آیا آب آشامیدنی شما بهداشتی است؟ 3 راهکار خانگی تصفیه آب در منزل

آیا آب آشامیدنی شما بهداشتی است؟ 3 راهکار خانگی تصفیه آب در منزل

تاثیراتی که نوشیدن آب با سطح کیفی پایین برای سلامتی دارد، باعث شده تا تصفیه آب اهمیت زیادی داشته باشد. اگر برای شما سوال شده است که آیا آب لوله کشی سطح کیفی لازم را برای مصرف آشامیدنی دارد؟ در پاسخ باید گفت که آب لوله کشی به هیچ عنوان کیفیت لازم برای مصارف آشامیدنی را ندارد. 

در تصفیه خانه‌ها، نمی‌توان آلاینده‌هایی را مثل فلزات سنگین، املاح، آلاینده‌های میکروبی و ... به طور کامل از بین برد. به همین دلیل باید از روش‌های دیگری برای فیلتراسیون آب استفاده شود. 

بسیاری از افراد نسبت به این موضوع آگاه هستند و سعی می‌کنند از روش‌هایی مثل جوشاندن آب برای افزایش سطح کیفی آب استفاده کنند. اما آیا این روش‌ها تاثیر گذار هستند و می‌توانند آلاینده‌های آب را از بین ببرند؟ 

در ادامه مطلب به بررسی مراحل تصفیه آب به روش سنتی و تصفیه آب به روش خانگی می‌پردازیم و میزان تاثیرگذاری این روش‌ها را بررسی می‌کنیم.


تصفیه آب به روش سنتی

 

تصفیه آب به روش سنتی


مواردی از تصفیه آب به روش سنتی را در ادامه بررسی می‌کنیم:


1- جوشاندن آب


یکی از رایج‌ترین مواردی که به عنوان تصفیه آب به روش سنتی استفاده می‌شود، جوشاندن آب است. در این روش می‌توان آلاینده‌های میکروبی را از بین برد، با این حال و برخلاف باور عموم جوشاندن آب باعث کاهش سختی نمی‌شود. به همین دلیل نمی‌توان گفت که جوشاندن آب روش مطمئنی برای تصفیه آب می‌باشد.

از مهم‌ترین معایبی که برای این مورد از تصفیه آب با روش سنتی عنوان می‌شود، بالا رفتن مصرف انرژی می‌باشد. 


2- تقطیر آب


احتمالا بسیاری از شما با این مورد از تصفیه آب به روش خانگی آشنا هستید. برای تصفیه آب با روش تقطیر باید آب را جوشانده و در ادامه یک ظرف سرد را در مسیر بخار آب قرار دهید. ظرف دیگری را هم باید برای جمع آوری آب تبخیر شده به کار ببرید. 

استفاده از این مورد از تصفیه آب با روش خانگی، مطمئن تر از جوشاندن آب است، اما زمان و دقت بسیار زیادی را لازم دارد. در واقع باید ساعت‌های طولانی را صرف تصفیه آب به این روش کنید. 


3- تصفیه خورشیدی 


یکی دیگر از موارد تصفیه آب به روش خانگی می‌باشد. برای تصفیه خورشیدی کافی است آب را در یک بطری ریخته و آن را در معرض نور خورشید قرار دهید. این روش می‌تواند در از بین بردن آلاینده‌هایی مثل باکتری و ویروس تاثیر گذار باشد. با این حال همان‌طور که قابل پیشبینی است، استفاده از این مورد از تصفیه آب به روش خانگی نمی‌تواند تاثیر زیادی برای افزایش سطح کیفی آب داشته باشد.  


موثر ترین راه برای تصفیه آب به روش خانگی

موثر ترین راه برای تصفیه آب به روش خانگی


همان طور که می‌تواند متوجه شد مواردی که گفته شد تاثیر زیادی برای تصفیه آب به روش خانگی نداشتند. این موضوع باعث شده تا استفاده از روش‌های موثرتری حائز اهمیت باشد که در ادامه به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم:


1- دستگاه تصفیه آب خانگی


از اصلی‌ترین و بهترین مواردی که برای تصفیه آب به روش خانگی می‌تواند به کار برد نصب دستگاه تصفیه آب خانگی می‌باشد. در ساختار دستگاه تصفیه آب خانگی از فیلترهای تصفیه آب استفاده شده که باعث می‌شود عملکرد مطلوبی برای تصفیه آب داشته باشد.

معمول‌ترین نوع دستگاه تصفیه آب خانگی از نوع زیر سینکی می‌باشد و در ساختار آن از 6 فیلتر تصفیه آب استفاده شده است. این نوع دستگاه را می‌توان در زیر سینک نصب کرد که فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند. 

در اولین مرحله از فیلتراسیون دستگاه تصفیه آب خانگی، از فیلتر الیافی استفاده می‌شود که آلاینده‌هایی  مثل گل و لای و ذرات معلق را از بین می‌برد. در مراحل دوم و سوم دستگاه تصفیه آب خانگی، فیلترهای کربن گرانول و بلاک تعبیه می‌شوند. 

فیلتر کربن گرانول و بلاک توانایی حذف آلاینده‌هایی مثل کلر و برخی فلزات سنگین را دارند. حذف کلر در سیستم تصفیه آب از آن جایی حائز اهمیت می‌باشد که ورود این ماده به فیلتر اصلی یا ممبران می‌تواند باعث از بین رفتن غشای فیلتر و خرابی آن شود. 

در نهایت آب خروجی از فیلترهای کربنی به ممبران وارد می‌شود که دقیق‌ترین عملکرد را برای فیلتراسیون آب دارد و تنها روش موثر برای کاهش سختی آب می‌باشد. در دستگاه تصفیه آب خانگی می‌توان از فیلترهای دیگری هم مثل فیلتر پست کربن، مینرال، قلیایی، اکسیژن ساز و فیلتر UV استفاده کرد. 

تمام دستگاه‌های تصفیه آب خانگی 6 مرحله‌ای نیستند، با این حال سیستم‌های تصفیه آب 6 مرحله‌ای می‌توانند عملکرد مطلوبی را برای تصفیه آب داشته باشند و حتما نیاز به خرید دستگاه تصفیه آب با تعداد مراحل بیشتر نیست. 


2- پیش تصفیه ورودی ساختمان


یکی دیگر از موارد کاربردی برای تصفیه آب به روش خانگی، پیش تصفیه ورودی ساختمان می‌باشد. در این روش از پکیج‌های پیش تصفیه ورودی ساختمان که دارای فیلترهای الیافی و کربنی هستند استفاده می‌شود.

سیستم پیش تصفیه آب ورودی ساختمان با از بین بردن آلاینده‌هایی مثل گل و لای و ذرات معلق می‌تواند در افزایش طول عمر تجهیزات و وسایل به کار رفته در محیط خانه مثل ماشین لباس شویی تا حد زیادی تاثیر گذار باشد. در کنار این با حذف آلاینده‌های فیزیکی می‌توان از بروز مشکلاتی مثل گرفتگی در سیستم لوله کشی ساختمان جلوگیری کرد.


«وب سایت تصفیه آب آبین فرصت دریافت مشاوره رایگان را در کنار ارائه محصولات تصفیه آب خانگی با برندهای مختلف برای شما فراهم کرده است. جهت دریافت مشاوره رایگان برای خرید محصول می توانید از طریق تماس تلفنی با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید.»
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر