حل مشکل کمبود آب با کارخانه های نمک زدایی هسته ای

حل مشکل کمبود آب با کارخانه های نمک زدایی هسته ای

تصفیه آب دریا، می تواند یکی از بهترین راه حل ها برای پایان دادن به بحران کمبود آب آشامیدنی در جهان باشد. این موضوع کاملا صحیح است اما چطور می توان انرژی مورد نیاز برای فیلتراسیون آب با استفاده از دستگاه های تصفیه آب دریا را تامین کرد؟ تصفیه آب دریا چه هزینه هایی را برای محیط زیست به دنبال دارد؟ آیا امکان استفاده از این سیستم ها برای تمام کشورها وجود دارد؟

مواردی که عنوان شد تنها تعداد محدودی از پرسش هایی هستند که بعد از شنیدن تصفیه آب دریا ممکن است داشته باشید. چیزی که مشخص است کمبود آب و نیاز به تامین آب آشامیدنی در بسیاری از کشورها غیر قابل انکار می باشد. تصفیه آب دریا می تواند راه حل بسیار مناسبی برای این مشکل باشد.

 
بهترین راهکار برای تصفیه آب دریا چیست؟


در کره زمین منابع گسترده ای از آب وجود دارد، با این حال تنها 2.5 درصد از این منابع را آب های شیرین تشکیل می دهند. بر اساس تحقیقات تا سال 2025 حدود 25 درصد از مردم دنیا با مشکل کم آبی مواجه می شوند. یکی از بهترین راهکارها تصفیه آب دریا و استفاده به عنوان آب آشامیدنی آب می باشد.  

برای نمک زدایی آب دریا، معمولا از دستگاه های تصفیه آب RO استفاده می شود. این سیستم ها به انرژی زیادی برای انجام روند فیلتراسیون نیاز دارند. در اکثر سیستم های تصفیه آب مورد نیاز برای تصفیه آب دریا، از پمپ های فشای قوی استفاده می شود که به تامین انرژی نیاز دارند. 

مصرف انرژی حتی در سیستم های تصفیه آب صنعتی با ظرفیت کم بسیار بالاست، اما تصور کنید وقتی این سیستم برای تصفیه آب دریا مورد استفاده قرار می گیرد نیاز به تامین چه حجم زیادی از انرژی می باشد. 

مصرف این حجم از انرژی می تواند با سوخت انرژی هسته ای تامین شود. این انرژی دارای قدرت بسیار گسترده ای می باشد و آسیب کمتری را به محیط زیست نسبت به سایر سوخت ها وارد می کند.


روش کار کارخانه های نمک زدایی هسته ای


در کارخانه های نمک زدایی هسته ای، از ممبران استفاده می شود. ممبران، فیلتر غشایی می باشد که توانایی از بین بردن تمام آلاینده های آب را با دقت بسیار بالا دارد. خروجی ممبران آب با سطح کیفی بسیار بالا و در واقع خالص می باشد. 

در طی سال های اخیر از ممبران ها برای فیلتراسیون آب و تعبیه در سیستم های تصفیه آب با ظرفیت های مختلف استفاده شده است. این سیستم ها می توانند دستگاه های تصفیه آب خانگی یا سیستم های تصفیه آب دریا باشند. 

به کارگیری ممبران برای تصفیه آب دریا می تواند مزیت هایی را مثل هزینه عملیاتی کم، قدرت فیلتراسیون بالا و ... داشته باشد. به صورت کلی می توان عنوان کرد که راه حل بهتری برای نمک زیادی آب دریا نسبت به استفاده از ممبران ها وجود ندارد. 

سیستم های تصفیه آب دریا با استفاده از ممبران ها، از مراحل مختلفی تشکیل می شوند. آب ورودی به ممبران باید فشار بالایی داشته باشد تا ممبران بتواند آلاینده های آب را از بین ببرد. به همین دلیل هم در این سیستم ها نیاز به تامین انرژی می باشد که در کارخانه های نمک زدایی هسته با سوخت هسته ای تامین می شود. 

برای تصفیه آب دریا در کارخانه های نمک زدایی هسته ای می توان از روش های مختلفی مثل MSF ،MED و اسمز معکوس (RO) استفاده کرد. با این حال بهترین و پر کاربرد ترین روش اسمز معکوس یا RO می باشد. در مواردی که از این روش ها به صورت ترکیبی استفاده می شود تا سیستم عملکرد مطلوبی برای تصفیه آب دریا داشته باشد. 


چرا نمک زدایی هسته ای بهترین راهکار برای تصفیه آب دریا است؟

چرا نمک زدایی هسته ای بهترین راهکار برای تصفیه آب دریا است؟


تصفیه آب دریا با مصرف سوخت فسیلی چنان هزینه ای را از نظر زیست محیطی دارد که بسیاری از کارشناسان عنوان می کنند باید روند استفاده بیشتر از این نوع سوخت را متوقف کرد. بنابراین باید برای تصفیه آب دریا هم از سیستمی استفاده کرد که به این نوع سوخت وابسته نباشد. 

در کنار این که سوخت فسیلی می تواند تاثیرات مخربی را برای محیط زیست به دنبال داشته باشد، هزینه عملیاتی سیستم بسیار بالاست. در مواردی هم هزینه توجیح اقتصادی ندارد و این موضوع باعث لغو پروژه های فیلتراسیون می شود. 

این موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد تمایل به استفاده از سوخت هسته ای برای تامین انرژی مورد نیاز در سیستم های تصفیه آب دریا داشته باشند. به کارگیری اورانیوم و سوخت هسته ای، هزینه عملیاتی کمتری را نسبت به سوخت هسته ای دارد. با این حال در بسیاری از کشورها دانش لازم برای استفاده از این سوخت در زمینه تصفیه آب دریا وجود ندارد. 


مشکلات و خطرات زیست محیطی در کارخانه های نمک زدایی هسته ای 

مشکلات و خطرات زیست محیطی در کارخانه های نمک زدایی هسته ای


سوخت هسته ای در کنار تمام مزیت ها، می تواند خطراتی را برای محیط زیست به دنبال داشته باشد. یکی از مهم ترین دغدغه ها برای تصفیه آب دریا با استفاده از سوخت هسته ای، دفع زباله ها می باشد. این زباله ها و ضایعات رادیواکتیو هستند و می توانند مشکلات زیست محیطی زیادی را به دنبال داشته باشند. 

در کنار این پساب خروجی از سیستم های تصفیه آب دریا مجددا به اقیانوس ها ریخته می شود. این موضوع باعث شدید تر شدن شوری آب و بروز مشکلات زیادی برای موجودات دریایی می شود. 

با تمام این ها و از آن جایی که در آینده ای نه چندان دور، بسیاری از افراد در کره زمین با مشکل کم آبی مواجه می شوند، می توان کارخانه های نمک زدایی هسته ای را راه حلی برای زنده ماندن دانست. مسئله ای که در این زمینه می توان به آن امیدوار بود، پیشرفت تکنولوژی و پیدا کردن روشی امن برای تخلیه زباله های هسته ای می باشد. 


«وب سایت www.abin.ir ارائه دهنده سیستم های تصفیه آب صنعتی و تصفیه آب نیمه صنعتی با ظرفیت های مختلف می باشد، در صورت تمایل برای خرید سیستم و نیاز به دریافت مشاوره، از طریق تماس تلفنی با ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
نظرات (1)
امیر
امیر
به نظر من آخرش هم نیاز باشه آب دریا و اقیانوس رو با استفاده از. روش های مناسب تصفیه کنن چون الان خیلی اوضاع آب کشور خوب نیست.
ارسال نظر