیقه انجام می شود.

 

راه حل هایی برای تخریب سیانید


ضرورت از بین بردن سیانید


در صورتی که یک فرآیند صنعتی در تاسیسات شما منجر به تولید محصولات جانبی سیانید می شود، ضروری است که اقدامات لازم برای از بین بردن سیانید را انجام دهید و قبل از ورود آب به محیط از سالم بودن آب مطمئن شوید. کلرزنی قلیایی رایج ترین شکل تخریب سیانید است اما در عین حال می تواند برای محیط زیست مضر باشد. پس بهتر است برای حفاظت از محیط زیست به سراغ سایر روش ها بروید.


اگر شما هم صاحب صنایع یا تجهیزاتی هستید که به هر نحوی با سیانید سروکار دارد، باید این ماده سمی را حذف کنید. کارشناسان وب سایت آبین آماده ارائه خدمات مشاوره به صورت رایگان از طریق شماره تماس 02122228116 به شما هستند.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
نظرات (1)
عزیزی
عزیزی
تصفیه آب از سیانید یکی از مهمترین مراحل تصفیه آب محسوب میشه چون به نظر من هم سیانید یکی از کشنده ترین ترکیباتی هستش که داخل آب موجوده.
ارسال نظر