چند روش برای نابودی شوره و رسوب در کولر آبی

چند روش برای نابودی شوره و رسوب در کولر آبی

از رایج‌ترین مشکلاتی که با داشتن کولر آبی می‌تواند برای شما ایجاد شود، شوره و در واقع ایجاد رسوب است. حدودا 70 درصد از افراد در ایران از کولر آبی استفاده می‌کنند و در فصل تابستان، تصور یک روز بدون کولر بسیار دشوار است. به همین دلیل جلوگیری از ایجاد شوره و رسوب در کولر آبی اهمیت زیادی دارد.

پیشگیری از ایجاد و حذف شوره کولر آبی و رسوبات می‌تواند در طول عمر و عملکرد آن تا حد زیادی تاثیرگذار باشد. سرویس‌دهی کولر آبی به صورت سالانه، مهم‌ترین راهکاری است که باعث بهتر شدن عملکرد آن می‌شود. در صورت تمایل برای سرویس‌دهی کولر آبی، حذف شوره کولر آبی و یا استفاده از روش‌های جلوگیری از رسوب اهمیت زیادی دارد. 

در ادامه به بررسی روش‌هایی که برای حذف شوره کولر آبی و پیشگیری از تشکیل رسوبات توصیه می‌شوند می‌پردازیم.


روش‌های حذف شوره کولر آبی


برای حذف شوره کولر آبی، می‌توان بسته به میزان و سختی شوره از روش‌های مختلفی استفاده کرد. موارد زیر از بهترین روش‌هایی هستند که می‌توانید آنها را برای حذف شوره کولر آبی به‌کار ببرید:


1- استفاده از فرچه


یکی از روش‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید شوره کولر آبی را از بین ببرید، به‌کارگیری از فرچه است. این روش در مواقعی تاثیر مطلوبی دارد که شوره کولر، به اندازه‌ای نیست که نیاز به استفاده از مواد شیمیایی باشد. 


2- سرکه


از دیگر راه‌حل‌هایی که برای حذف شوره کولر آبی می‌توان آن را به‌کار برد، استفاده از سرکه است. سرکه را روی شوره و رسوب کولر بریزید و با گذشت چند دقیقه، از فرچه برای از بین رفتن کامل شوره استفاده کنید. 

روش های حذف شوره در کولر آبی


3- جوهر نمک یا سفید کننده


به‌کارگیری جوهر نمک یا سفید کننده می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای حذف شوره کولر آبی باشد. در صورتی که قبلا از این مواد استفاده کرده باشید می‌دانید که به‌کارگیری آنها در سیستم باعث می‌شود شوره در کولر به راحتی از بین برود. 

در صورت تمایل برای استفاده از جوهر نمک، باید برق کولر را قطع کرده و مطمئن شوید در دستگاه الکتریسیته وجود ندارد. داشتن دستکش، عینک و ماسک برای استفاده از این مواد شیمیایی توصیه می‌شود. بعد از خارج کردن پوشال‌های کولر آبی، آنها را با آب خیس کرده و جوهر نمک بریزید. در نهایت با استفاده از فرچه شوره‌های ایجاد شده را از بین ببرید و با گذشت 2 دقیقه پوشال‌ها را با آب سرد شستشو دهید. 

اسید دیسکلر، یکی از رایج‌ترین مواد شیمیایی است که در صنایع برای از بین بردن رسوبات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورت تمایل برای به‌کارگیری این ماده شیمیایی بهتر است از افراد متخصص مشاوره بگیرید.


روش‌های پیشگیری از تشکیل رسوبات در کولر آبی


جلوگیری از ایجاد رسوب در کولر آبی، برای نگهداری از این دستگاه اهمیت زیادی دارد. اول اینکه با پیشگیری از تشکیل رسوبات می‌توانید از راندمان مناسب کولر مطمئن شوید. در کنار این، از بین بردن شوره کولر آبی می‌تواند زحمت زیادی داشته باشد. به همین دلیل بهتر است، از ایجاد آن جلوگیری شود. موارد زیر برخی از روش‌هایی هستند که با استفاده از آنها می‌توان از باعث پیشگیری از تشکیل رسوبات در کولر آبی شد:

•    به‌کارگیری از فیلترهای رسوب‌گیر: در ساختار فیلترهای رسوب‌گیر از رزین‌های تبادل یونی استفاده می‌شود. رزین‌ها معمولا عملکرد مطلوبی در زمینه حذف عوامل ایجاد کننده رسوب و شوره دارند. در صنعت تصفیه آب از رزین‌های تبادل یونی به صورت گسترده استفاده می‌شود و انتخاب خوبی برای کاهش سختی آب است. 
•    توپ‌های رسوب‌گیر: این توپ‌ها با توجه به نوع طراحی و ساختار می‌توانند در پیشگیری از تشکیل رسوبات کولر آبی تا حد زیادی تاثیرگذار باشند. 
•    استفاده از پدهای سلولزی: معمولا در کولر آبی، از دو پوشال چوبی و یا سلولزی استفاده می‌شود. پوشال سلولزی دارای کیفیت و عملکرد مناسب‌تری است. این نوع پوشال استحکام بالایی دارد و معمولا دارای طول عمر بیشتری است. 

روش های پیشگیری از تشکیل رسوبات در کولر آبی
در پوشال‌های سلولزی، شوره و رسوب ایجاد نشده و با توجه به این، نیازی به رفع رسوبات و شوره کولر آبی نیست. در صورت تمایل برای تعویض پوشال چوبی با سلولزی، بهتر است از سرویس‌کار کمک بگیرید. 
•    نصب سیستم‌های تصفیه آب: سیستم‌های تصفیه آب می‌توانند باعث پیشگیری از تشکیل رسوبات در کولر آبی شوند. در این حالت‌، بهتر است از سیستم تصفیه آب اسمز معکوس استفاده کرد. تنها این سیستم‌ها می‌توانند عملکرد مطلوبی برای جلوگیری از ایجاد رسوبات داشته باشند. 

با این حال، نصب و نگهداری از سیستم تصفیه آب اسمز معکوس، هزینه بسیار زیادی را به دنبال دارد. در واقع، هزینه‌های این سیستم به اندازه‌ای است که به هیچ عنوان صرفه اقتصادی نداشته و بهتر است استفاده نشود. 


«وب سایت www.abin.ir فرصت دریافت مشاوره رایگان را در کنار ارائه محصولات تصفیه آب در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در زمینه خرید کالا و نیاز به دریافت مشاوره با شماره تلفن 02122228116 تماس بگیرید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 3
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
نظرات (3)
باقریه
باقریه
ما هم داخل استان خراسان شمالی زندگی میکنیم که از کولرهای آبی برای خنک کردن استفاده میکند. اطلاعاتی که در زمینه تمیز کردن این کولر در این مطلب نوشتید خیلی به درد بخور بود.
ماجده تهامی
ماجده تهامی
مخصوصا در شهرهای شمالی و سردسیر که استفاده از کولرهای آبی رایج هست این مواردی که عنوان کردین بسیار توی روند کارکرد بهتر این کولر ها و طول عمر بیشتر این دستگاه ها تاثیر داره
مهدی اخوان
مهدی اخوان
من توپ های رسوب گیر رو تهیه کردم و امتحانش کردم باید بگم واقعا تأثیر خوبی داشت البته نصب سیستم های تصفیه آب هم کمک زیادی به از بین بردن رسوبات میکنه
ارسال نظر