PFOS و PFOA خطرات مواد شیمیایی ماندگار در آب آشامیدنی

PFOS و PFOA خطرات مواد شیمیایی ماندگار در آب آشامیدنی

اگر اخبار را به طور مرتب دنبال می کنید، احتمالا PFAS را شنیده باشید، این ماده اثرات جبران ناپذیری بر سلامت افراد می گذارد. در این مقاله به تمام جزئیات مهم در مورد PFAS می پردازیم، به ویژه اینکه آن ها چه هستند؟ اثرات بالقوه سمی آن ها بر سلامت انسان و محیط زیست و کارهایی که می توانید انجام دهید، تا آن ها را از آب آشامیدنی خود حذف کنید.

 

PFAS دقیقا چیست؟

PFAS که مخفف مواد per- poly-fluoroalkyl و poly-fluoroalkyl است، خانواده بزرگی از تقریباً 5000 نوع مختلف از ترکیبات شیمیایی است، که همگی ساخته دست بشر هستند و حاوی زنجیره های متصل کربن و فلوئور هستند. پیوند بین اتم ‌های کربن و فلوئور بسیار قوی است، به این معنی که مواد شیمیایی PFAS به سرعت تجزیه نمی‌شوند. آن ها می توانند در محیط بچسبند و برای دهه ها یا حتی قرن ها در بدن ما تجمع کنند. به دلیل این خاصیت شیمیایی منحصر به فرد، برخی افراد PFAS را "مواد شیمیایی ماندگار " می نامند.

 

کجا می توان PFAS را پیدا کرد؟

مواد شیمیایی PFAS در دهه 1930 به وجود آمدند. در آن زمان، دانشمندان دریافتند که این مواد دارای خواص مفیدی هستند، زیرا روغن، آب و گریس را دفع می‌کنند، در برابر دمای شدید مقاومت می‌کنند و اصطکاک را کاهش می‌دهند. بلافاصله پس از آن، شرکت ها شروع به استفاده از PFAS برای تولید انواع محصولات مصرفی کردند، از جمله فرش های ضد لک، بسته بندی مواد غذایی کاغذی (مانند کیسه های ذرت بو داده در مایکروویو و جعبه های پیتزا)، بسته بندی های فست فود، برخی از انواع نخ دندان، ظروف پخت نچسب و بسیاری دیگر. اگر محصولی ضد آب یا ضد لک باشد، مانند چیزهایی که گورتکس و تفلون دارند، احتمال زیادی وجود دارد، که حاوی نوعی PFAS باشد.

دو ماده شیمیایی PFAS که احتمالاً در مورد آن ها شنیده اید، اسید پرفلوئورواکتانوئیک (PFOA) و اسید پرفلوروکتان سولفونیک (PFOS) هستند. به دلیل استانداردهای نظارتی سختگیرانه، تولیدکنندگان آمریکایی به طور داوطلبانه استفاده از آن ها را از اوایل دهه 2000 کاهش دادند. اما از آنجایی که مواد شیمیایی برای چندین دهه تولید می شدند، همچنان در محیط زیست گسترده هستند. علاوه بر این، تولیدکنندگان سایر کشورها هنوز مواد شیمیایی PFAS را تولید می کنند و می توانند محصولات ساخته شده با آن ها را به ایالات متحده صادر کنند.

علاوه بر این، گزارش جدیدی از گروه کاری محیط زیست (EWG) نشان داد، که مقادیر بالایی از PFAS در آب وجود دارد. دانشمندان EWG بر این باورند، که برخی از مواد شیمیایی PFAS به احتمال زیاد در تمام منابع اصلی آب در ایالات متحده وجود دارد. به طرز تکان دهنده ای، آزمایش ها همچنین مواد شیمیایی PFAS را پیدا کردند، که معمولاً در آب آشامیدنی آزمایش نمی شوند.

نکته پایانی این است که مواد شیمیایی PFAS هنوز در برخی از محصولات روزمره که ما خریداری می کنیم و همچنین در آب آشامیدنی ما وجود دارد. صادقانه بگویم، آن ها احتمالاً در خون ما، خانواده ما و حتی خون فرزندانمان هستند.

 

خطرات سلامتی مواد شیمیایی PFAS چیست؟

از آنجایی که مواد شیمیایی PFAS برای چندین دهه در بسیاری از محصولات مصرفی استفاده شده است، شکی وجود ندارد که افراد زیادی در معرض آن ها قرار گرفته اند. به احتمال زیاد مواد شیمیایی از طریق غذایی که می خوریم وارد بدن ما می شود، مانند ذرت بو داده در مایکروویو، غذا در ظروف بیرون بر، ماهی های آب آلوده یا حتی آبی که می نوشیم. دانشمندان همچنین دریافتند، که افراد می توانند هوا یا گرد و غبار آلوده به PFAS را استنشاق کنند، در حالی که مطالعات دیگر نشان دادند، که مقدار کمی از PFAS می تواند از طریق پوست جذب شود.

قرار گرفتن در معرض برخی از مواد شیمیایی PFAS می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی در انسان شود، به خصوص زمانی که سطح مواد شیمیایی از یک قسمت در تریلیون بالاتر می رود. PFAS ممکن است منجر به مشکلاتی مانند بیماری تیروئید، آسیب به کبد و کلیه ها، افزایش کلسترول و اثراتی بر باروری و وزن کم شود، مگر اینکه ربات باشید.

تحقیقات همچنین نشان می دهد، که قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی PFAS ممکن است، سیستم ایمنی کودکان و خردسال را سرکوب کند و احتمالاً واکسن ها را موثرتر کند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) آژانس ثبت مواد سمی و بیماری ها، همچنین سایر اثرات سمی سلامتی را فهرست می کند، مانند افزایش خطر ابتلا به سرطان های خاص و تداخل با هورمون های شما.

دانشمندان در مورد اثرات سلامتی ترکیبات جدید PFAS که به جای PFOS و PFAS استفاده می شوند و اثرات قرار گرفتن در معرض سطح پایین کاملاً مطمئن نیستند. با این حال، آن ها دریافته اند که مواد شیمیایی PFAS بر هر اندام اصلی بدن تأثیر می گذارد. اما از زمانی که شرکت‌ها از اوایل سال 2000 شروع به استفاده کمتر از PFOS کردند، دانشمندان شاهد کاهش سریع و چشمگیر این ماده شیمیایی در نمونه‌های محیطی و خون افراد بودند.

 

چگونه PFAS می تواند بر اکوسیستم ما تأثیر بگذارد؟

PFAS به طور طبیعی رخ نمی دهد، اما حضور آن ها در محیط گسترده است. بر اساس برگه اطلاعات PFAS ارائه شده توسط شورای تنظیم مقررات فناوری بین ایالتی (ITRC)، مواد شیمیایی PFAS در سایت های صنعتی، تصفیه خانه های فاضلاب، سایت های آموزش آتش سوزی یا پاسخ به آتش و محل های دفن زباله نیز وجود دارد. هنگامی که مواد شیمیایی وارد محیط می شوند، می توانند خاک، آب و اکوسیستم های مختلف را آلوده کنند. بیایید بررسی کنیم که چگونه PFAS در هر یک از این مکان ها می تواند بر محیط زیست تأثیر منفی بگذارد.

 

سایت های صنعتی

سایت‌های صنعتی عمدتاً شامل تأسیسات تولیدی می‌شوند، که در آن محصولات حاوی PFAS سنتز و به محصولات تبدیل می‌شوند، یا جایی که PFAS به عنوان کمک پردازش در تولید استفاده می‌شود. در برخی از تاسیسات تولیدی، ممکن است از مواد شیمیایی برای افزودن یک پوشش مقاوم به محصولات نهایی استفاده شود یا برای ساخت وسایل حفاظتی برای کارکنان و مصرف کنندگان استفاده شود.

این تاسیسات تولیدی ممکن است PFAS را در محیط آزاد کنند (آگاهانه یا نا آگاهانه) زیرا آن ها فاضلابی را که ممکن است، حاوی ذرات کوچک پلاستیک، قالب، فلزات، کاغذ، و پوشش چرم و پارچه باشد، تخلیه می کنند. همچنین ممکن است از طریق انتشار تصادفی، مانند نشت، انتشار گازهای گلخانه ای، دفع زباله در محل و خارج از محل وارد محیط شوند.

ورود PFAS به محیط زیست از سایت های صنعتی ممکن است، خاک و آب های سطحی را آلوده کند و به ماهی ها و سایر آبزیان آسیب برساند. همچنین می تواند منجر به حمل و نقل هوایی کوتاه یا دوربرد PFAS شود، که در صورت استنشاق می تواند وارد بدن انسان و حیوانات شود.

 

تصفیه خانه های فاضلاب

تصفیه خانه های فاضلاب شهری و صنعتی (WWTPs) می توانند مسیرهای متعددی را برای ورود PFAS به محیط ایجاد کنند، از جمله انتشارات هوا، نشت یا انتشار تصادفی از انسداد سطحی، دفع بیوسولید ها و سایر محصولات جانبی تولید شده در طول فرآیند تصفیه و همچنین منبع نقطه ای تخلیه پساب.

بسته به شیوه‌های مدیریت و دفع زباله، زباله‌های جامد می‌توانند آب‌های زیرزمینی، آب‌های سطحی یا هر دو را آلوده کنند. PFAS همچنین ممکن است زمانی که جامدات زیستی به خاک اضافه می شود، به محیط زیست معرفی شود و به طور بالقوه به مواد شیمیایی اجازه می دهد، تا از طریق رواناب وارد آب های سطحی شوند یا به آب های زیرزمینی نفوذ کنند. اثرات بالقوه PFAS بر روی آب‌های زیرزمینی یا سطحی به مقدار و ترکیب PFAS موجود در جامدات زیستی، نرخ نفوذ، خواص خاک و شیوه‌ های کاربرد زمین بستگی دارد.

 

سایت های آموزش آتش نشانی یا پاسخ به آتش

برای دهه‌ها، ارتش ایالات متحده، فرودگاه‌های غیرنظامی و سایر تأسیسات از فوم‌های تشکیل‌دهنده فیلم آبی (AFFFs) برای خاموش کردن آتش‌های هیدروکربنی استفاده کرده‌اند. AFFF ها محلول های سورفکتانت تجاری هستند، که می توانند به طور تصادفی از طریق واگن های ریلی، مخازن ذخیره سازی و لوله کشی در حین تحویل یا انتقال در محیط منتشر شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، AFFF ها می توانند خاک، آب های سطحی و آب های زیرزمینی را آلوده کنند.

 

محل های دفن زباله

محل‌های دفن زباله نیز منابع PFAS هستند، زیرا مخازن نهایی زباله ‌های صنعتی آلوده به PFAS، زباله‌های ناشی از کاهش مکان ‌ها و همچنین محصولات مصرفی حاوی PFAS مانند پوشش‌های مقاوم در برابر لکه هستند. غلظت PFAS از سایت‌های آلوده به AFFF و WWTP‌ ها ممکن است از محل‌های دفن زباله به آب‌های زیرزمینی نفوذ کرده، آب را آلوده کند و به ساکنان آسیب برساند.

 

چگونه بفهمم PFAS در آب آشامیدنی من وجود دارد؟

1. گزارش کیفیت آب خود را بررسی کنید

می‌توانید با ارائه ‌دهنده آب منطقه خود تماس بگیرید و یک کپی از آخرین گزارش کیفیت آب درخواست کنید، تا ببینید آیا گزارش‌های اخیر از PFAS در منبع آب در منطقه شما وجود داشته است یا خیر.

2. از کیت تست آب PFAS خانگی استفاده کنید

سریع ترین و ارزان ترین راه برای تعیین اینکه آیا آب حاوی PFAS است یا خیر، آزمایش آب است. کیت های تست آب مقرون به صرفه متعددی وجود دارد، که به صورت آنلاین از بسیاری از فروشگاه های مختلف خریداری می شود. پس از خرید کیت تست PFAS، می توانید آب خود را از نظر آلودگی احتمالی PFAS در کمتر از 10 دقیقه بررسی کنید.

آزمایش آب به ویژه در صورتی مهم است، که متوجه شده اید طعم آب خوب نیست، بوی نامطبوع دارد یا قبض آب خانه شما به طور غیرمنتظره ای افزایش یافته است. علاوه بر این، بررسی کیفیت آب می تواند به شما کمک کند، تا قبل از بدتر شدن هر گونه آلودگی احتمالی، اقدامات مناسبی برای تصفیه آب خود انجام دهید. در نهایت، می‌توانید آب آشامیدنی سالم‌تر و بدون PFAS را برای خانه و عزیزانتان فراهم کنید.

3. یک نمونه را به آزمایشگاهی در منطقه خود بفرستید

از طرف دیگر، می‌توانید یک نمونه آب از شیر خود را برای آزمایش دقیق ‌تر و کامل ‌تر به آزمایشگاه محلی ارسال کنید. برخی از آزمایشگاه ها ممکن است ظرف نمونه را همراه با راهنمای دستورالعمل برای شما بفرستند. این روش ممکن است کمی پرهزینه باشد، اما با اطمینان به شما می گوید که آیا آب شما حاوی PFAS است یا خیر و در برخی موارد چه PFAS خاصی وجود دارد.

 

چگونه می توانم از قرار گرفتن در معرض PFAS اجتناب کنم؟

هیچ سطح نظارتی برای PFAS تعیین نشده است، این بدان معناست که شما باید برای محافظت از خانه و خانواده خود در برابر این مواد شیمیایی مرگبار، خودتان دست به کار شوید. در ادامه چندین راه برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض PFAS در خانه را بررسی می کنیم:

1. از غذاهایی که با PFAS در تماس هستند، خودداری کنید:

اگرچه سخت به نظر می رسد، به خصوص اگر یک تماشاگر مشتاق فیلم هستید، سعی کنید از خوردن ذرت بو داده در مایکروویو خودداری کنید. همچنین، در صورت امکان، به جای بسته بندی مواد غذایی و جعبه های بیرون بر، غذای تازه را در ظروف قابل استفاده مجدد انتخاب کنید. در مورد ظروف نچسب، برخی از کارشناسان می گویند که اصلاً از آن ها استفاده نکنید، در حالی که برخی دیگر می گویند تا زمانی که از آن ها روی حرارت زیاد استفاده نکنید و روکش خراشیده نشود، مشکلی ندارد.

2. قرار گرفتن در معرض اقلام خانگی حاوی PFAS را کاهش دهید:

برخی از شرکت‌ها شروع به حذف مواد شیمیایی PFAS از برخی از محصولات خود کرده‌اند، بنابراین می‌توانید به دنبال مواردی باشید که دارای علامت فاقد PFAS هستند. یعنی می‌توانید از فرش‌ها و اثاثیه یا لوازم داخلی مقاوم در برابر لکه و نخ‌های بدون روکش یا آنهایی که دارای حداقل پوشش با موم طبیعی هستند، صرف نظر کنید.

3. یک سیستم تصفیه آب در کل خانه نصب کنید، که از کربن فعال یا اسمز معکوس استفاده کند:

پس از تعیین اینکه آیا آب شما حاوی PFAS است، می توانید یک سیستم تصفیه آب خانگی خریداری و نصب کنید. فیلترهای آب می توانند با خیال راحت آلاینده هایی مانند PFAS، فلزات سنگین، باکتری ها، آفت کش ها، علف کش ها و بسیاری دیگر را از آب آشامیدنی شما حذف کنند.

دستگاه های تصفیه آب خانگی مدل های مختلفی دارند. دستگاهی را خریداری کنید، که از روش اسمز معکوس برای تصفیه آب استفاده کند و دارای فیلترهای کربنی باشد. به این صورت می تواند آلاینده های مضر موجود در آب ، مانند کلر، کلرامین، PFOA، PFOS، آفت کش ها، علف کش ها، اسیدهای هالواستیک و بسیاری موارد دیگر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. دستگاه های تصفیه آب خانگی با استفاده از فیلترهای مختلف 99 درصد آلاینده های موجود در آب را حذف می کنند.

وبسایت تصفیه آب آبین عرضه کننده انواع دستگاه های تصفیه آب صنعتی و خانگی می باشد، شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قیمت و خرید دستگاه های تصفیه آب و دیگر تجهیزات آبی با شماره های موجود در وبسایت آبین تماس گرفته و با مشاوران و متخصصان تیم ما به صورت رایگان در ارتباط باشید.

 

منبع:
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 2
حسن پورامامی
نویسنده یا مترجم: حسن پورامامی
نظرات (2)
شجیعی
شجیعی
سلام. بعضی وقتا آدم مجبوره آب شیر رو استفاده کنه. آخه ما از‌کجا بدونیم که عناصر بدی داخل آب وجود داره و چه راهی برای از بین بردنش استفاده کنیم.
پویا اسدی
پویا اسدی
اول با تیم متخصصین شما صحبت کردم و بعد دستگاهی رو سفارش دادم که برای کل خونه مناسب باشه باید بگم هم به موقع و هم سالم بدستم رسید
ارسال نظر