کمبود آب با 10 درصد از افزایش مهاجرت جهانی مرتبط است

کمبود آب با 10 درصد از افزایش مهاجرت جهانی مرتبط است

براساس گزارشات جدید صادره از بانک جهانی، با توجه به این موضوع که تغییرات اقلیمی سبب تسریع بحران جهانی آب خواهد شد، انتظار می رود تغییرات بارندگی یکی از عوامل موثر در مهاجرت جهانی باشد. گزارش فوق پیش بینی می کند که شهرهای مهاجر پذیر جهان که میزبان 55 درصد از جمعیت کل دنیا هستند، با بروز خشکسالی دچار افزایش تعداد رویدادهای "روز صفر"، زمانی که تمام شیرهای آب خشک می شود، خواهند شد.


گزارش Ebb and Flow، اولین ارزیابی جهانی از تاثیرات آب بر مهاجرت جهانی را نشان می دهد. این گزارش بر اساس آنالیز بزرگترین مجموعه داده در مورد مهاجرت داخلی گردآوری شده است، که نزدیک به نیم میلیارد نفر را از 189 سرشماری جمعیت در 64 کشور پوشش می دهد. برای این تحلیل آماری همچنین، چندین مجموعه داده ملی و جهانی برای اولین بار با هم ترکیب شدند. گزارش مذکور در خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA)، که 60 درصد از جمعیت آن در مناطق پر فشار آب زندگی می‌کنند، خاطر نشان می دارد که آب یکی از نقاط آسیب‌پذیر اصلی مردم ساکن در این منطقه، به ‌ویژه کسانی است که به دلیل درگیری‌ در جوامع میزبان آنها آواره شده ‌اند.

 

در این مقاله با وب سایت آبین همراه باشید تا تاثیرات کمبود آب و مهاجرت جهانی را با هم بررسی کنیم.

 

ارتباط آب و افزایش مهاجرت جهانی


طبق این گزارش درمی یابیم که کمبود آب با 10 درصد از افزایش کل مهاجرت درون کشورها بین سال های 1970 تا 2000 مرتبط است. پیش‌ بینی می ‌شود که تا پایان قرن حاضر، شدت یافتن خشکسالی حدود 700 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار دهد. چنین شوک‌ های اقلیمی، تاثیرات ناموزونی بر کشورهای در حال توسعه خواهد داشت؛ به گونه ای که بیش از 85 درصد از این مردم، در کشورهای با درآمد کم یا متوسط زندگی می‌کنند. با این وجود، بیشتر فقرا هستند که توانایی پرداخت هزینه های خروج را ندارند. جالب توجه است که طبق گزارش تهیه شده، ساکنان کشورهای فقیر، چهار برابر کمتر از کشورهای ثروتمندتر تمایل به مهاجرت جهانی دارند.


شوک های آبی، در سطح جهانی، علاوه بر تعداد افراد مهاجر، بر مهارت هایی که با خود به همراه دارند نیز تاثیر گذار است. مهاجرانی که از مناطق با بارندگی کمتر و خشکسالی های مکرر می آیند، معمولا سطح آموزشی و مهارت های کمتری نسبت به سایر کارگران مهاجر دارند. این موضوع به معنای برخورداری از دستمزد و دسترسی کمتر به خدمات اولیه در مقصد است. چنین موضوعی پیامدهای سیاسی مهمی برای شهرهای مهاجر پذیر در بر خواهد داشت.


ماری پانگستو، مدیر عامل بانک جهانی برای سیاست توسعه و مشارکت اظهار داشت: «در حالی که مبارزه با همه ‌گیری ویروس کووید-19 ادامه دارد، تغییرات اقلیمی به چالش‌ های آب در سراسر جهان دامن می‌زند و بیشترین ضربه را به کشورهای در حال توسعه وارد خواهد کرد. در شهرهایی که مهاجران روستایی را به دلیل تنوع بارندگی پذیرش می‌ کنند، جلوگیری یکپارچه از بروز چنین بحران ‌هایی در راستای حمایت از توسعه سبز، فراگیر و مفید است.»


شهرها نیز با رویدادهای فزاینده روز صفر که در آنها خطر کمبود آب وجود دارد، مواجه خواهند شد. در کنار مشکلات اخیر کمبود شدید آب در کیپ تاون، آفریقای جنوبی؛ چنای، هند؛ سائو پائولو، برزیل؛ و بصره، عراق، ده‌ ها شهر کوچکتر با رویدادهای مشابهی دست و پنجه نرم می‌کنند، اما همچنان تیتر خبرهای بین ‌المللی نیستند. این امر بر لزوم حفظ و مدیریت پایدار منابع آب تاکید می کند.


سیاست ها و زیرساخت های لازم برای ایجاد مقاومت آبی گران هستند، اما خشکسالی بسیار پرهزینه تر است و رشد اقتصادی یک شهر را به طور بالقوه تا 12 درصد کاهش خواهد داد. امنیت آب شاه کلید حل این مشکلات است. این گزارش روش ‌هایی را که شهرها می‌توانند با به کارگیری آن ها با این چالش‌ها مقابله کنند، ارائه می دهد. از جمله این روش ها می توان به کاهش تقاضای آب، بازیافت فاضلاب، برداشت آب طوفان، و طراحی مجدد مناطق شهری به‌ گونه‌ ای که شبیه اسفنج‌، آب را جذب کرده و در زیر زمین ذخیره می‌کنند، اشاره کرد.


امنیت آب کلید بازسازی پس از جنگ در MENA 


در منطقه MENA، عواملی از جمله جنگ، نزاع و بیکاری، بیشتر از رویدادهای مرتبط با آب، مانند خشکسالی، محرک‌های مهاجرت جهانی محسوب می شوند. این الگوهای تاریخی ممکن است با تشدید اثرات تغییرات اقلیمی، دیگر پابرجا نباشند. در مناطقی که حکومت درستی ندارند، تغییرات اقلیمی می‌تواند میزان آسیب‌پذیری ‌ها را تشدید کرده و منجر به ایجاد تنش ‌هایی بر سر منابع آب شود. این معضلات در نهایت باعث به وجود آمدن چرخه معیوب نا امن و شکنندگی آب در آن مناطق می شود.


ناامنی بر سر آب، بیشتر توسط میلیون ها نفر از افراد آواره و جوامع میزبان آن ها احساس خواهد شد. منطقه MENA بالاترین میزان مهاجرت جهانی اجباری در جهان را دارد. حدود 7.6 میلیون پناهنده، که 2.7 میلیون آنها در این منطقه پذیرش شده و 12.4 میلیون آواره داخلی که از درگیری های طولانی مدت فرار می کنند.


در چنین مواقعی بیشتر، آب قربانی می شود و منبع اصلی درگیری است. این گزارش با استفاده از اطلاعات پایگاه داده دانشگاه دوک با هدف گذاری زیرساخت ها در خاورمیانه (TIME)، نشان می دهد که از سال 2011 حداقل 180 نمونه وجود داشته است که در آن، زیرساخت های آبی در درگیری ها در غزه، یمن، سوریه و لیبی مورد هدف قرار گرفته و صدها هزار نفر را از دسترسی به آب محروم کرده است.

 

اقدامات لازم برای امنیت آب


بر اساس یافته های گزارشات، انجام یک سری اقدامات در راستای ایجاد امنیت آبی در منطقه MENA ضرورت دارد. بحران طولانی ‌مدت جابجایی و کمبود آب بر لزوم ادامه مداخلات بشردوستانه و بهبود سیاست ‌هایی که امنیت بلند مدت آب و مقاومت در برابر شوک ‌ها را ارتقا می‌دهند، تاکید دارند.


فرید بلحاج، معاون بانک جهانی در خاورمیانه و شمال آفریقا افزود: «دسترسی به آب برای میلیون ها نفر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا که کم آب ترین مناطق جهان هستند، یک مبارزه روزانه محسوب می شود. همین موضوع سبب رشد فزاینده مهاجرت جهانی شده است. این منطقه همچنین با بیشترین ضررهای اقتصادی ناشی از کمبود آب مرتبط با اقلیم مواجه است –که تا سال 2050، بین 6 تا 14 درصد تخمین زده می شود. اطمینان از این موضوع که آب، بخشی از بحث ‌ها و برنامه‌ های توسعه بشردوستانه گسترده برای تثبیت اقتصاد ها، بازسازی معیشت، و ایجاد آینده ‌ای سبز، انعطاف‌پذیر و فراگیر برای همه است، حیاتی می باشد.


این گزارش خاطر نشان می‌کند که سیاست‌ مداران باید اقدامات کوتاه‌ مدت و ناهماهنگ برای پاسخگویی به نیازهای فوری آب را با اقدامات بلند مدت مورد نیاز برای رسیدگی به مسائل ساختاری آب، جایگزین کنند. شناخت و مدیریت این مبادلات کمک می کند تا اطمینان داشته باشیم که خطرات آب، پیشرفت به سوی بازیابی پایدار در منطقه MENA را تضعیف نخواهد کرد.


وب سایت آبین اولین بازار آنلاین تخصصی در زمینه سیستم ها و تجهیزات آبی است. برای مشاهده انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی و خانگی می توانید از وب ما دیدن فرمایید. برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه سیستم های مورد نیاز خود از طریق شماره تماس 02122228116 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
 

منبع:
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 2
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
نظرات (2)
بیاتی
بیاتی
انشالله به زودی شرایط جوی تغییر کنه و خشکسالی هم دیگه بیشتر از این نشه. خیلی بده خشکسالی آدم همیشه و هر لحظه برای زنده بودن و زندگی کردن به آن نیاز داره.
فرحناز
فرحناز
انشالله زودتر مشکلات آب برطرف بشه و خشکسالی هم رفع بشه تا دیگه ما مجبور نشیم که از کشور ایران به کشورهای دیگه مهاجرت کنیم .
ارسال نظر