برای از بین بردن کلر در آب آشامیدنی چه باید کرد؟

برای از بین بردن کلر در آب آشامیدنی چه باید کرد؟

همه ما گاهی طعم ناخوشایند کلر در آب شرب را احساس می کنیم و این مسئله علاوه بر اثرات نامطلوبی که بر طعم و مزه آب دارد، در سطح کیفی آب هم تا حد زیادی تاثیر گذار می باشد. کلر یک عنصر شیمیایی است که به صورت مایع، جامد و گاز در طبیعت وجود دارد و به دلیل اثر ضدعفونی کنندگی قوی آن در تصفیه خانه های آب شهری مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از روش کلر زنی برای از بین بردن آلاینده های میکروبی کاربرد بالایی دارد. با این حال کلر می تواند مضراتی را هم برای سلامتی داشته باشد که در مقاله مهم ترین مضرات مصرف آب کلر دار به بررسی دقیق تر آن پرداخته شده است. آیا با جوشاندن آب کلر از بین می رود؟ یا این که چگونه کلر آب را از بین ببریم؟ برای یافتن پاسخ این سوالات و بسیاری از سوالات دیگر در مورد از بین بردن کلر در آب آشامیدنی در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

بعد از فهمیدن مضرات آب کلر دار ممکن است به دنبال یک روش مناسب برای حذف آن باشید. بنابراین اگر به دنبال یافتن پاسخ سوال چگونه کلر را از بین ببریم؟ هستید، در ادامه برخی از بهترین روش هایی را که برای حذف کلر در آب می تواند موثر باشد را بررسی می کنیم.


چگونه کل را از بین ببریم؟


وجود مقدار بالای کلر در آب شهری، سبب نگرانی بسیاری از مردم در استفاده از این آب برای مصارف خوراکی شده است. برخی از روش های ساده ای که برای حذف کلر از آب آشامیدنی ارائه شده است شامل موارد زیر می شوند:


1- حذف کلر از آب با جوشاندن 


 در این روش می توان با حرارت دادن و جوشاندن آب، به مدت طولانی آن را کلرزدایی کرد. با این حال در این روش حجم زیادی از آب توسط جوشاندن تبخیر شده و به هدر می رود و علاوه بر این مساله، جهت انجام آن، به انرژی زیادی احتیاج می باشد. نکته قابل توجه در این روش این است، که برای خروج گاز کلر از آب باید هم زمان با جوشاندن آب، درب ظرف را کمی باز نگه داشت. در کنار این استفاده از روش جوشاندن برای حذف کلر در آب نمی تواند تا حد زیادی تاثیر گذار باشد و در صورتی که قصد حذف کلر را در آب با دقت بالایی دارید استفاده از این روش برای شما نمی تواند کاربردی نیست


2- حذف کلر از آب با ویتامین C


 با افزودن قرص های حاوی ویتامین C یا مقداری آبلیمو، می توان آب را کلرزدایی کرد. به این منظور کافی است که به هر 3.8 لیتر آب، حدود 40 میلی گرم قرص ویتامین C یا 12 قطره آبلیمو اضافه شود.

 

مطلب پیشنهادی: راهنما خرید آنتی اسکالانت


3- قرار گرفتن آب در معرض هوای آزاد برای حذف کلر


 چند ساعت نگه داشتن آب در ظرف در باز در محیط، می تواند باعث واکنش کلر با هوا و کاهش کلر موجود در آب شود. البته باید توجه داشت که در این روش، آب باید زمان زیادی در محیط باقی بماند، که این مساله می تواند سبب ورود آلودگی های دیگر به آب شود، بنابراین استفاده از این روش جهت کلرزدایی آب چندان مطلوب نمی باشد.


4- حذف کلر از آب با فیلترهای کربنی


برای تصفیه پساب و فاضلاب معمولا از روش کلرزنی استفاده می شود، اما پس از ضدعفونی شدن آب، جهت حذف کلر، استفاده از فیلترهای کربنی هم می تواند تا حد زیادی حائز اهمیت باشد. فیلترهای کربنی دقیق ترین عملکرد را برای از بین بردن کلر در آب دارند و بر همین اساس به صورت گسترده ای در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. 

 

زمان لازم برای از بین رفتن کلر آب

 

وجود کلر در آب می تواند خاصیت قلیایی آب را کاهش دهد که، برای سلامتی بسیار مضر است. مدت زمان لازم برای این که آب کلر خود را از دست دهد، حداقل 24 ساعت می باشد. اما این موضوع به غلظت اولیه کلر و حجم آب بستگی دارد و ممکن است تا 5 روز هم طول بکشد. برای مثال وجود 2 ppm کلر در 10 گالن آب، نیاز به 110 ساعت دارد تا کاملا تبخیر شود. استفاده از روش هایی مانند اشعه UV می تواند سرعت تبخیر کلر را افزایش دهد. 

 

بهترین روش حذف کلر از آب آشامیدنی 


ساده ترین و مطمئن ترین روش برای حذف کلر از آب آشامیدنی و مصرفی خود، استفاده از یک دستگاه تصفیه آب خانگی می باشد. در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی از فیلترهای مختلفی برای از بین بردن آلاینده های آب استفاده می شود. برخی از معمول ترین فیلترهایی که در ساختار دستگاه تصفیه آب خانگی مورد استفاده قرار می گیرند شامل فیلتر الیافی، کربن گرانول و بلاک، ممبران، پست کربن و مینرال می شوند. 

فیلترهای کربنی موثر ترین عملکرد را در از بین بردن کلر در آب دارند و بر همین اساس استفاده از آنها کاربرد بالایی در صنایع مختلف دارد. با این حال تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد که فیلترهای کربنی بر پایه گیاهی تولید شوند. فیلترهای کربنی بر پایه مواد گیاهی دارای عملکرد بسیار مطلوبی برای از بین بردن کلر در آب هستند. 

در دستگاه تصفیه آب خانگی، معمولا پیش از ورود آب به ممبران، فیلترهای پیش تصفیه کربنی آلاینده هایی مانند کلر و مواد آلی را حذف می کنند. فیلترهای کربنی حاوی ذرات کربن اکتیو هستند که از قدرت بالایی در حذف مواد آلی، ترکیبات کلر و دیگر مواد اکسنده برخوردار می باشند. این آلاینده ها، معمولا دارای بار منفی هستند و با عبور از بستر کربنی در این فیلتر، حذف می شوند. 

با توجه به نکته ای که گفته شد استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی بهترین روش برای حذف کلر از آب می باشد. دستگاه های تصفیه آب خانگی می توانند سطح کیفی آب را تا حد زیادی افزایش دهند. 


«در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در زمینه خرید دستگاه های تصفیه آب خانگی با مراجعه به وب سایت آبین از امکان دریافت مشاوره رایگان مجموعه ما بهره مند شوید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر