چک لیست تعمیر و نگهداری سیستم آبرسانی چاه

چک لیست تعمیر و نگهداری سیستم آبرسانی چاه

بسیاری از افراد به جای استفاده از منبع آب شرب شهری، برای تامین آب آشامیدنی از چاه استفاده می کنند. از نظر این افراد آب چاه طعم بهتری دارد و این موضوع نوعی صرفه جویی در هزینه ها می باشد. با این حال در صورت استفاده از آب چاه، توجه به برخی نکات و پارامترها حائز اهمیت می باشد. در این مقاله به بررسی مهم ترین نکات برای استفاده از آب چاه می پردازیم.


نحوه نگهداری سیستم آبرسانی چاه


روش های مختلفی برای نگهداری، استفاده و تعمیر سیستم آبرسانی چاه وجود دارد که برخی از مهم ترین آنها شامل موارد زیر می شوند.


1- بررسی سالانه آب چاه 


در صورتی که مراحل حفر و تعبیه پمپ برای برداشت آب چاه، به درستی انجام شده باشد هیچ مشکلی در ساختار آن بروز نمی کند. با این حال بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند که سطح کیفی آب چاه را به صورت دوره ای بررسی کنید. توجه به این موضوع به شما کمک می کند تا از تمام تغییرات مطلع شوید و مشکلات احتمالی را برطرف کنید. این موضوع از بروز موارد جدی تر جلوگیری می کند. برای بررسی سیستم آبرسانی چاه باید موارد زیر را در نظر بگیرید:


•    بازرسی عملکرد تجهیزات و اجزای تشکیل دهنده چاه، اطمینان از بهداشتی بودن و...
•    آزمایش جریان و سطح کیفی آب 
•    بررسی عملکرد پمپ


بررسی عملکرد سیستم آبرسانی چاه را می توانید خودتان به تنهایی انجام دهید، با این حال انجام این کار به داشتن اطلاعات کافی نیازمند است و بهترین راهکار کمک گرفتن از افراد متخصص و کارشناسان می باشد. کمک گرفتن از افراد متخصص به شما اطمینان می دهد که در ادامه هیچ مشکلی در روند آبرسانی بروز نمی کند. 


2- آزمایش منظم آب چاه


در بسیاری از موارد لازم است که آب چاه را به صورت حرفه ای مورد بررسی قرار دهید. برای این کار می توانید از افراد متخصص هم کمک بگیرید. رایج ترین آلاینده هایی که ممکن است در آب چاه وجود داشته باشند موارد زیر هستند: 


•    باکتری کلیفورم که در صورت وجود داشتن در آب می تواند عامل ابتلا به برخی از بیماری های خطرناک باشد.
•    آهن، سولفید، سختی بالای آب و سایر آلاینده هایی که می تواند به سلامتی و حتی سیستم لوله کشی ساختمان آسیب وارد کند.
•    نیترات که از رایج ترین آلاینده ها در منابع آب های زیر زمینی می باشد و می تواند تاثیرات جدی را برای سلامتی به دنبال داشته باشد. 

آزمایش سطح کیفی آب چاه را باید حداقل یک بار در سال یا زمانی که متوجه تغییر در طعم، رنگ، بو و کیفیت آب آشامیدنی شدید انجام دهید. اگر اعضای خانواده شما به صورت ناگهانی بیمار شدند، توصیه می شود آب مصرفی را در چاه بررسی کنید. افراد متخصص می توانند تمام اطلاعات لازم را در مورد کیفیت آب چاه در اختیار شما قرار دهند. 

برای بهتر شدن سطح کیفی آب چاه، می توان از سیستم های تصفیه آب استفاده کرد. نصب فیلترهای UV، فیلترهای کربنی و الیافی و... تا حد زیادی می تواند در افزایش سطح کیفی آب چاه تاثیر گذار باشد. در صورت تمایل برای استفاده از سیستم تصفیه آب چاه، باید با کارشناسان و افراد آموزش دیده در ارتباط باشید.


3- کمک گرفتن از افراد متخصص برای آزمایش آب چاه


تعمیر و نگهداری سیستم آبرسانی چاه کار ساده ای نیست. هنگام آزمایش و سرویس دهی، انتخاب مناسب ترین فرد که تخصص لازم را داشته باشد تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. فردی که از آن برای بررسی سطح کیفی آب چاه کمک می گیرید، باید اطلاعات را به صورت دقیق و کامل در اختیار شما قرار دهد. 


4- حفر چاه در مناسب ترین محل 


یکی از مهم ترین عواملی که باید به آن توجه کنید انتخاب مناسب ترین محل برای حفر چاه است. به این صورت که چاه باید از هر گونه مواد شیمیایی یا محل دفع زباله فاصله داشته باشد. بسیاری از آلاینده هایی که در آب چاه وجود دارند، ناشی از عدم حفر چاه در محل مناسب می باشند. این موضوع نکته ای است که در زمان حفر چاه باید به آن توجه کنید، با این حال در صورتی که به تازگی نقل مکان کرده اید یا در زمان حفر چاه این نکته را رعایت نکرده اید، در زمان تعمیر و نگهداری چاه می توان این مشکل را برطرف کرد. 

در صورتی که چاه را در نزدیکی مواد شیمیایی یا مکانی که در آن کود شیمیایی استفاده می شود حفر کرده اید، ممکن است به حفر چاه جدید نیاز داشته باشید. بهتر است چاه حداقل 50 فوت از منبع آلودگی فاصله داشته باشد. این به شما کمک می کند تا هیچ آسیبی برای سلامتی به دنبال نداشته باشد. 


5- اهمیت دادن به تغییرات سطح کیفی آب چاه


پیش تر هم اشاره شد که در صورت بروز تغییر در رنگ، بو و سطح کیفی آب، باید آزمایش های لازم را انجام دهید. اهمیت دادن به تمام تغییرات در سطح کیفی آب چاه تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. در ادامه هم باید تغییرات اصلاحی و اقدامات لازم را انجام دهید. علاوه بر توجه به تغییرات در رنگ، طعم و بوی آب، باید عواملی را که باعث تغییر در سیستم آبرسانی چاه شده اند هم مورد بررسی قرار دهید. برخی از شاخص هایی که باید مورد بررسی قرار بگیرند شامل موارد زیر می شوند:

•    باز ماندن درپوش آب چاه
•    تغییر در کیفیت آب یا وجود عامل ایجاد آلایندگی
•    تغییر در میزان جریان آب خروجی
•    وجود باکتری کلیفورم بعد از بررسی آزمایش های لازم

در صورت بروز این مشکلات، دریافت مشاوره و کمک گرفتن از افراد متخصص هم تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. 


6- دور نگه داشتن مواد خطرناک از آب چاه


یکی از مهم ترین نکات برای نگهداری چاه، جلوگیری از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و خطرناک است. بهتر است اطراف چاه را از هر گونه ای ماده شیمیایی که باعث تغییر سطح کیفی آب می شود، تمیز نگه دارید. برخی از مهم ترین عواملی که می توانند باعث تغییر سطح کیفی آب چاه شوند، آفت کش ها و کودهای شیمیایی می باشند. بعد از استفاده از کودهای شیمیایی، برخی آلاینده ها به آب چاه نفوذ می کنند و این موضوع می تواند مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد. 


7- مراقبت کردن در هنگام چمن زنی در نزدیکی آب چاه


یکی از عواملی که می تواند باعث وارد شدن آسیب به درپوش چاه شود، چمن زنی است. بسیاری از افراد تصور می کنند که این موضوع هیچ ارتباطی با سیستم آبرسانی چاه ندارد. با این حال تصور کنید در صورتی که درپوش چاه آسیب ببیند در فاصله زمانی برای جایگزین کردن آن چه آلاینده هایی به آب وارد می شود. 


8- توجه به خرابی پمپ چاه


بروز مشکل در عملکرد پمپ استفاده شده در سیستم آبرسانی چاه، یکی از مهم ترین عواملی است که باید به آن توجه کنید. در بسیاری از موارد بروز مشکل در ساختار پمپ می تواند باعث آلایندگی آب چاه شود و بر همین اساس زودتر برطرف کردن آن تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. اگر هر گونه مشکلی را در سیستم آبرسانی مشاهده کردید، از افراد متخصص کمک بخواهید تا عملکرد پمپ را مورد بررسی قرار دهند. 

بروز برخی مشکلات در پمپ استفاده شده برای آبرسانی چاه، می تواند کل سیستم را با مشکل مواجه کند. 


9- طراحی اصولی سیستم آبرسانی چاه 


طغیان آب چاه یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند باعث ورود آلاینده ها به آب چاه شود. این موضوع باعث شده تا بررسی زهکشی چاه اهمیت زیادی داشته باشد. در هنگام حفر چاه، طراحی سیستم به صورتی که چاه حداقل یک فوت بالاتر از سطح زمین باشد تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. در کنار این بعد از آبیاری باغ و محیط اطراف، آب به چاه وارد شده و این موضوع می تواند باعث آلایندگی گسترده آب شود. بهتر است قبل از حفر چاه برای جلوگیری از بروز آسیب از افراد متخصص مشاوره بگیرید. 


10- بررسی درپوش و پوشش چاه آب


درپوش آب چاه ممکن است خراب شود، در مواردی هم اتفاق می افتد که بعد از بررسی سطح کیفی آب چاه، قرار دادن درپوش فراموش شود. درپوش چاه، می تواند از ورود آلاینده ها و عواملی مثل حشرات، خاک، باران و... جلوگیری کند. عدم قرارگیری صحیح درپوش چاه از مهم ترین عواملی است که باعث آلودگی گسترده آب می شود. 

با توجه به نکته ای که گفته شد باید بررسی کنید که درپوش چاه به درستی قرار گرفته است و مشکلی در آن وجود ندارد. علاوه بر درپوش می توانید پوششی را برای حفاظت از کل سیستم آبرسانی چاه در نظر بگیرید. این موضوع از بروز مشکل برای چاه و سایر قطعات هم جلوگیری می کند. 


11- از کار انداختن چاه های قدیمی


طول عمر چاه حدودا 40 سال است و زمانی که نزدیک به پایان طول عمر آن است باید چاه دوم را حفر کنید. در این صورت باید با چاه هایی که دیگر قابل استفاده نیستند چه کار کرد؟

بسیاری از افراد تصور می کنند که باید چاه های قدیمی را همان طور که هستند رها کرد. این موضوع می تواند منجر به آلودگی چاه جدیدی که حفر کرده اید شود. با گذشت زمان بدنه چاه ممکن است دچار زنگ زدگی شود و آلودگی محیطی ایجاد کند. در این صورت آب به چاه تازه حفر شده نفوذ کرده و باعث بروز مشکل می شود.

اگر به تازگی نقل مکان کرده اید بررسی کنید که چاه قدیمی وجود نداشته باشد. در مواردی هم ممکن است که چاه قدیمی تر به درستی مسدود نشده باشد. بهتر است تمام این موارد را قبل از حفر چاه جدید بررسی کنید. 


12- بررسی اطلاعات مربوط به سیستم آبرسانی چاه


در صورتی که از چاه خصوصی استفاده می کنید باید تمام اطلاعات مربوط به سیستم آبرسانی چاه را نگهداری کنید. این اطلاعات شامل عوامل موثر در سطح کیفی آب چاه، محل حفر، عمق و قطر، روش حفر، نوع پمپ و پوشش و... می شوند. داشتن این اطلاعات به شما کمک می کند در صورت بروز مشکل راحت تر و سریع تر بهترین راه حل را برای برطرف کردن مشکل پیدا کنید.  


«برای دریافت مشاوره در زمینه خرید و راه اندازی سیستم های تصفیه آب، با مراجعه به وب سایت abin.ir از امکان دریافت مشاوره رایگان مجموعه ما بهره مند شوید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
نظرات (1)
میلاد
میلاد
به آب چاه خیلی نمیشه اعتماد کرد و استفاده از آب چاه به مرور زمان احتمال داره کلی ضرر به سلامتی وارد کنه
ارسال نظر