عملکرد پمپ تزریق مواد شیمیایی

عملکرد پمپ تزریق مواد شیمیایی

در بسیاری از فرایندهای صنعتی از واحد تزریق شیمیایی و دوزینگ پمپ ها، برای تزریق مواد شیمیایی و محلول های متنوع استفاده می شود. یکی از مهم ترین موارد استفاده از دوزینگ پمپ ها، در ساختار دستگاه های تصفیه آب صنعتی می باشد. دوزینگ پمپ ها در سیستم های تصفیه آب صنعتی از مهم ترین قطعات محسوب می شوند و بر همین اساس انتخاب بهترین و مناسب ترین نوع دوزینگ پمپ برای خرید اهمیت زیادی دارد. 

 دوزینگ پمپ ها با نام مترینگ پمپ نیز شناخته می شوند و با داشتن کاربرد بالا در صنایع مختلف، در انواع و برندهای مختلفی طراحی و تولید می شوند. در این مقاله قصد داریم که با مکانیزم پمپ تزریق مواد شیمیایی و کاربردهای آن آشنا شویم.


دوزینگ پمپ چیست و چگونه عمل می کند؟


به دسته ای از پمپ ها که قابلیت تزریق مقدار معین و قابل تنظیمی از مواد شیمیایی را دارند، پمپ تزریق یا دوزینگ پمپ گفته می شود. دوزینگ پمپ ها یکی از تجهیزات مهم در صنایع مختلف، به ویژه در صنعت تصفیه آب و فاضلاب می باشند و می توان از آنها برای تزریق انواع مواد اسیدی، قلیایی، کلر و دیگر مواد شیمیایی با فشار و دبی معین به سیال استفاده کرد. میزان دبی تزریق ماده شیمیایی مورد نظر در دوزینگ پمپ قابل تنظیم می باشد، در نتیجه در مقایسه با تزریق این مواد به صورت دستی دقت بیشتری دارد و از بروز خطاهای انسانی در این امر جلوگیری می کند.

دو پارامتر مهم در پمپ های دوزینگ، دبی و فشار تزریق ماده شیمیایی است. فشار در این پمپ ها ثابت است و دبی تزریق ماده توسط درجه ای مخصوصی قابل تنظیم می باشد. با تنظیم مقدار دبی تزریق در دوزینگ پمپ، طول مسیر رفت و برگشت دیافراگم تغییر کرده و ماده با سرعت تنظیم شده به سیستم تزریق می شود. 


انواع دوزینگ پمپ ها بر اساس ساختار


پمپ های تزریق دارای جنس، نوع و عملکرد متفاوتی هستند و بر این اساس می توان آنها را به انواع زیر طبقه بندی کرد:


•    پمپ تزریق برقی (نوع الکتروموتوری): در این دوزینگ پمپ ها انرژی مورد نیاز برای کارکرد دستگاه با استفاده از انرژی الکتریکی تامین می شود. عملکرد پمپ های تزریق به این صورت است که برق ورودی، ابتدا به جعبه دنده منتقل شده و مصرف انرژی، سبب تولید حرکت های رفت و برگشتی در شفت پمپ تزریق خواهد شد. با ایجاد این حرکت های مکانیکی در دوزینگ پمپ، مقدار مشخص شده از ماده شیمیایی به سیال تزریق می شود.
•    پمپ تزریق پنوماتیکی یا بادی: پمپ های تزریق کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف دارند و همان طور که از نام آنها مشخص است، با استفاده از انرژی باد عمل می کنند. هوا در پمپ تزریق پنوماتیکی به صورت فشرده در آمده و از این انرژی برای حرکت شفت و فرایند تزریق ماده شیمیایی در دستگاه استفاده می شود.
•    پمپ تزریق سلنوئیدی (نوع الکترومغناطیسی): اکثر پمپ های تزریق موجود در بازار از این نوع هستند و در این پمپ ها از طریق انرژی الکترومغناطیسی، انرژی مورد نیاز برای کارکرد دستگاه فراهم می شود. در ساختار داخلی پمپ های تزریق سلنوئیدی از نوعی مگنت استفاده شده است.
با عبور جریان الکتریکی از میان این مگنت، میدان مغناطیسی با شدت مناسبی تولید خواهد شد. انرژی الکترومغناطیسی حاصل شده، سبب حرکت شفت به سمت چپ و راست و در نهایت تزریق ماده شیمیایی مورد نظر خواهد شد. حجم ماده تزریق شده در این نوع دوزینگ پمپ ها در مقایسه با پمپ های برقی پایین تر است.

دوزینگ پمپ های موجود در بازار را می توان بر اساس پارامترهای دیگری به انواع پمپ های تزریق پیستونی، دیافراگمی و پمپ های نوع پریستالتیک طبقه بندی کرد که هر یک دارای ساختار و ویژگی های خاص خود هستند.


کاربردهای دوزینگ پمپ ها


دوزینگ پمپ ها دارای کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف می باشند، مهم ترین موارد استفاده از دوزینگ پمپ ها شامل موارد زیر می شوند:


•    تزریق مواد شیمیایی متنوع مثل کلر، آنتی اسکالانت و... برای تصفیه آب و فاضلاب، خوراک بویلرها، برج های خنک کننده،  مبدل های گرمایی
•    تزریق مواد منعقد کننده مثل سولفات آلومینیوم، کلروفریک برای حذف کدورت و سختی گیری از آب
•    تزریق مواد ضد کف، ضد رسوب، انواع افزودنی های مجاز در صنایع غذایی
•    استفاده جهت کلرزنی، تزریق شیر آهک، مواد ضد رسوب و خوردگی در تصفیه آب و فاضلاب

در سیستم های تصفیه آب و آب شیرین کن های صنعتی از دوزینگ پمپ ها برای تزریق مواد شیمیایی مختلف در فرایندهای تصفیه آب و فاضلاب استفاده می شود. مهم ترین مواد شیمیایی که در سیستم مورد استفاده قرار می گیرند شامل انواع مواد منعقد کننده، مواد ضد خوردگی و نیز پرمنگنات پتاسیم، آب ژاول و کلر جهت گندزدایی آب هستند. 


«فروشگاه تصفیه آب آبین ارائه دهنده بهترین دوزینگ پمپ ها با برندهای مختلف می باشد و فرصت دریافت مشاوره رایگان را در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در زمینه خرید دستگاه های تصفیه آب خانگی با مراجعه به وب سایت www.abin.ir با ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر