دستگاه آب شیرین کن صنعتی

دستگاه آب شیرین کن صنعتی


دستگاه های آب شیرین کن صنعتی، توانایی شیرین کردن آب های لب شور، نسبتا شور و شور را دارند و جهت تامین آب برای صنایع، کشاورزی و آب آشامیدنی استفاده می شوند. مناطق گرمسیری یا مناطقی عمدتا مشکل کمبود آب دارند، دستگاه های تصفیه آب شیرین کن برای چنین مناطقی بسیار کاربردی است. بهترین روش برای تصفیه آب اسمز معکوس می باشد. به همین دلیل بیشتر دستگاه ها نیز از همین روش استفاده می کنند. در این مقاله قصد داریم با آب شیرین کن های صنعتی و کاربردهای آن ها آشنا شویم.

 

آب شیرین کن صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

 

دستگاه آب شیرین کن صنعتی برای نمک زدایی و کاهش املاح آب در مقیاس بزرگ و صنعتی به کار می رود. آب ورودی به این دستگاه می تواند آب هایی با املاح بالا نظیر آب دریا، آب قنات، آب چاه و دیگر آب های زیر زمینی باشد. با ورود آب به دستگاه آب شیرین کن و عبور از فیلترهای ممبران، تمامی املاح و ناخالصی های موجود در  آب فیلتر شده و آبی کاملاً شیرین در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد. جهت افزایش عملکرد و کارایی دستگاه آب شیرین کن صنعتی ضروری است، که طراحی دستگاه بر اساس کیفیت آب ورودی و آب خروجی مورد نیاز انجام شود.


از آنجایی که در تصفیه آب به روش اسمز معکوس، تامین فشار اسمزی برای عبور آب از غشای ممبران لازم است، بنابراین بدیهی است که هر چه آب ورودی به دستگاه شوری بیشتری داشته باشد، جهت تصفیه آب به فشار اسمزی و هزینه بیشتری نیاز است. به این خاطر پیش از طراحی دستگاه آب شیرین کن صنعتی، ابتدا آب ورودی به دستگاه آنالیز شده و میزان آلاینده های موجود در آن تعیین می گردد. در تمامی دستگاه های آب شیرین کن صنعتی برای محافظت بیشتر و افزایش کیفیت آب از سیستم پیش تصفیه استفاده می گردد و پس از آنالیز آب ورودی، طراحی پیش تصفیه آب شیرین کن های صنعتی بر این اساس صورت می گیرد.
 

دستگاه آب شیرین کن صنعتی با نام های دیگری مانند دستگاه تصفیه آب صنعتی، پکیج اسمز معکوس (RO) و ... نیز شناخته می شود، با این تفاوت که در دستگاه آب شیرین کن صنعتی آب ورودی به دستگاه هر نوع آبی با املاح و آلاینده های بالا می تواند باشد. یکی از انواع این دستگاه، دستگاه های آب شیرین کن دریایی هستند و منابع آبی که می تواند به عنوان آب خوراک وارد این دستگاه شوند، شامل موارد زیر هستند:


•    کلیه آب های سطحی مانند آب رودخانه ها و چشمه ها
•    آب های بسیار شور و حاوی TDS بسیار بالا مانند آب اقیانوس ها، دریاها و دریاچه ها
•    آب هایی با TDS متوسط نظیر آب های سطحی
•    آب های زیر زمینی مانند آب چاه ها و قنات ها

 

کاربرد دستگاه آب شیرین کن صنعتی

 

از دستگاه آب شیرین کن صنعتی می توان برای تولید آب شیرین در موارد زیر استفاده کرد:


•    تصفیه آب مورد نیاز برای دیگ های بخار و تجهیزات گرمایشی و سرمایشی
•    تصفیه آب دریا برای مصارفی مانند آب شرب و آب مورد نیاز برای شستشو
•    تصفیه آب در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی جهت جلوگیری از آسیب های ناشی از املاح بالای آب به تجهیزات نفتی
•    تصفیه نهایی پساب صنعتی جهت استفاده مجدد از فاضلاب
•    تصفیه آب مورد نیاز برای کشاورزی و آبیاری
•    تهیه آب مورد نیاز برای پرورش ماهی و آبزیان
•    تصفیه آب جهت تولید محصولات غذایی و دارویی
•    تصفیه آب چاه برای استفاده در کارواش ها و استفاده مجدد از تصفیه فاضلاب آن
•    تصفیه آب تا خلوص بسیار بالا برای استفاده در دستگاه دیالیزر
•    تامین آب مورد نیاز در صنایع آب معدنی و نوشیدنی

 

بخش های مهم آب شیرین کن های صنعتی 


در این قسمت به بررسی مهم ترین بخش های آب شیرین کن های صنعتی می پردازیم: 


•    پیش تصفیه: آب پس از ورود به دستگاه شیرین کن صنعتی ابتدا توسط فیلترهای پیش تصفیه ذرات معلق نامحلول، روغن و آلودگی های بیولوژیکی تصفیه می شود. در صورتی که این مواد به خوبی توسط فیلترهای پیش تصفیه حذف نشوند، فیلترهای ممبران آسیب می بینند. فرآیند های انعقاد و لخته سازی، بستر شنی و کربنی، فیلترهای خود تمیز شونده اتوماتیک و فناوری اولترافیلتراسیون از متداول ترین فرآیندهایی هستند که در آب شیرین کن های صنعتی به کار می روند.


•    فیلتر ممبران اسمز معکوس: فیلترهای ممبران صنعتی در اندازه های 4 و 8 اینچ تولید می شوند و جنس آن ها معمولا از الیاف پلی آمید است. این فیلتر دقت بسیار بالایی در حذف آلاینده ها و فلزات سنگین موجود در آب دارد. ساختار فیلترهای ممبران به صورت لایه لایه می باشد و محافظت از آن اهمیت زیادی دارد، زیرا این فیلتر گران ترین و مهم ترین فیلتر آب شیرین کن های صنعتی می باشد. ذرات معلق نامحلول موجود در آب، کلر و مواد شیمیایی به این فیلتر آسیب وارد می کنند.


•    پمپ فشار قوی: آب پس از عبور از فیلترهای پیش تصفیه، وارد پمپ فشار قوی می شود. پمپ فشار آب را برای عبور از فیلترهای ممبران افزایش می دهد. پمپ ها مدل های مختلفی دارند. پمپ های طبقاتی عمودی کاربرد بیشتری به نسبت دیگر مدل ها دارند. در این نوع پمپ چند پروانه متوالی که بر روی محور عمودی قرار دارند، فشار لازم را ایجاد می کنند. 
 

فروشگاه تصفیه آب آبین بزرگترین عرضه کننده دستگاه های آب شیرین کن صنعتی در ایران است که با بهترین قطعات و اجزای داخلی توسط طراحان مجرب آبین تولید می شوند. اگر قصد راه اندازی و خرید دستگاه آب شیرین کن صنعتی را دارید، با کارشناسان فنی تیم ما تماس حاصل فرمایید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر