نشانه های بیماری زا بودن آب چاه

نشانه های بیماری زا بودن آب چاه

سالانه حدود 7.2 میلیون نفر از جمعیت آمریکا دچار بیماری های ناشی از مصرف آب آلوده می شوند. علی رغم این که آمریکا دارای برخی از ایمن ترین منابع آب جهان است اما با این حال جمعیت آن به صورت شبانه روزی از پاتوژن های موجود در آب در امان نیستند.


اگر از چاه خصوصی استفاده می کنید بیش از سایرین در معرض ابتلا به بیماری قرار می گیرید. بیماری زا بودن آب چاه احتمال بسیار بالایی دارد. این در حالی است که شبکه آبرسانی عمومی پیش از رسیدن آب به منازل آن را ضد عفونی می کند اما مسئولیت این کار بر عهده مالکان چاه خصوصی است.


در این مطلب از وب سایت آبین قصد داریم در مورد تمام آلاینده هایی که باید مراقب آن ها باشید و همچنین نشانه های وجود باکتری E.Coli در آب مطالبی را بررسی کنیم.


علائم بیماری زا بودن آب چاه که باید مراقب آنها بود


علائم آب آلوده که دائما باید مراقب آن ها باشیم عبارتند از:


1. ابری به نظر رسیدن آب


به آبی که از شیر آب جاری است نگاه کنید. اگر کدر یا ابری شکل به نظر می رسد ممکن است حاوی گل و لای، زنگ زدگی، خاک یا نمک های رس باشد که نشان از کیفیت پایین آب دارد.


بیماری زا بودن آب چاه ناشی از حرکت از آب زمین به سمت خانه ها و تماس با این مواد مضر است. این ذرات توسط آب جمع ‌آوری می ‌شوند و در نهایت به لوله کشی راه پیدا کرده و از شیر آب خارج می شوند. آب بی کیفیت می تواند نشان دهنده نیاز به تعویض لوله کشی نیز باشد. لوله‌ های زنگ ‌زده یا خورده شده باعث می شوند که تکه‌ هایی از فلزات وارد آب شده و وارد بدن انسان شوند.


2. وجود رسوب در آب


رسوب از همان مواد ته نشین شده تشکیل شده است: سیلت، خاک، خاک رس، زنگ و غیره. ذرات بزرگ ‌تر رسوب ممکن است به اندازه ‌ای باشند که دیده شوند و شاید در آب شناور باشند یا در کف ظرف ته نشین شوند.


در صورتی که این ذرات را در آب مشاهده کردید باید بدانید قطعا موارد دیگری نیز در آن هستند که شما قادر به دیدن آن ها نیستید.


3. تغییر رنگ


اگر آب چاه بیماری زا باشد، تغییر رنگ داده و احتمالا حاوی آهن یا تانن می باشد. آهن و تانن ها در مقادیر کم برای سلامتی خطرناک نیستند. با این حال هر دو بر کیفیت آب تأثیر می گذارند. آهن ظاهر آب را تحت تاثیر قرار خواهد داد و حضور تانن ها نیز نشان می دهد که آلاینده های دیگری در آب وجود دارند.


تانن ها به آب رنگی شبیه چای می دهند، در حالی که آهن به آب رنگ قهوه ای تیره، نارنجی یا قرمز می بخشد.


مقادیر زیاد آهن به سیستم آب چاه و لوله های خانه آسیب می رسانند. آهن می ‌تواند لکه‌ های قرمز یا قهوه‌ ای رنگی ایجاد کند که پاک کردن آن‌ ها سخت بوده و مصرف بیش از حد آن در آب آشامیدنی نیز بر سلامت شما تأثیر خواهد گذاشت. مصرف حجم زیاد آهن موجود در آب آشامیدنی می ‌تواند باعث استفراغ، حالت تهوع، درد معده و اسهال شود.


4. لایه روغنی


اگر آب دارای یک لایه روغنی است که با هم زدن آن جدا می شود، به احتمال زیاد حاوی ترکیبی از مواد آلی اضافی و مواد معدنی حاوی آهن می باشد.


این ناخالصی ها درخشندگی روغنی شکلی ایجاد کرده که روی آب می نشیند و در اثر تماس مواد معدنی موجود در آب با هوا و اکسیداسیون ایجاد می شود. آب با لایه روغنی نیز ممکن است رسوبات لزج ناشی از باکتری های آهن را رسوب دهد.


اگر مقدار زیادی باکتری آهن در آب وجود دارد احتمال می رود پمپ چاه شما فرسوده باشد. از طرف دیگر نیز ممکن است چاه شما بسیار نزدیک به یک دریاچه یا حوضچه تصفیه نشده قرار گرفته و همین موضوع سبب نفوذ مقدار زیادی باکتری آهن به آن شده است.


5. بوی گوگرد


اگر آب بیماری زای چاه شما بوی گوگرد یا تخم مرغ گندیده می دهد احتمالا حاوی گاز سولفید هیدروژن، باکتری های گوگرد یا هر دو است.


باکتری های گوگرد گونه ای باکتری طبیعی بوده که در هنگام پوسیدگی سنگ ها، خاک و انجام واکنش های شیمیایی تولید می شوند. باکتری ‌های گوگرد علاوه بر تاثیر گذاری بر کیفیت آب با تولید ماده لجن مانندی زمینه را برای رشد انواع باکتری ها از جمله باکتری آهن فراهم می کنند.


باکتری گوگرد همچنین می تواند سولفید هیدروژن آزاد کند. این گاز بوی گوگرد می دهد و مقدار زیاد آن خطرناک است.


قرار گرفتن بیش از حد در معرض گاز سولفید هیدروژن می تواند باعث مشکلاتی از جمله تحریک دستگاه تنفسی، حالت تهوع، لرزش، سردرد، تشنج و سوزش چشم و پوست شود.


6. طعم فلزی


اگر آب مصرفی شما طعم فلزی دارد، به احتمال زیاد حاوی آلاینده های اسیدی است. آهن یکی از آلاینده های رایج است که به آب طعم فلزی می دهد.


ناخالصی های اسیدی به لوله کشی خانه شما آسیب برساند و در نتیجه باعث خوردگی و زنگ زدگی خواهد شد. در صورتی که آب بیش از حد اسیدی باشد با نوشیدن آن به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی از جمله دندان های خورده، مسمومیت با فلزات سنگین و حتی مسمومیت در طول زمان منجر شود.


علائم  E.Coli یا باکتری های کلیفرم در آب چاه بیماری زا


E.Coli یکی از رایج ترین انواع باکتری های کلیفرم است. تشخیص وجود باکتری باکتری E.Coli تنها با توجه به علائم می تواند دشوار باشد؛ زیرا این علائم خود را در قالب بروز بیماری در بدن انسان نشان می دهند. به همین دلیل اگر نسبت به این مورد مشکوک هستید باید هر چه سریع تر نسبت به آزمایش آب اقدام کنید.


اگر آب بیماری زای چاه حاوی E.Coli یا هر نوع باکتری کلیفرم دیگری بنوشید، علائمی چون موارد زیر را تجربه خواهید کرد:


•    علائم مشابه آنفولانزا


علائم شبه آنفولانزا مانند سردرد یا تب، دو مورد از رایج ترین علائم نوشیدن آب حاوی باکتری کلیفرم هستند. این علائم معمولا سه تا چهار روز پس از نوشیدن آلاینده های باکتریایی آب ظاهر می شوند و از چند روز تا چند هفته ادامه پیدا می کنند.


•    تب


تب یکی دیگر از علائم احتمالی ناشی از منابع آب آشامیدنی حاوی باکتری های کلیفرم است. درجه حرارت بدن انسان نباید به طور غیرعادی بالا باشد. این دما بیش از 101 درجه فارنهایت نخواهد بود. تب احتمالا بعد از سه تا چهار روز ظاهر شده و باید پس از هفت روز خود به خود برطرف شود.


•    گرفتگی شکم


اگر سیستم آب چاه شما حاوی باکتری کلیفرم باشد، مسلما پس از نوشیدن آن دچار گرفتگی شکم خواهید شد. گرفتگی شکم معمولا اولین علامتی است که بروز می یابد و ممکن است با اسهال و حالت تهوع همراه باشد.


•    اسهال


اسهال یکی دیگر از علائم شایع ناراحتی های گوارشی است که با نوشیدن آب حاوی E.Coli همراه است. اسهال بیشتر کودکان خردسال و افراد مسن را مبتلا می کند. اسهال همراه با کرامپ های شکمی ظاهر شده و ممکن است 3-4 روز طول بکشد.


•    حالت تهوع


ممکن است پس از نوشیدن آب آلوده به E.Coli حالت تهوع داشته باشید. این حالت تهوع حتی می تواند منجر به استفراغ شود. پس از نوشیدن آب آلوده باید انتظار داشته باشید که طی مدت زمان چند روز احساس تهوع داشته و اشتهای خود را از دست بدهید.


•    خستگی


پس از مصرف آب حاوی باکتری کلیفرم، ممکن است احساس خستگی، بی حالی یا خستگی کنید. این مشکل یک عارضه جانبی از مبارزه سیستم ایمنی بدن شما برای بیرون راندن باکتری ها از بدن است. حالت خستگی ممکن است پس از برطرف شدن سایر علائم نیز چند روز باقی بماند.


ممکن است در چاه های خصوصی و منابع آب در برابر برخی باکتری های موجود در آب مصون بمانید. به سیستم ایمنی بدن خود در این مورد اکتفا نکنید. در موارد نادر باکتری های موجود در آب آشامیدنی می توانند باعث بروز بیماری جدی و حتی مرگ شوند.


راه حل حذف آلاینده های بیماری زای  آب چاه


در صورتی که فکر می کنید آب مصرفی شما به هر یک از آلاینده های فوق آلوده شده است باید بی درنگ به سراغ سیستم های تصفیه آب بروید.


دستگاه تصفیه یا نرم کننده آب می توانند مشکلات کیفی آن را برطرف کنند. گاهی نیز لازم است منبع آب آشامیدنی خود را ضد عفونی کنید تا آلاینده های میکروبیولوژیکی آن را از بین ببرید. با انجام آزمایش پیش از اقدام به خرید هر گونه سیستم تصفیه آب می توانید به آلاینده های موجود در آب پی برده تا تصمیم بهتری برای مقابله با آن ها بگیرید.


جهت انجام آزمایش بر روی آب آشامیدنی خود می توانید با مراجعه به وب سایت آبین، کیت تستر کیفیت آب را به صورت آنلاین سفارش دهید. جهت دریافت خدمات مشاوره به صورت رایگان از طریق شماره تلفن 02122228116 با کارشناسان ما در تماس باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 2
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
نظرات (2)
مهری
مهری
اطلاعاتی که دادین عالی بود الان دیگه به سادگی متوجه میشم که کدوم آب چاه خوب نیست و آبی که داخلش وجود داره کثیف و آلوده است
علی
علی
منم احساس میکنم که آب خونمون چند وقته بوی تخم مرغ میده فهمیدم که به خاطر وجود گوگرد این مزه رو میده.
ارسال نظر