فیلترهای پلی استر

فیلترهای پلی استر


فیلترهای پیش تصفیه همواره در معرض فولینگ روزنه ها (گرفتگی) توسط گل و لای و انواع ذرات معلق و نامحلول می باشد. اگر میزان گل و لای درون آب زیاد باشد، فیلتر الیافی به سرعت خراب شده و تعویض مکرر آن سبب بالا رفتن هزینه سرویس و نگهداری دستگاه خواهد شد. 
به دلیل آنکه آب شرب شهری غالباً گل و لای کمتری دارد، دستگاه های تصفیه آب خانگی عموماً نیازی به استفاده از فیلتر پلی استر ندارند. از این فیلتر می توان در فرایند پیش تصفیه و رسوب گیری از آب چاه، رودخانه، برکه و ... استفاده نمود. آب ورودی به این فیلترها پس از عبور از دیواره پلی استر تصفیه شده و کلیه ذرات معلق و ناخالصی های بر روی سطح فیلتر به جای مانده و آبی تصفیه شده و شفاف از فیلتر خارج می گردد.


این فیلترها از جنس پلی استر و به شکل چین خورده و پلیسه ای تولید می شوند تا قدرت آنها برای جذب ذرات آلاینده افزایش یابد. این فیلترها عملکردی مشابه فیلتر الیافی در مصارف صنعتی را دارد و در فرایند پیش تصفیه صنعتی و نیمه صنعتی استفاده می شوند. با این تفاوت که این فیلترها برخلاف فیلترهای الیافی دارای قابلیت شستشو و استفاده مجدد را نیز هستند.


الیاف پلی استر


الیاف پلی استر (Polyester) با نام اختصاری PET یا PES دارای ویژگی های منحصر به فردی مانند: خاصیت الاستیسیته مناسب، مقاومت سایشی زیاد، پایداری ابعادی (شکل ظاهری فیلتر) و مقاومت بالا در برابر اسیدهای آلی و معدنی می باشند. الیاف پلی استر به دلیل مقرون به صرفه بودن پر کاربردترین نوع الیاف در تصفیه آب و موارد دیگر می باشند. فیلترهای پلی استر کاربرد فراوانی در فرایند تصفیه و ویژه پیش تصفیه آب دارند. این فیلترها را از الیاف نازکی و قابل شستشو پلی استر و به صورت پلیسه دار و چین خورده می سازند تا سطح تماس فیلتر با سیال (آب ورودی) بیشتر شده و رادمان تصفیه آب افزایش یابد.


استفاده از فیلتر پلی استر در محیط های خشک، محیط های اکثر اسیدهای آلی و اسیدی معدنی (به جز اسید نیتریک، کربنیک و سولفوریک غلیظ) مناسب است. این فیلترها در دمای نسبتاً بالا تا 150 درجه سانتیگراد (و محیط خشک) و محیط های قلیایی ضعیف دارای عملکرد مطلوبی می باشند، اما ممکن است در محیط گرم و مرطوب دچار هیدرولیز شوند. علاوه بر این کاربرد فیلترهای پلی استر در محیط های بازی قوی و برخی ترکیبات فنلی معمولاً توصیه نمی شود.

کاربرد فیلترهای پلی استر


فیلترهای پلی استر معمولاً در مواقعی استفاده می شوند که کیفیت آب ورودی به دستگاه پایین باشد و دارای ذرات معلق و نامحلول فراوانی باشد. فیلترهای پلی استر عمدتاً در اولین مرحله فیلتراسیون در دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی و صنعتی جهت حذف ذرات معلق و میکرونی پیش از فیلتر الیافی مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا استفاده از این فیلترها در فرایند تصفیه آب می تواند هزیته سرویس و نگهداری دستگاه به میزان مقابل قبولی کاهش دهد. مهمترین کاربردهای فیلترهای پلی استر می توان به موارد زیر اشاره نمود: 


•    سیستم پیش تصفیه آب ورودی ساختمان
•    تصفیه آب آشامیدنی
•    تصفیه بیوسیزل (biosiesel)
•    سیستم پیش تصفیه تاسیسات و موتورخانه ها
•    سیستم تصفیه آب صنایع غذایی

ویژگی های فیلتر پلی استر


مهمترین ویژگی ها و مزیت های فیلتر پلی استر موارد زیر هستند:


•    حذف شن و ماسه، گل و لای، لجن، خاک و سایر ذرات نامحلول از آب
•    قابلیت شستشو و استفاده مجدد
•    قابل استفاده در محیط های اسیدی، بازی و خنثی
•    دارای پایداری ابعادی مناسب، قبل و پس از نصب آن
•    برای سطح مقطع و تماس بیشتر با آب به دلیل چین خوردگی ها
•    مقاوم در برابر مواد شیمیایی
•    دارای مقاومت سایشی بالا
•    قابلیت تصفیه زنگ زدگی، رسوبات و ذرات معلق با دقت 30 میکرون
•    تاثیر حداقل بر افت فشار آب
•    توانایی تصفیه حجم بیشتر آب به دلیل وجود چین خوردگی ها
•    مجهز به دو اورینگ در ابتدا و انتهای فیلتر برای جلوگیری از نشت آب
•    مقاومت حرارتی بالا تا دمای 150 درجه سانتیگراد
•    پایدار در مقابل حلال های آلی و مواد اکساینده

ویژگی های فیلتر پلی استر

شستشو و نگهداری از فیلتر پلی استر


فیلترهای توری پلی استر برخلاف فیلترهای پیش تصفیه دیگر (الیافی) مقرون به صرفه هستند و قابلیت چندین بار شستشو و استفاده مجدد را دارند. اما فیلترهای الیافی پلی پروپیلن قابل شستشو نیستند و پس از مدتی استفاده باید مجدداً تعویض شوند. 
این فیلترها را بسته به میزان مصرف و کیفیت آب ورودی باید حداقل هر ماه از محفظه خارج کرده و شسته شوی داد تا کارایی خود را از دست ندهند. در مواردی که آب ورودی دارای مقادیر زیادی گل و لای و ذرات معلق باشد، بهتر است فیلتر را هر دو هفته یکبار شستشو داد تا عملکرد بهتری داشته باشد.


فیلترهای پلی استر برای استفاده طولانی مدت تولید شده اند و تا زمانی که صفحات و روزنه های آن در اثر اصابت ذرات درشت شن و ماسه سوراخ نشده باشد، می توان از آنها در فرایند پیش تصفیه آب استفاده کرد. به دلیل اینکه سطح فیلتر بسیار نازک است، برخورد آب با فشار بالا می تواند سبب سوراخ شدن روزنه های فیلتر پلی استر شود، معمولاً در فرایند تصفیه آب این فیلتر را بعد از فیلتر توری قرار می دهند تا موجب افزایش طول عمر آن گردد. 


نقطه ضعف فیلترهای پلی استر این است که به دلیل نازکی، اگر حجم گل و لای و ذرات معلق در آب زیاد باشد یا برای مدت زمان زیادی از فیلتر استفاده شود، گل و لای از دیواره آن عبور کرده و بازده تصفیه آب کاهش می یابد. عمر مفید فیلترهای پیش تصفیه بسته به میزان استفاده و شستشو و کیفیت مواد اولیه متغیر می باشد، اما معمولاً هر دو سال یکبار باید جایگزین شوند. 


سرویس و نگهداری فیلترهای پلی استر در فرایند تصفیه آب و افزایش طول عمر دستگاه بسیار اهمیت دارد و لازم است که به درستی انجام شود. شستشوی فیلترهای پلی استر عمدتاً به دو روش انجام می شود. این فیلترها را می توان توسط گرفتن آب تمیز بر سطح فیلتر به خوبی پاک نمود و یا آنکه سطح فیلتر پلی استر را توسط پمپ باد تمیز نمود. اما شستشوی فیلتر توسط آب تمیز معمولاً کاربردی تر و رایج تر است. 


دقت و ابعاد فیلترهای پلی استر


فیلترهای توری پلی استر معمولاً در ابعاد (ارتفاع) 5، 7، 10 و 20 اینچ به بازار عرضه می شود، اما استفاده از فیلترهای 10 و 20 اینچ رایج تر است. این فیلترها از نظر قطر نیز در اندازه های 2.5 و 4 اینچ تولید می شوند که به آنها به ترتیب اسلیم و جامبو می گویند. این فیلترها عمدتاً از پلاستیک گرید خوراکی (Food grade plastics) ساخته می شوند، بنابراین آب تصفیه شده خروجی از این فیلترها کاملاً بهداشتی و دارای استاندارد آب آشامیدنی سالم است. شرکت های سازنده فیلترهای پلی استر موجود در بازار معمولاً از استانداردها و تاییدهای معتبر NSF ،WQA و CE در فرایند تولید خود بهره می گیرند.


این فیلترهای پلی استر را از لحاظ دقت فیلتراسیون نیز به انواع مختلف  1، 5، 20، 25، 30، 50، 75 و 100 میکرون طبقه بندی کرد. به طور کلی هر چه دقت فیلتر پلی استر بیشتر باشد، ذرات نامحلول و معلق کوچیکتری را از آب حذف خواهد کرد. 


وبسایت تصفیه آب آبین مجموعه کاملی از فیلترهای پیش تصفیه مرغوب با برندهای مختلف را گردهم آورده است که انتخاب را برای مشتریان عزیز خود راحت نموده است. اگر برای تهیه انواع فیلترهای تصفیه آب نیازمند مشاوره هستید، با کارشناسان فنی آبین تماس حاصل فرمایید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
راضیه کوه پیمانی
نویسنده یا مترجم: راضیه کوه پیمانی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر