مقایسه انواع فیلتر کربن اکتیو

مقایسه انواع فیلتر کربن اکتیو

فیلترهای کربنی برای از بین بردن آلاینده هایی مثل کلر، فلزات سنگین، مواد شیمیایی سرطان زا، بو و طعم آب و ... به کار می روند. به کارگیری این فیلترها می تواند سطح کیفی آب را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این موضوع باعث شده تا فیلترهای کربنی به صورت گسترده ای در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. کربن فعال تعبیه شده در ساختار فیلترهای کربنی می تواند انواع مختلفی داشته باشد، نوع کربن باعث تغییر نوع فیلتر کربن اکتیو و متفاوت شدن کاربرد آن شود. 

علاوه بر نوع کربن فعال، فیلترهای کربنی دارای انواع مختلفی با توجه به سایر پارامترها مثل کاربرد یا مشخصات هستند. از آن جایی که کاربردهای انواع فیلترهای کربنی متفاوت است، ما در این مقاله به بررسی دقیق انواع فیلترهای کربنی می پردازیم.

در مقاله «زغال فعال چیست و چه کاربردی دارد» به بررسی توضیح کربن فعال پرداخته ایم و تمام آن چه برای خرید نیاز است بدانید پرداخته ایم. در صورت تمایل برای خرید، مطالعه این مقاله تا حد زیادی کمک کننده است. 


انواع فیلترهای کربن اکتیو بر اساس نوع کربن


فیلترهای کربنی بر اساس نوع کربن فعال شامل موارد زیر می شوند:


1- فیلتر کربن گرانول


در ساختار فیلترهای کربن گرانول، از کربن فعال دانه ای استفاده می شود و معمولا دقت بالایی برای از بردن آلاینده های آب دارند. داشتن عملکرد مطلوب برای فیلتراسیون آب، باعث می شود تا فیلترهای کربن اکتیو کاربرد بالایی در صنایع مختلف داشته باشند. در صورتی که کربن اکتیو گرانول در فیلترهای تصفیه آب خانگی تعبیه شود در مرحله دوم فیلتراسیون سیستم های تصفیه آب خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. 

با این حال کربن اکتیو گرانول را می توانید در ساختار مخزن های FRP برای تشکیل فیلترهای کربنی صنعتی تعبیه کنید. فیلترهای کربنی صنعتی در مواردی مثل پیش تصفیه دستگاه های تصفیه آب صنعتی، پیش تصفیه ورودی ساختمان و ... مورد استفاده قرار می گیرند. 

برای ساخت فیلترهای کربن اکتیو گرانول معمولا از زغال پوسته نارگیل استفاده می شود. تولید کربن فعال بر پایه گیاهی باعث می شود تا در کنار داشتن عملکرد مطلوب برای فیلتراسیون آب، باعث ورود هیچ گونه ماده شیمیایی به آب نشود. 


2- فیلتر کربن پودری


اندازه ذرات این نوع کربن معمولا از 0.075 میلی متر کوچک تر است. فیلترهای کربن پودری سطح فعال بسیار زیادی دارند و دارای عملکرد مطلوبی برای جذب و از بین بردن آلاینده های آب می باشند.

مهم ترین کاربردهای فیلترهای کربن پودری در صنایع غذایی یا تولید محصولات بهداشتی و زیبایی است. البته در صنعت تصفیه آب هم برای از بین بردن آلاینده ها با دقت بالا می توان از فیلترهای کربن فعال پودری استفاده کرد. 


3- فیلتر کربن بلاک


فیلترهای کربن بلاک با ساختار یکپارچه تولید شده اند و توانایی مطلوبی برای از بین بردن آلاینده هایی مثل کلر، رنگ های مختلف، مواد شیمیایی و ... دارند. معمولا از فیلترهای کربن بلاک در مرحله سوم فیلتراسیون دستگاه های تصفیه آب خانگی استفاده می شود که، در این صورت می توانند تمام آلاینده های باقی مانده از مرحله دوم و سوم فیلتراسیون را از بین ببرند. 

 

انواع فیلترهای کربن اکتیو بر اساس برند


فیلترهای کربن اکتیو با توجه به برند محصول دارای تنوع بالایی هستند که سطح کیفی متفاوتی هم بر این اساس دارند. هر چقدر سطح کیفی فیلتر کربن اکتیو بیشتر باشد عملکرد مطلوبی را هم برای از بین بردن آلاینده های آب دارد. برای خرید فیلتر کربن فعال حتما برند محصول را در نظر داشته باشید و مطمئن شوید سطح کیفی بالایی دارد. نوع کربن فعال استفاده شده در محصول، جنس بدنه، مشخصات و ... از مهم ترین پارامترهایی هستند که برای انتخاب برند فیلتر کربنی باید مورد توجه قرار داشته باشد. 

همان طور که گفته شد فیلترهای کربن اکتیو دارای تنوع بسیار بالایی هستند. بر این اساس چطور می توان فیلتر زغال اکتیو مناسب برای کاربرد مورد نظر را انتخاب کرد؟ برای خرید فیلتر کربن اکتیو متناسب با نیاز سیستم فقط کافی است مواردی که گفته شد را به دقت مطالعه کنید و در ادامه از افراد متخصص و کارشناسان مشاوره بگیرید. 

انواع فیلترهای کربنی بر اساس برند


انواع فیلترهای کربنی بر اساس کاربرد


در ادامه به بررسی انواع فیلترهای کربنی با توجه به کاربرد می پردازیم:


1- فیلتر کربنی خانگی 


فیلترهای کربنی خانگی در ساختار دستگاه های تصفیه آب برای از بین بردن آلاینده های آب به کار می روند. حذف این آلاینده ها می تواند سطح کیفی آب را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

فیلترهای کربنی معمولا در مرحله اول و دوم دستگاه های تصفیه آب خانگی تعبیه می شوند. معمول ترین آلاینده هایی که با به کارگیری فیلترهای کربنی حذف می شوند مواردی مثل کلر، فلزات سنگین، مواد شیمیایی سرطان زا و ... هستند. 


2- فیلتر کربنی صنعتی


ساختار فیلترهای کربنی صنعتی از مخزن های FRP و کربن اکتیو تشکیل می شود. کاربردهای فیلترهای کربنی صنعتی در مواردی مثل پیش تصفیه دستگاه های تصفیه آب صنعتی و پیش تصفیه ورودی ساختمان می باشد.

در ساختار دستگاه های تصفیه آب صنعتی معمولا از فیلترهای ممبران با جنس پلی آمید استفاده می شود، این موضوع باعث شده تا ورود مواد شیمیایی مثل کلر باعث خرابی فیلتر ممبران شود. بر همین اساس به کارگیری فیلترهای کربنی صنعتی می تواند در روند کار سیستم های تصفیه آب صنعتی تا حد زیادی تاثیر گذار باشد. 

برای مطالعه مش های کربن اکتیو به این مقاله مراجعه کنید.

انواع فیلترهای کربنی بر اساس کاربرد


انواع فیلترهای کربن فعال بر اساس مشخصات فنی


فیلترهای کربن اکتیو با توجه به مشخصات فنی دارای انواع مختلفی هستند که، بر این اساس کاربردهای متفاوتی هم دارند. در مشخصات فیلترهای کربنی عوامل موثر در عملکرد فیلترها عنوان شده و با توجه به این موضوع بررسی مشخصات فنی برای خرید اهمیت زیادی دارد.

در واقع یکی از مهم ترین پارامترهایی که برای خرید فیلترهای کربنی باید مورد توجه قرار بگیرد، مشخصات فنی است. به این صورت که باید با در نظر گرفتن ویژگی های سیستم مورد نظر و مشخصات فنی، مناسب ترین محصول را انتخاب کنید.

برای آشنایی با قیمتهای کربن اکتیو می توانید این مطلب را مطالعه کنید. 


«سایت آبین امکان دریافت مشاوره رایگان را در کنار ارائه محصولات با برندهای مختلف برای شما فراهم کرده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره با کارشناسان مجموعه ما در تماس باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر