کاربرد کربن اکتیو در تصفیه آب خاک شور و آب شور

کاربرد کربن اکتیو در تصفیه آب خاک شور و آب شور

یکی از چالش‌های اصلی در صنعت تصفیه آب و تامین آب مورد نیاز مصارف مختلف از جمله آب آشامیدنی، تصفیه آب شور و شیرین سازی آن است. اما آب شور چیست؟ و چرا تصفیه آن اهمیت زیادی دارد؟ اگر به تصاویر گرفته شده از سطح زمین توسط ماهواره‌ها دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید که سطح زیادی از سیاره ما آبی رنگ است. این مناطق آبی رنگ نشان می‌دهند که درصد زیادی از سطح کره زمین از آب پوشیده شده است.


طبق تحقیقات مختلف در این زمینه؛ حدود 71 درصد از حجم کره زمین از آب تشکیل شده که درصد بالایی از این آب در اقیانوس‌ها است. این حجم از آب دارای مقادیر زیادی از املاح مختلف است که باعث می‌شود مزه آن، شور شود. مصرف آب شور در دراز مدت می‌تواند عوارض زیادی برای بدن انسان داشته باشد. بنابراین تهیه آب شیرین همواره دغدغه بسیاری از کشورها بوده اما خوشبختانه امروزه روش‌های مختلفی برای تصفیه آب شور و تولید آب شیرین وجود دارد.

 

 

ساده‌ترین راه تصفیه آب شور

 

به دلیل عدم پراکندگی یکسان آب شیرین بر روی سطح زمین، بسیاری از کشورهای دنیا با کمبود آن مواجه هستند. این دسته از کشورها ناچار به استفاده از آب شور موجود در رودخانه، دریاچه و چاه هستند که حاوی مقدار زیادی املاح و نمک می‌باشد. درنتیجه تصفیه آب شور و نمک زدایی آب در این مناطق اهمیت زیادی دارد. فرآیند تصفیه آب شور برای تولید آب شیرین، نمک زدایی آب نام دارد که به روش‌های مختلفی انجام می‌شود.


روش‌های تصفیه آب شور به شرح زیر می‌باشند:

 

 شیرین سازی آب به روش حرارتی ( ساده‌ترین روش تصفیه آب شور)

 

در چرخه هیدرولوژیکی طبیعی آب، تابش خورشید باعث می‌شود تا آب شور اقیانوس‌ها تبخیر شده و در جو متراکم شده و سپس به صورت برف یا باران دوباره جمع آوری شود. شیرین سازی آب به روش حرارتی، همان‌طور که از نام آن مشخص است، ازطریق تبخیر آب شور انجام شده و به عنوان یکی از ساده‌ترین روش‌های تصفیه آب شور شناخته می‌شود. این روش در واقع بازسازی فرآیند طبیعی چرخه آب است که در نیروگاه‌ها یا پالایشگاه‌ها انجام می‌شود.


دربسیاری ازکشورها مثل عربستان سعودی، ایالات متحده آمریکا و امارات متحده عربی از این روش برای تصفیه آب شور استفاده می‌شود. در روش تقطیر آب انرژی زیادی برای فرآیند تبخیر مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما امروزه با پیشرفت فناوری تقطیر، این هزینه‌ها تا حد زیادی کاهش یافته است.


 در حالت کلی سه روش برای تقطیر آب وجود دارد:


•    تقطیر چند مرحله ای فلاش (MSF)
•    تقطیر چند اثر (MED)
•    تقطیر فشرده سازی بخار (VCD)

 

ساده ترین راه تصفیه آب شور

 

شیرین سازی آب به روش‌ غشایی

 

شیرین سازی آب به روش غشایی یکی از روش‌های تصفیه آب شور است که اساس این روش، جداسازی ذرات با فشار می‌باشد و انواع مختلفی دارد که رایج‌ترین روش، استفاده از سیستم اسمز معکوس است. آب در حالت طبیعی تمایل به حرکت از سمت آب شیرین به سمت آب شور را دارد که به آن جریان اسمزی می‌گویند. در اسمز معکوس یا RO به یک فشار زیاد برای غلبه بر فشار اسمزی نیاز است تا آب در خلاف جهت جریان طبیعی حرکت کند. در طی این فرآیند، املاح موجود در آب شور اجازه عبور از غشای نیمه تراوا را نداشته و در نتیجه فرآیند تصفیه آب شور اتفاق می‌افتد.

 

 

شیرین سازی آب با روش آب شیرین کن ترکیبی

 

این روش در واقع ترکیبی از روش آب شیرین کن حرارتی و غشایی است که به روش هیبریدی نیز شناخته می‌شود. از جمله روش‌های تصفیه آب شور ترکیبی می‌توان به MFS-RO، NF-MSF، NF-RO-MSF اشاره کرد.

1.    MFS-RO: در این روش از سیستم MFS برای ازبین بردن رسوبات ایجاد شده در سیستم اسمز معکوس استفاده می‌شود. بنابراین ترکیبی از روش RO و MFS به حساب می‌آید.
2.    NF-MSF: دراین روش از نانوفیلتراسیون برای تصفیه آب شور استفاده می‌شود و بعد از جداسازی نمک، سیستم MFS برای جلوگیری از رسوب‌گیری فیلترها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
3.    NF-RO-MSF: بهترین و جامع‌ترین روش برای تصفیه آب شور استفاده از ترکیب روش‌های NF، RO و MSF است. این روش باعث تولید آب تصفیه شده با بالاترین کیفیت است.

 

شیرین سازی آب با روش آب شیرین کن ترکیبی

 

آب شیرین کن کشاورزی

 

امروزه به دلیل گسترش کارخانجات و افزایش میزان آلودگی صنعتی و آسیب به محیط زیست، لازم است تا در صنعت کشاورزی نیز از آب تصفیه شده استفاده شود. در بسیاری از صنایع کشاورزی و حتی گلخانه‌ای نیاز است تا از آب شیرین استفاده شود. در نتیجه تعداد زیادی دستگاه تصفیه آب در این صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند که تحت عنوان "دستگاه آب شیرین کن کشاورزی" شناخته می‌شوند. برای تهیه آب مورد استفاده در صنایع کشاورزی از روش‌های مختلف مثل سختی‌گیری، اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون استفاده می‌شود. در عین حال، رایج ترین سیستم مورد استفاده در دستگاه تصفیه آب کشاورزی، سیستم "اسمز معکوس" است. این دستگاه‌ها قادر به کاهش قابل توجه میزان شوری آب هستند که باعث افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی خواهد شد.


دستگاه آب شیرین کن صنعتی و کشاورزی از لحاظ عملکرد، یکسان هستند اما تفاوت اصلی آنها در میزان خلوص آب تصفیه شده توسط آنها می‌باشد. آب تصفیه شده توسط دستگاه تصفیه آب کشاورزی معمولا میزان املاح بیشتری دارد. این دستگاه نیز مانند سایر دستگاه‌های تصفیه آب دارای مرحله پیش تصفیه است که شامل فیلترهایی مثل فیلتر شنی، فیلتر کربن فعال و فیلتر میکرونی است. کربن اکتیو استفاده شده در فیلتر کربن فعال، می‌تواند رنگ و بوی نامطلوب آب در سیستم تصفیه آب شور کشاورزی را از بین ببرد. این فیلتر تاثیر زیادی در بالا بردن کیفیت آب مورد استفاده در صنایع کشاورزی و گلخانه‌ای دارد.


دستگاه تصفیه آب شور خانگی

 

همانطور که می‌دانید، کیفیت آب آشامیدنی تاثیرزیادی بر روی سلامتی افراد دارد. اما در بسیاری از مناطق دنیا دسترسی به آب شیرین برای همه امکان‌پذیر نیست ولازم است تا از سیستم تصفیه آب شور استفاده کنند. در حال حاضر سیستم اسمز معکوس یا RO مورد استفاده در دستگاه تصفیه آب خانگی یکی از بهترین و کارآمدترین روش‌ها برای تصفیه آب شور است. به دلیل آن که روش‌هایی مثل سیستم حرارتی یا تقطیر، مصرف انرژی بالا و هزینه زیادی را برای شما خواهد داشت. سیستم تصفیه اسمز معکوس شامل یک غشای نیمه تراوا است که طی فرآیند خاصی مانع از عبور نمک از فیلتر می‌شود. اما اگر میزان نمک موجود در آب زیاد باشد از آنتی اسکالانت برای جلوگیری از ایجاد رسوب در دیواره فیلتر استفاده می‌شود.

 

استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی با کیفیت بالا تاثیر زیادی بر روی طول عمر سیستم اسمز معکوس و کاهش هزینه‌های تعویض فیلترهای این سیستم دارد. بنابراین دقت در انتخاب این دستگاه اهمیت زیادی داشته و لازم است تا از فروشگاه‌های معتبر تهیه شود. فروشگاه اینترنتی آبین یکی از معتبرترین فروشگاه‌ها برای تهیه تجهیزات تصفیه آب است. شما می‌توانید برای خرید این محصولات به وبسایت آبین مراجعه کنید و یا برای دریافت اطلاعات بیشتر از طریق شماره 02122228116 با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
هانیه خراجی
نویسنده یا مترجم: هانیه خراجی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر