نحوه تعویض سیلیس استخر

نحوه تعویض سیلیس استخر

برای از بین بردن آلاینده های فیزیکی و ذرات معلق آب از فیلترهای شنی استفاده می شود که، تاثیر بسیار مطلوبی در افزایش سطح کیفی آب دارند. در فیلترهای شنی معمولا سیلیس تعبیه می شود، با عبور آب از سیلیس، آلاینده های فیزیکی و ذرات معلق آن از بین می روند. این روند تا حد زیادی در افزایش سطح کیفی و شفافیت آب تاثیر گذار است. فیلترهای شنی با داشتن عملکرد دقیق در از بین بردن آلاینده های آب، به صورت گسترده ای در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. 

برای استفاده از فیلترهای شنی نیاز به رعایت برخی نکات و پارامترها می باشد، در واقع برای نگهداری فیلترهای شنی باید به برخی عوامل توجه داشته باشید. این موضوع می تواند در عملکرد فیلترهای شنی تا حد زیادی اثر گذار باشد. یکی از مهم ترین نکات برای نگهداری فیلترهای شنی به تعویض سیلیس استخر مربوط می شود. سیلیس پس از مدتی استفاده در فیلترهای شنی، دیگر توانایی اولیه را برای از بین بردن آلاینده های فیزیکی ندارد. در این زمان فیلتراسیون آب به درستی انجام نمی شود و باید سیلیس را تعویض کنید. 

*** تعویض سیلیس استخر، مراحل دشواری ندارد، با این حال در صورتی که مهارت یا اطلاعات کافی را در این زمینه ندارید، بهتر است از افراد متخصص و آموزش دیده کمک بگیرید. افراد متخصص می توانند سیلیس استخر را در فیلترهای شنی بدون بروز کوچک ترین مشکل تعویض کنند. 

در ادامه مطلب به بررسی تمام اطلاعاتی که برای تعویض سیلیس استخر باید بدانید می پردازیم. 


زمان تعویض سیلیس استخر


قبل از بررسی مراحل تعویض سیلیس استخر، لازم است که بدانید سیلیس استفاده شده در فیلتر شنی نیاز به تعویض دارد یا نه. برای اطلاع از این موضوع می توانید زمان تعویض سیلیس را در نظر داشته باشید. طول عمر سیلیس استخر معمولا به اندازه 5 تا 7 است، البته این مدت زمان به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از موثر ترین عوامل در طول عمر سیلیس استخر، سطح کیفی آب ورودی به سیستم می باشد. هر چقدر میزان آلاینده های فیزیکی آب بیشتر باشد، طول عمر سیلیس کوتاه تر می شود. توجه به تعویض به موقع سیلیس فیلترهای شنی اهمیت زیادی دارد و می تواند از بروز مشکل در ساختار فیلتر جلوگیری کند. موارد زیر از رایج ترین مشکلاتی هستند که با بی توجهی به تعویض سیلیس استخر ایجاد می شوند:

1- از آن جایی که سیلیس باعث از بین رفتن آلاینده های فیزیکی و ذرات معلق می شود، در صورتی که تعویض سیلیس فیلتر شنی به موقع انجام نشود عملکرد مطلوبی برای از بین بردن این آلاینده ها ندارد. این موضوع می تواند در سطح کیفی آب به میزان قابل توجهی تاثیر گذار باشد. بنابراین زمانی که آب خروجی از فیلترهای شنی، شفاف نیست باید طول عمر سیلیس را مورد بررسی قرار دهید. 

2- علاوه بر سطح کیفی آب، تجمع آلاینده های فیزیکی در فیلتر باعث مسدود شدن آن می شود. این موضوع کاهش فشار آب خروجی از فیلتر شنی را به دنبال دارد و عملکرد آن را با مشکل مواجه می کند. 

زمان تعویض سیلیس استخر


مراحل تعویض سیلیس در فیلتر شنی


تعویض سیلیس در فیلترهای شنی را باید طبق مراحل زیر انجام دهید:


1- برای وارد کردن آب با فشار بالا در فیلترهای شنی از پمپ استخر استفاده می شود. در اولین مرحله برای تعویض فیلترهای شنی لازم است که پمپ را خاموش کنید. 
2- باز کردن اتصالات مربوط به فیلتر شنی در این مرحله باید انجام شود. 
3- برای تخلیه کردن آب در فیلتر شنی باید شیر کوچک پایین فیلتر را باز کنید. 
4- شیر چند راهی در فیلتر شنی را باز کرده و بردارید.
5- سیلیس قبلی را خارج کنید. ممکن است سیلیس تعبیه شده در فیلتر به کلوخه تبدیل شده باشد، برای از بین بردن آن می توانید از چکش استفاده کنید. 
6- بخش های مختلف فیلتر شنی را مورد بررسی قرار دهید و مطمئن شوید هیچ مشکلی در ساختار آن وجود نداشته باشد. 
7- بهتر است سطح داخلی فیلتر شنی را شستشو دهید. 
8- سیلیس جدید را در فیلتر شنی بریزید. میزان سیلیس در فیلتر شنی حتما از پیش محاسبه شده است، برای تعبیه سیلیس در فیلتر، به این میزان توجه داشته باشید.
9- تمام اتصالات را مجددا نصب کنید. فیلتر را در روی حالت بکواش قرار داده و پمپ را روشن کنید. 
10- فیلتر را هواگیری کرده و دوباره پمپ را خاموش کنید. در ادامه شیر هواگیری را ببندید و بررسی کنید تا تمام اتصالات به درستی و کاملا محکم نصب شده باشند. 
11- فیلتر شنی را روی حالت بکواش قرار دهید و پمپ را به مدت 1 دقیقه روشن کنید. 
12- در آخرین مرحله باید پمپ را خاموش کرده و شیر فیلتر شنی را روی حالت معمول فیلتر قرار دهید. پمپ فیلتر شنی را می توانید روشن کنید. 


نکات مهم برای نگهداری سیلیس استخر

نکات مهم برای نگهداری سیلیس استخر


برای نگهداری سیلیس استخر نکاتی وجود دارد که در صورت رعایت آنها می توانید در افزایش طول عمر سیلیس تاثیر گذار باشید. دو مورد از مهم ترین نکاتی که لازم است برای نگهداری سیلیس استخر به آنها توجه داشته باشید در ادامه بررسی می شوند:


1- شستشوی سیلیس در فیلتر شنی: سیلیس تعبیه شده در فیلترهای شنی را باید در مدت زمان مشخص شده شستشو دهید تا آلاینده های فیزیکی خارج شوند. برای شستشوی سیلیس در فیلترهای شنی، می توانید فیلتر را در حالت بک واش قرار دهید. شستشوی به موقع فیلترهای شنی می تواند در افزایش سطح کیفی آب به میزان قابل توجهی تاثیر گذار باشد و رعایت آن اهمیت زیادی دارد. 

2- استفاده از پاک کننده ها: علاوه بر بکواش فیلترهای شنی، برای بهبود عملکرد سیلیس می توانید از پاک کننده هم استفاده کنید. پاک کننده ها می توانند باعث از بین رفتن تمام آلاینده ها در سیلیس شوند. استفاده از پاک کننده تا حد زیادی به افزایش طول عمر سیلیس و بهبود عملکرد فیلترهای شنی کمک می کند. 


«سایت abin.ir ارائه دهنده محصولات تصفیه آب صنعتی با برندهای مختلف است و فرصت دریافت مشاوره رایگان را در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره از طریق تماس تلفنی با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 2
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
نظرات (2)
مریم
مریم
همه مراحل تعویض سیلیس استخری به صورت دقیق نوشته شده، گام به گام این مراحل رو انجام دادم به هیچ مشکلی بر نخوردم و همش انجام شد.
سمیرا
سمیرا
میخواستم به مقاله در مورد فیلتر‌های شنی دستگاه تصفیه آب بنویسم که خواندن این مقاله خیلی بهم کمک کرد.
ارسال نظر