سختی سنج آب چیست؟

سختی سنج آب چیست؟

کاهش سختی آب یکی از مهم ترین دلایلی است که بسیاری از افراد تصمیم به خرید انواع دستگاه های تصفیه آب می گیرند. سختی بالای آب می تواند مشکلات زیادی را در سیستم های لوله کشی، دیگ های بخار و... ایجاد کند. این موضوع باعث گستردگی استفاده از دستگاه های تصفیه آب صنعتی و دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی در صنایع شده است. اما چطور می توان متوجه سختی بالای آب شد؟ 

معمولا سختی بالای آب را می توان با بروز مشکلاتی مثل ایجاد رسوب در سیستم متوجه شد، با این حال اندازه گیری دقیق سختی آب برای انتخاب سیستم فیلتراسیون مناسب اهمیت زیادی دارد. برای اندازه گیری سختی آب در سیستم های مختلف، می توان از سختی سنج آب استفاده کرد. این ابزارها توانایی اندازه گیری سختی آب را با دقت بالایی دارند. 

در ساختار دستگاه های تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی از فیلترهای ممبران استفاده می شود که توانایی متفاوتی برای از بین بردن سختی آب دارند. در واقع نوع ممبران در سیستم، بر اساس میزان سختی آب می تواند متفاوت باشد. این موضوع باعث شده تا اندازه گیری دقیق سختی آب، برای انتخاب نوع سیستم مناسب اهمیت زیادی داشته باشد. به عنوان مثال در مواردی که سختی آب بسیار بالاست باید از دستگاه های تصفیه آب صنعتی استفاده کرد. 


چرا از سختی سنج آب استفاده می شود؟


یکی از پر کاربرد ترین ابزارهای اندازه گیری، سختی سنج ها هستند که می توانند میزان کل املاح محلول در آب را اندازه گیری کنند. این ابزارها دارای سرعت و دقت بالایی برای سنجش سختی آب هستند و در تعیین سطح کیفی آب می توانند به کار بروند. واحد اندازه گیری سختی آب به کمک این ابزارها معمولا میلی گرم در لیتر (mg/L) یا ppm می باشد. 

مهم ترین عواملی که باعث سختی بالای آب می شوند، یون های کلسیم و منیزیم هستند؛ با توجه به این زمانی که میزان سختی آب را اندازه گیری می کنید در واقع میزان این یون ها را در آب مشخص کرده اید. 

وجود یون های کلسیم و منیزیم باعث افزایش هدایت الکتریکی آب شده و روش کار سختی سنج های آب به صورتی است که میزان هدایت  الکتریکی آب را اندازه گیری می کنند. 


انواع سختی سنج های آب


استفاده گسترده از سختی سنج ها باعث شده تا در انواع مختلفی طراحی و تولید شوند، در صورت تمایل برای خرید، بررسی ویژگی های محصول و مشخصات آن اهمیت زیادی دارد. در ادامه به بررسی انواع سختی سنج ها بر اساس پارامترهای مختلف می پردازیم:


1- سختی سنج آنلاین: برای اندازه گیری سختی آب با دقت بسیار بالا از این ابزار استفاده می شود. موارد استفاده از سختی سنج های آنلاین در دستگاه های تصفیه آب صنعتی، گلخانه ها، صنایع کشاورزی و... می باشد. نوع سختی سنج می تواند با توجه به ظرفیت دستگاه تصفیه آب صنعتی متفاوت باشد و بر همین اساس توجه به این موضوع برای خرید اهمیت زیادی دارد. 

2- سختی سنج پرتابل: این سختی سنج ها دقت بالایی دارند، با این حال دارای قابلیت جابه جایی و وزن کمتری نسبت به نوع آنلاین هستند. استفاده از سختی سنج های پرتابل معمولا در آزمایشگاه ها کاربرد بالایی دارد. با این حال در صورتی که نیاز به اندازه گیری سختی آب با دقت بالایی دارید و جابه جایی راحت آن برای شما حائز اهمیت است استفاده از این نوع ابزار توصیه می شود.

3- سختی سنج قلمی: متداول ترین و پر کاربرد ترین سختی سنج ها، از نوع قلمی هستند. این ابزارها دارای دقت بالایی برای اندازه گیری نمی باشند، اما استفاده از آنها بسیار راحت است. برای استفاده در منازل و مواردی که نیاز به اندازه سختی آب با دقت بالا نیست می توانید این نوع سختی گیر را به کار ببرید. 

مواردی که گفته شد، انواع سختی سنج های آب بر اساس ساختار هستند. این ابزارهای اندازه گیری، می توانند بر اساس پارامترهای دیگری هم مثل دقت، محدوده اندازه گیری، برند، جنس بدنه، قابلیت ها و... تنوع بالایی داشته باشند. در صورت تمایل برای خرید بهتر است ویژگی های محصول را بررسی کرده و مطمئن شوید بر اساس کاربرد مورد نظر، بهترین انتخاب برای شما می باشد.

انواع سختی سنج های آب


سختی سنج ها در صنعت تصفیه آب چه کاربردهایی دارند؟


یکی از مهم ترین موارد استفاده از سختی سنج ها در صنعت تصفیه آب می باشد. از سختی سنج ها به دو منظور در صنعت تصفیه آب استفاده می شود که در به بررسی آنها می پردازیم:


1- استفاده از سختی سنج ها برای انتخاب نوع دستگاه تصفیه آب: همان طور که پیش تر هم عنوان شد، نوع دستگاه تصفیه آب می تواند با توجه به میزان سختی آب متفاوت باشد. بر همین اساس در صورت تمایل برای خرید دستگاه های تصفیه آب، باید در اولین قدم میزان سختی آب را مشخص کرد و در ادامه تصمیم گیری کنید کدام یک از انواع دستگاه های تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی برای شما مناسب تر است. 

2- استفاده از سختی سنج ها برای اطمینان از عملکرد درست سیستم تصفیه آب: یکی از مهم ترین عواملی که نشان دهنده عملکرد درست دستگاه های تصفیه آب می باشد، سختی مناسب آب است. به این صورت که اگر سختی آب خروجی از سیستم بالا باشد، حتما مشکلی در ساختار دستگاه بروز کرده است. بر همین اساس می توان از سختی سنج ها برای اطمینان از عملکرد سیستم های تصفیه آب هم استفاده کرد. 

کاربردهای سختی سنج آب


«وب سایت آبین با داشتن سال ها تجربه در زمینه طراحی و ساخت دستگاه های تصفیه آب صنعتی، فرصت دریافت مشاوره رایگان را برای شما فراهم کرده است. در صورت تمایل برای خرید محصولات تصفیه آب، از طریق تماس تلفنی با ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر