هشت مشکل رایج در زمینه آب چاه و راه حل رفع آن

هشت مشکل رایج در زمینه آب چاه و راه حل رفع آن

در صورتی که از سیستم تصفیه آب مناسبی استفاده کنید، آب چاه می تواند از آب لوله کشی شهری نیز تمیزتر باشد. با این وجود باید بدانید که سازمان EPA به حیطه آب چاه وارد نشده و حتی توصیه ای در این زمینه ندارد. پس به عنوان مالک یک چاه خصوصی احتمال دارد به خاطر عدم نظارت و مسئولیت ارگان های دولتی بیشتر در معرض آلاینده ها قرار داشته باشید.


آب چاه تصفیه نشده احتمالا طعم، بو و یا حتی ظاهر ناخوشایندی دارد و حاوی آلاینده هایی است که بر سلامت شما تاثیر خواهند گذاشت. در این مطلب با وب سایت آبین همراه باشید تا ببینید مشکلات رایج آب چاه چیست و چه راه حل هایی برای برطرف کردن آن وجود دارد؟


1- سختی آب چاه


سختی آب یکی از رایج ترین مشکلات آب در ایالات متحده است که حدود 85٪ از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد. سختی آب چاه شما بستگی به محل قرارگیری آن دارد. برخی از مناطق به طور طبیعی آب سخت تری نسبت به سایرین دارند.


علائم سختی آب چاه


از جمله علائم نشان دهنده سختی آب باید به موارد زیر اشاره کرد:


•    تجمع رسوب در لوله ها و لوازم خانگی
•    لکه های سفید روی ظروف شیشه ای و ظروف
•    فشار کم آب به دلیل مقاومت در برابر رسوبات آهکی در لوله ها
•    پوست خشک و پوسته پوسته شده در اثر شستشو در آب سخت
•    زبر شدن البسه و تغییر رنگ ناشی از شستن لباس ‌ها با آب سخت


تاثیرات آب سخت چاه


تاثیرات استفاده از آب سخت طولانی مدت است و با گذشت زمان وخیم تر می شود. در چنین شرایطی حتما متوجه تجمع رسوب روی سینک ‌ها، شیرها و وان ‌های حمام خواهید شد که تمیز کردن آن ‌ها با به کارگیری روش ‌های استاندارد دشوار است. علاوه بر این ته نشین شدن رسوبات طول عمر وسایل برقی را کوتاه کرده و کارایی آن ها را کاهش می دهد. وسایل برقی شما برای کارکردن به برق بیشتری نیاز دارند و چنان که باید دوام نمی آورند.


هرچند مواد معدنی موجود در آب سخت مخاطره ای در زمینه سلامت بدن نخواهد داشت اما مشکلات پوستی از جمله اگزما را تشدید کرده و در دراز مدت بر سلامت پوست و موی شما اثرات نامطلوبی می گذارد.


راه حل از بین بردن سختی آب چاه


ساده ترین راه برای تصفیه آب چاه سخت استفاده از نرم کننده یا سختی گیر آب است. سختی گیرهای آب از تشکیل رسوب جلوگیری کرده و یا با حذف مواد معدنی سخت از آب یا تغییر ترکیب این مواد معدنی و جلوگیری از چسبیدن آن ها به سطوح کار شما را راحت می کنند. دستگاه سختی گیر آب در محل ورودی خانه و قبل از پکیج حرارتی نصب می شود تا در هر نقطه از ساختمان خود آب نرم در اختیار داشته باشید.


2- هیدروژن سولفید یا باکتری آهن در آب چاه


هیدروژن سولفید یک گاز طبیعی است که در سنگ ها و خاک های زیر زمین وجود دارد. گاز تجزیه می شود و به منابع آب چاه ختم می شود. سولفید هیدروژن معمولا ظاهر آب را تحت تاثیر قرار نمی دهد اما باعث ایجاد بوی نامطبوعی شبیه به تخم مرغ گندیده خواهد شد.


در صورتی که باکتری آهن با آهن موجود در آب چاه ترکیب شود ماده ای غلیظ و لزج به وجود می آید. باکتری گوگرد نیز پتانسیل ایجاد چنین مشکلی را دارد و هنگام ترکیب سولفید هیدروژن و باکتری اتفاق می افتد.
علائم وجود سولفید هیدروژن در آب چاه عبارتند از:


•    بو یا طعم تخم مرغ گندیده
•    ظهور لکه روی لباس ها
•    بی رنگ شدن کارد و چنگال های آشپزخانه
•    خورده شدن لوله ها


علائم وجود باکتری های آهن یا گوگرد عبارتند از:


•    گرفتگی لوله ها
•    خوردگی زودرس اجزای چاه
•    ایجادماده لجن مانند در توالت و سینک


تاثیرات ناشی از سولفید هیدروژن و باکتری آهن در آب چاه


بزرگترین مشکل سولفید هیدروژن این است که یک آلاینده خورنده بوده و بنابراین می تواند لوله کشی را خورده و باعث ورود موادی مانند مس به آب شود. اگر سولفید هیدروژن در فضاهای کوچک مانند چاه ها تجمع پیدا کند احتمال می رود که خطر انفجار نیز به همراه داشته باشد. سولفید هیدروژن موجود در آب نیز طعم ناخوشایندی دارد.


مصرف باکتری آهن مشکلاتی برای سلامتی انسان و تاسیسات لوله کشی در پی خواهد داشت. باکتری ‌های آهن در هر منبع آب راکدی از جمله کاسه توالت تجمع می ‌یابند، عملکرد چاه را کاهش داده و لوله‌کشی را مسدود می کنند. باکتری های آهن همچنین باعث ایجاد طعم و بوی ناخوشایندی نیز خواهند شد.


جهت مطالعه مطالب بیشتر درباره تاثیرات بالقوه باکتری آهن در چاه و شیوه های موثر حذف آن می توانید مقاله "بهترین سیستم تصفیه خانگی آهن از آب چاه" را مطالعه کنید.


راه حل مقابله با سولفید هیدروژن و باکتری آهن


بهترین گزینه برای تصفیه باکتری‌ های سولفید هیدروژن و آهن استفاده از ترکیبی از ضد عفونی چاه و تزریق هوا است. ضد عفونی کننده خوب قادر است باکتری ها را در کوتاه مدت از بین ببرد. در دراز مدت نیز می ‌توانید سولفید هیدروژن را با یک سیستم تزریق هوا که از ماسه سبز منگنز یا مواد مشابه استفاده می‌کند حذف کنید. این ماده گاز را به دام می ‌اندازد و آن را به شکل اکسید شده تبدیل کرده که از طریق فیلتراسیون حذف خواهد شد.


3- آهن، منگنز و تانن در آب چاه


آهن، منگنز و تانن سه مورد از رایج ترین ناخالصی های طبیعی موجود در آب چاه هستند. آهن و منگنز مواد معدنی هستند که در زیر زمین و در سنگ ها و خاک ها یافت می شوند. تانن ها در اثر تجزیه پوشش گیاهی به وجود می آیند و وارد منابع آب زیرزمینی می شوند. هیچ یک از این ناخالصی ها برای نوشیدن خطرناک نبوده اما تاثیرات مخربی در ساختمان از خود بر جای می گذارند.


نشانه های وجود آهن، منگنر و تانن

 

از جمله نشانه های وجود مقادی آهن، تانن و منگنز در آب چاه باید به موارد زیر اشاره کرد:


•    آب کثیف به رنگ نارنجی
•    لباس های لکه دار، وسایل چینی و کارد و چنگال
•    لکه های طلایی نارنجی در آب
•    لکه های قرمز، نارنجی یا قهوه ای در سینک، توالت و وان حمام
•    آب لوله کشی تلخ و با طعم فلزی
•    لکه های سیاه یا خاکستری
•    براق شدن روغن روی سطح آب


تاثیرات وجود آهن، منگنر و تانن در آب


آهن، منگنز و تانن لکه‌ های مشابهی را در تاسیسات لوله‌ کشی، مخزن توالت و لباس ‌های شسته‌ شده و همچنین وسایل شما باقی می‌گذارند. وجود مقدار زیاد هر یک از این مواد معدنی می تواند به آب رنگ نارنجی یا کدر ناخوشایندی بدهد.


راه حل از بین بردن آهن، منگنز و تانن از آب


ساده ترین راه برای حذف آهن و منگنز از آب، استفاده از تزریق هوا یا سیستم اکسیداسیون شیمیایی است. این سیستم آهن و منگنز را اکسید می کند و سپس آنها را در یک بستر از مواد (معمولا از جنس ماسه سبز منگنز یا بیرم) به دام می اندازد. یک روش رایج برای حذف تانن از آب چاه استفاده از رزین تبادل آنیونی است.


4- فلوراید موجود در آب چاه آشامیدنی


فلوراید به منابع آب عمومی اضافه می شود اما این ماده معدنی به طور طبیعی نیز در آب وجود دارد و راه خود را به چاه ها نیز پیدا می کند. مصرف فلوراید برای سلامت دندان مفید است. با این حال استفاده مقادیر زیاد فلوراید (بیش از MCL توصیه شده EPA 0.7 ppm) می تواند خطرناک باشد.


از جمله علائم مصرف مقادیر زیاد فلوراید باید به موارد زیر اشاره کنیم:


•    فلوئوروزیس دندانی که با ظهور لکه بر روی دندان ها مشخص می شود.
•    فلوروز اسکلتی که منجر به مشکلات رشد استخوان می گردد.


تاثیرات وجود فلوراید زیاد از حد در آب


مقادیر اندازه گیری شده و مجاز فلوراید مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند. با این حال مصرف مقادیر زیاد فلوراید ممکن است به خصوص در کودکان خردسال خطرناک باشد. فلوئوروزیس دندان معمولا کودکان زیر هشت سال را مبتلا می کند و ظاهر مینای دندان را تغییر می دهد. فلوئوروزیس اسکلتی در اثر تجمع فلوراید ایجاد شده و منجر به ضعف و درد استخوان ها می شود.


روش تصفیه فلوراید از آب


حذف فلوراید از آب لوله کشی بسیار دشوار است و همه فیلترهای تصفیه آب استاندارد نمی توانند این ماده معدنی را هدف قرار دهند. اسمز معکوس یکی از تنها روش های تضمین شده جهت حذف فلوراید است. هرچند فیلترهای دیگر با استفاده از ترکیب کربن-KDF می توانند فلوراید را نیز حذف کنند. از آنجایی که فلوراید به لوله کشی ساختمان آسیب نمی رساند می توانید از فیلتر اسمز معکوس نقطه استفاده برای تصفیه آب آشامیدنی خود استفاده کنید.


5- کدورت بالای آب چاه


در صورتی که چاه شما به درستی طراحی، ساخته و یا آب بندی نشده باشد ممکن است کدورت و همچنین رسوبات زیادی داشته باشد. حفاری، رواناب و اختلالات مشابه نیز باعث کدورت آب چاه شود. وجود مقادیر بالای رسوب در آب آشامیدنی نشان دهنده کیفیت پایین آن است.


نشانه های وجود کدورت در آب


از جمله رایج ترین نشانه های وجود کدورت آب باید به موارد زیر اشاره کنیم:


•    آب لوله کشی ابری
•    رسوب قابل مشاهده در آب
•    آب کثیف


تاثیرات کدورت آب


کدورت به تنهایی مشکل حادی در زمینه کیفیت آب محسوب نمی شود. با این حال نوشیدن آب حاوی کدورت معمولا خطرناک نیست؛ زیرا کدورت اغلب دست به دست سایر آلاینده ‌های مضر مانند میکروب ‌ها می دهد. اگر آب مصرفی شما حاوی این آلاینده ها باشد، ممکن است به یک عفونت باکتریایی یا ویروسی مبتلا شوید.


روش از بین بردن کدورت آب


تصفیه کدورت بالا به تنهایی کاری آسان است. برای این کار تنها لازم است از یک فیلتر رسوب گیر در نقطه ورود استفاده کنید. با این حال این شکل از تصفیه آب از شما در برابر آلودگی های میکروبی محافظت نمی کند. جهت محافظت از آب مصرفی خود در برابر این ناخالصی ها به یک فیلتر یو وی تصفیه آب یا یک سیستم تزریق کلر نیاز دارید.


6- باکتری کلیفرم یا E.coli در آب چاه


باکتری های کلیفرم در مدفوع حیوانات و انسان یافت می شوند و می توانند از طریق دیواره های چاه ترک خورده، مخازن سپتیک سرریز شده و رواناب حاصل از فعالیت های کشاورزی وارد منبع آب چاه شما شوند.
شاید انتظار نداشته باشید که چاه شما نیز به باکتری کلیفرم آلوده باشد اما باید بدانید طبق بررسی انجام شده در سال 2006 مشخص شد که 35 درصد از 450 چاه بررسی شده این آلاینده را در خود داشتند. E. coli دومین باکتری رایج در منابع آب است و در حدود 15 درصد از چاه های خصوصی یافت می شود.


نشانه های وجود باکتری کلیفرم و ای کلای عبارتند از:


•    ابتلا به بیماری دستگاه گوارش در هر کسی که از آب استفاده می کند.
•    بوی بد


تاثیرات وجود باکتری کلیفرم در آب


کلیفرم و E.coli هیچ علامت هشدار دهنده ای ندارند اما بر خلاف بسیاری از مشکلات رایج آب چاه در این لیست، که در طول زمان به سطوح مضر می رسند تاثیراتی در پی خواهند داشت.


در صورت مصرف آب آشامیدنی حاوی هر یک از این باکتری ها احتمالا دچار علائمی از جمله حالت تهوع، بیماری، اسهال، گرفتگی شکم و تب خواهید شد. این علائم به سرعت ظاهر شده و بهبود آن تا 10 روز نیز به درازا می کشد.


راه حل تصفیه باکتری کلیفرم و ای کلای


برای از بین بردن باکتری های موجود در چاه آب باید آن را با کلر شوک دهید. جهت محافظت از آب مصرفی خود در آینده نیز می توانید از یک سیستم تصفیه آب مجهز به فیلتر یو وی ماوراء بنفش یا یک سیستم تزریق کلر برای ضد عفونی کردن منبع آب خود استفاده کنید.


جهت مشاهده راهنمای کامل با این قبیل مشکلات توصیه می کنیم مقاله " بهترین سیستم تصفیه آب برای حذف باکتری ها و ویروس ها" را مطالعه فرمایید.


7- فشار پایین آب چاه


در صورتی که فشار آب به میزان قابل توجهی کمتر از حد معمول باشد معمولا ناشی از خرابی پمپ چاه است. اگر فشار آب شما فقط کمی کمتر از حد معمول باشد، ممکن است در لوله ها رسوب داشته باشید که ناشی از مشکل سختی آب است.


علائم فشار کم جریان آب


•    کاهش جریان آب از سر دوش و شیرآلات 
•    لوازم خانگی ناکارآمد
•    عدم توانایی در استفاده همزمان از چندین دستگاه


تاثیرات افت فشار آب


مشکلات فشار آب چاه می تواند باعث کاهش مقدار آب موجود در لوله ها شود. در نتیجه هر فعالیتی از جمله شستن دست‌ها، دوش گرفتن و استفاده از وسایل خاص که به آب وابسته باشد بسیار زمان بر خواهد بود.


در برخی موارد اگر از چندین وسیله به طور همزمان استفاده کنید ممکن است آب یک دستگاه به طور کامل قطع شود.


روش های مقابله با افت فشار آب


راه حل این مشکل به علت آن بستگی دارد. برای بررسی اینکه آیا پمپ چاه شما مشکل دارد یا خیر باید مطمئن شوید که بریکر فشار و پمپ چاه شما روشن است. سپس از گیج فشار مخزن، فشار چاه را اندازه گیری کنید. این رقم باید حداقل 20 psi باشد. اگر فشار کمتر از این باشد احتمالا مخزن فشار، پمپ چاه یا سوئیچ فشار معیوب است.


اگر پمپ چاه بدون شروع و توقف به کار خود ادامه دهد، ممکن است در خط شکستگی ایجاد شده باشد. اگر هنگام روشن شدن پمپ متوجه جرقه شدید، سوئیچ فشار مشکل دارد. علاوه بر این در صورتی که با مشکلات ناشی از سختی آب دست و پنجه نرم می کنید می توانید از دستگاه های سختی گیر کمک بگیرید.


8- pH پایین (آب اسیدی) آب چاه


pH پایین یا آب اسیدی یکی دیگر از رایج ترین مشکلات چاه است. آب اسیدی معمولا در اثر بارندگی اسیدی و تجزیه گیاهان ایجاد می‌شود، که اسیدیته آب های زیر زمینی را بالا می برد. pH پایین همچنین می تواند ناشی از فعالیت های معدنی و TDS پایین (کل مواد جامد محلول) در آب آشامیدنی باشد.


نشانه های آب اسیدی


•    لکه های سبز-آبی روی وسایل و وسایل شما
•    نشتی پین هول (سوراخ های ریز) لوله کشی
•    آب با طعم فلز
•    خوردگی لوله های فلزی
•    افزایش مقدار سرب، مس و فلز در آب


اثرات ناشی از آب اسیدی


آب اسیدی معمولا به خودی خود خطرناک نیست، اما تاثیرات آن می تواند مضر باشد. آب با اسیدیته بالا باعث خوردگی لوله‌ های فلزی می‌شود. بنابراین آب آشامیدنی شما ممکن است حاوی مقادیر نگران‌کننده ‌ای از فلزاتی چون مس و سرب باشد.


خوردگی در نهایت باعث نشتی  و بروز سوراخ در لوله ها می شود. اگرچه نشتی سوزنی شکل فاجعه ‌بار نیست، اما اگر متوجه این نشت‌ ها نشوید در نهایت آب و سرمایه خود را هدر خواهید داد. 


راه حل مقابله با آب چاه اسیدی


اگر با pH پایین آب زیرزمینی سر و کار دارید، ممکن است به یک سیستم تزریق خاکستر سودا یا فیلتر خنثی کننده اسید نیاز داشته باشید. این سیستم ها با وارد کردن مواد معدنی قلیایی به آب pH آب مصرفی شما را بالا می برند. همچنین ممکن است لازم باشد لوله کشی فلزی خود را با لوله های پلاستیکی بدون BPA تعویض کنید.


توجه داشته باشید که pH می تواند بر عملکرد برخی از سیستم های تصفیه آب چاه مانند فیلترهای اسمز معکوس و نرم کننده های آب تأثیر بگذارد. پیش از تصفیه و حذف سایر مشکلات آب باید pH آب اسیدی را افزایش دهید.

 

چگونه از مشکلات آب چاه جلوگیری کنیم؟


چگونه از مشکلات آب چاه جلوگیری کنیم؟


شما می توانید با نصب یک یا چند سیستم تصفیه آب مناسب برای چاه آب خود از مشکلات ناشی از آن جلوگیری کنید. بسته به هدف شما سیستم های زیادی برای انتخاب وجود دارد.


چه بخواهید کیفیت آب خود را بهبود ببخشید، آلاینده ها را حذف کنید و یا طعم و بوی آب چاه خود را بهبود بخشید لازم است از سیستم تصفیه آب چاه استفاده کنید.


جهت دریافت خدمات مشاوره رایگان در زمینه تجهیزات آبی و خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی می توانید به وب سایت آبین مراجعه کرده و یا از طریق شماره تماس 02122228116 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر