عوامل مهم برای نظارت بر سیستم تصفیه آب صنعتی RO

عوامل مهم برای نظارت بر سیستم تصفیه آب صنعتی RO

یکی از مهم ترین عوامل برای نگهداری و استفاده از سیستم های تصفیه آب صنعتی RO، به جمع آوری اطلاعات و داده ها مربوط می شود. این اطلاعات به پیش بینی برنامه ها برای تزریق مواد شیمیایی در سیستم و دیگر عوامل برای نگهداری دستگاه کمک کرده و از بروز هر گونه مشکل در دستگاه تصفیه آب صنعتی جلوگیری می کند. داشتن این اطلاعات برای تعیین زمان تمیز کردن یا تعویض فیلترهای ممبران صنعتی هم لازم است. 

در بسیاری از موارد بروز برخی مشکلات مثل نشتی سیال باعث آسیب به قطعات اصلی در دستگاه می شود، این موضوع باعث شده تا بررسی دوره ای عملکرد سیستم اهمیت زیادی داشته باشد. توجه به نظارت بر سیستم های تصفیه آب صنعتی RO، می تواند شما را از بروز عواملی مثل رسوب در ممبران ها، نشتی از اورینگ ها و... آگاه کند. 

در ادامه مقاله عواملی را که برای نظارت بر سیستم های تصفیه آب صنعتی RO، باید به آنها توجه کنید بررسی می کنیم. به این صورت که اپراتور در پایان هر ماه می تواند اطلاعات تکمیلی را از روند تصفیه آب در سیستم ارائه کند. 


پارامترهای لازم برای نظارت بر دستگاه تصفیه آب صنعتی RO


برای هر سیستم از برگه های اطلاعات فنی استفاده کرده و تمام اطلاعات را مثل تغییرات فیلترهای پیش تصفیه، کالیبراسیون ابزار دقیق، عملکرد فیلترهای ممبران، فشار آب و... یادداشت کنید. موارد زیر مهم ترین پارامترهایی هستند که در برگه جمع آوری اطلاعات نظارت بر دستگاه های تصفیه آب صنعتی RO، باید وارد شوند:

1- تاریخ: تاریخ روز جمع آوری اطلاعات را وارد کنید. این کار به شما برای مقایسه داده ها و اطلاع از بروز مشکل در سیستم کمک می کند. 

2- فشار آب ورودی به فیلترهای کارتریج: فشار آب ورودی به فیلترهای کارتریج، به شما اطمینان می دهد که عملکرد پمپ تعبیه شده در سیستم کاملا درست است. در بسیاری از موارد با مشاهده فشار کم آب باید به سرویس دهی پمپ در سیستم اقدام کنید.

3- فشار خروجی از فیلترهای کارتریج: فشار پایین آب خروجی از فیلترهای کارتریج می تواند نشان دهنده رسوب در این فیلترها باشد. با توجه به این باید فشار آب خروجی از فیلتر کارتریج را اندازه گیری کرده و یادداشت کنید. 

4- فشار دیفرانسیل: تفاوت فشار آب را از دو مورد قبلی اندازه گیری کرده و اطمینان پیدا کنید که از 10-15 psid بیشتر نباشد. 

5- شاخص چگالی گل و لای (SDI): در ادامه باید SDI را وارد کرده و توجه داشته باشد که اندازه گیری این پارامتر به صورت روزانه انجام شود. به این دلیل که بالا بودن سطح گل و لای در آب می تواند مشکلات زیادی را در سیستم های تصفیه آب صنعتی ایجاد کند. تغییرات SDI می تواند نشان دهنده بروز مشکل در پیش تصفیه دستگاه های تصفیه آب صنعتی باشد. 

6- بررسی پمپ: اگر برای پمپ از ابزاری استفاده کرده اید که زمان سرویس دهی را مشخص می کند، آن را بررسی کرده و در صورت نیاز از افراد متخصص کمک بگیرید. در غیر این صورت بهتر است با مطالعه برگه راهنمای محصول از زمان سرویس دهی پمپ مطلع شوید. 

7- دمای آب ورودی به سیستم: دمای آب ورودی به دستگاه می تواند تاثیر زیادی در نحوه عملکرد سیستم های تصفیه آب صنعتی داشته باشد. به صورت کلی با کاهش دما، جریان آب ورودی کاهش پیدا می کند و لازم است به صورت دوره ای بررسی شود. 

8- رسانایی الکتریکی آب خوراک: رسانایی آب خوراک می تواند نشان دهنده سطح بالای املاح باشد که باید در هنگام بررسی دستگاه به این پارامتر هم توجه کنید. 

9- رسانایی الکتریکی آب خروجی از ممبران: در مرحله بعد بهتر است رسانایی الکتریکی آب خروجی از ممبران را هم مورد بررسی قرار دهید. 

10- نرخ دفع: رسانایی آب جریانی را از رسانایی آب خوراک کم کنید و در ادامه آن را بر رسانایی آب خوراک تقسیم کنید. برای تبدیل این عدد به درصد باید آن را در 100 ضرب کنید، عدد به دست آمده میزان نرخ دفع را در سیستم نشان می دهد. 

11- فشار آب خوراک: فشار آب تغذیه ورودی به ممبران اول را اندازه گیری کنید. محاسبه این پارامترها در دستگاه های تصفیه آب صنعتی با استفاده از ابزار دقیق های استفاده شده در ساختار دستگاه مشخص می شود. 

12- فشار فاضلاب خروجی از دستگاه: فشار بالای فاضلاب دستگاه می تواند نشان دهنده بروز مشکل در سیستم که باید به صورت دوره ای اندازه گیری شود. 

13- نرخ ریکاوری: نرخ ریکاوری را محاسبه کرده و در ادامه باید آن را در برگه اطلاعات یادداشت کنید. 

***داشتن اطلاعات دقیق دستگاه های تصفیه آب صنعتی تا حد زیادی حائز اهمیت است و تاثیر زیادی در سرویس دهی سیستم دارد. با توجه به این موضوع اگر دانش یا وقت کافی را برای به دست آوردن اطلاعات ندارید از افراد متخصص و کارشناسان در این زمینه کمک بگیرید. با این حال ثبت اطلاعات دستگاه های تصفیه آب صنعتی را با کمی مطالعه و البته دریافت مشاوره از افراد متخصص می توانید به تنهایی انجام دهید. 


اهمیت نظارت بر سیستم تصفیه آب صنعتی RO


در کنار مواردی که گفته شد توجه و ثبت نکات دیگری هم مثل تاریخ سرویس دهی دستگاه اهمیت زیادی دارد. باید تاریخ تمام سرویس دهی های انجام شده برای پمپ ها یا سایر قطعات را یادداشت کنید. زمان تزریق مواد شیمیایی در سیستم و حتی خاموش شدن دستگاه را ثبت کنید. برگه های اطلاعاتی را حفظ کرده و بعدا از اطلاعات ثبت شده استفاده کنید. 

در صورت بروز مشکل برای هر کدام از قطعات دستگاه مثل فیلترهای ممبران، داشتن برگه اطلاعات می تواند به عیب یابی سیستم کمک کند. به این صورت که برگه اطلاعات می تواند علت بروز اختلال در ممبران ها و به صورت کلی سیستم را مشخص کند. توجه به این موضوع در افزایش طول عمر تمام قطعات و فیلترهای ممبران تاثیر گذار است و راندمان کلی سیستم را افزایش می دهد.

علاوه بر این ثبت اطلاعات می تواند کار سرویس دهی دستگاه را تا حد زیادی آسان کند. در این صورت افراد متخصص با بررسی اطلاعات می توانند از بروز کوچک ترین مشکل در سیستم تصفیه آب صنعتی RO جلوگیری کنند. 


«سایت آبین فرصت دریافت مشاوره رایگان را در کنار ارائه محصول در اختیار شما قرار داده است، در صورت تمایل برای دریافت مشاوره با مراجعه به abin.ir با ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر