تکنولوژی های محبوب مورد استفاده در ممبران های صنعتی

تکنولوژی های محبوب مورد استفاده در ممبران های صنعتی

زمانی که به تکنولوژی های تصفیه آب صنعتی نگاهی می کنیم کاملا مشخص است که اکثر تحقیقات در راستای ایجاد تغییر و بهبود فیلترهای ممبران صنعتی انجام شده است. با این حال، اثر بخشی و نتیجه این تحقیقات مشخص شده نیست و در برخی موارد با نیازهای صنایع مختلف هم سو نمی باشد. 

از سال 2001، هر ساله مقدار قابل توجهی از تحقیقات در زمینه فیلتراسیون آب، به فیلترهای ممبران صنعتی اختصاص داده شده است. در این مقاله تصمیم داریم به بررسی مهم ترین تغییرات و تکنولوژی هایی که برای ساخت فیلترهای ممبران استفاده شده بپردازیم. مطالعه این مطلب می تواند اطلاعات لازم را در مورد تکنولوژی های به کار رفته برای ساخت ممبران های صنعتی در اختیار شما قرار دهد. 


تاریخچه فیلتراسیون آب با ممبران های صنعتی


امروزه از فیلترهای ممبران صنعتی به صورت گسترده ای استفاده می شود. برخی از کاربردهای فیلترهای ممبران صنعتی شامل صنعت تصفیه آب و فاضلاب، صنایع غذایی و آشامیدنی، کاربردهای دارویی و پزشکی و ... می شوند. برای اولین بار از این تکنولوژی برای حذف آلاینده ها در سال 1700 استفاده شده است. در آن زمان فرایند اسمز نخستین بار شناسایی شد و در ادامه از این روند برای ساخت فیلترهای ممبران استفاده کردند. 

به کارگیری فیلترهای ممبران نسبت به روش هایی مثل انعقاد مزیت های بسیاری دارد. اولین و مهم ترین مزیت به دقت بالای فیلترهای ممبران برای از بین بردن آلاینده های آب مربوط می شود. ممبران های صنعتی می توانند آلاینده های آب را با دقت بالای 99 درصد از بین ببرند. برای ساخت این فیلترها از مواد شیمیایی کمتری نسبت به سایر روش ها استفاده می شود. 

نحوه عملکرد فیلترهای ممبران به صورتی است که انتظار می رود تقاضای جهانی برای خرید ممبران ها سالانه به اندازه 8.5 درصد رشد کند. ممبران های صنعتی در کنار داشتن عملکرد مطلوب برای فیلتراسیون آب، می توانند در کاهش هزینه فیلتراسیون تاثیر گذار باشند. 


مهم ترین کاربردهای ممبران های صنعتی

مهم ترین کاربردهای ممبران های صنعتی


مهم ترین کاربرد ممبران صنعتی، به صنعت تصفیه آب و فاضلاب مربوط می شود، در این صنعت 50 درصد از فیلترهای ممبران به کار می روند. در کنار این از ممبران های صنعتی برای تصفیه آب در فرایند تولید مواد غذایی و نوشیدنی هم به اندازه 21 درصد استفاده می شود. یکی دیگر از کاربردهای مهم فیلترهای ممبران در داروسازی (9 درصد) می باشد. البته تمام این مقادیر در حال رشد هستند و در آینده شاهد استفاده بسیار گسترده تر از ممبران ها خواهیم بود. 

میزان تحقیقات انجام شده در زمینه تکنولوژی ممبران های مورد استفاده در صنعت آب و فاضلاب به اندازه 40 درصد می باشد و این مقدار در مورد تولید مواد غذایی 34 درصد است. اما توجه داشته باشید که کارشناسان علاوه بر فناوری غشایی، تحقیقات خود را در تمام زمینه های لازم مثل الکترودیالیز دنبال می کنند. 

استفاده از فناوری ها می تواند باعث توسعه تولید و بهبود روند کار فیلترهای ممبران شود. این ممبران ها در صنایع به کار می روند و در نهایت پیشرفت بسیار مفیدی در تمام این کاربردها ایجاد می شود. در بسیاری از فناوری ها هم بر کاهش هزینه های عملیاتی سیستم تمرکز می شود که این موضوع بسیار کمک کننده می باشد. برای ساخت فیلترهای ممبران و در نحوه ساخت آنها توسعه هایی صورت گرفته که در مراحل اولیه هستند و باید قبل از استفاده گسترده به صورت کامل مورد بررسی و آزمایش قرار بگیرند. 


طبقه بندی ممبران های صنعتی


فیلترهای ممبران با توجه به دقت فیلتراسیون و تکنولوژی استفاده شده برای ساخت در انواع میکروفیلتراسیون (MF)، اولترافیلتراسیون (UF)، نانوفیلتراسیون (NF) و اسمز معکوس (RO) تولید می شوند. در حال حاضر بیشترین تقاضا در سطح جهانی برای فیلترهای ممبران MF و RO می باشد و انتظار می رود تا سال های آینده این تقاضا روند صعودی داشته باشد. 

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که فیلترهای ممبران RO باید به صورت ویژه ای برای تحقیق و توسعه در نظر گرفته شوند. به همین دلیل پروژه های نمک زدایی بسیار زیادی به صورت جهانی در حال برنامه ریزی برای اجرا می باشند. به طور مثال بسیاری از کشورها تصمیم به شیرین سازی آب دریا با استفاده از فیلترهای ممبران صنعتی RO دارند. در کنار این ممبران های RO، برای استفاده مجدد از آب و تصفیه آب با خلوص بالا هم می توانند به کار بروند. 


فناوری های آینده برای ساخت فیلترهای ممبران

فناوری های آینده برای ساخت فیلترهای ممبران


طبق بررسی ها، هدف های تحقیقاتی همواره در مسیر بهبود عملکرد صنایع مختلف عمل می کنند. صنایع مختلف از ابتکارات و فناوری های تحقیقاتی بهره زیادی برده اند و این موضوع باعث ادامه یافتن ارتباط بین صنایع و تحقیقات شده است. در نهایت می توان باعث تولید محصولات کارآمد تر و با عملکرد بسیار مطلوب شد. در واقع با بهره گیری از این تحقیقات می توان تمام مشکلات را در روند تولید محصولات مختلف برطرف کرد. 

در کنار این، توسعه فناوری در صنایع، باعث جذاب شدن مسیر تحقیقات شده است. در حال حاضر این تحقیقات در مسیر تولید فیلترهای ممبران صنعتی هم به صورت گسترده ای ادامه دارد و در آینده ای نزدیک شاهد تولید فیلترهای ممبران با بروز ترین تکنولوژی ها و بهترین عملکرد خواهیم بود. 


«در صورت تمایل برای مشاهده محصولات تصفیه آب صنعتی و نیاز به دریافت مشاوره در زمینه خرید محصولات تصفیه آب، از طریق تماس تلفنی با کارشناسان وب سایت آبین ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
نظرات (1)
موسوی
موسوی
سلام. اطلاعات بسیار خوبی در خصوص فیلتر‌های ممبران، تعداد لایه های اون و همچنین اهمیت وجود فیلتر‌های ممبران در صنعت تصفیه آب نوشتید من خودم در این زمینه فعالیت دارم.
ارسال نظر