آب آشامیدنی با گاز یا بدون گاز؛ کدام بهتر است؟

آب آشامیدنی با گاز یا بدون گاز؛ کدام بهتر است؟

آب گازدار که به سودا یا آب کربناته نیز معروف است از تزریق گاز دی‌اکسید کربن یا CO2 به آب، تحت فشار بالا تهیه می‌شود. برای بهتر شدن طعم این آب معمولا از افزودنی‌های مختلف استفاده می‌شود. برخلاف نوشابه یا سایر نوشیدنی‌های گازدار، از هیچ گونه قندی در تهیه این آب استفاده نمی‌شود بنابراین می‌تواند یک نوشیدنی بدون ضرر و جایگزین سالمی برای نوشابه باشد. باید توجه داشته باشید که تمام آب‌های گازدار بدون قند نیستند و لازم است تا قبل از خرید، به برچست تغذیه آن توجه کنید.


آب گازدار حاوی محلول دی‌اکسید کربن در دو حالت طبیعی و مصنوعی تولید می‌شود. آب گازدار طبیعی از چشمه‌های طبیعی آب تامین می‌شود و حاوی مقدار کمی کلرید سدیم، سیترات سدیم، بی کربنات سدیم، بی کربنات پتاسیم، سیترات پتاسیم، سولفات پتاسیم یا دی سدیم فسفات است. در حالی که برای تولید آب‌های گازدار تجاری، به طور مصنوعی موادی را به آب اضافه می‌کنند تا طعمی شبیه به آب طبیعی داشته و اسیدیته وارد کردن گاز دی‌اکسید کربن را جبران کنند. 


امروزه با توجه به مضرات نوشابه، افراد زیادی از آب حاوی گاز به عنوان جایگزین استفاده می‌کنند. حال این سوال پیش می‌آید که آیا آب آشامیدنی با گاز بهتر از آب بدون گاز است؟ برای پاسخ به این سوال باید ابتدا با خواص و تاثیر نوشیدن این آب بر بدن اطلاع داشته باشیم.

 

مزایای نوشیدن آب گازدار

 

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که نوشیدن آب برای شما کار دشواری است، آب حاوی گاز می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. در این بخش به بررسی آب گازدار و تاثیر آن بر سلامتی می‌پردازیم. از جمله مزایای این نوشیدنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

مزایای نوشیدن آب گازدار

 

هیدراتاسیون

 

اگر نوشیدن آب معمولی برای شما آسان نیست و وجود حباب‌های آب گازدار باعث افزایش میل شما در نوشیدن آب می‌شود، این نوشیدنی می‌تواند گزینه مناسبی برای تامین مایعات مورد نیاز شما باشد. کمبود آب در بدن می‌تواند باعث بروز مشکلات گوارشی، قلبی و کلیوی شود. همچنین کمبود آب عوارضی مثل خشکی دهان، خستگی، سردرد و مشکل در فکر کردن را در پی دارد. 

 

موثر در مدیریت وزن

 

نوشیدن آب به مقدار کافی تاثیر زیادی در کاهش کالری مصرفی روزانه شما خواهد داشت. این ویژگی می‌تواند از بیماری‌های مختلفی مثل چاقی و دیابت نوع 2 جلوگیری کرده و از این طریق به سلامت عمومی بدن شما کمک کند.

 

کمک به بهبود مشکلات هضم

 

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف آب گازدار می‌تواند به تسکین علائم یبوست مانند درد معده و حرکات نامنظم روده کمک کند. به همین دلیل افرادی که مشکلات گوارشی دارند، معمولا با مصرف این نوشیدنی کمی تسکین پیدا می‌کنند.

 

معایب نوشیدن آب گازدار

 

با وجود اینکه ترکیب آب و دی‌اکسید کربن باعث واکنش شیمیایی تولید اسید کربن و آب اسیدی می‌شود، اما نوشیدن آب گازدار در نهایت باعث اسیدی‌تر شدن بدن نخواهد شد. علت این موضوع آن است که گاز موجود از طریق کلیه و ریه دفع شده و میزان PH خون را متعادل و کمی قلیایی می‌کند. مصرف آب حاوی گاز با وجود تمام مزایایی که برای بدن انسان دارد، می‌تواند معایبی نیز داشته باشد. معایب نوشیدن آب گازدار به شرح زیر است:

 

استفاده از شیرین‌کننده در آب گازدار

 

اگر مصرف آب ساده را دوست ندارید، آب گازدار می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. با این وجود باید توجه داشته باشید که در تولید بعضی از آب‌های گازدار مقادیری شیرین‌کننده استفاده می‌شود که می‌تواند به نوشیدنی شما قند اضافه کند.

 

پوسیدگی و آسیب دندان در اثر مصرف شیرین‌کننده‌ها

 

آب گازدار حتی اگر دارای شیرین‌کننده باشد، میزان قند کمتری نسبت به نوشابه دارد؛ اما همین مقدار قند نیز می‌تواند به مینای دندان و سلامت آن آسیب برساند. بنابراین در صورتی که آب آشامیدنی معمولی را با آب حاوی گاز شیرین جایگزین نمایید، می‌توانید از این عوارض جلوگیری کنید.

 

گاز و نفخ معده

 

فرآیند کربناته شدن در آب گازدار باعث ایجاد گاز و نفخ در برخی افراد می‌شود. بنابراین اگر حین مصرف این نوشیدنی متوجه مقدار زیادی گاز آن شدید، بهتر است از آب معمولی به جای آب گازدار استفاده کنید. افرادی که دچار گاز بیش از حد یا بیماری ریفلاکس معده به مری هستند باید از مصرف آب گازدار اجتناب کنند؛ زیرا ممکن است علائمی از جمله افزایش گاز و رفلکس اسید در آن‌ها ایجاد کند.

 

فرآیند تولید آب گازدار

 

آب گازدار طی فرآیند خاصی تولید می‌شود که در آن از ترکیب فشار گاز زیاد و دمای پایین که باعث حل شدن کربن در آب و ایجاد اسید کربنیک شود، استفاده می‌شود. در این شرایط هنگامی که دمای آب بالا می‌رود و فشار پایین می‌آید، گاز دی‌اکسید کربن به صورت حباب از آب خارج می‌شود.

 

فرآیند تولید آب گازدار


یکی از چالش‌های اصلی در تولید این نوشیدنی، حذف بو و مزه ناخوشایند آب است که در اثر واکنش‌های شیمیایی در آب ایجاد شده است. بنابراین یکی از فرآیندهای اصلی در تولید این نوشیدنی، مرحله تصفیه آب جهت حذف ذرات ناخالصی معلق در آن، مواد آلی، بو، رنگ و مزه نامطلوب است. برای تصفیه آب حاوی گاز از مراحل مختلفی مثل انعقاد، فیلتراسیون و کلرزنی استفاده می‌شود.


معمولا برای از بین بردن بو، رنگ، مزه نامطلوب و ذرات کلر باقی‌مانده در آب، از کربن اکتیو استفاده می‌شود. کربن اکتیو در دو مدل پودری و گرانولی تولید می‌شود که با توجه به کاربرد آن در سیستم تصفیه آب، می‌توان از مدل‌های مختلف آن استفاده کرد. برای تهیه این ماده می‌توانید به وبسایت فروشگاهی آبین مراجعه کنید و یا برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تجهیزات تصفیه آب از طریق شماره 02122228116  با کارشناسان مجموعه در تماس باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 7
هانیه خراجی
نویسنده یا مترجم: هانیه خراجی
نظرات (7)
شیوا
شیوا
از نظر من آب آشامیدنی معمولی که داخلش هیچ گازی وجود ندارد خیلی بهتر از این آب آشامیدنی های گاز دار هستش.
سعیده
سعیده
بچه های منم عاشق نوشابه هستن برای اینکه گولشون بزنم سر سفره آب گاز دار میارم و بهشون میگن نوشابه بدون زنگ هستش.
دریا فلاحی
دریا فلاحی
من یه مدت بخاطر مشکلات گوارشی آب گاز دار استفاده کردم و همونجور که گفته شد تا حدودی درد شما رو تسکین میده و کمک کننده به هضم غذا هست
هستی توکلی
هستی توکلی
جالبه که سایت شما حتی کربن اکتیو هم موجود داره و فکر میکردم فقط دستگاه تصفیه آب و ممبران و فیلتر موجود داشته باشید
سایه مرادی
سایه مرادی
این آب های گاز دار برای من که استعداد چاقی دارم بسیار خوبن چون باعث میشن حتی اگر آب زیاد می‌نوشید ولی چاق نشید و به کنترل وزن کمک می‌کنه
مونا فرخی
مونا فرخی
بنده هم یکی از کسایی بودم که آب رو دوست نداشتم و کم می‌خوردم که بعد یه مدت پوستم خیلی بد شد الان که آب گاز دار میخورم حسم نسبت به آب بهتر شده و بیشتر مصرف میکنم
مهتاب فرشادجو
مهتاب فرشادجو
آب گاز دار جایگزین خوبی هست برای افرادی هست که تمایل زیادی به نوشابه و دلستر دارند و برای کسانی که تمایل به نوشیدن آب ندارند گزینه خوبیه
ارسال نظر