آب شهری یا آب چاه: کدام یک را باید تصفیه کنیم؟

آب شهری یا آب چاه: کدام یک را باید تصفیه کنیم؟

دسترسی به آب سالم هم برای مصارف آشامیدنی و هم برای مصارف دیگر به عنوان یکی از ملزومات زندگی، ضروری است. اگرچه استفاده از آب چاه و آب شهری می‌تواند بی خطر باشد اما هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارد که ممکن است بر کیفیت کلی آب مورد نیاز شما تأثیر بگذارد. همچنین تصفیه آب مناطق خشک نیز پتانسیل آن را دارد که به یکی از بزرگترین چالش‌ها برای تامین آب سالم در این مناطق تبدیل شود.


از آن جایی که چاه‌های خصوصی مستقل از سیستم‌های شهری هستند، صاحبان آن‌ها کنترل بیشتری بر تامین آب خود دارند و قبض آب ماهانه کمتری نیز برای آن‌ها صادر می‌شود. از سوی دیگر، افرادی که به سیستم‌های آب شهری متکی هستند، کنترل کمتری بر تامین آب مورد نیاز خود داشته و احتمالاً برای حذف افزودنی‌های شیمیایی که اغلب در آب شهر یافت می‌شوند، به دستگاه تصفیه آب خانگی نیاز خواهند داشت. در ادامه قصد داریم تا شما را با تفاوت آب چاه و آب آشامیدنی و همچنین شرایط فیلتراسیون آن‌ها بیشتر آشنا کنیم.


تفاوت بین آب شهری و آب چاه در چیست؟


آب چاه نوعی آب زیرزمینی است که از چاهی که در سفره‌های زیرزمینی به داخل زمین حفر شده، استخراج می‌شود. سپس آب با استفاده از پمپ یا سطل در دسترس افراد قرار می‌گیرد. معمولاً چاه‌های خصوصی را در مناطق روستایی یا مکان‌هایی که آب شهری در دسترس نیست پیدا خواهید کرد. در اغلب مواقع آب چاه ممکن است حاوی آلاینده‌های طبیعی مانند مواد معدنی، باکتری‌ها و رسوباتی باشد که حذف آن‌ها نیاز به سیستم فیلتراسیون دارد. چاه‌ها اغلب به آزمایش، نگهداری و نظارت منظم نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که نوشیدن آب آن برای انسان ایمن است. از جمله رایج‌ترین مشکلات آب چاه‌ها، پیدا کردن لاشه حیوانات ودر نتیجه آلودگی حاصل از آن است.  


آب شهری یا آشامیدنی توسط تصفیه خانه‌های شهری و زیر نظر شرکت آب تامین می‌شود. این منبع آب به سیستم لوله‌کشی خانه متصل است و معمولاً برای حذف ناخالصی‌ها و آلاینده‌ها مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها و فلزات سنگین قبل از انتقال به منزل شما تصفیه می‌شود. با این حال، در این شرایط شما کنترلی بر تصفیه شیمیایی آب و میزان املاح موجود در آن ندارید. همچنین در صورتی که این منبع آبی قطع شود، دیگر دسترسی به آب نخواهید داشت. اگرچه آب چاه حاوی مواد معدنی و مغذی است اما نسبت به آب شهری نیاز به فیلتراسیون بیشتری دارد. تامین آب  مورد نیاز از منبع آب شهری به مراقبت و فیلتراسیون کمتری نیاز دارد اما باید توجه داشته باشید که میزان مواد معدنی موجود در آن کمتر است.

 

یکی از کارآمدترین روش‌ها برای تامین آب در مناطق کم آب و خشک، استفاده از یک سیستم تصفیه آب مناطق خشک است. در این سیستم‌ از آب دریا، دریاچه و حتی پساب فاضلاب استفاده شده و پس از تصفیه جهت مصارف آشامیدنی، کشاورزی و سایر مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


مزایا و معایب استفاده از آب چاه

 

مزایا و معایب استفاده از آب چاه


مزایای استفاده از آب چاه برای مصارف مختلف شامل موارد زیر است:


•    آب چاه در اغلب موارد ممکن است حاوی مواد معدنی مثل کلسیم و منیزیم باشد که می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سلامت استخوان و همچنین سلامت پوست و مو شود. 
•    آب چاه برخلاف آب شهر، حاوی مواد شیمیایی مثل فلوراید و کلر نبوده و برای کسانی که نگران خطرات حاصل از این مواد هستند، گزینه مناسب‌تری می‌تواند باشد.
•    آب چاه نسبت به آب شهری دارای یک منبع مقرون به صرفه برای تامین آب مورد نیاز افراد است زیرا نیازی به پرداخت قبض آب ماهیانه نیست.


از جمله مشکلات رایج آب چاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


•    آب چاه احتمال آلودگی توسط انواع آلاینده‌ها مثل آفت‌کش‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها را داشته و لازم است تا به طور منظم مورد آزمایش قرار بگیرد.
•    اگرچه مواد معدنی برای بدن مفید هستند اما در بعضی موارد ممکن است که میزان این مواد در آب چاه بالاتر از حد استاندارد باشد که باعث آسیب به پوست و مو و سایر مشکلات خواهد شد.
•    هزینه حفر و نگهداری چاه زیاد است و همچنین ممکن است زمان زیادی نیز صرف این کار شود. در نتیجه حفر چاه در برخی مناطق می‌تواند علاوه بر هزینه‌های بالا، باعث خطر جدی کاهش میزان آب زیرزمینی شود. بنابراین لازم است تا از سیستم تصفیه آب مناطق خشک در این نواحی استفاده شود.


مزایا و معایب استفاده از آب شهری

 

مزایا و معایب استفاده از آب شهری


از جمله مزایای استفاده از آب شهری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


•    آب شهری یک منبع آب مطمئن برای مصارف مختلف است زیرا ویروس‌ها و باکتری‌ها از آن حذف شده است.
•    احتمال آلودگی در این آب کمتر از آب چاه است زیرا به صورت دائمی مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرد.
•    دسترسی به این آب راحت بوده و نیازی به محلی برای ذخیره آن نیست.


در این بخش به بررسی معایب استفاده از آب شهری می‌پردازیم:


•    ممکن است استفاده از دوز بالای مواد شیمیایی باعث ایجاد بروز مشکلات مختلف در بدن انسان شود.
•    پساب تولید شده در طی فرآیند تصفیه و انرژی مورد نیاز این سیستم، می‌تواند اثرات زیست محیطی مخربی داشته باشد.
•    هزینه استفاده از آب شهری در برخی مناطق هزینه بالاتری نسبت به استفاده از آب چاه دارد. از جمله این موارد می‌توان به سیستم تصفیه آب مناطق خشک اشاره کرد که به دلیل کمبود آب، فرآیند آبرسانی و تصفیه آب هزینه بیشتری خواهد داشت.


تصفیه آب شهری و آب چاه


اگر چاه آب دارید بسیار مهم است که به طور منظم آن را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که نوشیدن آن بی خطر است. شما همچنین باید روی یک سیستم تصفیه آب سرمایه گذاری کنید که به طور خاص برای آب چاه طراحی شده باشد. تعدادی از رایج ترین انواع فیلترهای آب چاه عبارتند از فیلترهای کربن فعال یا فیلتر کربنی، فیلترهای UV و سیستم‌های اسمز معکوس.


از طرف دیگر، اگر آب مورد نیازتان را از منبع شهری تامین می‌کنید، نوشیدن آن به طور کلی بی خطر است. با این وجود سرمایه گذاری روی یک سیستم تصفیه آب برای حذف هر گونه مواد شیمیایی یا آلاینده‌های که ممکن است هنوز وجود داشته باشند، ضرری ندارد. می‌توانید از دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس یا فیلتر کربن فعال به این منظور استفاده کنید.


تصفیه آب مناطق خشک یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای تامین آب در این مناطق است. برای خرید تجهیزات لازم در این زمینه، می‌توانید به وب‌سایت فروشگاه آبین مراجعه کنید. یکی از اصلی‌ترین خدمات این مجموعه، مشاوره رایگان در زمینه خرید ملزومات تصفیه آب است. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره از طریق شماره 02122228116 با کارشناسان آبین در تماس باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
هانیه خراجی
نویسنده یا مترجم: هانیه خراجی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر