ترکیبات آنتی اسکالانت

ترکیبات آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت ها نوعی از مواد شیمیایی بازدارنده هستند که با گروه های عاملی اسید کربوکسیلیک و ساختار مولکولی فسفات تشکیل می شوند. این ساختار باعث می شود تا آنتی اسکالانت ها دقیق ترین عملکرد را در جلوگیری از ایجاد رسوب در فیلترهای ممبران داشته باشند. با استفاده از آنتی اسکالانت در دستگاه های تصفیه آب صنعتی طول عمر ممبران افزایش پیدا می کند، که این موضوع در بهبود عملکرد تا حد زیادی تاثیر گذار است. ترکیبات آنتی اسکالانت بر اساس نوع آن متفاوت است، موارد زیر از انواع آنتی اسکالانت با توجه به فرمول شیمیایی هستند:

1- ترکیبات آنتی اسکالانت می تواند از هگزا متا فسفات سدیم باشد، این نوع آنتی اسکالانت، قدرت بازدارندگی بسیار مطلوبی دارد. این ترکیب باعث کاهش قدرت انحلال آنتی اسکالانت می شود. آنتی اسکالانت هایی بر پایه این نوع فرمول شیمیایی باید چند روز یک بار هم زده بشوند، عدم توجه به این موضوع می تواند باعث هیدرولیز شدن فسفات شود که در صورت خنثی بودن PH، باعث ترکیب کلسیم و در نهایت ایجاد فسفات می شود. 

روش استفاده از آنتی اسکالانت ها بر پایه هگزا متا فسفات، بسیار سخت است که معمولا کاربرد بالایی در صنعت تصفیه آب دارند. در صورت تمایل برای به کارگیری این آنتی اسکالانت باید تمام نکات و پارامترهای لازم را رعایت کنید تا عملکرد مطلوبی در بازدارندگی داشته باشد.

2- آنتی اسکالانت هایی بر پایه فارگانو فسفونات، دارای پایداری بیشتری نسبت به نوع اول هستند. این آنتی اسکالانت ها علاوه برای پایداری، دارای عملکرد مطلوبی در بازدارندگی می باشند. 

3- آنتی اسکالانت های بر پایه پلی اکریل بهترین عملکرد را برای جلوگیری از ایجاد رسوب در فیلترهای ممبران دارند. انواع آنتی اسکالانت بر پایه پلی اکریل شامل آنتی اسکالانت با پلی اکریل سبک و آنتی اسکالانت با پلی اکریل سنگین می شوند. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر