راهنمای خرید دستگاه سختی گیر

راهنمای خرید دستگاه سختی گیر

در صورتی که قصد خرید دستگاه سختی گیر را داشته باشید متوجه می شوید که سختی گیرها با تنوع بالایی بر اساس ویژگی ها ارائه شده اند. این موضوع باعث شده تا تلاش برای محدود کردن گزینه های خود به یک انتخاب کمی دشوار شود. از نظر بسیاری از کارشناسان، این وظیفه تولید کننده است که با ارائه مشخصات دقیق انتخاب شما را راحت تر کند. 

در این مقاله مهم ترین نکاتی را که برای خرید دستگاه سختی گیر باید به آنها توجه کنید بررسی می کنیم. بعد از مطالعه مواردی که گفته شد می توانید بهترین نوع سختی گیر را متناسب با شرایط محیطی و عملیاتی انتخاب کنید.


آیا من به دستگاه سختی گیر نیاز دارم؟

 


قبل از مطالعه ادامه مطلب باید مطمئن شوید که آیا خرید دستگاه سختی گیر برای شما لازم است یا خیر؟

برای اطمینان از این موضوع، می توانید یک آزمایش برای تعیین دانه های سختی آب خود در هر گالن انجام دهید. در واقع باید غلظت مواد معدنی کلسیم و منیزیم را تعیین کنید. در کنار این سختی بالای آب می تواند باعث بروز مشکلاتی مثل لکه های رسوب روی ظروف، لباس های شسته شده و... شود. علاوه بر سختی بالای آب، وجود آلاینده های دیگری هم مثل کلر و سرب می تواند سطح کیفی آب را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین بهتر است قبل از تصمیم برای خرید سختی گیر مطمئن شوید که سختی بالای آب باعث کاهش سطح کیفی آب شده است. 

دستگاه های سختی گیر به صورت اختصاصی برای کاهش سختی آب به کار می روند، به همین دلیل در از بین بردن دیگر آلاینده های آب هیچ تاثیری ندارند. اگر آلاینده هایی مثل میکروارگانیسم ها سطح کیفی آب را تحت تاثیر قرار داده اند، باید از دیگر سیستم های مناسب برای از بین بردن این آلاینده ها استفاده کنید. 


بررسی انواع دستگاه های سختی گیر

 


در صورتی که پیش از این در مورد دستگاه های سختی گیر مطالبی را مطالعه کرده باشید می دانید که امروزه دستگاه های سختی گیر در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند. انواع دستگاه های سختی گیر موارد زیر هستند:


1- دستگاه های سختی گیر تبادل یونی 
2- دستگاه سختی گیر بدون نمک 
3- دستگاه سختی گیر الکترونیکی یا مغناطیسی
4- دستگاه سختی گیر با دو مخزن

 

انواع دستگاه های سختی گیر

 


دستگاه سختی گیر بر پایه نمک 

 


دستگاه های سختی گیر بر پایه نمک، قدیمی ترین نوع سختی گیرها هستند. این دستگاه ها برای انجام تبادل یونی به نمک نیاز دارند و سختی آب را با تبادل یون های کلسیم و منیزیم با یون های سدیم کاهش می دهند. 

دستگاه های سختی گیر بر پایه نمک، رزین تبادل یونی را به صورت دوره ای احیا می کنند. این دستگاه ها بهترین عملکرد را برای کاهش سختی آب دارند و استفاده از آنها کاربرد بالایی دارد. در واقع بسیاری از افراد استفاده از دستگاه های سختی گیر تبادل یونی را به دیگر انواع آنها ترجیح می دهند. 


دستگاه سختی گیر بدون مخزن نمک 

 


دستگاه های سختی گیر بدون مخزن نمک از نظر فنی سختی آب را کاهش نمی دهند با این حال مشکلات سختی آب را برطرف می کنند. در واقع دستگاه های سختی گیر بدون مخزن نمک باعث تبلور مواد معدنی شده و باعث حذف مشکلات ناشی از سختی بالای آب می شوند.

مواد معدنی در آب مصرفی شما باقی مانده اند، با این حال توانایی خود را برای تشکیل رسوب از دست می دهند. با توجه به این تمام مشکلات ناشی از سختی بالای آب برطرف می شود. 


دستگاه سختی گیر با دو مخزن

 


دستگاه های سختی گیر با دو مخزن، از دو مخزن رزینی استفاده می کنند که باعث افزایش راندمان کلی سیستم می شود. خروجی آب در این دستگاه ها بالاست، بر همین اساس باید در مواردی که ظرفیت بالای آب مورد نیاز است به کار بروند. استفاده از دستگاه های سختی گیر با دو مخزن در مواردی مثل کافی شاپ ها، رستوران ها، ویلا و... کاربرد دارد. 


دستگاه سختی گیر الکترونیکی یا مغناطیسی

 


دستگاه های سختی گیر الکترونیکی به عنوان آخرین گزینه برای کاهش سختی آب محسوب می شوند. در ساختار این سیستم ها از رزین و نمک استفاده نمی شود. دستگاه های سختی گیر الکترونیکی یا مغناطیسی باعث ارسال امواج الکترومغناطیسی شده و ترکیب مواد معدنی آب سخت را تغییر می دهند. این موضوع از تشکیل رسوب جلوگیری می کند. 

دستگاه های سختی گیر مغناطیسی از آهنربا یا سیم پیچی برای ایجاد تغییر آب استفاده می کنند. این نوع سختی گیرها به نگهداری و سرویس دهی دوره ای نیازی ندارند، با این حال بسیاری از کارشناسان عنوان کرده اند که درصد کارامد بودن این نوع سیستم بسیار کمتر از سایر سیستم های سختی گیر است.


توجه به اندازه و ظرفیت دستگاه سختی گیر

 


یکی از مهم ترین پرسش هایی که برای خرید دستگاه های سختی گیر ممکن است برای شما ایجاد شود این است که چگونه دستگاه سختی گیر را بر اساس اندازه و ظرفیت انتخاب کنیم؟

ظرفیت دستگاه های سختی گیر معمولا بر اساس دانه در گالن (GPG) مقایسه می شود. کوچک ترین نوع دستگاه های سختی گیر از ظرفیت 24,000 GPG شروع می شوند و بزرگ ترین نوع سیستم های سختی گیر دارای ظرفیت 64,000 GPG هستند. 

تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد که قبل از خرید، اندازه و ظرفیت دستگاه سختی گیر را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که اندازه و ظرفیت دستگاه سختی گیر برای شما مناسب نباشد مشکلاتی مثل عدم احیا به موقع رزین و زودتر تمام شدن نمک در سیستم بروز می کند. 

برای محاسبه ظرفیت دستگاه های سختی گیر باید دو مورد را با هم جمع کنید: سختی آب و مصرف روزانه آب.

سپس باید سختی آب خود را در میانگین مصرف آب روزانه ضرب کنید تا نیاز روزانه به آب با سختی پایین را به دست آورید. این مقدار را در 7 ضرب کرده تا نیاز هفتگی محاسبه شود. در این حالت باید دستگاه سختی گیری را انتخاب کنید که بتواند ظرفیت مناسبی داشته باشد. 

آیا می خواهید در مورد نحوه انتخاب ظرفیت دستگاه های سختی گیر اطلاعات بیشتری کسب کنید؟

می توانید از طریق مراجعه به وب سایت آبین با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید و تنها با پاسخ به چند سوال ساده بهترین نوع دستگاه سختی گیر را انتخاب کنید. 


اطلاعات تکمیلی برای خرید دستگاه های سختی گیر

 


بعد از مطالعه مواردی که گفته شد حتما برای شما جالب است که بدانید در کنار انتخاب نوع و ظرفیت دستگاه سختی گیر، باید چه عوامل دیگری را هم در نظر بگیرید؟ در ادامه به بررسی مهم ترین عواملی که در صورت تمایل برای خرید دستگاه سختی گیر باید به آنها توجه کنید می پردازیم.

 

اطلاعات تکمیلی برای خرید دستگاه سختی گیر


هزینه خرید دستگاه سختی گیر

 


به صورت کلی هزینه هایی که خرید و استفاده از دستگاه های سختی گیر برای شما به دنبال دارد شامل موارد زیر می شوند:


1- هزینه خرید اولیه 
2- هزینه نصب و راه اندازی دستگاه سختی گیر
3- هزینه تعمیر و سرویس دهی دوره ای سیستم

دستگاه های سختی گیری که برای کاهش سختی آب به نمک نیاز ندارند مقرون به صرفه ترین نوع سیستم ها هستند. قیمت اولیه این دستگاه های سختی گیر کمتر است و در ادامه هم به سرویس دهی دوره ای نیاز ندارند. 

سختی گیرهای بر پایه نمک، هزینه اولیه بیشتری را به دنبال دارند و در ادامه هم به سرویس دهی دوره ای و تعویض نمک به صورت ماهیانه نیاز پیدا می کنند. در کنار این میزان هدر رفت آب در این نوع سیستم های سختی گیر بالاتر است. اما همان طور که پیش تر هم گفته شد سختی گیرهای رزینی که بر پایه نمک هستند بیشترین کارایی را برای کاهش سختی آب دارند و بسیاری از افراد استفاده از این سختی گیرها را به دیگر نمونه ها ترجیح می دهند. 

در صورتی که دانش و مهارت کافی را برای نصب دستگاه های سختی گیر ندارید باید از افراد متخصص و آموزش دیده کمک بگیرید. به این موضوع هم توجه کنید که در بسیاری از موارد در کنار نصب دستگاه سختی گیر به سیستم لوله کشی هم برای انتقال آب خروجی از دستگاه به مکان مورد نظر شما نیاز است. 


در نظر گرفتن بهترین مکان برای نصب دستگاه سختی گیر

 


دستگاه های سختی گیر فضای یکسانی را اشغال نمی کنند و این موضوع به نوع آنها بستگی دارد. کوچک ترین نوع دستگاه های سختی گیر، سیستم های سختی گیر مغناطیسی هستند. این دستگاه ها به مخزن نمک نیازی ندارند و فقط باید به بیرون لوله آب متصل شوند. 

از آن جایی که رسوب زداهای الکترونیکی نیازی به تعمیر و نگهداری هم ندارند نیازی به داشتن فضای اضافه در اطراف آنها برای دسترسی راحت تر نیست. دستگاه های سختی گیر TAC (سختی گیرهای بدون مخزن نمک) معمولا نسبت به سختی گیرهای مغناطیسی فضای بیشتری را اشغال می کنند. با توجه به این موضوع برای خرید دستگاه سختی گیر TAC باید فضای کافی را در نظر بگیرید. این سیستم ها ممکن است به سرویس دهی دوره ای هم نیاز داشته باشند که در این حالت باید فضای مورد نیاز برای دسترسی به سیستم هم در نظر گرفته شود. 

دستگاه های سختی گیر تبادل یونی، بیشترین فضای ممکن را در سیستم اشغال می کنند. این سیستم ها از دو مخزن بزرگ تشکیل می شوند، مخزن رزین و مخزن نمک. در این مورد به فضای زیادی برای دستگاه نیاز دارید و در کنار این باید برای دسترسی راحت به سیستم هم فضای کافی را در نظر بگیرید. 

اگر از دستگاه های سختی گیر با دو مخزن استفاده کنید باید فضای کافی را برای سه مخزن در نظر بگیرید: مخزن نمک، دو مخزن رزین.

البته دستگاه های سختی گیر با تنوع بالایی طراحی و تولید می شوند و بر همین اساس فضای متفاوتی را اشغال می کنند. با توجه به این قبل از خرید بهتر است فضایی را که برای نصب دستگاه سختی گیر در نظر گرفته اید بررسی کرده و مناسب ترین نوع سختی گیر را بر این اساس انتخاب کنید. 


خرید یا اجاره دستگاه سختی گیر؟

 


بسیاری از افراد ترجیح می دهند به جای خرید، دستگاه سختی گیر را اجاره کنند. برای مثال در صورتی که می دانید قصد تعویض خانه را ظرف یک یا دو سال آینده دارید، بهتر است دستگاه سختی گیر را برای این مدت اجاره کنید. 

با این حال، هزینه اجاره دستگاه سختی گیر به صورت دوره ای افزایش پیدا می کند و ممکن است مقرون به صرفه نباشد. اگر هیچ برنامه ای برای تعویض خانه در آینده ندارید، خرید دستگاه سختی گیر می تواند گزینه بهتری برای شما باشد. 


توجه به تعمیر و نگهداری دستگاه سختی گیر

 


پیش تر و در مقالات قبلی در مورد تعمیر و نگهداری دستگاه سختی گیر مطالبی عنوان شده است. با این حال در ادامه با جزئیات بیشتری به بررسی عوامل تعمیر و نگهداری سختی گیرها می پردازیم. دستگاه های سختی گیر تبادل یونی به بیشترین تعمیر و نگهداری نیاز دارند. مخزن نمک در ساختار سختی گیرها به شارژ ماهیانه نمک نیاز دارد و این موضوع از عوامل ضروری برای سرویس دهی دوره ای سیستم محسوب می شود. علاوه بر این دستگاه های سختی گیر به تعویض رزین هم به صورت دوره ای نیاز دارند. 

با این حال با توجه به این که دستگاه های تبادل یونی موثرترین نوع سیستم ها برای کاهش سختی آب هستند، استفاده از این سیستم ها بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف دارد. در واقع بالاتر بودن هزینه نگهداری و سرویس دهی این سیستم ها باعث کمتر شدن استفاده از آنها در صنایع مختلف نمی شود.

دستگاه های سختی گیر بدون نمک، نیازی به تعمیر و نگهداری دوره ای سیستم ندارند. تنها باید سرویس دهی دوره ای سیستم را هر 6 تا 8 سال یک بار انجام دهید و بر همین اساس دستگاه های سختی گیر از انتخاب های کم دردسر هستند. 

بسیاری از دستگاه های سختی گیر بعد از چند سال استفاده به تعویض برخی قطعات نیاز دارند. اما دستگاه های سختی گیر مغناطیسی به سرویس دهی و نگهداری نیازی ندارند و دارای طول عمر بالایی هستند. 


شیر بای در دستگاه های سختی گیر

 


نصب شیر بای پس در بسیاری از دستگاه های سختی گیر لازم است. داشتن یک مسیر جداگانه برای عبور آب به این معنی است که آب همیشه در دسترس شما قرار می گیرد، حتی اگر دستگاه سختی گیر خراب شده باشد. اکثر دستگاه های سختی گیر تبادل یونی دارای یک شیر بای پس هستند که همراه با محصول ارائه می شود. 

استفاده از شیر بای پس باعث می شود که در هنگام تعمیر سیستم سختی گیر، به آب دسترسی داشته باشید. با این که شیر بای پس آب معمولی را در اختیار شما قرار می دهد، اما در اختیار داشتن آب سخت بهتر از بی آبی است. 

تنها واحدهایی که به شیرهای بای پس نیاز ندارند دستگاه های سختی گیر مغناطیسی هستند. اگر مشکلی در ساختار دستگاه های سختی گیر مغناطیسی ایجاد شود خارج کردن آن از سیستم سریع و آسان است. 


کنترل دستگاه های سختی گیر با اتصال به بلوتوث

 


برخی از دستگاه های سختی گیر، دارای اتصال بلوتوث هستند که یک باعث راحت تر شدن استفاده و کاربری سیستم می شود. نحوه کار کردن با این سیستم های سختی گیر به صورتی است که دستگاه را به تلفن همراه خود متصل کرده و از همین طریق عملکرد سیستم را کنترل می کنید. با استفاده از این موضوع می توانید به تمام اطلاعات سیستم هم مثل میزان مصرف آب، مدت زمان احیا و... دسترسی داشته باشید. امکان اطلاع از خطاهای احتمالی هم در سیستم های سختی گیر با اتصال به تلفن همراه وجود دارد. 

البته تنها دستگاه های سختی گیر بر پایه نمک می توانند از طریق بلوتوث به تلفن همراه متصل شوند، به این دلیل که این سیستم ها به نظارت و کنترل دقیق تری نیاز دارند. 


توجه به گواهینامه ها برای خرید دستگاه سختی گیر

 


اگر می خواهید مطمئن شوید که دستگاه سختی گیر مطابق با ادعاهای سازنده تولید شده به دنبال دریافت گواهینامه باشید. یکی از این گواهینامه ها NSF می باشد که تمامی سیستم های تصفیه آب را از نظر سطح کیفی و ایمنی آزمایش می کند. 

دستگاه های سختی گیر مورد استفاده در ساختمان های مسکونی که از نمک استفاده می کنند نیاز به گواهینامه های NSF/ANSI 44 دارند. این موضوع به شما اطمینان می دهد که دستگاه عملکرد مطلوبی برای کاهش سختی آب داشته و تمام الزامات ایمنی برای ساخت سیستم سختی گیر رعایت شده است. 


دریافت مشاوره و خدمات پس از فروش برای خرید سختی گیرها

 


همان طور که بررسی شد دستگاه های سختی گیر دارای تنوع بالایی بر اساس عوامل مختلف هستند. این موضوع باعث شده تا توجه به برخی نکات و البته دریافت مشاوره برای خرید دستگاه های سختی گیر اهمیت زیادی داشته باشد. بسیاری از فروشگاه های تصفیه آب آنلاین این فرصت را در اختیار شما قرار می دهند تا برای خرید دستگاه های سختی گیر با کارشناسان و افراد متخصص در ارتباط باشید. با دریافت مشاوره می توانید مناسب ترین دستگاه سختی گیر را که برای کاربرد مورد نظر شما مناسب است انتخاب کنید. 

علاوه بر دریافت مشاوره، خرید دستگاه سختی گیر از فروشگاهی که ارائه دهنده خدمات پس از فروش هم می باشد اهمیت زیادی دارد. سرویس دهی دوره ای منظم دستگاه های سختی گیر می تواند از بروز مشکل جدی در ساختار این سیستم ها جلوگیری کند به همین دلیل توجه به این نکته در حین خرید توصیه می شود.


«سایت آبین تنوع بالایی از دستگاه های سختی گیر را با برندهای مختلف در اختیار شما قرار داده است. با مراجعه به سایت abin.ir در کنار مشاهده محصولات، از امکان دریافت مشاوره رایگان مجموعه ما بهره مند شوید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر