کدام سیستم تصفیه آب خانگی برای من مناسب است؟

کدام سیستم تصفیه آب خانگی برای من مناسب است؟

برای اینکه بدانید کدام دستگاه تصفیه آب خانگی از میان اسمز معکوس، سختی گیر، پارچ تصفیه آب و ... برای شما مناسب است باید ابتدا اطلاعاتی در مورد هر کدام از آن ها داشته باشید. علاوه بر این اگر مایل به مشاهده مدل ها و برندهای مختلف دستگاه های تصفیه آب هستید به وب سایت آبین مراجعه کنید.


دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس


مراحل مختلف تصفیه آب در سیستم اسمز معکوس به شرح زیر است:


1. پیش تصفیه


در مرحله تصفیه اولیه، آب لوله کشی یا آب چاه (با فشار یک پمپ تقویت کننده) از یک فیلتر الیافی (یک پیش فیلتر) عبور می کند تا گل و لای، رسوب، ماسه و ذرات خاک رس را که ممکن است ممبران اسمز معکوس را مسدود نماید، حذف کند.


2. فیلتراسیون


پس از مرحله اولیه، آب از فیلتر کربن فعال عبور می کند تا مواد معدنی و آلاینده هایی مانند کروم، جیوه، مس، کلرامین و آفت کش ها را به دام بیندازد. عنصر کلر نیز در همین مرحله از آب حذف می شود تا باعث خراب شدن ممبران نشود.


3. ممبران اسمز معکوس


سپس آب تحت فشار به فیلتر ممبران خانگی اسمز معکوس منتقل می شود. تنها آب تمیز قادر به عبور از منافذ کوچک ممبران است. ناخالصی ها توسط این فیلتر مسدود شده و سپس از طریق زهکشی تخلیه می شوند.


4. فیلتر کربن ثانویه


اگر دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس شما مجهز به فیلتر کربن ثانویه باشد، آب تصفیه شده به یک مخزن ذخیره فرستاده می شود و در آن جا نیز از فیلتر کربن فعال ثانویه عبور می کند تا طعم و بوی آب بیش از پیش بهبود یابد.


فیلترهای کربنی به عنوان یک اقدام مکمل برای جلوگیری از مواد شیمیایی خطرناک مانند آفت کش ها، علف کش ها و کلر عمل می کنند زیرا این عوامل به قدری وچک هستند که ممکن است از فیلتر اسمز معکوس عبور کنند.


فیلترهای کربن در سیستم اسمز معکوس باید هر 6 تا 9 ماه یکبار تعویض شوند. ممبران دستگاه فقط باید هر 2 سال یکبار تعویض شود و فیلتر رسوب گیر نیز هر 12 ماه یک بار جایگزین گردد.


مزایای سیستم اسمز معکوس


اگر آب آشامیدنی خود را از منبع خصوصی مانند چاه تهیه می کنید، احتمال دارد در معرض آلودگی میکروبیولوژیکی، شیمیایی یا سایر انواع آلودگی ها باشید.


سیستم اسمز معکوس می تواند این آلودگی های مضر را به سادگی حذف کند. سایر مزایایی که با نصب سیستم اسمز معکوس از آن بهره مند خواهید شد نیز عبارتند از:


•    اسمز معکوس می تواند جامدات محلول، نمک ها، مواد معدنی که باعث سختی می شوند، مواد شیمیایی آلی و سایر ناخالصی ها را حذف کند.
•    سیستم های RO می توانند طعم آب را برای افرادی که مزه مواد معدنی محلول را ناخوشایند می دانند، بهبود ببخشند.
•    آب تصفیه شده از سیستم اسمز معکوس در کتری ها و قهوه سازها رسوب تولید نمی کند.
•    دستگاه های اسمز معکوس می توانند آلاینده هایی مانند کروم، جیوه و نیترات را نیز حذف کنند.
•    دستگاه های تصفیه آب خانگی اسمز معکوس هیچ صدایی به جز صدای تخلیه آب در زهکشی (معمولاً سینک یا تخلیه کفشوی) تولید نمی کنند.
•    سیستم های اسمز معکوس برای تولید آب نرم نیازی به استفاده از نمک یا کلرید پتاسیم ندارند، بنابراین هیچ یون اضافه ای به آب وارد نمی شود. این موضوع برای افرادی که رژیم سدیم دارند یک مزیت بزرگ است.


معایب سیستم اسمز معکوس


دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس معایبی نیز دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:


•    قیمت این سیستم ها نسبت به نرم کننده های آب تبادل یونی بیشتر و از تق5طیر کننده ها نیز کمتر است.
•    کارتریج فیلترهای مورد استفاده در دستگاه باید به طور مرتب تعویض شوند.
•    اسمز معکوس نسبت به سایر سیستم های نرم کننده، آب بیشتری برای کار کردن مصرف می کند.

 

مزایا و معایب سیستم اسمز معکوس


دستگاه سختی گیر آب


طرز کار دستگاه های سختی گیر یا نرم کننده آب به شرح زیر است:


1. ابتدا آب سخت به مخزن رزین پمپ می شود. دانه های رزین بار منفی دارند و با یون های موجود در آب واکنش نشان می دهند.
2. کلسیم و منیزیم در طی فرآیند تبادل یونی حذف می شوند. آب سخت حاوی مواد معدنی کلسیم و منیزیم است. این مواد معدنی دارای بار مثبت هستند و جذب ذرات رزین با بار منفی می شوند.
3. آب نرم برای در تمام قسمت های خانه در دسترس شما قرار می گیرد. آبی که از مخزن رزین خارج می شود، فاقد کلسیم و منیزیم است و به سلامت پوست، مو و همچنین تاسیسات و لوله کشی ها کمک می کند.
4. نرم کننده آب به سادگی و با چرخه احیا، بازسازی شده و می توان مجدد از آن استفاده کرد.


نگهداری از دستگاه سختی گیر


نگهداری از دستگاه سختی گیر زمان و زحمت زیادی نیاز ندارد. اگر در آب مصرفی شما مقادیر آهن وجود داشته باشد، باید یک یا دو بار در سال یک پاک کننده بستر رزینی را به لوله مخزن آب نمک آن اضافه کنید.


مزایای دستگاه سختی گیر


دستگاه سختی گیر آب می تواند به شما در حل مشکلات ناشی از آب سخت کمک کند. از جمله این موارد باید به عناوین زیر اشاره کنیم:


•    نیاز به استفاده بیشتر از صابون یا مواد شوینده برای ایجاد کف هنگام حمام کردن یا تمیز کردن
•    ایجاد مشکل در تمیز کردن ظروف یا لباسشویی
•    آسیب به لباس ها و فرسودگی زودرس الیاف پارچه
•    ایجاد رسوب در ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، آبگرمکن و سایر وسایلی که از آب گرم استفاده می کنند.
•    احساس خشکی پوست و مو
•    ظهور لکه هایی بر روی سینک، توالت، دوش و وان حمام
•    آسیب به لوله کشی به دلیل تجمع مواد معدنی درون لوله ها


معایب دستگاه سختی گیر


اگر از رژیم غذایی کم سدیم استفاده می کنید، ممکن است در استفاده از نرم کننده آب تردید داشته باشید. میزان سدیم اضافه شده در فرآیند نرم شدن آب در مقایسه با رژیم غذایی یک فرد سالم حداقل است.


بیشتر نگرانی ‌های مربوط به کلرید سدیم در حوزه سلامت بیش از اندازه است. باید نرم کننده خود را به طور منظم از نمک پر کنید. هرچه مصرف شما بیشتر باشد، به مقدار نمک بیشتری نیز احتیاج خواهید داشت.


فیلترهای آب یخچال


طرز کار سیستم های تصفیه آب یخچال به شکل زیر است:


1. یخچال شما به لوله کشی خانه متصل می شود. یخچالی که دارای فیلتر تصفیه آب داخلی است، به سیستم لوله کشی خانه متصل خواهد شد تا منبع آب دائمی داشته باشد.
2. پس از آن، آب وارد فیلتر تصفیه می شود. آب از طریق کربن فعالی که در داخل فیلتر یخچال شما قرار دارد وارد می شود.
3. کربن آلاینده های خاصی را به خود جذب می کند. کربن موجود در فیلتر، آلاینده‌ های موجود در آب را به خود جذب می‌ کند. این آلاینده ها به کربن چسبیده و آن ها را از آب آشامیدنی حذف می کند.
4. آب تصفیه شده از طریق آب سردکن یخچال در دسترس همه قرار می گیرد.


نگهداری از فیلتر تصفیه آب یخچال


با کمک یک اسفنج نرم که در محلول سرکه و آب خیس شده است می توانید به آرامی تمام سطوحی که در معرض فیلتر آب یخچال هستند را پاک کنید.


مزایای فیلترهای تصفیه آب یخچال


سیستم تصفیه آب خانگی یخچال ها گزینه ای بسیار راحت و مناسب هستند که در سریع ترین زمان نیاز شما را به آبی سالم و خنک برطرف می کنند.


معایب فیلتر تصفیه آب یخچال


این فیلترها را باید حدودا هر ماه تعویض کنید تا کارایی خود را از دست ندهد. اگر بیش از زمان توصیه شده از آن ها استفاده کنید دیگر توانایی حذف آلاینده های موجود در آب را نخواهند داشت.
هرچند تعویض فیلترهای یخچال به نسبت ارزان تمام می شود اما نمی تواند به اندازه یک سیستم اسمز معکوس آلودگی ها را از آب حذف کند.

 

فیلترهای آب یخچال


فیلترهای تصفیه شیر آب


سازوکار فیلترهای تصفیه شیر آب به شرح زیر است:


1. در اولین گام باید دقت داشته باشید تا حتما فیلتری تهیه کنید که با شیر آب شما سازگار باشد.
2. فیلتر را طبق دستورالعمل سازنده به شیر آب وصل کنید.
3. با باز کردن شیر، آب از فیلتر عبور می کند و آلاینده هایی را که برای از بین بردن آن ساخته شده است از بین می برد.


نگهداری از فیلتر تصفیه شیر آب


می توانید فیلتر شیر آب را با یک صابون ملایم یا مخلوطی از 1 فنجان سرکه با 3 فنجان آب تمیز کنید. قوطی را در محلول سرکه در یک کاسه بزرگ خیس کنید؛ آن را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید و سپس بگذارید تا کاملا در هوا خشک شود.


مزایای فیلترهای شیر آب


•    استفاده، نصب و تمیز کردن فیلترهای نصب شده در شیر آب نسبتا آسان است.
•    در صورت جابه‌جایی می‌توانید آن‌ها را بردارید و با خود ببرید که این باعث می‌شود انتخاب خوبی برای مستاجرها باشد.
معایب فیلترهای تصفیه شیر آب
•    فیلترهای تصفیه شیر آب مقداری از فضای سینک را اشغال می کنند و این موضوع باعث می شود تا به درستی نتوانید به فعالیت های بپردازید.
•    ظاهر این فیلترها چندان خوشایند نیست.
•    سرعت جریان آب در این حالت کاهش پیدا می کند.


پارچ تصفیه آب


طرز کار پارچ های تصفیه آب خانگی بسیار ساده بوده و فقط باید آن را از آب پر کنید و در یخچال بگذارید. این پارچ ها در ابعاد مختلف در بازار موجود هستند.


نگهداری از پارچ تصفیه آب


برای تمیز نگه داشتن پارچ های تصفیه آب، باید هر از چند گاهی پارچ، درب و مخزن آن را با مواد شوینده ملایم با دست بشویید. مطمئن شوید که آن را به خوبی آبکشی کرده و وارونه کنید تا در جریان هوا خشک شود.


مزایای پارچ تصفیه آب


خرید فیلترهای پارچ نسبتاً ارزان و استفاده از آنها ساده است. نیازی به نصب نیست اما هزینه تعویض فیلترها ممکن است بسته به تعداد افراد خانواده شما قدری گران تمام شود.


معایب استفاده از پارچ تصفیه آب


اگر فضای یخچال شما محدود باشد هنگام قرار دادن پارچ تصفیه آب در یخچال با مشکل رو به رو خواهید شد. یکی دیگر از معایب فیلترهای پارچ این است که پس از پر کردن پارچ باید منتظر بمانید تا تصفیه شود و نمی توانید بلافاصله از آن استفاده کنید.


فیلترهای پارچ تصفیه آب تنها تعداد محدودی از آلاینده های موجود در آب را از بین می برند و نمی توانند آب شما را نرم کنند. به همین جهت بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر به شرکت های متخصص در عرصه فروش دستگاه تصفیه آب خانگی رجوع کنید.


برای مشاهده ست فیلترهای تصفیه آب با قیمت مناسب از وب سایت آبین دیدن فرمایید. یکی دیگر از خدماتی که آبین در اختیار کاربران قرار داده است، مشاوره رایگان می باشد. جهت دریافت مشاوره رایگان از طریق شماره 02122228116 با ما در تماس باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر