ممبران صنعتی

ممبران صنعتی

فیلتر ممبران صنعتی مهمترین عضو در دستگاه تصفیه آب است که آب را خالص سازی می کند. فیلتر ممبران جلوی نفوذ آلاینده های موجود در جریان را گرفته و تنها به مولکول های آب اجازه عبور می دهد. بر اساس پارامترهای مختلف از جمله تکنولوژی ساخت و نوع آب ورودی، ممبران صنعتی را به دسته های مختلف تقسیم می کنند. با توجه به کاربرد گسترده این محصولات قصد داریم تا انواع و کاربردهای آن را بررسی کنیم.


انواع ممبران صنعتی تصفیه آب با توجه به تکنولوژی ساخت


در روند طراحی و همچنین فرآیند ساخت فیلترهای ممبران تصفیه آب از تکنولوژی های خاصی استفاده می شود. این موارد را به چهار دسته کلی زیر تقسیم بندی می کنند:


1. ممبران (RO) یا اسمز معکوس


فیلتر ممبران تصفیه آب اسمز معکوس را باید از جمله قوی ترین نوع از این دسته محصولات به شمار آورد. با استفاده از این محصول می توان تمام مواد معدنی محلول در آب را به طور کامل حذف کرد. از جمله آلاینده هایی که این ممبران توانایی حذف آن ها را دارد باید به مواد آلی، باکتری، ویروس، انگل و فلزات سنگین موجود در جریان آب اشاره کرد.


در صورتی که قصد داشته باشید بیشترین بازدهی را از این سیستم دریافت کنید، بهتر است آن را به طور همزمان با چند روش دیگر ترکیب نمایید. هرچه کیفیت پیش تصفیه به کار برده شده بالاتر باشد، عملکرد و طول عمر ممبران نیز ارتقا خواهد یافت.


از جمله عوامل موثر بر بازدهی این نوع ممبران باید "دما و فشار آب ورودی" را نام برد. غشای ممبران اسمز معکوس به گونه ای طراحی شده است تا در دمای 77 F و فشاری معادل 65 PSI به کار خود ادامه دهد. برای مشاهده معتبرترین برندهای تولید کننده این نوع ممبران می توانید در وب سایت آبین به دسته بندی مورد نظر مراجعه کنید.

انواع ممبران صنعتی تصفیه آب با توجه به تکنولوژی ساخت


2. فیلتر ممبران (MF) یا میکروفیلتراسیون


این محصول قادر است تا ذراتی به ابعاد 0.03 الی 10 میکرون را از جریان آب ورودی حذف کند. در این روش تصفیه آب به فشاری معادل 15- 60 PSI نیاز است. میکروفیلتراسیون توانایی حذف ویروس ها را ندارد اما در حذف مواردی از جمله لجن، گل و لای، خاک، انگل، باکتری و جلبک بسیار موثر است.


با توجه به عناصری که میکروفیلتراسیون توانایی حذف آن ها را دارد می توان نتیجه گرفت که این امکان وجود دارد که از آن در بخش پیش تصفیه استفاده شود. با این کار طول عمر و کارایی تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس و نانوفیلتراسیون افزایش پیدا می کند.


3. ممبران (UF) یا اولترافیلتراسیون


اولترافیلتراسیون روشی است که طی آن با فشار معادل 30 تا 100 psi، ذراتی که تا 0.01 میکرون قطر دارند را به طور موثر از آب حذف می کند. با توجه به این ابعاد می توان تا حدودی اطمینان داشت که حتی ویروس ها نیز از آب تصفیه شده حذف شده اند. با این حال جهت اطمینان بیشتر توصیه می شود که از یک سیستم ضد عفونی کننده نیز در کنار این دستگاه استفاده شود.


4. فیلتر ممبران (NF) یا نانوفیلتراسیون


این نوع ممبران توانایی حذف ذراتی به ابعاد تا 0.001 میکرون را از جریان آب ورودی به سیستم دارد. قطر منافذ ممبران نانوفیلتراسیون نسبت به میکروفیلتراسیون و همچنین اولترافیلتراسیون بسیار کوچک تر است و به همین دلیل به فشار بیشتری حدود 150 PSI نیاز دارد.


یکی از ویژگی های جالب توجه نانوفیلتراسیون آن است که آب تصفیه شده به این روش دارای خاصیت قلیایی و به تبع آن خورندگی بیشتری است. به این ترتیب لازم است با به کارگیری روش های دیگر میزان pH آب را پس از تصفیه کاهش داد.


ممبران صنعتی اولترافیلتراسیون توانایی آن را دارد که سختی آب را که ناشی از حضور یون های سخت در آن است، حذف کند. به همین دلیل توصیه می شود که پیش از آن از یک سیستم پیش تصفیه کمک بگیرید تا یون های سخت بر فیلتر ممبران صنعتی رسوب نکند.


محدودیت های فیلتر ممبران


شرکت سازنده فیلترهای تصفیه آب در دیتاشیت ارائه شده به همراه محصول، محدودیت های موجود درباره آن را بیان می کند. با وجود این دو محدودیت اصلی وجود دارد که در تمام ممبران ها یکسان است. این دو مورد عبارتند از:

محدودیت های فیلتر ممبران


 

1. کلر

این ماده شیمیایی خواص ضد عفونی کنندگی فوق العاده ای دارد و از این جهت به جریان آب افزوده می شود. از طرفی لایه ای از فیلتر ممبران صنعتی که آلاینده های موجود در آب را از آن حذف می کند از جنس پلی آمید بوده و آسیب پذیری بالایی در برابر کلر دارد. وجود این ماده به هر میزانی بیش از 0.1 میلی گرم در هر لیتر آب مجاز نیست.


2. دما و pH آب خوراک


فیلترهای ممبران قادر هستند تا در گستره pH دو الی دوازده به خوبی کار کنند. دما نیز بر کارایی آن ها تاثیر موثری دارد. به همین جهت بهتر است سیستم با دمای حداکثر 45 درجه سلسیوس کار کند. این دو پارامتر تاثیر بسزایی در عملکرد دستگاه دارند.


گرفتگی فیلتر ممبران صنعتی و شستشوی آن


فولینگ یا گرفتگی روزنه های ممبران به دلایل مختلفی از جمله ذرات معلق، عوامل رسوب زای موجود در جریان آب، عوامل میکروبی و بیولوژیک و مواد آلی ایجاد می شود. برای شستشوی فیلتر باید ماده شوینده را متناسب با عامل فولینگ انتخاب کنید. به تعدادی از آن ها در ادامه اشاره خواهد شد:

 

گرفتگی و شستشوی فیلتر ممبران


 

•    اگر گرفتگی ناشی از سولفات ها، سیلیس، عوامل میکروبی و ذرات کلوئیدی باشد بهتر است از شوینده های قلیایی برای از بین بردن آن استفاده کنید.
•    در صورتی که با فولینگ ناشی از رسوبات غیر آلی و اکسیدهای فلزی سروکار دارید می بایست شوینده های اسیدی را به کار ببرید.
•    اگر مواد آلی مسبب فولینگ ممبران شده اند می توانید از مواد شنده اسیدی و قلیایی استفاده نمایید.


قیمت و خرید ممبران صنعتی


ممبران های صنعتی با توجه به موارد مختلفی از جمله برند سازنده، ظرفیت تولید و سایر پارامترهایی از این قبیل، قیمت های متفاوتی دارند. این محصولات وارداتی بوده و با توجه به نرخ ارز، نوسان زیادی دارند. با توجه به کاربرد گسترده این محصول برخی سودجویان اقدام به فروش نوع تقلبی آن کرده اند.

 

قیمت ممبران صنعتی

 

روش های مختلفی برای تشخیص ممبران اورجینال از تقلبی آن وجود دارد، که در ادامه تعدادی از آن ها را بررسی می کنیم:


•    وزن ممبران های تقلبی غالبا کمتر از نوع اصلی آن است.
•    شکل ظاهری و بسته بندی ممبران تولید شده توسط هر برند، گرافیک خاص خود را دارد و اطلاعات محصول و مشخصات درج شده بر روی جعبه کارتن آن یکسان است.
•    به خاطر حساسیت زیاد فیلترهای ممبران، به سرعت این محصولات را بسته بندی می کنند تا از فساد آن ها جلوگیری شود. علاوه بر این از مواد نگهداره نیز درون بسته بندی آن ها استفاده می شود و بوی این مواد در محصولات اورجینال باید استشمام شود.
•    از روی تعداد لایه های یک فیلتر ممبران نمی توان به اصل یا تقلبی بودن آن پی برد. با این حال در دو نمونه مشابه، هر کدام که لایه های بیشتری داشته باشد از کیفیت بیشتری نیز برخوردار خواهد بود.
•    تولید کننده های فیلتر ممبران صنعتی همواره روی محصولات خود لیبل می زنند. وجود این لیبل قطعا ضامن اصالت آن نیست اما خلاف آن نیز صدق می کند. به همین خاطر به کج یا راست بودن این برچسب و همچنین اطلاعات درج شده در آن پس از خراشیدن لیبل توجه داشته باشید.
•    یکی از اطلاعات مهمی که بر روی این فیلترها درج می شود، مقدار آبدهی آن ها است. عددی که بر روی لیبل و جعبه محتوی محصول درباره آبدهی آن درج شده است باید یکسان باشند.


متاسفانه با پیشرفت تکنولوژی و روش های مختلف از جمله حک و لیبل زن، تشخیص ممبران اصل از تقلبی آن کاری بسیار دشوار و گاهی غیر ممکن است. در این مورد تنها راه این است که از محصول استفاده کنید و با بررسی نتایج حاصل از آن به اصالت و کارایی محصول پی ببرید. مطمئن ترین روش برای خرید ممبران اصلی مراجعه به وب سایت های معتبر در این زمینه است.


در این راستا وب سایت آبین با تکیه بر سال ها تجربه در عرصه تصفیه آب، اصالت محصولات عرضه شده خود را تضمین می کند. برای خرید فیلتر ممبران صنعتی اورجینال و با کیفیت به سایت آبین مراجعه فرمایید. در صورتی که نیاز به هر گونه مشاوره در این مورد دارید نیز بستری برای شما فراهم شده است تا از طریق تماس با شماره 02122228116 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
نظرات (1)
شیخی
شیخی
من فکر میکردم فیلتر ممبران فقط یک نوع داره اما اینها متوجه شدم که انواع و اقسام گوناگونی داره که هر کدوم از آنها از نظر کارایی متفاوت از نوع دیگه هستش.
ارسال نظر