اولترافیلتراسیون و نحوه عملکرد ممبران UF

اولترافیلتراسیون و نحوه عملکرد ممبران UF

دستگاه های تصفیه آب موثر و با کیفیت در بازار اشباع شده است. با وجود این تعدد اجناس، تشخیص دستگاه مناسب برای شما ممکن است دشوار باشد. پیش از اقدام به خرید باید از انتخاب های خود آگاه شده و مطمئن باشید که انتخاب درستی با توجه به بودجه و نیازهای خود گرفته اید. در این مقاله بر اولترافیلتراسیون و نحوه عملکرد ممبران UF که مزایای بسیاری دارد را بررسی می کنیم.


اولترافیلتراسیون (UF) چگونه کار می کند؟


اولترافیلتراسیون چیست؟ اولترافیلتراسیون یک فرآیند فیلتراسیون غشایی است که آب را از میان ممبران فیبر توخالی با فشار بالا عبور می دهد.


تنها ذرات آب و چند ناخالصی دیگر به قدری کوچک هستند تا از ممبرانی که از هزاران منافذ ریز تشکیل شده است عبور کنند. در نتیجه آلاینده هایی که بزرگتر از ذرات آب هستند (املاح با وزن مولکولی بالا) در یک طرف ممبران باقی می مانند و ذرات کوچکتر (املاح با وزن مولکولی کم) از آن عبور می کنند.


سیستم های آب آشامیدنی اولترافیلتراسیون به خط آب سرد زیر سینک آشپزخانه متصل می شوند. فشار آب جریان مطلوبی را برای عبور از ممبران اولترافیلتراسیون (UF) فراهم می کند و آلاینده ها را کاملا حذف می کند. این نوع سیستم میکروفیلتراسیون دارای مخزن ذخیره آب نیست و پساب تولید نمی کند.


UF به راحتی با اسمز معکوس اشتباه گرفته می شود؛ زیرا هر دو روش تصفیه آب بسیار مشابه هستند. با این حال اسمز معکوس فرآیند فیلتراسیون کامل تری نسبت به اولترافیلتراسیون ارائه می دهد. در کنار غشای فیبر توخالی، سیستم اسمز معکوس نیز آب را از میان تعدادی کارتریج فیلتر، از جمله یک کارتریج رسوب گیر و یک کارتریج فیلتر کربن فعال عبور می دهد.


اولترافیلتراسیون چه چیزی را از آب حذف می کند؟


اولترافیلتراسیون به دلیل اندازه منافذ ریز آن 0.1-0.01 میکرون برای هدف قرار دادن آلاینده ‌های کوچک ‌تری که در اکثر فیلترهای آب نفوذ می کنند، ایده ‌آل است. این سیستم میکروفیلتر مکانیکی می تواند آب را تا حد 0.025 میکرون فیلتر کند.


یک روش خوب برای توصیف اثربخشی تصفیه اولترافیلتراسیون و نحوه عملکرد آن، نگاهی به "قطع وزن مولکولی" آن (MWCO) است.


ساده‌ترین تعریف برای برش وزن مولکولی این است که 90 درصد جامدات با وزن مولکولی بالا که سنگین ‌تر از MWCO هستند، قادر به عبور از ممبران نیستند.


می‌ توانید از فرآیند اولترافیلتراسیون و ممبران جهت حذف مؤثر باکتری ‌ها و برخی ویروس ‌ها از آب آشامیدنی و همچنین برخی مواد جامد معلق آلی، کدورت و برخی (اما درصد کمی از) نمک‌ ها و مواد معدنی طبیعی استفاده کنید.


چه زمانی از سیستم های اولترافیلتراسیون UF استفاده می شود؟


سیستم های اولترافیلتراسیون کاربردهای صنعتی متعددی مانند صنایع غذایی و آشامیدنی و تصفیه آب مورد استفاده در کارخانه ها و سایر موسسات تولیدی دارند. این نوع تصفیه آب را می توان در خانه نیز مورد استفاده قرار داد.


می توانید ممبران اولترافیلتراسیون نقطه استفاده را خریداری کنید که زیر سینک آشپزخانه شما نصب شوند. از این عناصر می توان برای تامین آب آشامیدنی تمیز از شیر آب استفاده کرد و در مقایسه با اکثر روش های تصفیه آب موجود امروزی، راه حلی سریع و ساده ارائه می دهد.


مزایای ممبران UF


از جمله مزایای ممبران UF باید به موارد زیر اشاره کرد:


1.    بدون نیاز به مواد شیمیایی


برای از بین بردن میکروارگانیسم ها از آب معمولا به یک ضد عفونی کننده شیمیایی نیاز دارید. با این حال از آن جایی که اندازه منافذ ممبران اولترافیلتراسیون به اندازه کافی کوچک است تا از دست عوامل بیماری زا خلاص شوید، جایگزینی موثر بدون نیاز به مواد شیمیایی است.


2.    کاهش هزینه های عملیاتی


ممبران اولترافیلتراسیون هزینه اولیه و نگهداری مقرون به صرفه ای دارند. این سیستم فیلتراسیون معمولا حدود 5-7 سال عمر می کند اما باید به طور دوره ای ممبران را تعویض کنید.


3.    از بین بردن میکروارگانیسم ها


یافتن سیستمی که قادر به حذف پاتوژن ‌هایی مانند باکتری ‌ها باشند، دشوار است. با این حال ممبران UF می تواند این آلاینده ها را به طور موثر حذف کند؛ هر چند برخی از ویروس ها ممکن است به همان شکل در آب باقی بمانند.


4.    عدم هدر رفت آب


حدود 95 درصد از آب در هنگام اولترافیلتراسیون استفاده می شود؛ زیرا مقداری از آب جهت شستشوی معکوس سیستم استفاده می شود. این سیستم تصفیه به خاطر بازیافت پساب خود یکی از گزینه های سازگار با محیط زیست محسوب می شود.


5.    اندازه فشرده


ممبران اولترافیلتراسیون نسبتا فشرده است و این ویژگی سبب می شود که نصب تهاجمی کمتری در خانه یا برای استفاده تجاری داشته باشند. این سیستم ها معمولا فضای زیادی را در زیر سینک اشغال نمی کنند؛ با این که این مورد بستگی به این دارد که آیا با محلول های فیلتراسیون اضافی مانند کارتریج های پیش تصفیه یا واحدهای RO ترکیب شوند یا خیر.


معایب سیستم های تصفیه آب UF


در صورتی که قصد خرید سیستم اولترافیلتراسیون را دارید باید معایب آن را بدانید. از جمله معایب این دستگاه باید به موارد زیر اشاره کرد:


1.    نیاز به شستشو و تمیز کردن مکرر


اگر منبع آب شما آلوده است شاید لازم باشد غشای اولترافیلتراسیون (UF) خود را مرتبا تمیز کرده و بک واش دهید.


2.    نیاز به تعویض ممبران


علاوه بر تمیز کردن و بک واش ممبران اولترافیلتراسیون، باید طبق توصیه سازنده آن را تعویض کنید. عدم تعویض ممبران باعث می شود که نتواند کار خود را به درستی انجام دهد و آلودگی ها به طور موثر حذف نمی شوند.


3.    نیاز زیاد به استفاده از پیش تصفیه


برخی از غشاهای UF دارای پیش تصفیه مخصوص به خود هستند که جهت حذف ذرات بزرگتری که ممکن است به غشا آسیب بزنند استفاده می شوند. داشتن یک پیش فیلتر به این معنی است که چیز دیگری برای نگهداری دارید و این فیلترها نیز باید به طور مرتب تعویض شوند.


4.    عدم توانایی در حذف آلاینده های محلول


شاید بزرگترین اشکال سیستم اولترافیلتراسیون این باشد که نمی توان از آن برای تصفیه آلاینده های محلول در آب استفاده کرد. اگر می خواهید آلاینده های محلول را نیز تصفیه کنید، به یک کارتریج فیلتر کربن فعال معمولی در کنار سیستم نیاز دارید. علاوه بر این در حالی که محلول های اولترافیلتراسیون می توانند به طور موثر باکتری ها را حذف کنند، اما شاید نتوانند ویروس ها را به طور کامل حذف کنند.


مقایسه ممبران UF با اسمز معکوس


تصفیه آب صنعتی RO و اولترافیلتراسیون هر دو فرآیندی هستند که از فناوری فیلتراسیون غشایی با فشار بالا استفاده می کنند. به همین دلیل است که اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند.


با این حال هر دو فرآیند میکروفیلتراسیون ویژگی ‌های برجسته خود را دارند که آن ها را قادر می‌ سازد تا نتایج متفاوتی داشته باشند.


•    سیستم اسمز معکوس از یک غشای نیمه تراوا استفاده می کند که اندازه منافذ کوچکتری در حدود 0.0001 میکرون دارد و مقدار بسیار زیادی از آلاینده های موجود در آب آشامیدنی را حذف می کند.
•    فیلتراسیون ممبران اولترافیلتراسیون (UF) از طراحی غشای فیبر توخالی استفاده می کند که از مواد جامد معلق آلی و مواد میکروسکوپی که قادر به تغذیه یا عبور از ممبران نیستند جلوگیری می کند.


اسمز معکوس فرآیند کامل تری جهت حذف طیف وسیعی از آلاینده ها ارائه می کند و بیش از 99.9٪ از ناخالصی ها از جمله سرب و VOCs (ترکیبات آلی فرار) را حذف می کند.


از سوی دیگر سیستم اولترافیلتراسیون توانایی حذف مواد جامد و نمک های محلول را از آب ندارد و فقط موادی که در آب معلق بوده یا روی سطح شناور هستند را حذف می کند. با این حال وجه تمایز این سیستم توانایی آن در فیلتراسیون در حد میکروسکوپی است.


غشای UF در مقابل نانوفیلتراسیون


نوع دیگری از سیستم های تصفیه آب که می تواند مواد کوچکتر را از آب حذف کند "نانو فیلتراسیون" است. این دستگاه مثل اولترافیلتراسیون می تواند تک یاخته ها، باکتری ها و ویروس های موجود در آب را فیلتر کند. همچنین می تواند مواد آلی، نمک و مواد معدنی طبیعی را فیلتر کند.


با این حال نانوفیلتراسیون قادر به حذف انواع ذرات قابل حل در آب نیست. در نانوفیلتراسیون معمولا از غشایی با اندازه منافذ 0.001 میکرون استفاده می شود. هر واحد نانوفیلتراسیون کمی بیشتر از یک غشای UF یون‌های ذرات را حذف می‌کند، اما این فناوری از نظر حذف آلاینده‌ ها به اندازه اسمز معکوس توانایی ندارد.

 

خرید ممبران اولترافیلتراسیون (UF)

 

اولترافیلتراسیون یکی از پرکاربردترین سیستم های تصفیه آب در صنایع است که آلاینده های زیادی را از آب حذف می کند. در صورتی که شما هم قصد استفاده و خرید ممبران اولترافیلتراسیون UF را دارید به وب سایت آبین مراجعه کنید. اگر به مشاوره در آن رابطه نیاز داشته باشید کارشناسان ما از طریق شماره 02122228116 شما را راهنمایی خواهند کرد.
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر