انتخاب و طراحی پرشروسل مناسب تصفیه آب صنعتی

انتخاب و طراحی پرشروسل مناسب تصفیه آب صنعتی

پرشروسل یا مخازن تحت فشار، ظروف مهر و موم شده‌ای هستند که برای ذخیره مایعات، بخارات و گازها در فشارهای بسیار بالاتر یا کمتر از جو اطراف از آن‌ها استفاده می‌شود. این مخازن به طور گسترده در صنایع مختلفی از جمله پتروشیمی، گاز و نفت، شیمیایی و فرآوری مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مخازن تحت فشار شامل مواردی مانند راکتورها، فلاش درام‌ها، جداکننده‌ها، مخازن و مبدل‌های حرارتی می‌شوند.


پرشروسل برای استفاده مداوم به عنوان محفظه عناصر غشایی یا فیلترهای ممبران طراحی شده است. راه‌اندازی دستگاه تصفیه آب به تهیه مخازن تحت فشار غشایی ایمن، با دوام و تمیز به عنوان هوزینگ ممبران نیاز دارد. المان‌های درون مخازن تحت فشار می‌توانند با استفاده از اسمز معکوس یا تصفیه NF یا سایر انواع سیستم‌های فیلتراسیون کار فیلتراسیون را انجام دهند. 


هر مخزن تحت فشار باید در محدوده دما و فشار مشخص شده خود که حدود ایمنی مخزن تحت فشار است، استفاده شود. طراحی، ساخت و آزمایش مخازن تحت فشار به دقت و تحت قوانین خاص توسط افراد واجد شرایط انجام می‌شود؛ زیرا انتشار تصادفی و نشت محتویات آن باعث ایجاد خطراتی برای محیط اطراف خواهد شد. علاوه بر این، در سیستم‌های مختلف تصفیه آب از پرشروسل با ویژگی‌های متفاوتی استفاده می‌شود که در ادامه به بررسی این ویژگی‌های خاص می‌پردازیم.


چیدمان پرشروسل در سیستم اسمز معکوس


فیلتر ممبران یکی از فیلترهای اصلی مورد استفاده در سیستم تصفیه آب به روش RO یا اسمزمعکوس است. در این سیستم‌ها، بسته به نوع جریان آب ورودی از سیستم‌های تصفیه آب یک مرحله‌ای و یا سیستم‌های تصفیه آب چند مرحله‌ای مثل دستگاه تصفیه آب دوپاس و دو مرحله‌ای استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی بیشتر این سیستم‌ها می‌پردازیم.

 

چیدمان پرشروسل در سیستم اسمزمعکوس


دستگاه تصفیه آب یک مرحله‌ای (Single Stage(Array) System)


همانطور که از نام این سیستم‌ها مشخص است، در دستگاه تصفیه آب تک مرحله‌ای از دو یا چند پرشروسل صنعتی استفاده شده که درون آن‌ها یک فیلتر ممبران قرار دارد. این نوع دستگاه تصفیه آب بیشتر در مصارف شیرین‌سازی آب دریا مورد استفاده قرار می‌گیرد چون نرخ ریکاوری چندان بالایی ندارد.


دستگاه تصفیه آب تک ماژول یا تک المان (Single Module System)


در این سیستم از یک ماژول یا پرشروسل تصفیه آب که دارای چندین ممبران است (بسته به نوع سیستم مورد استفاده در مصارف صنعتی، می‌تواند تا 7 یا 8 ممبران را در خود جای دهد) استفاده می‌شود که به صورت سری به یکدیگر متصل هستند. در سیستم‌ تک المانه، مقداری از جریان پساب به جریان آب ورودی پرشروسل برمی‌گردد. بسته به سرعت جریان، دمای آب ورودی و همچنین تعداد ممبران مورد استفاده در این سیستم، افت فشار تا حداکثر 2 بار در سیستم ایجاد می‌شود. جریان پساب در این سیستم‌ها نیز توسط یک شیر مخصوص قابل کنترل است و می‌تواند تا بالای 50 درصد ریکاوری در سیستم ایجاد کند.


دستگاه تصفیه آب چند مرحله‌ای (Multi  Stage (Array) System)


معمولا برای دستیابی به ریکاوری بالا در سیستم تصفیه آب از دستگاه تصفیه آب چند مرحله‌ای استفاده می‌شود. میزان ریکاوری در سیستم تصفیه آب دو مرحله‌ای به بیش از 70 درصد رسیده و برای دستیابی به بازده بیشتر، از سیستم‌های سه مرحله‌ای استفاده می‌شود. در این سیستم‌ها از پرشروسل با تعداد بالایی ممبران استفاده می‌شود که به صورت سری یه یکدیگر متصل می‌شوند.


دستگاه تصفیه آب دوپاس (Double Pass  System)


در دستگاه تصفیه آب دوپاس از دو سیستم اسمز معکوس استفاده می‌شود که آب خروجی از سیستم اول، جهت تصفیه کامل‌تر وارد دومین سیستم RO می‌شود. سیستم‌های تصفیه آب مورد استفاده در این روش می‌توانند به صورت تک مرحله‌ای یا چند مرحله‌ای باشند. آب خروجی از این روش عاری از هرگونه آلودگی است. معمولا برای تولید آب دمین جهت استفاده در مصارف داروسازی، محصولات آرایشی  و مصارف با آب وودی خالص از این روش استفاده می‌شود.


انتخاب نوع سیستم پرشروسل در تصفیه آب صنعتی


معمولا کیفیت آب ورودی به دستگاه تصفیه آب صنعتی و همچنین کیفیت آب خروجی مدنظر از سیستم تصفیه آب تاثیر زیادی در انتخاب تعداد پرشروسل در سیستم تصفیه آب صنعتی دارد. در دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی معمولا بین 6 تا 8 فیلتر ممبران به هم متصل می‌شوند. نحوه نصب این فیلترها و نوع پرشروسل صنعتی که می‌تواند یک یا چند المانه باشد، تا حد زیادی به کیفیت آب ورودی به سیستم تصفیه آب بستگی دارد. 


معمولا برای مصارف تصفیه آب صنعتی از سیستم‌های چند مرحله‌ای و یا دوپاس استفاده می‌شود. انتخاب نوع سیستم و تعداد المان‌های غشایی بستگی به کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی دارد. در نتیجه یک قانون کلی در این سیستم‌ها این است که:


•    از یک مرحله برای تصفیه 40 تا 60 درصد
•    از دو مرحله برای بهبودی 70 تا 80 درصد
•    و از سه مرحله برای بهبودی 85 تا 90 درصد استفاده می‌شود.


یکی از مواردی که برای انتخاب نوع پرشروسل در صنایع تصفیه آب صنعتی باید درنظر گرفته شود، میزان آلودگی و نحوه تمیز کردن فیلترهای ممبران است. عناصر غشایی RO در طول عملیات توسط مواد جامد معلق و نمک‌های محلول در معرض رسوب و پوسته -پوسته شدن هستند. این عوامل تخریب‌کننده، پیش رونده بوده و باعث افزایش افت فشار و کاهش شار در سیستم می‌شوند.


توجه داشته باشید که عناصر غشایی که در مراحل آخر سیستم تصفیه آب مورد استفاده قرار می‌گیرند، بیشتر در معرض این آسیب‌ها هستند. زیرا غلظت پساب ورودی به ممبران‌های مرحله آخر بالاتر بوده و همین امر باعث آسیب دیدن این عناصر و در نتیجه اختلال در سیستم تصفیه آب می‌شود.


به همین خاطر توصیه می‌شود تا در شرایطی که میزان آلودگی آب ورودی به سیستم بسیار بالا است، تا حد امکان از دستگاه تصفیه آب با پرشروسل چندالمانه استفاده نشود. یکی از اصلی‌ترین دلایل این توصیه نیز افزایش میزان TDS آب و در نتیجه کاهش کیفیت آن است که می‌تواند آسیب زیادی به مصارف صنعتی حیاتی وارد کند.


بهترین پرشروسل ها برای دستگاه تصفیه آب صنعتی

 

بهترین پرشروسل‌ها برای دستگاه تصفیه آب صنعتی


علاوه بر انتخاب پرشروسل مناسب با سیستم تصفیه آب، کیفیت این محصول و سایر تجهیزات نیز تاثیر زیادی در بازده سیستم دارند. یکی از معتبرترین مراکز برای خرید دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی، صنعتی و سایر ملزومات تصفیه آب در ایران، فروشگاه اینترنتی آبین است. آبین دارای تیم مشاوره باتجربه و متخصصی است که به مشتریان خود خدمات مشاوره رایگان را ارائه می‌دهد. در صورتی که برای خرید تجهیزات تصفیه آب نیاز به راهنمایی دارید، می‌توانید از طریق شماره 02122228116 با کارشناسان ما در تماس باشید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
هانیه خراجی
نویسنده یا مترجم: هانیه خراجی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر