اهمیت دی اکسید کلر به عنوان یک ضد عفونی کننده 

اهمیت دی اکسید کلر به عنوان یک ضد عفونی کننده 


اگر در صنعتی کار می کنید که برای تعدادی از فرآیندها و کاربردها نیاز به تصفیه آب دارید، مهم است که در مورد مواد شیمیایی و محلول های مختلفی که می توان برای تصفیه آب استفاده کرد، اطلاعات کافی داشته باشید. یکی از مهم ترین مواد شیمیایی برای تصفیه آب، دی اکسید کلر است، که می توان از آن به عنوان ضدعفونی کننده استفاده کرد. دی اکسید کلر نوعی ترکیب شیمیایی است، که از دو اتم اکسیژن و یک اتم کلر تشکیل شده است. هنگامی که این ترکیب در دمای اتاق است، به صورت گاز زرد مایل به سبز یا قرمز به نظر می رسد و می تواند در آب حل شود. 


دی اکسید کلر وقتی در آب قرار می گیرد، می تواند حل شود و به دلایل متعدد آن را به یک ترکیب شیمیایی بسیار مفید تبدیل می کند. در مقایسه با کلر استاندارد، ترکیب دی اکسید کلر حدود 10 برابر محلول تر است، به این معنی که با سرعت سریع در آب حل می شود. در حالی که دی اکسید کلر در آب حل می شود، به چیز دیگری تجزیه نمی شود. در عوض، به عنوان یک گاز در محلول وجود دارد، به همین دلیل است که می توان از آن برای اهداف ضد عفونی استفاده کرد. 


ترکیب دی اکسید کلر در ابتدا توسط هامفری دیوی در سال 1814 کشف شد. او توانست این گاز خاص را با قرار دادن اسید سولفوریک روی کلرات پتاسیم تولید کند. سپس اسید سولفوریک را با اسید هیپوکلرو جایگزین کرد. واکنشی که این ترکیب به وجود می‌آورد، باعث شده تا غلظت‌ های زیادی از دی اکسید کلر تولید شود. در حالی که کلر در سال 1774 کشف شد و در ابتدا به عنوان اسید دریایی dephlogisticated نامیده می شد، هامفری دیوی تشخیص داد، که کلر خود حاوی هیچ اتم اکسیژن نیست. در عوض، اتم های اکسیژن باید با کلر ترکیب شوند تا دی اکسید کلر ایجاد شود. این مقاله نگاهی جامع به مزایای استفاده از دی اکسید کلر برای ضد عفونی می اندازیم. 


فواید استفاده از دی اکسید کلر


دی اکسید کلر به دلایل متعددی می تواند مفید باشد، که اصلی ترین آنها زمانی است، که از این ترکیب شیمیایی به عنوان یک ضد عفونی کننده استفاده می شود. گاز دی اکسید کلر چه برای ضد عفونی کردن آب آشامیدنی و چه در استخرها، به عنوان یک ضدعفونی کننده بسیار قوی در نظر گرفته می شود، که می تواند سنتز پروتئین و غشای سلولی را مختل کند. این گاز حتی در صورت استفاده در مقادیر کم، قادر است آب را ضد عفونی کرده و از شر بسیاری از آلاینده هایی که در آب یافت می شود، خلاص شود. در کنار ویروس ها و باکتری ها، دی اکسید کلر یکی از معدود مواد شیمیایی است، که در از بین بردن هر گونه انگل کریپتوسپوریدیوم موجود در آب موثر است.


اگر تصمیم دارید از دی اکسید کلر برای آب آشامیدنی استفاده کنید، قرار دادن این ماده شیمیایی در آب می تواند بو و طعم آن را بهبود بخشد، جلبک ها را کنترل کند، یون های منگنز و آهن را خنثی کند و سیانیدها و سولفیدها را از بین ببرد. هنگامی که این ماده شیمیایی برای اهداف ضد عفونی استفاده می شود، در غلظت های پایین 0.1ppm موثر در نظر گرفته می شود. همچنین می توان از آن در محدوده pH وسیعی استفاده کرد، که باعث می شود، کاربردهای بسیار متنوعی داشته باشد.


ید یکی دیگر از عناصر شیمیایی است، که توانایی از بین بردن بیشتر پاتوژن های موجود در آب را دارد. با این حال، اکثر دستگاه های تصفیه آب به جای ید از دی اکسید کلر استفاده می کنند. علیرغم اثربخشی ید، این عنصر شیمیایی برای زنان باردار و افراد مبتلا به مشکلات تیروئید خطرناک است. هیچ اثر نامطلوبی از تیروئید با دی اکسید کلر وجود ندارد. به خاطر داشته باشید که کلر به عنوان عنصر فعال در ترکیب دی اکسید کلر در نظر گرفته نمی شود، به همین دلیل است، که دی اکسید کلر به عنوان یک عامل اکسید کننده در مقابل یک عامل کلر کننده استفاده می شود.


درک این نکته مهم است، که دی اکسید کلر توسط آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) تنظیم می شود. EPA تعیین کرده است که حداکثر غلظت دی اکسید کلر هنگام استفاده در آب آشامیدنی 0.8ppm است. نحوه دقیق عملکرد دی اکسید کلر هنگام استفاده به عنوان یک ضد عفونی کننده به این صورت است، که این ترکیب شیمیایی می تواند قبل از واکنش مستقیم با اسیدهای آمینه موجود در سیتوپلاسم، به دیواره سلولی نفوذ کند. این واکنش تضمین می کند، که میکروارگانیسم از بین می رود، که به طور موثر آب یا هر محلول دیگری را که در حال تصفیه است ضد عفونی می کند. تنها محصول جانبی واکنش دی اکسید کلر کلریت است، که برای افراد کاملا بی ضرر است.


کاربرد دی اکسید کلر در صنعت و تولید


دی اکسید کلر نقش زیادی در کاربردهای صنعتی و تولیدی ایفا می کند. بسیاری از کاربردهای صنعتی که دی اکسید کلر معمولاً برای آنها استفاده می شود عبارتند از:

•    ضدعفونی آب فاضلاب
•    تصفیه آب برای فرآیندهای مختلف صنعتی
•    ضدعفونی آب برج خنک کننده
•    تولید و درمان مواد غذایی
•    تصفیه هوای صنعتی
•    گاز استریل سازی انواع تجهیزات پزشکی
•    اکسیداسیون زباله های صنعتی


برای صنعت تولید مواد غذایی و نوشیدنی، دی اکسید کلر معمولاً به عنوان نوعی عامل ضد میکروبی برای فرآوری طیور و همچنین شستشوی میوه ها و سبزیجات استفاده می شود. خواص ضد میکروبی دی اکسید کلر تضمین می کند، که میکروارگانیسم ها می توانند کشته شوند یا رشد آنها متوقف شود. در مورد تولید پردازش کاغذ، دی اکسید کلر معمولاً برای پردازش خمیر چوب برای تولید کاغذ استفاده می شود. 


دی اکسید کلر به طور گسترده برای کاربردهای مختلف پزشکی نیز استفاده می شود. در بیمارستان ‌ها و محیط ‌های مراقبت بهداشتی مشابه، ترکیب دی ‌اکسید کلر می‌تواند اتاق‌ ها، سطوح، ابزار، تجهیزات آزمایشگاهی و تجهیزات پزشکی را استریل کند، که برای اطمینان از عدم ابتلای بیماران به عفونت ‌ها و سایر مسائل پزشکی در یک محیط ناپاک ضروری است.


همچنین مشخص شده است، هنگامی که دی اکسید کلر در غلظت های مناسب استفاده شود، در خلاص شدن از شر باکتری لژیونلا در محیط های مختلف بیمارستان موثر است. این نوع خاص از باکتری به عنوان عامل بیماری لژیونر شناخته شده است، که یکی از شدیدترین اشکال ذات الریه است. به خاطر داشته باشید که دی اکسید کلر به عنوان درمان بیماری ها در نظر گرفته نمی شود.


مزایای دی اکسید کلر


استفاده از دی اکسید کلر برای اهداف ضد عفونی مزایای قابل توجه زیادی دارد. اگر آبی که می خواهید ضدعفونی کنید حاوی ویروس ها و باکتری ها باشد، دی اکسید کلر در ضد عفونی کردن آب بسیار موثرتر از کلر است. یکی از مزایای قابل توجهی که دی اکسید کلر نسبت به کلر استاندارد دارد، این است که گاز دی اکسید کلر می تواند پاتوژن های خاصی را که ثابت شده اند در برابر کلر مقاوم هستند را از بین ببرد. این ماده شیمیایی همچنین می تواند از بیوفیلم جلوگیری کرده و آن را حذف کند.


دی اکسید کلر علاوه بر بی مزه و بی بو بودن، قادر است به طور موثری فنل های موجود در آب را که باعث ایجاد مشکلاتی در طعم و بو یا آب می شود، از بین ببرد. همچنین ثابت شده است، که این ماده در خلاص شدن از شر منگنز و آهن عالی است، که برای بهبود کیفیت آب ضروری است. آب آشامیدنی برای توزیع نباید حاوی آهن و منگنز باشد. 


همانطور که قبلا ذکر شد، تنها محصول جانبی که هنگام واکنش دی اکسید کلر با یک میکروارگانیسم مضر تشکیل می شود، کلریت است که بی ضرر می باشد. در مورد کلر استاندارد، می تواند انواع مختلفی از محصولات جانبی ضد عفونی مضر ایجاد کند، به همین دلیل است که توصیه می شود زمانی که به هر دلیلی می خواهید آب را ضد عفونی کنید، از دی اکسید کلر استفاده کنید. یکی دیگر از مزایای استفاده از دی اکسید کلر این است که با آمین ها، نیتروژن آمونیاکی یا سایر انواع مواد آلی قابل اکسید شدن واکنش نشان نمی دهد.


در کنار کاهش خطر سلامتی ناشی از آلودگی میکروبی موجود در آب، دی اکسید کلر می تواند خطر کلی محصولات جانبی شیمیایی و آلاینده ها را کاهش دهد. برخلاف کلر، ترکیب دی اکسید کلر زمانی موثر است، که در سطوح pH بین 5 تا 10 استفاده شود. کارایی ترکیب شیمیایی در سطوح pH بالاتر افزایش می یابد. 


اثرات دی اکسید کلر چیست؟


دی اکسید کلر بسته به اینکه برای چه چیزی استفاده می شود، می تواند اثرات متفاوتی داشته باشد. گاز دی اکسید کلر می تواند مستقیماً از محلول های مبتنی بر آب خارج شود، که باید قبل از استفاده از آن آگاه باشید. اگرچه استفاده از دی اکسید کلر نسبتاً ایمن است، اما اگر گاز در فضای بسته استفاده شود، می تواند خطرناک باشد. اگر غلظت دی اکسید کلر در هوا به 10 درصد یا بیشتر برسد، گاز می تواند انفجاری شود.


هنگامی که ترکیب تجزیه می شود، مهم است که هیچ کس با کلر تماس نداشته باشد. هنگامی که تماس با پوست رخ می دهد، سوختگی و سوزش ممکن است ایجاد شود. همین امر در مورد قرار گرفتن در معرض چشم نیز صادق است، که می تواند منجر به تاری دید و آبریزش چشم شود. در صورتی که گاز مستقیماً وارد پوست شود، سلول ‌ها و بافت‌ های خونی می ‌توانند به شدت آسیب ببینند، به همین دلیل ضروری است که هنگام کار با دی اکسید کلر به هر دلیلی اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید. اطمینان حاصل کنید، که هرگز گاز را استنشاق نکنید که می تواند باعث گلودرد، سرفه و سردرد شدید شود. اگر این خطرات را در نظر داشته باشید، باید بتوانید بدون مشکل دی اکسید کلر را مدیریت کنید.


به دلیل قدرت دی اکسید کلر، باید برای اهداف ضدعفونی کردن استفاده شود. اگرچه در گذشته از کلر و ازن برای ضد عفونی کردن آب استفاده می شد، دی اکسید کلر به طور قابل توجهی در ضد عفونی کردن آب در غلظت های کم کارآمدتر است، که استفاده از این ماده شیمیایی را مقرون به صرفه می کند. همچنین می توانید از مشکلاتی که هنگام تصفیه آب با کلر استاندارد رخ می دهد، که می تواند منجر به ایجاد محصولات جانبی مضر شود جلوگیری کنید.


وبسایت تصفیه آب آبین عرضه کننده انواع دستگاه های تصفیه آب می باشد. در صورت تمایل به دریافت مشاوره و راهنمایی از طریق شماره های موجود در وبسایت با مشاوران و متخصصان تیم ما به صورت رایگان در ارتباط باشید. متخصصان ما شما را در تمامی مراحل انتخاب و خرید راهنمایی می کنند. 
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر