دستگاه‌های تصفیه صنعتی آب دو پاس با دستگاه‌های صنعتی دو مرحله‌ای چه تفاوتی دارند؟

دستگاه‌های تصفیه صنعتی آب دو پاس با دستگاه‌های صنعتی دو مرحله‌ای چه تفاوتی دارند؟

اگر نسبت به نکات فنی در زمینه طراحی و ساخت دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی مطلع هستید، حتما نام دستگاه تصفیه آب صنعتی دو پاس و دو مرحله‌ای را شنیده‌اید. بررسی تفاوت‌های این سیستم‌ها در این زمینه می‌تواند تا حد زیادی حائز اهمیت باشد. در ادامه این مطلب به بررسی عواملی که باعث تفاوت در سیستم‌های تصفیه آب صنعتی دو مرحله‌ای و دو پاس شده‌اند می‌پردازیم.

دستگاه تصفیه آب صنعتی دو مرحله‌ای، نوعی سیستم است که در آن، آب تصفیه شده به واحد دوم RO وارد می‌شود تا خلوص آن افزایش پیدا کند. در سیستم تصفیه آب صنعتی دو پاس، فاضلاب به سمت سیستم RO دوم جریان پیدا می‌کند. این موضوع باعث ریکاوری حداکثری شده و دفع فاضلاب را در سیستم تا 75% کاهش داده می‌شود.

برای اینکه بهتر متوجه تفاوت‌های دستگاه تصفیه آب دو پاس و دو مرحله‌ای شوید، بهتر است ساختار و عملکرد آن‌ها را دقیق‌تر مورد بررسی قرار دهیم.


طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی دو پاس


سیستم‌های تصفیه آب RO دو پاس، از دو سیستم اسمز معکوس تشکیل شده‌اند. سیستم به‌ کار رفته در پاس اول، ظرفیت بیشتری نسبت به پاس دوم دارد. در بین این سیستم‌ها باید یک مخزن بریک (Break tank) وجود داشته باشد که آب غلیظ در آن ذخیره می‌شود.

در ادامه آب غلیظ یا فاضلاب برای فیلتراسیون بیشتر وارد سیستم پاس دوم می‌شود. اگر منظور از طراحی سیستم دو پاس، بازیافت آب باشد، در هر دو مرحله نیاز به استفاده از پیش تصفیه است. اما به این نکته هم توجه داشته باشید که نوع طراحی و ساخت سیستم تصفیه آب، تا حد زیادی به شرایط محیطی و کیفیت آب بستگی دارد. در این صورت با توجه به نظر کارشناسان ممکن است حتی در پاس دوم هم از پیش تصفیه استفاده نشود.

طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی دو پاس


چرا از سیستم تصفیه آب صنعتی دو پاس استفاده می‌شود؟


با اطلاع از عملکرد سیستم تصفیه آب دو پاس، حتما بررسی کاربردهای آن برای شما جالب است. این سیستم زمانی استفاده می‌شود که کیفیت آب خاصی نیاز باشد و قطعا در روند آن باید از تجهیزات لازم استفاده شود. دستگاه تصفیه آب صنعتی دو پاس می‌تواند ترکیبی از دو سیستم RO آب شور یا یک سیستم RO دریایی (SWRO) و در ادامه آن سیستم RO آب شور باشد.

هنگام طراحی دستگاه‌ها به دلیل فشارهای ناشی از کاهش مصرف آب باید استفاده از آب شهری را حداقل رساند. به همین دلیل با استفاده از دستگاه تصفیه آب RO دو پاس می‌توان باعث تصفیه فاضلاب و استفاده حداقلی از آب شد. این موضوع می‌تواند یک مزیت و ویژگی بسیار مهم در مناطقی که با کمبود آب مواجه هستند باشد.

سیستم‌های تصفیه آب RO یک پاس، می‌توانند 60 تا 70% آب را بازیابی کنند. این عدد در سیستم‌های تصفیه آب اسمز معکوس دو پاس، ممکن است در شرایط خاص به 90% هم افزایش پیدا کند.

تصور کنید، در نقاطی از جهان که کمبود آب همیشه یک بحران جدی است، استفاده از این سیستم تا چه اندازه می‌تواند به حداقل رساندن آب دفعی کمک کند. در واقع یکی از ایراداتی که همیشه به سیستم RO وارد می‌شود، زیاد بودن حجم فاضلاب است. با طراحی و ساخت سیستم تصفیه آب دو پاس می‌توان این مشکل را به صورت کلی برطرف کرد.


طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی دو مرحله‌ای


ساختار و عملکرد دستگاه تصفیه آب صنعتی دو مرحله‌ای پیچیدگی زیادی ندارد. به این صورت که آب تصفیه شده خالص خارج شده از سیستم تصفیه آب اول، در یک مخزن برای ورود به دستگاه دوم نگهداری شده و دستگاه تصفیه آب صنعتی دوم آب تصفیه شده را مجددا تصفیه کرده و تبدیل به آب خالص می‌کند. این موضوع می‌تواند باعث تولید آب خالص شود. در واقع آب خروجی از دستگاه دوم، همان کیفیتی را دارد که مد نظر ما است.

در دستگاه تصفیه آب RO دو مرحله‌ای، آب تصفیه شده با عبور از مرحله دوم کیفیت بیشتری پیدا می‌کند. در بسیاری از صنایع به آب با خلوص بالا نیاز است. در این شرایط بهتر است از سیستم تصفیه آب دو مرحله‌‌ای استفاده شود.

دستگاه تصفیه آب صنعتی دو مرحله‌ای


اهمیت دریافت مشاوره از افراد متخصص برای طراحی سیستم RO


متاسفانه، بسیاری از کارشناسان تصور می‌کنند که پاس و مرحله مفهوم یکسانی دارند. باید بدانید که سیستم تصفیه آب دو مرحله‌ای و دو پاس، کاملا متفاوت هستند. به همین دلیل ساختار و عملکرد این سیستم‌ها تفاوت زیادی دارد. در صورت تمایل برای طراحی هر کدام از این سیستم‌ها، حتما نیاز به دریافت اطلاعات در مورد ساختار و نوع طراحی دارید. این موضوع برای استفاده درست و اصولی از سیستم نسبت به شرایط محیطی نیز صادق است.

هدف از عنوان این نکته، توجه به سپردن پروژه طراحی سیستم‌های تصفیه آب صنعتی به افراد متخصص و آموزش دیده است. در نظر نداشتن این موضوع ممکن است هزینه بسیار زیادی را برای شما به دنبال داشته باشد. 


بررسی کلی تفاوت‌های سیستم RO دو پاس و دو مرحله‌ای


 در جدول زیر، تفاوت‌های اصلی سیستم تصفیه آب دو پاس و دو مرحله‌ای عنوان شده است:

 

ویژگی‌ها

سیستم تصفیه آب RO دو پاس

سیستم تصفیه آب RO دو مرحله‌ای

تعداد مرحله‌

1

2

تعداد پاس

2

1

کیفیت آب خروجی

 پایین‌تر

بالاتر

نرخ ریکاوری

بالاتر

پایین‌تر

 


«وبسایت www.abin.ir با داشتن سال‌ها تجربه در زمینه فروش محصولات تصفیه آب، این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق تماس تلفنی با کارشناسان در ارتباط باشید. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره با شماره تلفن 02122228116 تماس بگیرید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
نظرات (1)
مجتبی
مجتبی
خیلی دوست داشتم اطلاعات دقیق تری رو در خصوص دستگاه تصفیه آب دو مرحله ای بدست بیارم ممنونم از سایت خیلی خوب و کاملتون که این مطالب رو در اختیارمون گذاشتین.
ارسال نظر