مزایا و معایب استفاده از کربن فعال در تصفیه آب و هوا

مزایا و معایب استفاده از کربن فعال در تصفیه آب و هوا

اگر به دنبال خرید دستگاه تصفیه آب و یا دستگاه تصفیه هوا هستید، احتمالا نام فیلتر کربن فعال یا کربن اکتیو را زیاد شنیدید. این فیلتر به عنوان یک فیلتر اصلی در دستگاه‌های تصفیه‌ هوا یا آب استفاده می‌شود. حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که کربن اکتیو چیست؟ مزیت کربن اکتیو چه بوده و آیا این فیلتر می‌تواند معایبی در سیستم تصفیه داشته باشد؟

 

جواب تمام این سوالات از طریق آشنایی با فیلتر کربن اکتیو و کاربرد آن در صنایع مختلف تصفیه است. بنابراین در این مقاله قصد داریم تا شما را با زغال فعال و معایب و مزایای استفاده از آن در دستگاه‌های تصفیه آشنا کنیم. 


کربن فعال با نام‌های مختلفی مثل؛ کربن اکتیو، زغال کربن فعال و زغال کربن اکتیو در صنعت شناخته می‌شود. زغال فعال با زغال معمولی تفاوت داشته و با فرآیند خاصی تولید می‌شود که در طی آن، منافذ زغال متخلخل‌تر می‌شود. وجود این منافذ در کربن فعال باعث افزایش سطح مقطع کربن و ایجاد قابلیت انجام واکنش‌های شیمیایی در آن می‌شود.

 

مزایای استفاده از کربن فعال در تصفیه آب و هوا

 

مزایای استفاده از کربن فعال در تصفیه آب و هوا

 

زغال فعال به عنوان یک ماده اصلی در ساخت فیلتر کربن اکتیو برای یکی از مراحل سیستم فیلتراسیون دستگاه‌ تصفیه آب صنعتی، خانگی و تصفیه هوا شناخته می‌شود. این فیلتر یکی از کاربردی‌ترین فیلترهای مورد استفاده در صنعت و دستگاه‌ تصفیه آب و هوا است. فیلتر کربن فعال به منظور حذف بو، مزه و رنگ نامطلوب از آب یا هوای ورودی به سیستم تصفیه استفاده می‌شود. از جمله مزایای استفاده از این فیلتر در دستگاه‌ تصفیه هوا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


•    حذف گازهای مضر و سرطان‌زا از هوا
•    جذب بخارهای شیمیایی موجود در هوا
•    از بین بردن مواد مضر مثل عوامل ویروسی، باکتری و کپک
•    حذف ترکیبات آلی فرار (VOC) موجود در رنگ‌ها که در واقع عامل اصلی بوی رنگ در هوا است.
•    کاهش بوی نامطبوع زباله، مواد شیمیایی، حیوانات خانگی در فضای بسته مثل خانه
•    بالا بردن کیفیت هوای مناسب برای افراد با ریه‌های حساس


همان‌طور که می‌دانید 60 درصد از بدن انسان را آب تشکیل داده است و مصرف آب اهمیت زیادی در عملکرد صحیح مغز و سایر اعضای بدن دارد.  با این حال همان‌قدر که مصرف آب می‌تواند برای بدن لازم و حیاتی باشد، استفاده از آب آلوده نیز ممکن است مشکلات زیادی ایجاد کند. به همین دلیل امروزه استفاده از دستگاه تصفیه آب اهمیت زیادی پیدا کرده است. مزایای استفاده از این فیلتر در دستگاه تصفیه آب نیز به شرح زیر می‌باشد:


•    بالا بردن کیفیت آب 
•    حذف مواد دارویی و آفت کش‌ها از آب
•    حذف یا کاهش عناصری که باعث ایجاد بو، مزه یا رنگ نامطلوب در آب می‌شوند.
•    حذف و کنترل مواد آلی طبیعی در آب مثل (NOMs) که باعث ایجاد بو، رنگ و مزه نامطلوب شده و محصولات جانبی که از ترکیب این مواد آلی با کلر یا سایر مواد موجود در سیستم تصفیه آب تولید می‌شوند.
•    نگهداری آسان و قیمت کمتر نسبت به سایر فیلترهای دستگاه تصفیه آب

 

معایب استفاده از کربن فعال در تصفیه آب و هوا

 

معایب استفاده از کربن فعال در تصفیه آب و هوا

 

کربن اکتیو از مواد طبیعی گیاهی مثل پوست نارگیل، زغال سنگ یا چوب تهیه شده است که در بین این مواد، پوست نارگیل بیشترین استفاده را برای تولید این ماده دارد. دلیل استفاده از پوست نارگیل برای تهیه زغال فعال، سطح، میزان تخلخل و ظرفیت بیشتر این ماده است. زغال فعال ماده اصلی برای فیلترهای کربن فعال است که در دستگاه‌های تصفیه آب و هوا استفاده می‌شود.
این فیلتر با وجود تمام مزایایی که در سیستم فیلتراسیون دارد، می‌تواند معایبی نیز داشته باشد. در این بخش قصد داریم تا معایب استفاده از زغال فعال در دستگاه تصفیه آب و هوا را بررسی کنیم. ابتدا به بررسی معایب استفاده از این ماده در تصفیه آب می‌پردازیم:


•    عمر مفید کوتاه در سیستم تصفیه آب
•    عدم توانایی حذف مواد شیمیایی غیرکربنی مثل فلزهای سنگین، فلوراید، نیترات و سدیم
•    مقدار کربن فعال و مدت زمانی که آب با این ماده در تماس است، تاثیر زیادی بر روی کیفیت فیلتراسیون دارد. اگر این شرایط به خوبی فراهم نشود، بازده فیلتراسیون پایین می‌آید.
•    کارایی کم برای حذف باکتری، ویروس و عوامل بیماری‌زا در آب


 معایب استفاده از زغال فعال در تصفیه هوا به شرح زیر می‌باشد:


•    این فیلترها توانایی حذف ذرات معلق در هوا مثل گرد و غبار را ندارند.
•    تعویض این فیلترها ممکن است گران قیمت باشد.
•    تعیین زمان دقیق تعویض فیلتر ممکن است برای همه کار راحتی نباشد.

 

خرید کربن فعال برای دستگاه تصفیه آب و هوا

 

فیلتر کربن فعال یکی از فیلترهای کاربردی در دستگاه‌های تصفیه آب و هوا است و انتخاب صحیح آن، اهمیت بسیار زیادی دارد. برای اینکه فیلتر مناسبی را برای دستگاه تصفیه خود خریداری کنید، لازم است تا مشخصات زیر را درنظر بگیرید:


1.    اطمینان حاصل کنید که زغال فعال از پوسته نارگیل تهیه شده باشد.
2.    محصول باید دارای گواهی و تاییدیه‌های لازم باشد.
3.    بررسی اندازه ذرات یا مش کربن فعال و حجم منافذ
4.    مساحت سطح فیلتر
5.    محدوده رطوبت مجاز برای فیلتر
6.    دقت و میزان جذب فیلتر
7.    PH مجاز 
8.    چگالی و میزان حلالیت آب


شما می‌توانید برای خرید کربن اکتیو به فروشگاه‌های معتبر از جمله سایت آبین مراجعه کنید. مجموعه آبین یکی از برترین فروشگاه‌های آنلاین برای خرید تجهیزات تصفیه آب و هوا است. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره و یا اطلاعات بیشتر در این زمینه از طریق شماره تماس 02122228116 با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
هانیه خراجی
نویسنده یا مترجم: هانیه خراجی
نظرات (1)
چندری
چندری
اونطوری که من متوجه شدم وجود کربن فعال در سیستم تصفیه آب خیلی بهتره تا اینکه اصلا وجود نداشته باشه.
ارسال نظر