7 عامل ابتلا به سرطان در آب و روش های حذف آنها

7 عامل ابتلا به سرطان در آب و روش های حذف آنها

تشخیص ابتلا به سرطان می تواند ادامه زندگی کردن را دشوار کند. افراد مختلف بعد از فهمیدن خبر ابتلا به سرطان لحظات سختی را از نظر عاطفی و بسیاری دیگر از مسائل سپری می کنند. گاهی تصور این موقعیت می تواند ما را مجبور به ایجاد تغییراتی در سبک زندگی کند. به صورت کلی برنامه پیشگیری از ابتلا سرطان و مهم ترین عواملی را که در این زمینه باید به آنها توجه کنید شامل موارد زیر می شوند:

1- حذف غذاهای ناسالم برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب
2- ترک کردن سیگار و الکل
3- محدود کردن قرارگیری در معرض شرایطی مثل هوای آلوده، نور شدید خورشید و مواد شیمیایی سم

با این حال یک مورد مهم دیگر هم می تواند به صورت تدریجی خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد: آب آشامیدنی مصرفی


بسیاری از ما تصور می کنیم که آب لوله کشی کاملا سالم و بدون هیچ گونه آلاینده ای در اختیار ما قرار گرفته است. به این دلیل که بسیاری از کارشناسان و افراد مسئول به ما اطمینان می دهند که استفاده از آب با این سطح کیفی کاملا بی خطر است. با این حال حتی اگر فیلتراسیون آب در تصفیه خانه های شهری با بالاترین دقت انجام شود، آب می تواند دارای آلاینده هایی باشد که در مواردی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. 

کارشناسان محیط زیست بعد از بررسی های زیاد دریافتند که 22 ماده سرطان زا که معمولا در آب لوله کشی یافت می شوند، می توانند خطر ابتلا به سرطان را برای 100,000 فرد در آمریکا افزایش دهند. بعد از انجام تحقیقات، مشخص شد که مهم ترین عواملی که می توانند باعث ابتلا به سرطان شوند، آرسنیک، آلاینده های رادیو اکتیو و محصولات جانبی ضد عفونی هستند. 

در ادامه مهم ترین عواملی را که وجود آنها در آب باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان می شود را بررسی می کنیم.


مهم ترین عوامل ابتلا به سرطان ناشی از آب آلوده


وجود آلاینده هایی در آب که عامل ابتلا به سرطان هستند می تواند سبک زندگی ما را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد. اهمیت این موضوع باعث شده تا در ادامه به بررسی مهم ترین عواملی که وجود آنها در آب می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد بپردازیم:


1- وجود آرسنیک در آب، یکی از مهم ترین عوامل ابتلا به سرطان 


آرسنیک یک عامل شیمیایی بسیار سمی است که به صورت طبیعی در سنگ ها و خاک وجود دارد. این آلاینده یکی از مهم ترین عوامل ابتلا به سرطان در بسیاری از نقاط جهان است. آرسنیک می تواند از طریق ذخایر طبیعی یا کودهای شیمیایی به منابع آب مصرفی وارد شود. این موضوع می تواند سطح آرسنیک را در آب های زیر زمینی که برای مصارف آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرند افزایش دهد. 

در کنار این متاسفانه برخی صنایع هم با وارد کردن فاضلاب و پسماندهای صنعتی در طبیعت می توانند سطح کیفی آب را تا حد زیادی کاهش دهند. طبق این اطلاعات می توان متوجه شد که حجم زیادی از آب های زیر زمینی به دلیل داشتن سطح بالای آرسنیک، کیفیت پایینی دارند و در بسیاری از موارد نباید برای مصارف آشامیدنی مورد استفاده قرار بگیرند. 

اگر به استفاده از آب معدنی فکر می کنید باید بدانید که طبق تحقیقات انجام شده بسیاری از برندهای آب معدنی هم نسبت به خطراتی که وجود این آلاینده در آب می تواند به دنبال داشته باشد بی توجه هستند. بسیاری از کارشناسان عنوان می کنند که میزان آرسنیک در آب نباید از 3 *ppb بیشتر باشد. با این حال میزان آرسنیک در بسیاری از منابع آب های زیر زمینی از این مقدار بیشتر است. 

* یک قسمت در میلیارد

آرسنیک رنگ، طعم یا بو ندارد، بنابراین تشخیص وجود آرسنیک در آب بدون انجام آزمایش های لازم ممکن نیست. نوشیدن آب با سطح بالای آرسنیک می تواند باعث مشکلات رشد مغز در کودکان، افزایش ابتلا به سرطان، دیابت و بیماری های قلبی شود. حتما بعد از خواندن این مطالب به بهترین روش ممکن برای حذف آرسنیک در آب فکر می کنید، نگران نباشید در ادامه بهترین روش های حذف این آلاینده ها را در آب بررسی می کنیم. 


2- سطح بالای نیترات در آب، عامل ابتلا به سرطان


درست مانند آرسنیک، سطح بالای نیترات در آب های آشامیدنی هم می تواند مشکلات زیادی را برای سلامتی به خصوص در کودکان و زنان باردار به دنبال داشته باشد. نیترات به صورت طبیعی در خاک و هوا وجود دارد، با این حال در بسیاری از کودهای شیمیایی مورد استفاده در صنعت کشاورزی هم می توان این آلاینده را یافت. استفاده وسیع از کودهای شیمیایی باعث شده تا نیترات به منابع آب های زیر زمینی وارد شود و سطح کیفی آب را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد. یکی دیگر از مهم ترین عواملی هم که می تواند باعث ورود نیترات به آب شود، از طریق تخلیه فاضلاب های صنعتی در محیط زیست می باشد. 

طبق گفته کارشناسان محیط زیست، سالانه میلیون ها تن نیترات حاصل از کشاورزی صنعتی باعث آلایندگی آب آشامیدنی در آمریکا می شود. این موضوع می تواند عامل ابتلا به سرطان در بسیاری از افراد باشد. اگر از چاه های خصوصی هم استفاده می کنید باید بدانید که سطح کیفی آب در این چاه ها بسیار پایین است و حتما باید مورد آزمایش قرار بگیرد. 

EPA* محدودیت نیترات را در آب آشامیدنی 10 میلی گرم در لیتر عنوان می کند. با این حال بسیاری از کارشناسان بیان می کنند که بهتر است میزان نیترات در آب آشامیدنی کمتر از 5 میلی گرم در لیتر باشد. این موضوع می تواند برای جلوگیری از ابتلا به سرطان اهمیت زیادی داشته باشد. با این حال در نقاط مختلف جهان و البته ایران می توان بسیاری از منابع آب آشامیدنی را با غلظت بالای نیترات یافت. 

* سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا

برای حذف نیترات در آب می توان از روش های مختلفی استفاده کرد، این موضوع سطح کیفی آب را تا حد زیادی افزایش می دهد و به شما اطمینان می دهد که به بیماری های ناشی از وجود نیترات در آب مبتلا نمی شوید. 


3- PFAS در آب، عامل مهم ابتلا به سرطان 


اگر تا به حال فیلم Dark Waters را دیده باشید، احتمالا در مورد آلاینده های *PFAS اطلاع دارید. این آلاینده ها، ترکیبات شیمیایی ساخت بشر هستند که به کربن و فلوئور مرتبط می شوند. از آن جایی که پیوند بین اتم های کربن و فلوئور در این ماده شیمیایی بسیار قوی است، این مواد شیمیایی را نمی توان به راحتی تجزیه کرد. با توجه به این موضوع آلاینده های PFAS می توانند برای دهه ها یا حتی قرن ها در طبیعت باقی بمانند و عامل ایجاد بسیاری از بیماری ها باشند.  

* Per-and polyfluoroalkyl substances

ما از طریق بسیاری از چیزهایی که به صورت روزانه خریداری می کنیم مثل بسته بندی های غذا، بسته بندی های فست فودها، برخی از نخ دندان ها، ظروف تفلون و... در تماس با آلاینده های PFAS هستیم. گزارشی از *EWG نشان می دهد که مقادیر بالایی از PFAS در آب لوله کشی وجود دارد. دانشمندان بر این باورند که این آلاینده را می توان تقریبا در تمام منابع آب های آشامیدنی به خصوص در مناطقی که تاسیسات تصفیه فاضلاب قرار داد یافت. 

* کارگروه اروپا

مشکل PFAS این است که وجود آن در آب می تواند عامل ابتلا به سرطان باشد. در واقع قرار گرفتن در معرض این آلاینده می تواند خطر ابتلا به سرطان را تا حد زیادی افزایش دهد. در سال 2016 سطح استاندارد آلاینده PFAS به اندازه 70 *ppt اعلام شد. با این حال همیشه بهتر است از منابع آبی استفاده کنید که وجود این آلاینده در آنها به حداقل ممکن برسد. 

* یک در قسمت در تریلیون

 

مهم ترین عوامل ابتلا به سرطان ناشی از آب آلوده


4- آیا محصولات ضد عفونی آب می توانند باعث ابتلا به سرطان شوند؟


در تصفیه خانه ها برای ضد عفونی و از بین بردن آلاینده های میکروبی آب از کلر استفاده می شود. افزودن کلر به آب آشامیدنی برای از بین بردن باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها، باعث جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری ها می شود. در واقع کلر زنی یکی از بهترین و کم هزینه ترین روش هایی است که آلاینده های میکروبی آب را از بین می برد. با این حال نگرانی های زیادی در مورد افزودن کلر به آب آشامیدنی وجود دارد. مشکل اصلی این است که کلر در آب با مواد آلی ترکیب شده و باعث تولید آلاینده های جانبی که به آنها DBPs می گویند می شود. 

سطح بالای DBPs در آب می تواند باعث ابتلا به سرطان مثانه، کبد، کلیه یا روده شود. یکی از مهم ترین عواملی که بعد از کلر زنی می تواند در آب وجود داشته باشد تری هالومتان ها هستند. استشمام این نوع آلاینده ها خطرات زیادی را به دنبال دارد. بنابراین دوش گرفتن با آب دارای سطح بالای کلر می تواند باعث افزایش قرارگیری در معرض این نوع آلاینده شود. 

یکی از عواملی که در ترکیبات هالومتان ها وجود دارد، کلروفرم است، این ماده به عنوان یکی از عوامل ابتلا به سرطان شناخته می شود. برخی از مطالعات نشان می دهد که THM ها (ترکیبات هالومتان) می توانند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه، روده، مری و دیگر مشکلات مثل سقط جنین و وزن کم نوزاد بعد از تولد شوند. 

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) میزان کلر را در هر لیتر از آب آشامیدنی چیزی در حدوده 4 میلی گرم بیان کرده است. توجه به این موضوع اهمیت زیادی دارد به این دلیل که تحقیقات نشان داده افرادی که به مدت 15 سال یا بیشتر از آب دارای سطح بالای کلر استفاده می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده قرار می گیرند. 


5- کروم در آب، یکی از عوامل ابتلا به سرطان


کروم یکی دیگر از مواد شیمیایی سرطان زا می باشد که می تواند باعث کاهش سطح کیفی آب به میزان قابل توجهی شود. بر اساس گزارش های جدید، عده زیادی از افراد از طریق آب لوله کشی در معرض این آلاینده قرار گرفته اند. این ماده شیمیایی به طور طبیعی در سنگ ها، گیاهان، خاک و... وجود دارد. با این حال حجم بالایی از کروم هم با انجام پروژه های صنعتی تولید می شود. دفع نامناسب پسماندهای صنعتی می تواند باعث آلودگی آب های زیر زمینی به این ماده شیمیایی شود. 

وجود کروم در آب حتی در مقادیر کم، می تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان معده و بیماری هایی مثل ذات الریه شود. طبق تحقیقات و آنالیزهایی که در 1370 منبع آب در آمریکا انجام شده است آب مصرفی دارای سطح غیر استاندارد کروم می باشد. وجود این آلاینده می تواند خطرات زیادی را به دنبال داشته باشد با این حال روش هایی هم برای حذف این آلاینده از آب وجود دارد. 


6- وجود آلاینده دی اکسان 1,4- در آب


جدا از این که دی اکسان 1,4- در آب آشامیدنی یک آلاینده خطرناک است، وجود آن در برخی از محصولات لوازم آرایشی، شامپوها، شوینده ها، پاک کننده های پوست، لوسیون های بدن و... هم یافت می شود. غذاهای بسته بندی شده هم می توانند حاوی مقادیر بسیار کمی از این نوع آلاینده باشند. 

دی اکسان 1,4- به سرعت از طریق خاک به آب های زیر زمینی و سطحی وارد می شود و به راحتی از بین نمی رود. بسیاری از سیستم های تصفیه آب معمولی قادر به حذف این نوع آلاینده نیستند و با توجه به این موضوع احتمال وجود آن در آب آشامیدنی زیاد است. طبق گفته EWG احتمال ابتلا به سرطان از طریق این نوع آلاینده وجود دارد. 

در سال 2013 سازمان EPA گزارش داد که دی اکسان 1,4- می تواند یکی از عوامل ابتلا به سرطان باشد. قرارگیری در معرض این آلاینده می تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد، کلیه و مشکلات سیستم تنفسی شود. میزان استاندارد دی اکسان 1,4- به اندازه 0.35 ppt در آب لوله کشی می باشد؛ در بسیاری از منابع آبی در نقاط مختلف جهان غلظت این آلاینده بالاتر از حد استاندارد است. 


7- رادیو نوکلوئید در آب، عامل ابتلا به سرطان


اگر در مورد عوامل ابتلا به سرطان کمی مطالعه داشته باشید، وقتی اصطلاح «عناصر رادیو اکتیو» یا «رادیو نوکلوئید» را می شنوید، اولین چیزی که معمولا به ذهنتان می رسد سرطان است. رادیو نوکلوئیدها هم می توانند به صورت طبیعی وجود داشته باشند هم توسط انسان ها ساخته شوند. رادیو نوکلئیدهای طبیعی می توانند به منابع آب های زیر زمینی و سطحی وارد شوند و در مواردی تشعشع ایجاد کنند. 

رادیو نوکلوئیدها (مانند برخی شکل های اورانیوم و رادیوم) به صورت طبیعی در محیط زیست هستند و مقادیر بسیار کمی از آنها در خاک، آب و هوا وجود دارد. با این حال در حین استخراج معادن و دیگر فعالیت هایی مانند این متمرکز می شوند. قرارگیری مداوم در معرض این آلاینده ها می تواند باعث بروز مشکلات جدی مثل ابتلا به سرطان شود. 

حداکثر میزان اورانیوم در آب باید 30 میکروگرم بر لیتر باشد تا باعث ابتلا به سرطان نشود و مشکلی را برای سلامتی به دنبال نداشته باشد. 

«یکی از مهم ترین عواملی را که برای خرید دستگاه های تصفیه آب صنعتی باید در نظر بگیرید، دریافت مشاوره از افراد متخصص می باشد. این موضوع می تواند به شما اطمینان دهد که کالای خریداری شده با کاربرد مورد نظر شما مطابقت دارد. وب سایت آبین با داشتن سال ها تجربه در زمینه طراحی و تولید دستگاه های تصفیه آب صنعتی، امکان دریافت مشاوره رایگان را در اختیار شما قرار داده است، در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در زمینه خرید دستگاه های تصفیه آب صنعتی با مراجعه به وب سایت abin.ir با ما در ارتباط باشید.»


برای حذف مواد سرطان زا در آب آشامیدنی باید چه کرد؟ 


همان طور که پیش تر هم گفته شد استفاده و مصرف آب معدنی نمی تواند راهکار مناسبی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان باشد. حتی اگر آب معدنی مصرفی دارای بالاترین سطح کیفی هم باشد، قرارگیری بطری آب معدنی در معرض نور خورشید می تواند باعث ورود آلاینده به آب شود. علاوه بر این تصور کنید که استفاده مداوم از آب معدنی می تواند تا چه اندازه باعث افزایش تولید زباله های پلاستیکی شود. 

بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا به بیماری، این است که در اولین مرحله منبع آب و نوع آلاینده های آن را بررسی کرده و در ادامه از روش تصفیه آب مناسب برای حذف آلاینده استفاده کنید. پیشرفت صنعت تصفیه آب به اندازه ای است که برای حذف تمام آلاینده های آب راه حل وجود دارد. 

نصب فیلترهای تصفیه آب، می تواند یکی از بهترین روش ها برای حذف آلاینده های سرطان زا در آب باشد. اما قبل از انتخاب روش تصفیه آب مناسب باید با استفاده از گزارش های آنلاین یا ابزار دقیق ها سطح کیفی آب را بررسی کنید. مورد دیگری هم که در این زمینه می تواند راهکار مناسبی باشد، کمک گرفتن از آزمایشگاه های تست کیفیت آب می باشد. 

برای حذف آلاینده های سرطان زا در آب می توانید از دو روش زیر استفاده کنید:

1- سیستم های تصفیه آب ورودی به ساختمان: استفاده از سیستم های تصفیه آب ورودی به ساختمان می تواند باعث حذف تمام آلاینده ها و ناخالصی های آب شود، این موضوع در بهبود طعم و بوی آب هم تا حد زیادی تاثیر گذار می باشد. با این حال قبل از تصمیم به خرید این نوع سیستم ها، بهتر است از کارشناسان مجرب کمک بگیرید تا بتوانید بهترین روش را برای حذف این آلاینده ها انتخاب کنید. 

2- سیستم تصفیه آب اسمز معکوس: فیلترهای ممبران اسمز معکوس (RO) می توانند باعث حذف تمام آلاینده های آب آشامیدنی شوند. سیستم های تصفیه آب RO، با داشتن فیلترهای ممبران توانایی حذف تمام آلاینده های آب را با دقت بالا دارند. دستگاه های تصفیه آب RO، می توانند آلاینده هایی را مثل آرسنیک، کلر، آفت کش ها، آهن و... حذف کنند. دستگاه های تصفیه آب صنعتی، بر اساس ظرفیت و نوع کاربرد در انواع دستگاه های تصفیه آب خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی طراحی و تولید شوند. 

برای خرید دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس (RO)، بهتر است عواملی را مثل نوع آلاینده ها، ظرفیت، کاربرد و... بررسی کرده و مناسب ترین دستگاه را انتخاب کنید. در این زمینه می توانید از افراد متخصص و آموزش دیده هم مشاوره بگیرید.
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر