تصفیه آب استخر و معرفی انواع روش ها

تصفیه آب استخر و معرفی انواع روش ها

به دلیل تاثیر زیادی که کیفیت آب استخرها بر روی پوست و موی افراد دارد، لازم است که برای تصفیه آب استخر از بهترین تجهیزات و روش‌ها استفاده شود. آلاینده‌های مختلفی از جمله ذرات جلبک‌ها، مواد آرایشی، مواد شوینده و باکتری‌ها تاثیر زیادی بر روی کیفیت و میزان خلوص آب استخر دارند. همچنین ذرات آلودگی می‌توانند از طریق باد وارد استخرهای روباز شوند. استخرها به دلیل مرطوب بودن، محیط مناسبی برای رشد انواع باکتری‌ها، قارچ‌ها و جلبک‌ها محسوب می‌شوند. بنابراین به یک سیستم تصفیه برای جداسازی این ذرات ناخالصی، زلال سازی و تنطیم PH آب استخر نیاز است.


استخرها معمولا یک پمپ مکش قوی دارند که آب را از استخر کشیده و برای پاکسازی به سیستم تصفیه می‌برد. سپس دوباره آب تصفیه شده وارد استخر می‌شود و این چرخه ادامه پیدا می‌کند. این پمپ حتی قابلیت مکش و پاکسازی آب در شرایط با فشار بالا را نیز دارد. در حالت کلی سه روش برای تصفیه آب استخر مرسوم است که هر کدام از این روش‌ها معایب و مزایای خود را دارند. شما باید با توجه به نیاز خود از بهترین روش تصفیه استفاده کنید. این شیوه‌ها عبارتند از:


1.    تصفیه آب استخر با فیلتر شنی: در این فیلترها از شن‌ درجه ‌بندی شده برای سیستم تصفیه استفاده می‌شود. این فیلترها قابلیت حذف ذرات تا 40 میکرون را دارند. بنابراین ذرات با ابعاد کوچک‌تر از 40 میکرون توسط این فیلتر حذف نخواهند شد.
2.    تصفیه آب استخر با فیلترهای کاتریجی: در این روش از یک نوع فیلتر کاغذی به عنوان فیلتر مدیا استفاده می‌شود. فیلترهای کاتریجی توانایی فیلتراسیون آب استخر با سرعت بالا و تا دقت 5 میکرون را دارند. بنابراین می‌توان گفت که قدرت فیلتراسیون این مورد بیشتر از فیلترهای شنی است. مزیت دیگر این نوع فیلتر، شرایط نگهداری راحت آن‌ها است زیرا فقط یک بار در سال نیاز به تمیز کردن دارند.
3.    تصفیه آب استخر با فیلتر دیاتومه یا DE: اگر به دنبال آب بسیار زلال برای استخر خود هستید، فیلتر دیاتومه گزینه بسیار مناسبی می‌تواند باشد. این فیلترها قابلیت حذف ذرات ناخالصی با ابعاد بسیار ریز را دارند. فیلتر دیاتومه استخر باید هر ماه تعویض شود، بنابراین استفاده از آن باعث افزایش هزینه‌های سیستم تصفیه خواهد شد. 


 ساده ترین روش تصفیه آب استخر

 

ساده ترین روش تصفیه آب استخر

 

استفاده از فیلتر شنی خصوصا فیلتر شنی فایبرگلاس به عنوان ساده ترین روش برای تصفیه آب استخر شناخته می‌شود. در این روش ناخالصی‌های موجود در آب با عبور از لایه‌های شنی فیلتر به دام افتاده و از سیستم جریان آب حذف می‌شوند. توجه داشته باشید که این فیلترها تنها قابلیت حذف ذرات با ابعاد بزرگ‌تر را دارند. جهت حذف ذرات با ابعاد و اندازه کوچک‌تر باید ازفیلترهای دیگری نیز در کنار فیلتر شنی استفاده کنید. این فیلترها به دلیل طول عمر بالا (بین 5 تا 8 سال) باعث کاهش هزینه‌های سیستم فیلتراسیون استخر می‌شوند. امروزه از فیلترهای جدید Z-MEDIA به جای فیلترهای شنی استفاده می‌شود که امکان فیلتراسیون دقیق‌تر تا اندازه 4 تا 6 میکرون را برای سیستم فراهم می‌کنند. این فیلترها نیز مانند فیلتر شنی، طول عمر بالایی دارند و این موضوع باعث کاهش هزینه‌های سیستم می‌شود. 

 

انواع کلرزنی آب استخر

 

انواع کلرزنی آب استخر

 

یکی از روش‌های اصلی در تصفیه آب استخر، استفاده از کلر به عنوان یک گندزدای قوی است. کلر بعد از ورود به آب دچار واکنش‌های شیمیایی شده و خاصیت اکسیداسیون آن باعث حذف ذرات ناخالصی مثل انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها در آب می‌شود. کلرها در انواع مختلف مایع، قرصی و پودری موجود هستند که به دو روش دستی و یا با استفاده از دستگاه‌های کلرزنی می‌توان آن‌ها را به آب اضافه کرد. پمپ کلرزنی مانند فیلتر تصفیه آب یکی از مهمترین تجهیزات استخر و جکوزی است.


انواع کلرهای مورد استفاده در استخرها:


•    کلر مایع: کلر مایع یا سدیم هیپوکلریت یک محلول مایع است که حاوی 10 الی 15 درصد کلر می‌باشد. این محلول باعث تغییر میزان PH آب استخر می‌شود. در این حالت باید از اسید کلریدریک برای متعادل سازی و خنثی سازی آب استفاده کرد. ترکیب این دو ماده بسیار خطرناک و سمی است. بنابراین، لازم است که با احتیاط از آن‌ها استفاده شود.
•    کلر پودری یا قرص کلر: کلر پودری یا هیپوکلریک کلسیم یک ماده شیمیایی است که به عنوان گندزدا در سیستم تصفیه آب استخر مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این روش نسبت به روش کلر مایع بسیار ایمن‌تر و آسان‌تر است ولی همچنان باید در استفاده از آن جانب احتیاط را رعایت کرد.

 

خرید تجهیزات تصفیه آب استخر

 

خرید پمپ و تجهیزات مناسب برای سیستم تصفیه آب استخر اهمیت زیادی دارد. شما باید با توجه به نوع استخر و میزان آلودگی آب، بهترین و مناسب‌ترین تجهیزات را تهیه کنید. برای جلوگیری از ایجاد اشتباهات رایج برای پمپ استخرها لازم است که با این تجهیزات آشنایی کامل داشته باشید. در این راستا برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با مشاوران آبین از طریق شماره 02122228116 در تماس باشید. همچنین می‌توانید از طریق وب سایت فروشگاهی آبین، تجهیزات تصفیه آب استخر مورد نیاز خود را خریداری کنید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
هانیه خراجی
نویسنده یا مترجم: هانیه خراجی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر