10 دریاچه ایران با زلال ترین آب ها

10 دریاچه ایران با زلال ترین آب ها

ایران از معدود کشورهای جهان است که با وجود دریاچه‌های زیبا در مناطق مختلف آن به یکی از بهترین مقاصد گردشگری در طبیعت تبدیل شده است. دریاچه‌های ایران به یکی از اصلی‌ترین مناطق برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده‌ا‌ند. از جمله این شگفتی‌های طبیعت می‌توان به دریاچه خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان اشاره کرد. خزر با توجه به وسعتی که دارد، به عنوان یک دریا نیز شناخته می‌شود. همچنین دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه شور خاورمیانه شناخته شده و به عنوان یکی از شورترین دریاچه‌های جهان نیز ثبت شده است. 

 

موقعیت زلال‌ترین دریاچه‌های ایران

 

دریاچه خزر و ارومیه از شناخته شده‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران هستند که سالانه تعداد زیادی از گردشگران را به خود جذب می‌کنند. در نظر داشته باشید که تعداد زیادی از دریاچه‌های ایران هنوز برای خیلی از گردشگران آشنا نیستند. بعضی از این دریاچه‌ها آب بسیار زلال و شفافی دارند که تصویر زیبایی از عمق آب را به نمایش می‌گذارند. بنابراین در این مطلب قصد داریم تا شما را با 10 دریاچه ایران که آب بسیار زلالی دارند، آشنا کنیم.

 

دریاچه گهر

 

این دریاچه یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران است که در نزدیکی منطقه حفاظت شده اشترانکوه و شهرستان دورود در لرستان قرار دارد. این رودخانه به دلیل دسترسی نداشتن به مسیر ماشین‌رو تا حد زیادی از آسیب‌ و تخریب‌های انسانی در امان بوده است. آب ورودی به این دریاچه بسیار شفاف و زلال بوده به گونه‌ای که بسیاری از سنگریزه‌ها، قلوه سنگ‌ها و ماهی‌های  بستر دریاچه قابل مشاهده هستند. وجود پوشش گیاهی منحصر به فرد در این منطقه که شامل درخت‌های بلوط، بادام وحشی، انجیر، گردو، بوته‌های شقایق و لاله واژگون و سایر گیاهان، زیبایی و جذابیت بیشتری به این دریاچه اضافه کرده است.

 

دریاچه زریوار 

 

زریوار به عنوان بزرگترین دریاچه آب شیرین ایران و یکی از جذابترین مناطق گردشگری در غرب کشورمان، شهرستان مریوان، شناخته می‌شود. آب شیرین و زلال این دریاچه از چشمه‌های جوشان در عمق آن و برف و باران تامین می‌شود. همچنین با وجود درختان انبوه در اطراف این دریاچه، زریوار به یکی از مناسب‌ترین زیسگاه‌ها برای جانوران مختلف تبدیل شده است.

 

دریاچه زریوار


گونه‌های مختلف آبزی مثل ماهی آمور سفید، کپور آیینه‌ای، کپور معمولی، کپور سرگنده و فیتوفاک در این دریاچه باعث شده است که زریبار مقصد بسیاری از صیادان باشد. امکانات رفاهی و دسترسی به این رودخانه بسیار مناسب بوده و اهالی این منطقه زریوار را مقدس می‌دانند. به همین خاطر است که احترام خاصی برای آن قائل هستند. 

 

دریاچه ولشت

 

در استان مازندران و جنوب شرقی چالوس دریاچه‌ای با آب شیرین به نام ولشت قرار دارد. آب شیرین ولشت از برف، باران و منابع آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود و یکی از بهترین زیستگاه‌ها برای گیاهان و جانوران مختلف است. ولشت به دلیل داشتن امکانات رفاهی مثل ماهیگیری، قایق سواری، دوچرخه سواری و شنا به یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری استان مازندران تبدیل شده است. متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل عدم نظارت مسئولین بر حضور گردشگران در این منطقه، این دریاچه آسیب‌پذیر دستخوش تغییرات نامطلوبی شده است. با این حال همچنان ولشت یکی از جذابترین مناطق برای عکاسی از طبیعت و گردشگری است.

 

دریاچه اوان

 

اوان یکی از بکرترین دریاچه‌های ایران در منطقه کوهستانی الموت قزوین است که سالانه گردشگران زیادی را از داخل و خارج ایران به خود جلب می‌کند. بیشترین میزان آب این دریاچه از چشمه‌های کوچک آب زیرزمینی موجود در بستر دریاچه تامین می‌شود. این منطق دارای پوشش گیاهی منحصر به فردی است که شامل درختان بيد، چنار، تبريزی، سيب، آلبالو، گيلاس، سنجد، فندق، گردو و همچنین گياهان علفی مانند گون، كنگرو شيرين بيان می‌شود. از جمله امکانات تفریحی این منطقه می‌توان به قایق‌رانی، کوه پیمایی، عکاسی و همچنین اسکی روی یخ در فصل زمستان اشاره کرد.

 

دریاچه‌های تار و هویر

 

تار و هویر، دریاچه‌های آب شیرین ایران در نزدیکی منطقه دماوند هستند که دسترسی به آن‌ها از مسیر کوهستانی و سنگلاخی امکان‌پذیر است. آب شیرین تار و هویر از ذوب شدن برف روی کوه‌های قره داغ، سیاهچال و شاه‌نشین تامین شده و پوشش گیاهی در این منطقه کم است؛ زیرا بسیاری از ساکنان دامدار هستند. ماهی‌گیری یکی از مهمترین تفریحات این منطق است و از سایر امکانات تفریحی می‌توان به قایق سواری، کوهنوردی، عکاسی و کمپینگ و تماشای آسمان شب اشاره کرد.

 

دریاچه پریشان

 

پریشان یکی از دریاچه‌ای ایران در شهرستان کازرون است که به عنوان یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین در خاورمیانه شناخته می‌شود. این دریاچه در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین‌المللی ثبت گردیده ‌است و در تقسیم‌بندی مناطق، جزء مناطق حفاظت شده محسوب می‌گردد. متاسفانه امروزه به دلیل حفر چاه‌های غیر مجاز در این منطقه، اکوسیستم این دریاچه زیبا به خطر افتاده و بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری از بین رفته‌اند.

 

دریاچه تمی

 

دریاچه تمی که با نام شط تمی نیز شناخته می‌شود، در قلب زاگرس و استان خوزستان در مرز بین لرستان و چهارمحال بختیاری قرار گرفته است. آب این دریاچه از ذوب شدن برف روی کوه‌های اطراف آن به خصوص کوه کینو تامین می‌شود. مراتع، چمن‌زار و پوشش گیاهی خاص این منطقه، تمی را بسیار شبیه به دریاچه‌های سوئیس کرده است. این دریاچه در تمامی فصول سال پرآب بوده و مکان ییلاقی مناسبی برای عشایر این منطقه است.

 

دریاچه کوه گل

 

دریاچه کوه گل

 

یکی از دریاچه‌های ایران در تنگه میان سی سخت واقع در منطقه کوهستانی دنا، دریاچه کوه گل است. کوه گل یکی از دریاچه‌های فصلی است که از اواخر زمستان تا اوایل بهار پرآب است و در اواخر تابستان خشک می‌شود. کوه گل از نظر پوشش گیاهی یکی از غنی‌ترین مناطق در دنا است. در این منطقه گیاهانی مانند قارچ کوهی، چویل، بابونه، نعناع کوهی، ریواس، جاشیر و پونه کوهی دیده می‌شوند. عطر گیاهان معمولا فضای اطراف دریاچه را پر می‌کند و باعث رایحه دلپذیر این منطقه می‌شود.

 

دریاچه الندان

 

دریاچه الندان در روستای الندان ساری واقع در استان مازندران است که آب این رودخانه از بارش برف و باران تامین می‌شود. جالب است بدانید که نوع خاک و موقعیت منطقه باعث می‌شود تا تمام آب حاصل از بارندگی  به سمت این رودخانه جریان داشته باشد. وجود گل بنفشه، ازگیل، ولیک و تلکا پوشش‌های گیاهی خاص دریاچه الندان باعث می‌شود تا این منطقه طبیعت چشم‌نوازی داشته باشد.

 

دریاچه چورت

 

دریاچه چورت یا میانشه ( خواهر زاده دریای خزر) در نزدیکی روستای چورت در مازندران قرار دارد. این دریاچه در سال 1318 در اثر زلزله و رانش زمین و بسته شدن مسیر آب نزدیک به محل آن به وجود آمده است. چورت در شکاف دره‌ای با شیب زیاد قرار دارد که اطراف آن را درختان و پوشش جنگلی زیبایی پوشانده است. آب این دریاچه شفاف بوده و ماهی‌هایی که در اعماق آن زندگی می‌کنند، توسط روستاییان به داخل آن انداخته شده‌اند.

 

سخن پایانی

 

دریاچه‌های ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های طبیعی برای گردشگران شناخته می‌شوند که وجود آن‌ها برای اکوسیستم نیز بسیار حیاتی است. نکته ناراحت کننده در این مورد آن است که متاسفانه امروزه به دلیل عدم توجه به این منابع طبیعی و مشکلاتی که در اثر فعالیت‌های انسانی ایجاد می‌شود، بسیاری از دریاچه‌های ایران در حال آسیب و نابودی قرار گرفته‌اند.


یکی از بزرگترین آسیب‌ها به دریاچه ارومیه وارد شده است و در پی اقداماتی برای جلوگیری از این قبیل موارد، بسیاری از فعالیت‌های سد سازی و حفر چاه در این مناطق ممنوع شده است. توجه داشته باشید که حتی بزرگترین سدهای ایران در مناطق مختلف، می‌توانند باعث ایجاد آسیب‌های زیست محیطی در این مناطق شوند. بنابراین لازم است تا انجام اقدامات لازم در این زمینه، از نابودی این منابع طبیعی جلوگیری شود.


یکی از فعالیت‌هایی که می‌توان برای صرفه‌جویی در مصرف آب و حفظ منابع آبی انجام داد، تصفیه و بازیافت آب است. بسیاری از صنایع مختلف از یک سیستم تصفیه آب برای فیلتراسیون و استفاده مجدد از آب استفاده می‌کنند. شما می‌توانید برای خرید دستگا‌ها و تجهیزات مختلف این سیستم، به وب‌سایت فروشگاه آبین مراجعه کنید. برای دریافت مشاوره رایگان در این زمینه نیز می‌توانید از طریق شماره 02122228116 با کارشناسان و مشاوران آبین درتماس باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
هانیه خراجی
نویسنده یا مترجم: هانیه خراجی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر