انواع فیلترهای تصفیه آب صنعتی

انواع فیلترهای تصفیه آب صنعتی

در صنعت تصفیه آب، آلاینده ها با به کارگیری روش های مختلف از بین می روند. یکی از بهترین و پر کاربرد ترین روش ها، استفاده از فیلترهای تصفیه آب می باشد. فیلترهای تصفیه آب صنعتی با تنوع بسیار بالایی طراحی و تولید می شوند. هر کدام از این نوع فیلترها می توانند نوع مشخص شده ای از آلاینده ها را از بین ببرند. بنابراین با استفاده از یک نوع فیلتر در سیستم نمی توان تمام آلاینده ها را از بین برد. در واقع در طراحی و ساخت دستگاه های تصفیه آب صنعتی نیاز به استفاده از انواع فیلترها بر اساس سطح کیفی آب خوراک می باشد. 

یکی از اولین و مهم ترین اطلاعاتی که توجه به آن برای طراحی و ساخت دستگاه های تصفیه آب صنعتی اهمیت زیادی دارد، چگونگی عملکرد فیلترهای تصفیه آب صنعتی می باشد. برای این که بتوان مناسب ترین سیستم را طراحی کرد باید بدانید چه نوع آلاینده ای در آب وجود دارد و نیاز به استفاده از کدام فیلتر تصفیه آب صنعتی است. 

در ادامه انواع فیلترهای تصفیه آب صنعتی را بر اساس پارامترهای مختلف بررسی می کنیم.


1- فیلتر الیافی


فیلترهای الیافی توانایی از بین بردن آلاینده هایی مثل شن و ماسه، لجن، زنگ لوله و... را دارند و معمولا به عنوان اولین فیلتر در سیستم های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. فیلترهای الیافی از پلی پروپیلن تولید می شوند و بر اساس ابعاد دارای انواع مختلفی هستند. انواع فیلترهای الیافی با توجه به اندازه قطر شامل فیلترهای الیافی اسلیم و جامبو می شوند. معمولا از فیلترهای الیافی اسلیم در دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی استفاده می شود، با این حال کاربرد فیلترهای الیافی جامبو در سیستم های تصفیه آب صنعتی می باشد. 

دقت فیلترهای الیافی صنعتی متفاوت است و قبل از خرید حتما باید میزان آلاینده های آب را بررسی کرده و فیلتر الیافی مناسب را انتخاب کنید. برای خرید فیلترهای الیافی صنعتی توجه به برخی نکات مثل حجم آب، فشار آب، سطح کیفی آب و... اهمیت زیادی دارد. در کنار این بهتر است سطح کیفی فیلتر الیافی را هم به دقت مورد بررسی قرار دهید. 

فیلتر الیافی


2- فیلتر ممبران


یکی از پر کاربرد ترین انواع فیلترهای تصفیه آب صنعتی، ممبران ها هستند. فیلترهای ممبران به دلیل داشتن دقت بالا در از بین بردن آلاینده های آب، دارای کاربرد بالایی هستند و اصلی ترین فیلترها در ساختار دستگاه های تصفیه آب صنعتی محسوب می شوند. دقت فیلترهای ممبران به اندازه ای است که می توانند املاح را از بین برده و سختی آب را کاهش دهند. در واقع ممبران ها، تنها فیلترهای موثر در از بین بردن سختی آب هستند. 

بسیاری از مشکلات در صنایع مختلف، به دلیل سختی بالای آب بروز می کند که این موضوع می تواند در کاهش راندمان کلی تا حد زیادی تاثیر گذار باشد. بر همین اساس در این صنایع از دستگاه های تصفیه آب صنعتی به همراه فیلترهای ممبران استفاده می شود تا بتوان سختی آب را کاهش داده و از بروز مشکل جلوگیری کرد. 

فیلترهای ممبران بر اساس عوامل مختلف مثل ظرفیت، مشخصات فنی، برند و... تنوع بالایی دارند. در مقاله ممبران صنعتی به بررسی نکاتی که توجه به آنها برای خرید ممبران اهمیت زیادی دارد می پردازیم، در صورت تمایل مطالعه این مقاله می تواند اطلاعات کاربردی را در اختیار شما قرار دهد.


3- فیلترهای بیگ وان


فیلترهای بیگ وان در صنعت تصفیه آب، برای از بین بردن آلاینده هایی مثل گل و لای، ذرات معلق و... به کار می روند. نوع فیلترهای بیگ وان می تواند نوع آلاینده هایی را که از آب حذف می شود به صورت دقیق مشخص کند. انواع فیلترهای بیگ وان شامل پلی استر، الیافی، کربنی، کیسه ای و... می شوند. موارد استفاده از فیلترهای بیگ وان برای از بین بردن آلاینده های آب شامل صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، استخرهای عمومی و خصوصی، کشاورزی و گلخانه ها می شوند. علاوه بر نوع، دقت فیلترهای بیگ وان هم می تواند در از بین بردن آلاینده های آب تاثیر زیادی داشته باشد. 

فیلترهای بیگ وان ظرفیت بسیار بالایی برای فیلتراسیون دارند و در مواردی که به تصفیه آب با دبی بالا نیاز است مورد استفاده قرار می گیرند. با به کارگیری این فیلترها در سیستم های مختلف می توانید از افت فشار سیال جلوگیری کنید. 


4- فیلتر کربنی


برای از بین بردن طعم و بو، رنگ، مواد آلی، فلزات سنگین، کلر و... در آب از فیلترهای کربنی استفاده می شود. فیلترهای کربنی می توانند آلاینده ها را از آب جذب کنند و باعث جداسازی آنها شوند. این موضوع سطح کیفی آب را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. فیلترهای کربنی مورد استفاده در ساختار دستگاه های تصفیه آب صنعتی معمولا از نوع جامبو هستند و بعد از فیلترهای الیافی تعبیه می شوند. کربن به کار رفته در فیلترهای کربنی می تواند به صورت پودری یا گرانول باشد. قدرت جذب و ویژگی های فیلتر بر اساس نوع کربن می تواند متفاوت باشد. 

نوع و سطح کیفی کربن استفاده شده در ساختار فیلترهای کربنی صنعتی در کیفیت آب خروجی تا حد زیادی تاثیر گذار است. معمولا در ساختار فیلترهای کربنی، از کربن بر پایه گیاهی استفاده می شود تا عملکرد مطلوبی برای فیلتراسیون داشته باشد. در کنار سطح کیفی، باید ظرفیت فیلتر کربنی را هم برای خرید مورد بررسی قرار داد. 

فیلتر کربنی


5- فیلترهای فشار بالا


فیلترهای فشار بالا توانایی فیلتراسیون آب را با سرعت بالایی دارند و در سیستم های تصفیه آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرند. از این فیلترها می توان در صنایع غذایی و دارویی هم استفاده کرد و کمترین فضای ممکن را با تعبیه در سیستم اشغال می کنند. فیلترهای پر فشار، با الیاف پلی پروپیلن تولید شده و بر اساس ساختار، دارای طراحی بدون هسته می باشند. داشتن این ساختار می تواند در بهبود روند فیلتراسیون و بازدهی بالای فیلتر تاثیر گذار باشد. 


«یکی از بهترین راهکارها برای انتخاب محصولات تصفیه آب، دریافت مشاوره از افراد متخصص و کارشناسان می باشد. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در زمینه خرید محصول، با مراجعه به وب سایت abin.ir با کارشناسان مجموعه ما از طریق تماس تلفنی در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر