مهم ترین دلایل آلوده شدن آب و نحوه مقابله با اثرات خطرناک آنها

مهم ترین دلایل آلوده شدن آب و نحوه مقابله با اثرات خطرناک آنها

وقتی صحبت از آلودگی آب می شود، حتما زباله هایی را که در مسیر رودخانه ها رها می شوند تصور می کنید. با این حال باید بدانید که آلودگی آب فراتر از انداختن زباله در دریا و رودخانه هاست. عوامل دیگری هم برای ایجاد آلودگی در آب رودخانه ها و دریا وجود دارند که می توانند مشکلات زیادی را برای محیط زیست به دنبال داشته باشند. عواملی مثل نفوذ آلاینده های کشاورزی به آب زیر زمینی، نشت نفت در دریا و... می توانند باعث آلودگی گسترده منابع آب شوند. 

همه ما می دانیم که آب برای ادامه زندگی تمام موجودات ضروری است، با این حال روزانه حجم زیادی از آب را هدر می دهیم یا با ریختن زباله باعث آلودگی منابع آب می شویم. با وارد کردن آلاینده های خطرناک به آب، جای تعجب نیست که 80 درصد فاضلاب در جهان بدون تصفیه رها شده و دوباره به محیط زیست وارد می شود. این موضوع می تواند کیفیت آب را تا حد زیادی کاهش داده و باعث غیر قابل استفاده شده آن شود. لحظه ای تصور کنید که بی توجهی به این موضوع تا چه اندازه ای می تواند آینده ما را تحت تاثیر قرار دهد. 

انسان ها نه تنها برای زنده ماندن بلکه برای پیشرفت و انجام بسیاری از پروژه ها به آب تمیز و با سطح کیفی بالا نیاز دارند. اما وجود برخی عوامل دسترسی به آب با سطح کیفی لازم را دشوار می کند. به نظر شما چه عواملی باعث آلودگی گسترده منابع آب می شوند؟ 

در ادامه چهار دلیل متداول را که باعث آلوده شدن منابع آب شیرین می شوند را بررسی می کنیم.


1- وارد شدن آلودگی های کشاورزی به آب


باور کنید یا نه، صنایع کشاورزی حدود 70 درصد منابع آب شیرین را در جهان استفاده می کنند و در کنار این عامل اصلی مشکلات آلودگی آب در جهان هستند. در آمریکا، کشاورزی و دامداری منبع اصلی آلودگی رودخانه ها، تالاب ها و دریاچه ها می باشند. علاوه بر منابع آب های سطحی، کشاورزی می تواند عامل آلودگی آب های زیر زمینی هم باشد. با هر بار بارش باران، مواد شیمیایی سمی مثل آفت کش ها، کودها و... با آبراهه ها شسته شده و وارد منابع آب های زیر زمینی می شوند. این موضوع می تواند حجم زیادی از آب های زیر زمینی را آلوده کند. 

توجه کنید که آلودگی منابع آب می تواند باعث کاهش سطح کیفی محصولات کشاورزی هم شود، که این موضوع سلامت انسان ها را به خطر می اندازد. امروزه در سراسر جهان، بسیاری از محصولات کشاورزی به دلیل آبیاری با منابع آب آلوده با سطح کیفی بسیار پایین تولید می شوند. مصرف این محصولات کشاورزی می تواند خطرات زیادی را برای سلامتی به دنبال داشته باشد. 


  2- آلودگی آب به مواد رادیو اکتیو


زباله های هسته ای ناشی از پروژه ها و فرایندهای صنعتی، پزشکی و علمی باعث تولید مواد رادیو اکتیو شده که در محیط زیست آزاد می شوند. زباله های رادیو اکتیو معمولا توسط نیروگاه های هسته ای استخراج اورانیوم، تولید و آزمایش سلاح های نظامی، دانشگاه ها و بیمارستان (برای اهداف تحقیقاتی و تولید دارو) تولید می شوند. این آلاینده ها می توانند قرن ها در محیط زیست باقی بمانند و اثرات مخربی را برای محیط زیست به دنبال داشته باشند. 


2- آلودگی های نفتی در آب


نفت یکی از حیاتی ترین منابع انرژی در جهان است، توزیع نابرابر نفت در سراسر جهان باعث شده تا نیاز به انتقال آن از طریق کشتی ها در اقیانوس یا خطوط لوله کشی در خشکی باشد. انتقال و حمل نفت به کشتی ها و البته شکستگی خطوط انتقال نفت می تواند باعث وارد شدن نفت به محیط زیست و آسیب زدن به آن شود. نشت نفت در اقیانوس ها و مناطق ساحلی می تواند مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد. حتما تا الان خبرهایی را مبتی بر آلوده شدن اقیانوس ها به دلیل نشت نفت شنیده اید. 

اکثر آلودگی های نفتی در آب، به همین موضوع مربوط می شوند. نشت نفت به اقیانوس ها در حین انتقال و آلودگی منابع آب می تواند باعث کشته شدن حیوانات آبزی و بروز فاجعه های زیست محیطی شود. علاوه بر این تقریبا 50 درصد از 1 میلیون تن نفتی که هر سال به محیط های دریایی وارد می شوند، در کنار نشت نفت کش ها، می تواند ناشی از دیگر عوامل مثل کارخانه ها باشد. 

اثرات مخربی که نشت نفت می تواند برای انسان ها به دنبال داشته باشد به دلیل بخارات سمی و البته استفاده از غذاهای دریایی است. در کنار این حتی قایق رانی در محیط های آلوده به نفت هم می تواند تاثیرات مخربی را برای سلامتی به دنبال داشته باشد. 


4- آلودگی منابع آب با وارد شدن فاضلاب


زباله های انسانی، مواد شیمیایی خانگی، داروها، محصولات بهداشت شخصی، آب استفاده شده از سینک، دوش و... بعد از خارج شدن از خانه وارد فاضلاب می شوند. در کنار این آب باران هم می تواند باعث وارد شدن زباله ها، روغن و مواد شیمیایی به فاضلاب شود. 

بر اساس گزارش سازمان ملل، بیش از 80 درصد فاضلاب در جهان بدون تصفیه یا استفاده مجدد به محیط زیست راه پیدا می کند. این آمار در کشورهای کمتر توسعه یافته می تواند به 95 درصد هم برسد.

در آمریکا، تاسیسات تصفیه فاضلاب روزانه حدود 34 میلیارد گالن فاضلاب را تصفیه می کنند. این تاسیسات آلاینده هایی را مثل پاتوژن ها، فلزات سنگین، مواد شیمیایی سمی و... در پسماندهای صنعتی قبل از تخلیه به آبراه ها تصفیه می کنند. با این حال EPA* عنوان می کند که سیستم های تصفیه فاضلاب به دلیل استفاده از روش های قدیمی و در مواردی ناکارامد تاثیر زیادی را در تصفیه فاضلاب ندارند و سالانه بیش از 850 میلیارد گالن فاضلاب تصفیه نشده به آب های آزاد راه پیدا می کنند. 

* EPA مخفف Environmental Protection United States Agency به معنی سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا می باشد.


چطور از سلامتی خود در برابر این آلاینده ها حفاظت کنیم؟


با توجه به راه های مختلف آلودگی آب و تاثیرات قابل توجهی که می توانند برای سلامتی و محیط زیست داشته باشند، نیاز است که اقدامات لازم را برای حفاظت از سلامتی خود و خانواده در برابر آسیب های احتمالی انجام دهیم. برای جلوگیری از بروز مشکل برای سلامتی باید تمام آلاینده های خطرناک را در آب حذف کنید. اما در حالی که نهادهای دولتی روی انجام پروژه های تصفیه آب با حجم بالا کار می کنند، راه حل های دیگری هم برای حفاظت از سلامتی خود و خانواده تان در برابر آلاینده های که گفته شد وجود دارد. 

استفاده از سیستم های تصفیه آب ورودی به ساختمان یا دستگاه های تصفیه آب خانگی می تواند یک راهکار مناسب برای مقابله با تاثیرات مخرب مصرف آب آلوده برای سلامتی باشد. دستگاه های تصفیه آب خانگی توانایی از بین بردن تمام آلاینده های آب را با دقت بالا دارند و می توانند 99 درصد آلاینده ها را در آب حذف کنند. می توان در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی از فیلترهای UV هم برای از بین بردن آلاینده های میکروبی در آب استفاده کرد. 

دستگاه های تصفیه آب خانگی می توانند حجم مشخص شده ای از آب را که برای نوشیدن استفاده می کنید تصفیه کنند. در صورتی که تمایل به تصفیه آب کل ساختمان را داشته باشید استفاده از سیستم های تصفیه آب ورودی به ساختمان پیشنهاد می شود. با این حال توصیه می شود قبل از خرید، انواع سیستم های پیش تصفیه و البته ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی را به دقت بررسی کرده و متناسب با سطح کیفی آب مصرفی بهترین سیستم فیلتراسیون را انتخاب کنید. 


«برندهای مختلف دستگاه های تصفیه آب خانگی را می توانید در وب سایت آبین مشاهده کنید. سایت آبین در کنار ارائه محصولات با برندهای مختلف و بالاترین سطح کیفی، فرصت دریافت مشاوره رایگان را هم در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای مشاهده محصولات و دریافت مشاوره با مراجعه به abin.ir با ما در ارتباط باشید.»
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر