مهم ترین مضرات مصرف آب کلر دار

مهم ترین مضرات مصرف آب کلر دار

یکی از پر کاربرد ترین روش هایی که برای حذف و از بین بردن آلاینده های میکروبی مورد استفاده قرار می گیرد، افزودن کلر به آب می باشد. کلر زنی از کم هزینه ترین روش هایی است که باعث ضد عفونی کردن آب مصرفی انسان می شود و استفاده از آن کاربرد بالایی در صنایع مختلف دارد. در آب مصرفی ما معمولا ترکیبات اولیه کاملا بی خطر هستند، با این حال این ترکیبات ممکن است بعد از فرایند کلر زنی با کلر ترکیب شده و به شکل جدید و در مواردی خطرناک تبدیل شوند. 

این ترکیبات را اصطلاحا محصولات جانبی کلر زنی می گویند و می توانند خطرات زیادی را برای سلامتی به دنبال داشته باشند. خطرات مصرف آب با محصولات جانبی کلر، می تواند حتی صد برابر گاز کلر باشد و بر همین اساس توجه به حذف آنها در آب تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. 

مضرات و خطراتی که مصرف آب کلر دار می تواند برای سلامتی به دنبال داشته باشد باعث شده تا توجه به حذف این آلاینده در آب اهمیت زیادی داشته باشد. مهم ترین خطراتی را که مصرف آب کلر دار برای سلامتی به دنبال دارد در ادامه بررسی می کنیم.


مهم ترین خطرات مصرف آب کلر دار


مصرف آب آشامیدنی با سطح بالای کلر می تواند خطراتی را برای سلامتی به دنبال داشته باشد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:


تاثیر مخرب آب کلر دار برای سلامت دندان ها


 اگر چه میزان کلر در آب شرب در حد استاندارد تنظیم می شود، اما در بسیاری از مواقع مانند شنا کردن در استخر و استفاده از آب معدنی غیر استاندارد، مقادیر زیادی از کلر به بدن ما راه می یابد. ورود مقدار زیاد کلر به بدن می تواند اثر نامطلوبی بر سلامت دندان ها داشته باشد و موجب از بین رفتن مینای دندان ها، کاهش استحکام و پوسیدگی دندان ها شود. لایه دیگری که مانند مینای دندان، سطح آن را می پوشاند، ماده ای به نام دنتین می باشد. کلر علاوه بر از بین بردن مینای دندان ها سبب نازک تر شدن لایه دنتین در سطح دندان می شود. از بین رفتن این لایه سبب تماس مستقیم مواد غذایی با رشته های عصبی دندان و ایجاد درد و بیماری حساسیت دندان می شود.


تاثیر نوشیدن آب کلر دار در زرد شدن رنگ دندان ها


کلر در آب آشامیدنی سبب از بین رفتن لایه سفید رنگ سطح دندان و ظاهر شدن لایه زرد رنگ زیر مینای دندان خواهد شد. این لایه زرد رنگ به مرور زمان به رنگ قهوه ای در می آید. اگر چه این اتفاق به یکباره رخ نمی دهد، اما بروز این مشکل علاوه بر اثر نامطلوب بر ظاهر دندان، برای سلامت آن نیز بسیار خطرناک می باشد.


خاصیت سرطان زایی آب کلر دار


 به محصولاتی که از واکنش کلر با ترکیبات موجود در آب تولید می شوند، محصولات جانبی کلر زنی می گویند. این ترکیبات برای انسان بسیار سمی و کشنده هستند و از جمله آنها می توان به سم های کشنده ای مانند دیوکسین ها، پلی کلر بی فنیل ها، کلروفرم ها و ترکیبات تری هالومتان ها اشاره کرد. تحقیقات زیادی نشان می دهد که این مواد سمی عامل اصلی ایجاد سرطان کبد و  بیماری ام ایکس ها (جهش ناشناخته) در انسان هستند. این مواد به وفور در اکثر آب های تصفیه شده با کلر وجود دارند، به طوری که هنگامی که شما یک لیوان آب شرب می نوشید، می توانید مطمئن باشید که این مواد سمی را نیز مصرف کرده اید.


ایجاد خشکی دهان و مصرف آب با سطح بالای کلر


 قرار گرفتن آب معدنی و آب شرب شهری در برابر نور خورشید می تواند سبب فعال شدن کلر موجود در آب و تولید ترکیب Cl2 شود. این کلر فعال معمولا بر آنزیم های مفید در دهان اثر گذاشته و سبب احساس تشنگی شدید و خشکی دهان خواهد شد.

مطلب پیشنهادی: ضرورت استفاده از آنتی اسکالانت

همان طور که گفته شد، مصرف آب آشامیدنی کلر دار سبب عوارض و بیماری های مهمی در انسان می شود و بهترین روش جهت حذف کلر از آب آشامیدنی، استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی است. دستگاه تصفیه آب مرغوب و اورجینال می تواند کلیه مواد آلاینده و مضر آب مثل ترکیبات کلر را حذف کرده و آبی کاملا سالم و بهداشتی را در اختیار مصرف کننده قرار دهد.


بهترین روش برای حذف کلر در آب


کلر را در آب می توانید با استفاده از فیلترهای کربنی حذف کنید. در واقع بهترین روش برای از بین بردن کلر در آب، استفاده از فیلترهای کربنی می باشد. در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی از فیلترهای کربنی استفاده می شود که باعث حذف آلاینده هایی مثل کلر، برخی فلزات سنگین و... می شوند. این موضوع باعث شده تا استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی کاربرد بالایی داشته باشد. 

در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی معمولا از 6 فیلتر تصفیه آب استفاده می شود که در از بین بردن تمام آلاینده های آب تاثیر گذار هستند. فیلترهای تعبیه شده در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی شامل فیلتر الیافی، کربن گرانول و بلاک، ممبران، فیلتر پست کربن و مینرال می شوند. 


«فروشگاه تجهیزات تصفیه آب آبین ارائه دهنده انواع دستگاه های تصفیه آب تایوانی به بازار ایران است که بر اساس استانداردهای معتبر بین المللی آب آشامیدنی تهیه و تولید شده اند. اگر قصد خرید دستگاه تصفیه آب خانگی متناسب با نیاز خود را دارید، جهت سهولت در امر خرید با کارشناسان فروش آبین تماس بگیرید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر