مهم ترین نکات برای شستشوی مخزن دستگاه تصفیه آب خانگی

مهم ترین نکات برای شستشوی مخزن دستگاه تصفیه آب خانگی

در دستگاه های تصفیه آب خانگی به روش RO سرعت فیلتراسیون آب بسیار پایین است، به همین دلیل برای ذخیره سازی آب تصفیه شده در دستگاه از مخزن استفاده می شود. آلودگی میکروبی بالای آب شهری می تواند سبب ورود میکروارگانیسم ها به مخزن تصفیه آب و آب خروجی از دستگاه شود، بنابراین توجه به این مسئله از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در این مقاله قصد داریم که روش صحیح شستشو و ضدعفونی کردن مخزن تصفیه آب را بررسی کنیم.


روش ضد عفونی کردن و شستن مخزن تصفیه آب خانگی


مخزن تصفیه آب محیط مناسبی برای رشد عوامل میکروبی در آب تصفیه شده است و توصیه می شود که، پس از گذشت حداکثر 3 تا 4 سال استفاده از دستگاه تصفیه آب، مخزن را تعویض کنید. آلوده شدن آب تصفیه شده معمولا موجب تغییر در طعم و مزه آب خواهد شد که این بیانگر تجمع بالای میکروب ها در آب می شود. 

مخزن تصفیه آب خانگی معمولا از جنس پلی اتیلن ساخته می شوند و برای بهبود عملکرد مخزن و افزایش کیفیت آب تصفیه شده، بهتر است که محفظه داخلی مخزن را به صورت دوره ای با استفاده از مواد مناسبی شستشو و ضد عفونی کرد. اگر قصد شستشوی مخزن دستگاه تصفیه آب خانگی خود را دارید، می توانید به روش زیر عمل کنید:


•    پیش از هر کاری دستگاه تصفیه آب را از برق خارج کنید.


•    شیر خروجی آب تصفیه شده را که عمدتا بر روی سینک نصب می شود، را مدتی باز نگه دارید تا جریان آب شیر برداشت متوقف شود. در این صورت مخزن تصفیه آب به صورت کامل تخلیه شده است.


•    به ازای هر لیتر آب مورد استفاده از یک قاشق چایی خوری ماده ضد عفونی کننده استفاده کنید. برای افزودن دقیق تر این ماده به آب بهتر است که از قیف یا قطره چکان استفاده کنید.


•    اگر دستگاه مناسبی برای پمپاژ ماده ضدعفونی کننده به درون مخزن در دسترس دارید، پس از مخلوط کردن ترکیب مورد نظر، آن را با فشار بالا وارد محفظه داخلی مخزن کرده و سپس تخلیه کنید. فرایند شستشوی مخزن تصفیه آب خانگی با فشار بالا را چند مرتبه تکرار کنید تا از ضد عفونی شدن کامل آن اطمینان حاصل شود. در غیر این صورت می توانید با انجام مراحل زیر، مخزن تصفیه آب را ضد عفونی کنید.


•    حدود یک قاشق ماده ضد عفونی کننده را در مخزن تصفیه آب بریزید.


•    شیر مخزن دستگاه تصفیه آب را باز کنید. اطمینان حاصل کنید که شیر برداشت در حالت بسته قرار دارد.


•    دستگاه تصفیه آب را به برق متصل کرده و اجازه دهید که با کارکرد دستگاه، مخزن تصفیه آب کاملا پر شود.


•    اجازه دهید که حدود 30 دقیقه ماده ضد عفونی کننده درون مخزن باقی بماند.


•    در حالتی که شیر مخزن در حالت بسته است، شیر برداشت دستگاه تصفیه آب را باز کنید تا محلول درون مخزن به طور کامل تخلیه شود.


•    مجددا با کارکرد دستگاه، مخزن توسط آب تصفیه شده پر شده و فرایند آبکش محفظه درون مخزن صورت می گیرد.


•    این فرایند را چندین مرتبه انجام دهید تا هیچ گونه بویی از ماده ضد عفونی کننده در مخزن باقی نماند.


•    پس از انجام مراحل فوق، مخزن تصفیه آب کاملا ضد عفونی شده و می توانید با خیال راحت برای آب آشامیدنی خود از آن استفاده کنید.


مواد شیمیایی برای شستشوی مخزن تصفیه آب خانگی مناسب هستند، ترکیباتی مثل اسید نیتریک، اسید سیتریک، هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه، وایتکس یا کلر می باشند. استفاده از این مواد، علاوه بر حذف لایه رسوبی از محفظه داخلی مخزن می تواند سبب ضد عفونی کردن آن از عوامل میکروبی شود. البته به جای این مواد شیمیایی می توانید از سرکه خانگی نیز به این منظور استفاده کنید. مزیت استفاده از سرکه بی خطر بودن و کاهش عوارض جانبی در مقایسه با مواد شیمیایی ذکر شده است.

باید دقت داشت که اغلب اجزا و قطعات داخلی دستگاه تصفیه آب به ویژه فیلترها قابل شستشو نمی باشند و باید در زمان مناسب آنها را تعویض کرد. عمر متوسط مخزن های تصفیه آب حدود 3 تا 4 سال می باشد و اگر تا این زمان دچار خرابی یا آسیب نشده باشند، پس از این زمان باید با مخزن جدید تعویض شوند.


«وبسایت آبین فرصت دریافت مشاوره رایگان را در کنار ارائه محصولات تصفیه آب در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره با مراجعه به وب سایت www.abin.ir با ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
نظرات (1)
یکتا
یکتا
سلام.‌منم قصد داشتم دستگاه تصفیه آبی که خریده بودم رو به صورت کامل شستشو بدم. الان می‌خوام همه مراحلی که برای شستشوی این دستگاه نوشتید رو مو‌ به مو‌ انجام بدم.
ارسال نظر