پارامترهای تصفیه آب

پارامترهای تصفیه آب

تصفیه و فیلتراسیون آب حتما باید با داشتن اطلاعات دقیق در مورد سطح کیفی و پارامترهای مختلف آن انجام شود. باید در مورد تمام عواملی که کیفیت آب را تحت تاثیر قرار می دهند دانش کافی داشته باشید. این موضوع می تواند به شما کمک کند تا از بهترین راهکار برای افزایش سطح کیفی آب استفاده کنید. روند تصفیه آب در کاربردهای مختلف به این صورت است که آنالیز آب را مورد بررسی قرار داده و در ادامه بر اساس کاربرد، بهترین روش را برای فیلتراسیون در نظر می گیرید. با این حال اگر دانش و اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، بهتر است از افراد متخصص و کارشناسان کمک بگیرید.

کارشناسان برای طراحی دستگاه های تصفیه آب صنعتی، حتما به تمام پارامترهای تصفیه آب نیاز دارند. در واقع روند ساخت و طراحی دستگاه های تصفیه آب صنعتی به صورتی است که در اولین مرحله، میزان پارامترهای تصفیه آب در نظر گرفته شده و در ادامه مناسب ترین دستگاه تصفیه آب صنعتی طراحی و تولید می شود. در صورتی که نیاز به استفاده از دستگاه های تصفیه آب صنعتی برای کاربرد مورد نظر خود دارید، مطالعه پارامترهای تصفیه آب حتما کمک کننده است. 

با توجه به این در ادامه به بررسی دقیق پارامترهای مختلف تصفیه آب می پردازیم. 


1- کل مواد جامد (TS) 


این عامل تمام مواد جامد محلول (TDS) و مواد جامد نامحلول (TSS) را مشخص می کند. TS، یکی از پارامترهای آلودگی آب است و معمولا از روش های مختلفی برای کاهش آن استفاده می شود. در بسیاری از موارد، سطح بالای TS باعث کاهش شفافیت آب می شود و سطح کیفی آب را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. در کنار این در بسیاری از کاربردها نیاز به از بین بردن آلاینده هایی می باشد که پارامتر TS را کاهش می دهند و در نهایت باعث بالا رفتن سطح کیفی آب می شوند. برای مثال در تاسیسات و سیستم های سرمایش و گرمایش، بالا بودن TS می تواند باعث ایجاد رسوب و کاهش راندمان سیستم شود. 

راهکار: بهترین راهکار برای کاهش میزان TS استفاده از سیستم های تصفیه آب صنعتی می باشد. به این دلیل که در این سیستم ها می توان تمام عواملی را که باعث بالا رفتن میزان TS می شوند از بین برد. 


2- کل مواد جامد محلول (TDS)


کل مواد جامد محلول در آب (TDS)، غلظت یون های موجود در آب را نشان می دهد. برای اندازه گیری میزان TDS آب باید از ابزارهای مختلفی استفاده کرد که بر اساس میلی گرم در لیتر (mg/l) هم عنوان می شود. عواملی که باعث تغییر TDS آب می شوند مواردی مثل کلسیم، منیزیم، پتاسیم، سدیم و ... هستند. TDS بالای آب می تواند مشکلات زیادی را در تاسیسات و سیستم های مختلف داشته باشد، با توجه به این کاهش TDS آب در بسیاری از کاربردها اهمیت زیادی دارد. 

راهکار: در سیستم های تصفیه آب صنعتی برای کاهش TDS از فیلترهای ممبران RO استفاده می شود که دقیق ترین و بهترین عملکرد را در این زمینه دارند. 


3- هدایت الکتریکی (EC)


میزان قدرت یونی در محلول های مختلف با استفاده از هدایت الکتریکی یا EC مشخص می شود. به این موضوع توجه داشته باشید که هر چقدر میزان TDS آب بیشتر باشد، هدایت الکتریکی افزایش پیدا می کند. اصلی ترین یون هایی که در میزان هدایت الکتریکی تاثیر گذار هستند شامل سدیم، کلسیم، پتاسیم، کلرید، سولفات و ... می شوند. میزان هدایت الکتریکی آب بر اساس µS/cm عنوان می شود. 

راهکار: همان طور که مشخص است برای کاهش این پارامتر باید عوامل ایجاد کننده هدایت الکتریکی را از بین ببرید، این عوامل با روش های مختلفی قابل حذف هستند. 

هدایت الکتریکی آب


4- سختی کل (TH)


سختی کل میزان یون های کلسیم و منیزیم را در آب مشخص می کند و قسمتی از TDS آب را تشکیل می دهد. سختی بالای آب یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند باعث بروز مشکل در سیستم های مختلف شود. در بسیاری از صنایع، نیاز به کاهش سختی آب می باشد که روش های مختلفی برای آن وجود دارد. 

سختی آب معمولا به دو صورت سختی دائم یا سختی موقت عنوان می شود. سختی موقت به دلیل کربنات و بی کربنات کلسیم و منیزیم ایجاد می شود. سطح بالای PH آب می تواند دلیل ایجاد سختی موقت باشد. سختی دائم ناشی از وجود سولفات، کلراید، نیترات، کلسیم، منیزیم و ... می باشد. این نوع سختی را نمی توانید از طریق روش هایی مثل حرارت از بین ببرید. 

راهکار: یکی از بهترین و موثر ترین روش هایی که در حال حاضر برای از بین بردن سختی دائم آب به صورت جهانی مورد استفاده قرار می گیرد فیلتراسیون آب با روش اسمز معکوس است. 


5- کدورت آب


ذرات معلق، گل و لای، مواد کلوئیدی و ... کدورت آب را افزایش می دهند. آب آشامیدنی مصرفی باید شفافیت بالایی داشته باشد، بر این اساس حتما لازم است عوامل ایجاد کدورت را از بین ببرید. یکی دیگر از عواملی که باعث شده از بین بردن کدورت اهمیت زیادی داشته باشد این است که کدر بودن آب می تواند اثربخشی گند زداها را کاهش دهد. 

راهکار: برای کاهش کدورت آب می توانید از فیلترهای مختلفی مثل فیلتر الیافی، فیلتر شنی، فیلتر نخ تابیده و ... استفاده کنید. 


6- اکسیژن مورد نیاز بیولوژیکی (BOD)


BOD میزان آلاینده های آلی را مشخص می کند که به وسیله باکتری ها تجزیه می شوند. برای اندازه گیری BOD آب، باید کاهش اکسیژن را توسط باکتری های هوازی اندازه گیری کرد. 


7- COD


این پارامتر سطح اکسیژن مورد نیاز شیمیایی را نشان می دهد. در واقع با تعریف این پارامتر می توانید سطح اکسیژن حل شده مورد نیاز برای اکسیداسیون شیمیایی مواد آلی موجود در آب را مشخص کنید. 


8- آلاینده های میکروبی و میکروارگانیسم ها


یکی از عواملی که می توانند سطح کیفی آب را به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهند، آلاینده های میکروبی و میکروارگانیسم ها هستند. سطح آلاینده های میکروبی با واحد مشخص شده ای عنوان نمی شود، با این حال یکی از پارامترهای تصفیه آب است. سطح بالای آلاینده های میکروبی در کنار ایجاد مشکل برای سلامتی می تواند تاثیرات مخربی را هم در تاسیسات و سیستم های مختلف به دنبال داشته باشد.  

راهکار: برای از بین بردن آلاینده های میکروبی می توان از مواد شیمیای مثل کلر یا ازن استفاده کرد. در کنار این فیلترهای اشعه فرابنفش هم می توانند تاثیر بسیار مطلوب و دقیقی برای از بین بردن آلاینده های میکروبی داشته باشند.

آلاینده های میکروبی آب 


«برای دریافت مشاوره در زمینه خرید دستگاه های تصفیه آب صنعتی، از طریق تماس تلفنی با کارشناسان فروشگاه آنلاین آبین در ارتباط باشید و از امکان دریافت مشاوره رایگان مجموعه ما بهره مند شوید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر