سیستم های هیدروپونیک و نحوه کار آن ها 

سیستم های هیدروپونیک و نحوه کار آن ها 

هیدروپونیک هنر باغبانی بدون خاک است. هیدروپونیک یک کلمه لاتین به معنی "آب  کشت" می باشد. در این روش آب مواد مغذی، هیدروژن و اکسیژن را برای زندگی گیاه تأمین می کند. هندوانه، فلفل و ارکیده گیاهان تحت رژیم هیدروپونیک می باشند. باغ های هیدروپونیک با استفاده از حداقل فضا، 90٪ آب کمتر از کشاورزی سنتی و طراحی خلاقانه، میوه ها و گل های زیبایی را در نصف زمان مورد نیاز پرورش می دهند. 


اگرچه فناوری هیدروپونیک پیشرفته به نظر می رسد، ولی تاریخچه آن به باغ های معلق بابل، یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان باز می گردد. در قرن سیزدهم، مارکوپولو از دیدن باغ های شناور در چین نوشت : " رودخانه فرات به کانال هایی که از دیوارهای مجلل باغ سرازیر شده بود، می ریزد." با این حال، هیدروپونیک تنها یک نوآوری در دوران باستان نیست. در دهه 1990، ناسا نهال های لوبیا را به روش ایروپونیک در جاذبه صفر ایستگاه فضایی پرورش داد و این امر امکان کشاورزی پایدار در فضا را باز کرد. هیدروپونیک یک روش همیشگی و پویا برای حفاظت از آب و تولید محصول است. 


هیدروپونیک چیست؟


هیدروپونیک کشت گیاهان بدون استفاده از خاک است. گل ها، گیاهان و سبزیجات هیدروپونیک در محیط رشد بی اثر کاشته می شوند و محلول های غنی از مواد مغذی، اکسیژن و آب به آن ها داده می شود. این سیستم باعث رشد سریع، عملکرد قوی تر و کیفیت برتر می شود. هنگامی که یک گیاه در خاک رشد می کند، ریشه های آن دائما در جستجوی تغذیه لازم هستند. اگر ریشه گیاه مستقیماً در معرض آب و تغذیه قرار گیرد، گیاه مجبور نیست برای حفظ خود، انرژی لازم را اعمال کند. انرژی که ریشه ها برای تهیه غذا و آب صرف کرده اند می تواند به بلوغ گیاه منتقل شود. در نتیجه، رشد برگ ها سریع تر می شود. 


گیاهان با فرایندی به نام فتوسنتز رشد کرده و نور خورشید را با کلروفیل (رنگدانه سبز موجود در برگ آن ها) جذب می کنند. آن ها از انرژی نور برای تقسیم مولکول های آب جذب شده از طریق سیستم ریشه خود استفاده می کنند. مولکول های هیدروژن با دی اکسید کربن ترکیب شده و کربوهیدرات تولید می کنند و گیاهان از آن ها برای تغذیه خود استفاده می کنند. سپس اکسیژن که یک عامل مهم برای حفظ زندگی در سیاره ما می باشد، به جو منتقل می شود. گیاهان برای فتوسنتز نیازی به خاک ندارند. آنها برای تأمین آب و مواد مغذی به خاک احتیاج دارند. هنگامی که مواد مغذی در آب حل می شوند، می توانند مستقیماً در سیستم ریشه استفاده شوند. فناوری هیدروپونیک ثابت کرده است که قرار گرفتن مستقیم گیاه در آب پر از مواد مغذی، یک روشی موثر و کار آمدتر نسبت به آبیاری سنتی برای رشد آن ها می باشد. 


هیدروپونیک چگونه کار می کند؟


سیستم های هیدروپونیک با کنترل لحظه ای شرایط محیطی مانند دما، pH و حداکثر قرار گرفتن در معرض مواد مغذی و آب کار می کنند. هیدروپونیک تحت یک اصل بسیار ساده عمل می کند: برای گیاهان دقیقاً همان چیزی که نیاز دارند را تهیه کنید. در این روش محلول های مغذی متناسب با نیازهای گیاه در حال رشد تعیین می شوند. به این صورت رشد گیاه سریع تر می شود.  


با کنترل محیط گیاه، بسیاری از عوامل خطر کاهش می یابد. گیاهانی که در باغ ها و مزارع رشد می کنند، در شرایط مختلفی قرار می گیرند و رشد آن ها کم می شود. قارچ موجود در خاک می تواند بیماری ها را به گیاهان منتقل کند. حیات وحش مانند خرگوش می تواند سبزیجات رسیده باغ شما را غارت کند. آفاتی مانند ملخ می توانند بر روی محصولات فرود آمده و آنها را از بین ببرند. سیستم های هیدروپونیک به غیرقابل پیش بینی بودن رشد گیاهان در فضای باز و زمین پایان می دهند. بدون مقاومت مکانیکی خاک، نهال ها می توانند سریع تر بالغ شوند. با حذف آفت کش ها، هیدروپونیک میوه ها و سبزیجات بسیار سالم تر و با کیفیت تری تولید می کند. 


اجزای یک سیستم هیدروپونیک چیست؟


برای حفظ یک سیستم هیدروپونیک، باید با چند جزء که در عملکرد هیدروپونیک موثر هستند، آشنا شوید.


محیط های کشت 


گیاهان هیدروپونیک اغلب در محیط های بی اثر که وزن گیاه را تحمل و ساختار ریشه آن را مهار کرده، رشد می کنند. محیط رشد جایگزین خاک است، با این حال، هیچ تغذیه مستقل برای گیاه فراهم نمی کند. در عوض، این محیط متخلخل رطوبت و مواد مغذی را از محلول مغذی حفظ کرده و سپس به گیاه می رساند. بسیاری از محیط های کشت در حال رشد نیز دارای pH خنثی هستند، بنابراین تعادل محلول مغذی شما را بر هم نمی زنند. مجموعه ای از محیط های کشت مختلف برای انتخاب وجود دارد و گیاهان خاص و سیستم هیدروپونیک تعیین می کنند که کدام محیط کشت برای شما بیشتر مناسب است. محیط های کشت هیدروپونیک به صورت آنلاین و در فروشگاه های باغبانی در دسترس هستند.


سنگ هوا و پمپ هوا


در صورتی که آب به اندازه کافی هوادهی نشود، گیاهانی که در آب غوطه ور شده اند به سرعت غرق می شوند.  سنگ های هوا حباب های ریز اکسیژن محلول را در مخزن محلول مغذی شما پخش می کنند. این حباب ها همچنین به توزیع یکنواخت مواد مغذی کمک می کنند. سنگ های هوا به تنهایی توانایی تولید اکسیژن ندارند. آن ها باید از طریق لوله های پلاستیکی مات شفاف به پمپ هوای خارجی متصل شوند (کدر بودن از ایجاد جلبک جلوگیری می کند). سنگ های هوا و پمپ های هوا از اجزای محبوب آکواریوم هستند و می توانید آنها را به راحتی در فروشگاه های حیوانات خانگی خریداری کنید. 


گلدان های مشبک


گلدان های مشبک گیاهان هیدروپونیک را در خود نگه می دارند. گلدان های مشبک اجازه می دهد تا ریشه ها از کناره ها و پایین گلدان رشد کرده و در معرض اکسیژن و مواد مغذی بیشتری قرار گیرند. همچنین در گلدان های مشبک در مقایسه با گلدان های سنتی سفالی یا پلاستیکی آب اضافه راحت تر خارج می شود. 


اسمز معکوس و هیدروپونیک


هیدروپونیک گیاهان باغ شما را با مواد مغذی تامین می کند و باعث رشد بهتر، سرزنده شدن آن ها می شود. در صورتی که سلامت گیاهانتان برایتان مهم است، باید به خلوص آب نیز اهمیت بدهید. متاسفانه آب در بیشتر موارد مملو از آلودگی می باشد و تأمین کنندگان آب شهری مخازن آب را با کلر ضدعفونی می کنند. بر اساس نظرسنجی زمین شناسی ایالات متحده، 85 درصد آب در ایالات متحده آب سخت است (به این معنی که حاوی میزان بالایی از کلسیم و منیزیم است). نشت صنعتی، کودهای کشاورزی و زباله در محل های دفن زباله می تواند مواد شیمیایی و VOC ها را به منبع آب زیرزمینی منتقل کند. 


اسمز معکوس (که RO نیز نامیده می شود) 98 درصد از ناخالصی های آب را حذف می کند. در این روش آب با فشار از غشا فیلتر ممبران عبور می کند. اسمز معکوس قادر به حذف فلزات سنگین، نمک ها، باکتری ها و کل مواد جامد محلول (TDS) موجود در آب می باشد. استفاده از روش RO برای هیدروپونیک این اطمینان را می دهد که گیاهان شما فقط مواد مغذی مورد نیاز خود را مصرف می کنند. اکثر عملیات تجاری هیدروپونیک از آب تصفیه شده توسط روش اسمز معکوس برای حفظ محصولات خود استفاده می کنند. اسمز معکوس همانند روش هیدروپونیک راهی خوب برای تسهیل رشد گیاهان می باشد.


چرا باید از روش اسمز معکوس برای هیدروپونیک استفاده کنیم؟


آب تصفیه شده توسط روش اسمز معکوس به شما امکان می دهد که سطوح دقیق مواد مغذی، محرک ها و تنظیم کننده های pH را به آب خود اضافه کنید. از این پایه خنثی (آب تصفیه شده) می توانید محلول مغذی ایده آل را بسازید. به عنوان مثال، اگر در منطقه ای با آب سخت زندگی می کنید، آب شما دارای مقادیر زیادی کلسیم است. بسیاری از ترکیبات مغذی هیدروپونیک حاوی کلسیم هستند، زیرا باعث رشد گیاه می شود. با این حال، افزودن محلول غنی از کلسیم به آب سخت منجر به عدم تعادل مواد مغذی می شود. همچنین اندازه گیری میزان مواد مغذی در آب با سطوح بالای TDS بسیار سخت تر است. دستورالعمل بیشتر سازنده ها برای محلول های مغذی بر اساس آب تصفیه شده توسط RO است. بنابراین، اگر سعی می کنید آب را به 800ppm از مواد مغذی برسانید و TDS آب در حال حاضر 200ppm است، نتایج به طور حتم نادرست خواهد بود. آب تصفیه شده توسط اسمز معکوس ph کمتری دارد. گیاهان آب اسیدی را ترجیح می دهند و استفاده از آب RO برای هیدراته کردن محصولات شما مناسب می باشد. 


کنترل تعادل مواد مغذی و سطح pH آب، جزء جدا نشدنی موفقیت هیدروپونیک شماست. اگر گیاهان شما تغذیه مناسب دریافت نمی کنند، مهم نیست که سیستم هیدروپونیک شما چقدر خوب کار می کند. سیستم اسمز معکوس تضمین می کند که گیاهان شما فقط مواد مغذی مناسب حل شده در آب با بالاترین درجه خلوص را جذب می کنند.


وبسایت تصفیه آب آبین در زمینه فروش دستگاه های تصفیه آب صنعتی و خانگی سابقه ای طولانی دارد. در صورت تمایل به دریافت اطلاعات در مورد خرید دستگاه تصفیه آب با شماره های موجود در وبسایت تماس گرفته و با متخصصان و مشاوران تیم ما در ارتباط باشید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر