دریاچه بایکال، بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان

دریاچه بایکال، بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان

دریاچه بایکال با طول عمری بین 20 تا 25 میلیون سال، به عنوان قدیمی‌ترین دریاچه در جهان شناخته می‌شود. این در حالی است که اکثر دریاچه‌ها معمولا جوان‌تر بوده و طول عمری کمتر از 18 هزار سال دارند. بایکال به عنوان بزرگترین دریاچه آب شیرین، بیشتر شبیه به دریایی با آبی زلال و شفاف است که گونه‌های جانوری خاصی که در مکان‌های دیگر یافت نمی‌شوند، در آن زندگی می‌کنند. 


موقعیت جغرافیایی دریاچه بایکال


دریاچه بایکال که با نام روسی اوزرو بایکال (Russian Ozero Baykal) نیز شناخته می‌شود، در بخش جنوبی سیبری شرقی در جمهوری بوریاتیا (Buryatia) و استان ایرکوتسک (Irkutsk oblast) روسیه قرار گرفته است. عمق این دریاچه به 5315 فوت (1620 متر) رسیده و مساحتی حدود 12200 مایل مربع (31500 کیلومتر مربع)، با طول 395 مایل (636 کیلومتر) و عرض متوسط 30 مایل (48 کیلومتر) را پوشش می‌دهد.


این دریاچه به عنوان بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان از نظر حجم شناخته می‌شود که حدود یک پنجم آب شیرین سطح زمین را در بر می گیرد. گنجایش دریاچه بایکال حدود 5500 مایل مکعب (23000 کیلومتر مکعب) است. همچنین بیش از 330 رودخانه و نهر به دریاچه بایکال می ریزند که بزرگترین آن‌ها شامل سلنگا، بارگوزین، آنگارا (ورخنیایا)، چیکوی و اودا می‌شوند.


دریاچه بایکال توسط کوه‌هایی احاطه شده است که برخی از آن‌ها بیش از 6600 فوت (2000 متر) بالاتر از سطح دریاچه قرار دارند. همین موقعیت منطقه باعث شده تا منظره شگفت‌انگیزی در اطراف دریاچه بایکال به ‌وجود بیاید. ضخامت لایه‌های رسوبی در کف دریاچه به 20000 فوت (6100 متر) می‌رسد. همچنین به دلیل شکستگی در پوسته زمین، چشمه‌های معدنی گرم در این منطقه ایجاد شده است که برخی از آن‌ها برای مصارف درمانی استفاده می‌شوند. دلیل این شکستگی‌ها معمولا زلزله‌های شدید در منطقه است. برای مثال در سال 1862 زمین لرزه‌ای حدود 77 مایل مربع (200 کیلومتر مربع) در شمال دلتای سلنگا را زیر آب گرفت و خلیج جدیدی در بایکال به نام خلیج پروال ایجاد کرد.


پوشش گیاهی و جانوری دریاچه بایکال

 

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه بایکال


دریاچه بایکال آن قدر خاص و منحصر به فرد است که حتی کلمه خاص "Baikalogy" توسط دانشمندان روسی برای آن ساخته شده است. به دلیل سطح اکسیژن بالا و اکوسیستم ویژه و غنی دریاچه بایکال، تنوع زیستی خاص و استثایی در این منطقه به وجود آمده است. این دریاچه دارای بیش از 2600 گونه جانوری و گیاهی خاص و منحصر به فرد است که بیشتر از 70 درصد این جانداران در هیچ منطقه دیگری از کره زمین یافت نمی‌شوند. این منطقه علاوه بر زیستگاه خرس‌ها، روباه‌ها، عقاب‌ها، پشه‌ها و سایر جانوران، منزلگاه موجوداتی است که به عنوان جانوران بومی بایکال شناخته می‌شوند. از جمله این گونه‌های خاص می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


•    نرپا (Nerpa): نرپا یک نوع فوک منحصر به فرد است که تنها در آب‌های شیرین زندگی می‌کند، البته که وجود فوک در دریاچه عجیب به نظر می‌رسد اما این جانوران به طرز ویژه‌ای با آب و هوای این منطقه سازگار شده‌اند.
•    اومول (Omul): اومول یک گونه خاص ماهی است که مخصوص منطقه بایکال بوده و نوعی ماهی سالمون به حساب می‌آید. 
نرپا و امول هر دو بسیار خاص هستند. با این که چنین موجوداتی فقط در اقیانوس‌ها وجود دارند اما به نوعی راه خود را به بایکال پیدا کرده‌اند. برخی از مردم فکر می‌کنند که این جانوران در کنار رودخانه‌های سیبری به بایکال سفر کرده‌اند. برخی دیگر نیز معتقدند که بایکال قبلا یک اقیانوس بوده است.


حقایقی درمورد دریاچه بایکال


در این بخش قصد داریم تا شما را با حقایقی جالب درمورد بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان آشنا کنیم:

 

حقایقی درمورد دریاچه بایکال


•    نام دریاچه بایکال از زبان مغولی گرفته شده و به معنای دریاچه طبیعت است.
•    به نظر می‌رسد که پیدایش این دریاچه با برخورد صفحه تکتونیکی هند با آسیا همراه است. این امر باعث شد که صفحه آمور از صفحه اوراسیا دور شده و شکافی بین آن‌ها ایجاد شده که با آب پر شود.
•    این دریاچه سالانه دو میلی متر رشد می‌کند، به همین دلیل برخی از دانشمندان می‌گویند که ما شاهد تولد یک اقیانوس جدید هستیم زیرا در دنیای زمین شناسی این سرعت رشد بسیار بالا است.
•    بایکال حاوی حدود 22 درصد از کل آب‌های سطحی شیرین و یخ زده جهان است. در نتیجه در غیاب آب آشامیدنی، بایکال می‌تواند تقاضای آب 20 درصد از جمعیت جهان را تامین کند.
•    در زمستان، بایکال یخ می‌زند و پوشش یخ آن گاهی تا 2 متر ضخامت دارد. یخ روی دریاچه به قدری شفاف است که کف آن تا عمق خاصی دیده می‌شود.
•    در سال 1996، دریاچه بایکال و مناطق حفاظت شده مجاور آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان مناطق دارای ارزش استثنایی برای علوم تکاملی ثبت شد.


خرید دستگاه تصفیه آب


با وجود منابع آب شیرینی که در زمین وجود دارد، هرساله میزان این آب‌ها کمتر شده و برای تامین آب در مناطق مختلف لازم است تا از سیستم تصفیه آب صنعتی استفاده شود. این سیستم‌ها کاربرد زیادی برای تصفیه فاضلاب‌های شهری و صنعتی و شیرین‌سازی آب شور دارند. 


ما به شما توصیه می‌کنیم که برای خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی و سایر تجهیزات تصفیه آب، به وب‌سایت فروشگاه آبین مراجعه کنید. آبین یکی از بزرگترین مراکز برای خرید ملزومات تصفیه آب است که شما می‌توانید با اطمینان کامل، محصول مورد نظر خود را از سراسر ایران از آن خریداری کنید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 4
هانیه خراجی
نویسنده یا مترجم: هانیه خراجی
نظرات (4)
نارویی
نارویی
من نمی‌دونستم قدیمی ترین دریاچه جهان چی هستش. کلا علاقه خیلی زیادی به مطالب جغرافیایی دارم خیلی از این مطلب خوشم اومد و واسم مفید بود.
پریا قاسمی
پریا قاسمی
البته هیچوقت دستگاه تصفیه آب نمیتونه آبی مثل دریاچه بالکان بده
نیلوفر شفیعی
نیلوفر شفیعی
متاسفانه مشکلی که در سطح جهانی وجود داره کمبود آب شیرین هست و برای استفاده نیاز به تصفیه دارند البته که الان مثل قبل نیست وبا خرید دستگاه تصفیه آب میشه این مشکل رو حل کرد
محمود کاوری
محمود کاوری
درحال حاضر آب های موجود در سطح جهانی پر از آلودگی هست و همین امر باعث به وجود آمدن بیماری مختلف شده که مخصوصا توی بعضی از مناطق شایع تر هست
ارسال نظر