ممبران های اسمز معکوس فیلمتک بر چه اساسی نامگذاری می شوند؟

ممبران های اسمز معکوس فیلمتک بر چه اساسی نامگذاری می شوند؟


ممبران های اسمز معکوس بر اساس مشخصاتی که دارند، نامگذاری می شوند. هر عدد یا عبارت در مدل ممبران های تصفیه آب فیلمتک معرف یک مشخصه از ممبران می باشد. اولین عبارت از سمت چپ کدی است، که نشان دهنده نوع آب ورودی یا خوراکی می باشد، که فیلتر ممبران قابلیت تصفیه آن را دارد. این عبارت یا کد BW (Brakish Water) و یا کد SW (Sea Water) می باشد، که به ترتیب بیانگر ممبرانی با قابلیت تصفیه آب لب شور و آب دریا (آب شور) می باشد.

از روی عبارت مدل ممبران های اسمز معکوس (RO) فیلمتک می توان به خصوصیات ماژول، سطح فعال آن و ... پی برد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا ارتباط هر عبارت در عنوان مدل فیلتر ممبران Filmtec سایز 8 اینچ با مشخصات آن را به طور مفصل بررسی کنیم.


تعیین مشخصات فنی فیلتر ممبران RO سایز 8 اینچ فیلمتک


همان طور که در تصویر زیر نیز مشخص است، هر عبارت در عنوان مدل ممبران های سایز 8 اینچ برند فیلمتک نشان دهنده مشخصه ای از فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی می باشد، که در زیر در رابطه با هر یک از آنها توضیحاتی را ارائه می کنیم.


تشخیص نوع آب خوراک از روی عنوان فیلتر ممبران


انتخاب بین دو ممبران BW که برای آب های لب شور مورد استفاده قرار می گیرد و ممبران SW که برای آبهای شور مانند دریا کاربرد دارد، بر اساس محدوده TDS آب ورودی می باشد. بنابر این با آنالیز دقیق آب خوراک و مقدار TDS آن، می توان به انتخاب درستی برای نوع ماژول دست پیدا کرد.

محدوده TDS آب خوراک که به عنوان آب لب شور در نظر گرفته می شود، مقداری زیر 10،000 میلی گرم در لیتر می باشد. در صورتی که مقدار TDS آب ورودی بالاتر از 10،000 باشد، حتما باید از ممبران های تصفیه آب دریا (SW) استفاده شود. 


تعیین خصوصیات فیلتر ممبران سایز 8 اینچ فیلمتک 


ممبران های تصفیه آب اسمز معکوس شرکت داو (DOW) با برند فیلمتک دارای خصوصیات مختلفی می باشند، که با توجه به شرایط عملیاتی می توان از هر یک از آنها در جهت افزایش کارایی سیستم استفاده کرد. بخش دوم عبارت مدل فیلترهای 8 اینچ فیلمتک با خصوصیاتی از فیلتر ممبران مرتبط می باشد، که در زیر به بررسی آن می پردازیم.


•    مشخصه HR 


این ویژگی مخفف عبارت High Rejection می باشد و نشان دهنده این است، که فیلتر ممبران قدرت بالاتری برای حذف آلاینده ها و ترکیبات موجود در آب ورودی دارد. از این نوع فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی برای مواردی استفاده می شود، که کیفیت آب تصفیه شده نهایی توسط سیستم دارای اهمیت زیادی باشد.

نوع دیگری از ممبران های HR با عبارت XHR در عنوان مدل فیلتر مشخص می شوند، که نسبت به ممبران های فیلمتک HR آبی با سطح کیفیت بالاتری را تولید می کنند.


•    مشخصه LE 


LE مخفف عبارت Low Energy می باشد و بیانگر این است که فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی مصرف انرژی و هزینه عملیاتی کمتری نسبت به مدل های معمولی دارد.

علت مصرف انرژی کمتر به فشار عملیاتی پایین تری مربوط می شود، که فیلتر ممبران می تواند در آن عملیات تصفیه آب را انجام دهد. ممبران های کم مصرف، با کدهای XLE و ULE نیز توسط برند فیلمتک تولید شده اند.


•    مشخصه FR


این ویژگی مخفف عبارت Fouling Resistant می باشد، که برای مواردی که آب ورودی دارای بار باکتریایی زیادی باشد و احتمال فولینگ بیولوژیکی ممبران زیاد باشد، کاربرد دارد.

ممبران های دارای این کد در عنوان مدل خود در برابر رسوب باکتری و ایجاد گرفتگی بیولوژیکی مقاومت بالاتری نسبت به مدل های معمولی دارند.


تعیین سطح فعال فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی RO 


سطح فعال فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس، مرتبط با حجم آبی آست، که فیلتر ممبران قابلیت تصفیه آن را دارد. هر چه سطح فعال فیلتر ممبران 8 اینچ تصفیه آب صنعتی بیش تر باشد، یعنی غشای نیمه تراوای بیش تری داخل فیلتر تعبیه شده است و در نتیجه فیلتر می تواند حجم بیش تری از آب را تصفیه کند.

برای مشخص شدن سطح فعال فیلتر ممبران در انتهای مدل هر فیلتر عددی می آید، که نشان دهنده سطح فعال با واحد فوت مربع یا متر مربع می باشد. برای مثال عدد 400 در عبارت مدل فیلتر ممبران BW30-400 نشان دهنده سطح فعال 400 فوت مربعی یا حدود 37 متر مربعی فیلتر می باشد.


مشخصه iLEC در مدل فیلتر ممبران صنعتی فیلمتک  


ویژگی iLEC مشخصه جدیدی است، که به ممبران های تصفیه آب صنعتی فیلمتک اضافه شده است. این تکنولوژی که با نام کامل iLEC Interlocking Endcaps شناخته می شود، مربوط به نحوه اتصال ممبران ها به یکدیگر داخل یک پرشروسل یا محفظه ممبران می باشد.

حرف i نشان دهنده کیفیت بالاتری از اتصال بین ماژول های ممبران داخل یک وسل می باشد، که امکان نشت آب ورودی یا خوراک تصفیه نشده به داخل آب تصفیه شده (permeat) را به حداقل ممکن می رساند.


آیا همه فیلترهای ممبران فیلمتک بر همین اساس نامگذاری می شوند؟


آنچه در مورد نحوه نامگذاری فیلترهای ممبران تصفیه آب فیلمتک گفته شد، برای برخی از ماژول های تولید این برند صدق نمی کند. برای مثال فیلتر ممبران ECO Pro-400 یکی از ماژول های برند فیلمتک می باشد، که برای تصفیه آب لب شور (Brakish Water) مورد استفاده قرار می گیرد و مصرف انرژی بسیار پایینی دارد.

بنابر این علیرغم این که اکثر مدل های ممبران فیلمتک طبق فرمول گفته شده نامگذاری شده اند، برخی از مدل ها نیز از این قاعده مستثنی می باشند.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
زهرا منتظری
نویسنده یا مترجم: زهرا منتظری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر